Spune-o pe mobil

un interviu cu Doru Panaitescu, Consultat, Marketeer.ro

Pana nu demult, mobile marketingul in Romania nu era utilizat nici de agentii, nici de potentialii clienti. Dar lucrurile au inceput sa se schimbe de ambele parti ale baricadei. Oamenii din industrie cred tot mai mult in acesta metoda, apar agentii specializate, iar corporatiile apeleaza cu incredere din ce in ce des la acesta metoda de promovare. Doru Panaitescu, consultant la Marketeer.ro ne vorbeste, in acest interviu, despre mobile marketingul de la noi. De la domeniile in care se investeste cel mai mult, bugetele alocate acestuia sau cea mai uitilizata metoda pana la tipurile de campanie la care consumatorii sunt cei mai receptivi.

Catalina Onu: In ce domenii se investeste cel mai mult in campaniile de mobile marketing in Romania?
Doru Panaitescu: Aici nu am foarte multe date pentru ca eu sunt consultat pentru doi dintre jucatori, dar in general in zona de auto, de banking, in zonele in care, cum sa spun, valoarea produsului achizitionat este mare ca sa poti sa iti permiti sa platesti mult, pentru ca serviciile sunt mai scumpe decat alte medii de comunicare, gen tv, radio sau outdoor. Costul pe om atins este mai mare, pentru ca si interactiunea cu el este mult mai puternica si mai personala. Tu primesti mesajul in buzunar, nu-i pe tv, unde...unde dai si unde crapa. Acolo tu dai cu tunul dupa vrabii. Nu stii daca omul este in fata televizorului, pe cand pe asta il primesti in buzunar. Este o combinatie intre direct marketing si digital...pentru ca vine catre tine.

Catalina Onu: Care a fost cea mai eficienta campanie romaneasca de mobile marketing?
Doru Panaitescu: Datele de raspuns sunteva intre zece si chiar si 70%. Oamenii sunt inca deschisi la aceste metode pentru ca nu au intrat foarte mult...Dar sa va dau un exemplu. In alte tari, in Italia de exemplu, tot ce inseamna direct marketing a fost interzis. Si anume, a fost lasat doar telefonul mobil. Concluzia este ca acolo piata este crunch?? Deci tot ce inseamna tigari, ce inseamna alcool, se poate face doar cu telefonul mobil.

Catalina Onu: Cat la suta dintr-un buget de marketing merge catre mobile marketing?
Doru Panaitescu: Foarte putin. Putem vorbi de mult sub 1%. Deci exista un advertising gap. Este o diferenta foarte mare intre procentul in care oamenii folosesc un mediu si procentul de alocare a banilor in mediul respectv. De exemplu la internet, procentul de folosire este de 20-21%, iar procentul de alocare al banilor este de 1-2%. Evident ca sunt si advertiseri care au bani mai multi sau mai putini, dar asta este un mediu...deci asta este un gap, este o prapastie intre cat consuma omul in media, de fapt, si cat investeste in media respectiva. TV-ul ia cel mai multi bani, internetul si mobile-ul sunt foarte viciate din punctul asta de vedere.

Catalina Onu: Pe ce tip de mesaj sunt oamenii cel mai receptivi atunci cand e vorba de campanii de mobile marketing?
Doru Panaitescu: In general pe campaniile cu actiune instanta. Pe castigurile de premii instant, pe call to action si asa mai departe...

Catalina Onu: Care sunt avantajele unei campanii de mobile marketing comparativ cu una traditionala?
Doru Panaitescu: Pai in primul rand waste-ul, advertising waste este un termen care defineste cantitatea de mesaje care nu ajung la consumator sau nu ajung asa cum trebuie, deci este risipa, da? E! La mobil este aproape zero, pentru ca tu stii exact cui trimiti. De exemplu la Vodafone poti sa trimiti acelor oameni din tulcea de sex feminin care au consumat cel putin atatia bani pe factura. Deci este foarte bine tintita reclama. Asta este deci marele avantaj.


Catalina Onu: Marele avantaj, dar nu singurul...
Doru Panaitescu: Nu singurul. Evident...alte avantaje? Este interactiune foarte personala. Iti vine in telefon, iti vine in buzunar, iti vine langa tine. Este foarte aproape de tine acesta comunicare. Evident, poate sa aiba si repercusiuni in a deraja chestia asta.


