un interviu cu Tellu Striinu, Managing Director, BDT Group
Directorul general de vanzari BDT Group, Tellu Striinu, spune ca situatia de criza pe piata auto se datoreaza in mare masura bancilor, care, la momentul de fata, sunt in colaps. Cu toate acestea, reprezentantul Ford este optimist si spune ca, in acest an, compania va pune accent pe serviciile after-sales si va incerca sa faca investitii cat mai eficiente, pentru a se mentine « pe linia de plutire ».
Anca Zaharia: Cum ne poate ajuta comunicarea sa atenuam impactul cauzat de criza financiara asupra mediului de afaceri?
Tellu Striinu: Noi incercam sa recapatam increderea clientului prin serviciile oferite, diversificare si cresterea calitatii. Intotdeauna am fost activi, dar acum insa trebuie sa comunicam mai mult cu clientul. Orice companie poate intampina probleme daca actioneaza prea tarziu. In aceasta perioada cred este esential sa comunici constant si cu incredere.
Anca Zaharia: Ce trebuie sa faca o companie pentru a supravietui in acest climat? Cum a reactionat compania dvs.?
Tellu Striinu: Nu cred ca exista un sablon sau o matrice care sa se poata aplica in situatia de fata. Da, ar fi fost ideal sa nu existe nicio greseala pe piata auto. Asadar, o formula perfecta nu exista, dar cred, insa, ca fiecare business ar trebui sa ia in calcul cateva directii majore. Acestea ar fi existenta unui plan de actiune pentru a depasi cat mai eficient criza, comunicarea constanta cu clientii, echipa interna si media si ceea ce noi numim “activ versus pasiv”. Nu lipsa de implicare este solutia, ci dimpotriva. In ceea ce priveste BDT Group, un jucator care detine o cota semnificativa din piata auto de retail din Romania, pot spune ca ramanem optimisti. Vom pune accent pe anumite zone de business, cum ar fi serviciile after-sales, dar asta nu inseamna vom abandona vanzarile. Dimpotriva, vom recurge la actiuni care sa impulsioneze aceasta zona, aspect unde vom avea nevoie de sprijinul importatorilor si al producatorilor.
Anca Zaharia: Cati bani ati investit in 2008 in promovare? Cat veti investi anul acesta?
Tellu Striinu: In 2008, am investit aproximativ 400 de mii de euro in promovare. Este posibil ca anul acesta sa recurgem la unele reduceri de buget. Cred ca este esential ca in aceasta perioada sa ne mentinem pe o linie de plutire. Ca atare, vom acorda o atentie sporita resurselor financiare ale companiei noastre. Pe de alta parte, a nu investi in marketing nu este solutia castigatoare pe fondul acestei crize. Daca faci asta, este ca si cum te-ai pregati sa-ti inchizi afacerea, iar noi nu aplicam aceasta tactica. Vom incerca insa, sa cheltuim cat mai eficient.
Anca Zaharia: Care ar fi punctul forte al strategiei de promovare?
Tellu Striinu: Dupa cum mentionam mai sus, BDT Group se va concentra pe zona serviciilor after-sales. Asadar, comunicarea, in cazul nostru, merge in aceasta directie. Totodata, sa nu uitam ca pe langa aceasta comunicare cu clientii nostri, la fel de importanta este si comunicarea cu angajatii nostri, care sunt resursa noastra cea mai de pret. Este esential sa ii tinem in permaneneta informati in legatura cu evolutia companiei, cu atat mai mult cu cat aceasta criza naste valuri de speculatii care pot afecta randamentul echipei.
Anca Zaharia: Cat de mult va influenteaza pasii pe care ii face concurenta in momentele astea ?
Tellu Striinu: Concurenta exista si ne influenteaza in orice moment, fie ca parcurgem o criza sau nu. Ceea ce este mai deosebit in situatia actuala este faptul ca ne aflam cu totii in aceeasi situatie. Suntem nevoiti cu totii sa recurgem la o serie de masuri comune, cum ar fi readaptarea planurilor de business, comunicarea continua cu toti stakeholderii si asa mai departe.
Anca Zaharia: Numai 40% din populatie mai are incredere in piata auto. Ce trebuie facut pentru a recapata increderea clientului?
Tellu Striinu: Exista mai multe studii pe aceasta tema si ca atare, nu mi se pare oportun sa ne raportam la unul singur. Nu avem indicii despre valabilitatea acestuia. Dar, ce va pot spune este ca daca intr-adevar oamenii si-au pierdut increderea in piata auto, aceasta nu s-a intamplat neaparat din vina noastra. Domeniul in care activam este strans legat de domeniul bancar care este in colaps. Asadar, daca bancile nu mai ofera credite, este evident ca suntem afectati. Tot in acest sens, sa nu uitam ca un alt aspect important este acela al fluctuatiei cursului euro, care ne afecteaza in mod direct vanzarile. Noi suntem increzatori ca toti jucatorii din piata auto locala vor primi ajutor din partea noului Guvern, prin introducerea unei taxe auto care sa impulsioneze vanzarile de masini noi, dar si partea sistemului financiar-bancar, prin identificarea unor solutii de finantare care sa incurajeze consumul.