un interviu cu Paul Nauber, General Manager, Nestle Romania
Mesajul pe care Paul Nuber, General Manager-ul Nestle Romania, il lasa inainte de plecarea sa in Elvetia, pe divizia de Super Premium/Luxury a Nestle este unul complet pozitiv. Nuber are incredere in consumatorul roman, in apetenta acestuia pentru cumparaturi, si spune ca Nestle nu va face schimbari remarcabile in strategia sa de marketing si nici investitii in imagine considerabil mai mari decat pana acum.
Ruxandra Gubernat: Plecati de la conducerea Nestle Romania in plina criza economica. Ce se va intampla anul acesta cu brandurile Nestle?
Paul Nuber: Incepand de vara trecuta, pe multe piete din lume, consumul a scazut evident si am primit multe intrebari despre ce se intampla in Romania. Le-am spus celor care m-au intrebat ca ei nu inteleg cum stau lucrurile aici: germanii, pe timpuri de criza, se gandesc la cum sa economiseasca bani; elvetienii fac economii si mai mari ; romanii au o alta filosofie: pana cand ii loveste criza, vor cheltui tot ce au si cand criza ajunge la ei spun ‘poti sa iei tot ce vrei, n-am nimic de dat’. Asta este exact ceea ce s-a intamplat inainte de Craciun, cand oamenii au cumparat masiv si vanzarile au fost exact asa cum le voiam, iar acum asteptam putin sa vedem, de obicei in ianuarie vanzarile sunt mai scazute, dar in apropierea Pastelui reintram in grafice. Cred ca actionam corect si suntem flexibili, ceea ce este esential in momente ca asta. Vanzarile de anul trecut au fost exact asa cum ni le-am dorit, unii oameni din companie ziceau ‘poate vom face 2-3 milioane in plus’, dar au iesit asa cum le stabilisem, nici mai mult, nici mai putin. Unii cred ca am o bagheta fermecata, pentru ca spun ce vom face pe anul care urmeaza si, in general, lucrurile se intampla asa cum le-am prezis.
Ruxandra Gubernat: Din punctul de vedere al strategiei, ce va schimba Nestle anul acesta?
Paul Nuber: Vom continua sa comunicam si sa investim in marcile noastre, nu se pune problema unor schimbari majore, vom avea noi categorii pe cateva dintre marcile noastre – Maggi si Nescafe, de exemplu – dar nu exista niciun dubiu ca pozitionarea noastra este corecta si ca nu suntem afectati nici de mersul economiei in general, nici de deciziile luate de concurenta, pe care o observam, in schimb, cu interes.
Ruxandra Gubernat: Veti insista pe promotii sau vremea lor a trecut?
Paul Nuber: Acum cativa ani, fiecare promotie pentru consumatori era o posibilitate de a creste vanzarile, pentru ca toata lumea innebunea atunci cand faceai o promotie, dar consumatorii devin blazati foarte foarte repede. Daca ti-as fi cerut, acum cinci ani, sa colectionezi trei cupoane, sa le pui intr-un plic si sa le trimiti posibilitatea sa fi facut asta era cu mult mai mare decat acum. Astazi a aparut internetul, mobile marketing-ul, in care vom investi constant, pentru ca noi credem ca publicul, consumatorul ,este deja pregatit pentru genul asta de abordare. Depinde acum si de cat de eficienta este investitia, deci nu spun ca vom depasi cu mult procentul pe care il alocam deja, dar daca faci lucrurile treptat si bine directionat asta poate da rezultate spectaculoase la momentul oportun. Cat despre promotii, e clar ca vor fi diferite. Nu vei face promotii prin care ii promiti consumatorului ca va castiga 100.000 de dolari daca face ce-i ceri, iar noua abordare trebuie sa surprinda, asa ca vei afla impreuna cu ceilalti consumatori ce va face Nestle anul acesta.
Ruxandra Gubernat: Vor fi schimbari importante in bugetul alocat publicitatii, promovarii in general comparativ cu anul trecut ?
Paul Nuber: Nu neaparat. Bugetele cresc constant, pe de alta parte, sunt incantat sa vad ca lumea media invata sa fie din ce in ce mai rezonabila. Bine, n-au inteles inca faptul ca Romania este o piata foarte competitiva, ca exista bani si se face un profit, se platesc taxe, banci, si ca faptul ca iti spui ca o sa-i iei pe cei care platesc publicitate si apoi sa maresti cu 50% in fiecare an nu este maniera de a trata cu companiile.
Ruxandra Gubernat: Cum vedeti relatia cu consumatorul roman? Va asteptati la scaderi drastice in consumul din FMCG?
Paul Nuber: Consumatorii romani vor continua sa cumpere, asta e un lucru pe care il pot exprima cu certitudine, pentru ca sunt campionii lumii in ceea ce priveste gestiunea crizei si asta pentru ca au experienta, aici este criza permanent. Si, in plus, business-ul pe in care functionez este unul privilegiat in contextul economic mondial. Probabil ca vor scadea vanzarile, dar nu vor fi schimbari majore fata de anul trecut. Suntem in grafice. Ca sa rezum, imi aduc aminte de un proverb: “locuiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul”. E un lucru pe care l-am invatat acum cativa ani si care mi-a fost foarte util in intelegerea business-ului de aici.
Ruxandra Gubernat: Parasiti palpitanta piata din Romania pentru divizia de lux a Nestle. De ce ati luat decizia aceasta si cum a contribuit experienta de business din Romania pentru noua pozitie?
Paul Nuber: Stiti, intr-o societate ca aceea in care functionez eu lucrurile merg asa: esti observat si, intr-o zi, te suna patronul si iti spune ca vrea sa te intrebe ceva; de fapt, nu este chiar o intrebare, dar este pe punctul de a va spune ca raspunsul este ‘da’, dar ca nu veti afla intrebarea. Stiam ca voi accepta, desi nu stiam ce-mi va propune. Dar, ca de fiecare data, mi-am spus “experienta asta ma va schimba”. Iar din experienta romaneasca cel mai mult o sa-mi lipseasca lumea media si entuziasmul consumatorului care se bucura de toate produsele pe care le oferim.