Catalina Onu: Care este cea mai eficienta metoda de mobile marketing in Romania?
Doru Panaitescu: Nu cred ca exista un panaceu, nu cred ca exista o solutie... In functiile de obiectivele pe care le ai in campanie poti sa faci diverse lucruri. Cea mai folosita este SMS-ul. Nu din cauza tehnologiei, ci din cauza reach-ului, din cauza audientei pe care o atinge.

Catalina Onu: Am vazut ca in Coreea folosesc tot felul de telefoane sofisticate...
Doru Panaitescu: Da. Piata Asiatica este foarte sofisticata din punctul asta de vedere. Folosesc inclusiv jocuri pe mobil, de genul ai un GPS in telefon si te joci un joc de men hunt in oras cautandu-i pe ceilalti. Deci acolo e o nebunie, dar sunt multi ani in fata nostra. Multi ani...

Catalina Onu: Cand va ajunge mobile marketingul in Romania sa fie la fel de dezvoltat ca cel din alte tari?
Doru Panaitescu: Cred ca noi o sa fim intotdeauna in urma altora. Nu stiu, asta e feelingul meu romanesc. Nu cred ca o sa ajungem vreodata sa fim la fel, dar e clar ca acesta prapastie o sa se reduca in timp. In trei, patru ani o sa fim bine.

Catalina Onu: Ce va determina companiile din Romania sa se orienteze spre campaniile de mobile marketing?
Doru Panaitescu: Nu cred ca au de ales, pentru ca in general publicitatea fuge dupa audienta si atata timp cat telefoanele devin cele mai importante in viata nostra nu o sa avem de ales. Daca noi incepem sa ignoram mesajele pe tv, print, outdoor, radio etc., chiar si de pe internet, advertiserii, deci clientii vor trebui sa gaseasca acele metode de a ajunge sa informeze cat mai bine si mai relevant consumatorul.

Catalina Onu: Cam in cat timp investitiile din mobile marketing vor ajunge sa le depaseasca pe cele din online?
Doru Panaitescu: Estimarea mea este ca cel putin trei ani...Da, din nou depindem de tehnologii. Eu nu stiu ce tehnologie aparela anul. S-ar putea ca la anul sa apara o tehnologie care sa le detroneze pe astea doua. Eu, dau asa o estimare bursiera...

Catalina Onu: Dar de ce sunt inca sceptice companiile romanesti in ceea ce priveste mobile marketingul?
Doru Panaitescu: Pentru ca sunt extrem de inertiale. Le este frica sa incerce, le este frica sa riste, le este frica sa isi puna pielea in saramura, le este frica sa externalizeze. Le e caldut...Acelasi lucru s-a intamplat si cu internetul. Deci mobile marketingul merge fix pe acelasi trend. Inca ne este frica. Le este inca frica pe internet, dapai pe mobil.

Catalina Onu: Cat de performante sunt serviciile oferite de companiile de telefonie mobila de la noi?
Doru Panaitescu: Daca te referi aici la penetrarea MMS...asta este inca mica. Dar asta nu depinde de operator, depinde de puterea de cumpararea a concumatorilor, pentru ca daca acestia nu isi activeaza serviciile pentru ca inca sunt scumpe ... nu ai inca o masa critica de consumatori.

Catalina Onu: Deci asta este unul dintre motivele pentru care mobile marketingul nu este foarte dezvoltat...
Doru Panaitescu: Da, dar operatorii de telefonie mobila sunt pregatiti, dar ei dau drumul la anumite servicii pe masura ce piata se educa si are suficienti bani pentru serviciile respective. De exemplu acum au aparut video telefoanele. E o nebunie. Deja in State exista standarde pentru video ads in telefon, dar in Romania inca nu exista.

Catalina Onu: Cat de pregatite sunt agentiile din Romania sa ofere astfel de servicii?
Doru Panaitescu: Sa stii ca in mod paradoxal sunt multi oameni vizionari din zona publicitara care cred in chestia asta si o imping inainte, dar cred ca raspunsul final este la clienti. N-as vrea sa dau nume, dar sunt cateva agentii mari care au oameni pregatiti pentru asa ceva, chiar si cele mici, si o sa fie din ce in ce mai multe agentii specializate.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related