Costin Cadelcu (Okazii.ro): "Am invatat ca orice maruntis poate fi extrem de important"

Costin Cadelcu (Okazii.ro): "Am invatat ca orice maruntis poate fi extrem de important"

La 26 ani, Costin Cadelcu este de peste trei ani unul dintre oamenii de marketing ai celui mai mare site de e-commerce din Romania, Okazii.ro. De mai bine de un an, Costin coordoneaza echipa de marketing a Okazii.ro, o echipa tanara dar care a reusit sa contribuie la o crestere semnificativa a vizibilitatii brandului in 2011, ajuns acum la peste 3,7 milioane de vizitatori unici lunar.

Despre alegerile care te duc pe drumul cel mai bun,  ce face si ce nu face un om de marketing, care este specificul marketingului pentru un business online si ce oportunitati ofera acest mediu, puteti citi in interviul de mai jos.

SMARK: Ce te-a determinat sa incepi o cariera in marketing? Ce alte optiuni aveai?
Costin Cadelcu: Buna intrebare! Sunt foarte multe de povestit, dar cred ca atractia mea pentru marketing a aparut undeva prin liceu cand am avut o serie de tangente cu diverse activitati extrascolare. Am lucrat timp de 2 ani si jumatate intr-o televiziune locala pe post de moderator si realizator si am devenit foarte atras de domeniul media, publicitata ... marketing. Imi placea sa vin cu idei noi, cu concepte pentru rubrici noi, am facut chiar si doua spoturi radio pentru un proiect personal, spoturi realizate cu vocea mea, cu textele mele, intr-un studio unde tot eu am facut pe inginerul de sunet si omul de la montaj. Paralel incercam si o cariera muzicala impreuna cu doi prieteni - chiar si aici aveam nevoie sa ne vindem bine, deci aveam nevoie de marketing. A venit vremea facultatii si a trebuit sa aleg. Am ales sa fiu economist. Si am ales un domeniu care putin mai tarziu a inceput sa imi fie de folos in adevaratul sens, managementul. Dupa cei patru ani de Management am decis ca am nevoie sa imi completez cunostintele si asa am ales sa imi continui studiile tot la ASE, insa de data asta la facultatea de Marketing unde am absolvit cursurile masteratului de Marketing si comunicare in afaceri in anul 2010.

SMARK: Ce ai face daca te-ai lasa de marketing?
Costin Cadelcu: Daca m-as lasa de marketing… hm, grea intrebare! Cred ca am acumulat o experienta si o afinitate pentru domeniul asta, incat mi-e foarte greu sa ma vad facand altceva. Imi place marketingul, imi place sa fiu creativ. Intotdeauna am simtit ca am o latura creativa care arde de nerabdare sa iasa ori de cate ori are ocazia. Dar ca sa nu las o intrebare fara raspuns, mi-ar placea la nebunie sa lucrez in industria muzicala. E un virus care mi-a ramas in sange si caruia cred ca mai devreme sau mai tarziu o sa ii las frau liber.

SMARK: Ce face un marketer si ce nu?
Costin Cadelcu: Aici cred ca o sa vin cu un raspuns pe care il primeam in scoala cand ni se dadea un studiu de caz spre rezolvare. Daca nimeni nu stia exact ce sa faca, raspunsul profesorului nostru era "Depinde!". Asa ca vin si eu si spun: depinde! Cred ca un marketer bun trebuie in primul rand sa isi cunoasca foarte bine produsul sau serviciul, sa stie foarte bine cine este clientul, si aici ma refer ca ar trebui sa ii stie CV-ul complet. Trebuie sa fie foarte bine informat, sa fie in trend cu toate noutatile, schimbarile, aparitiile si sa fie deschis la schimbare. Ar trebui, de asemenea, sa stie cine ii sunt concurentii si sa aiba abilitatea de a identifica acel avantaj competitiv in fata concurentilor si skill-urile pentru a profita de el si a obtine maximul de eficienta de la produsul sau serviciul sau.

Un marketer bun stie, de asemenea, sa isi segmenteze publicul si sa il abordeze corespunzator. Nu este suficient sa ne adresam clientilor cu mesaje si beneficii generice, care de multe ori nu sar din tiparele obisnuite ale marketingului. Segmentarea da posibilitatea marketerului de a aborda clientii diferit si de a le oferi acele beneficii care chiar fac diferenta in decizia lor de cumparare.

Ce nu face un marketer? Un marketer nu ar trebui sa minta clientul. Un client mintit inseamna un client piedut mai devreme sau mai tarziu. Un client pierdut inseamna vanzari mai putine. Mai multi clienti pierduti inseamna o cota de piata mai mica, inseamna profit mai mic, inseamna ineficienta, inseamna un brand slab si inseamna esec intr-un final.

SMARK: Care este cea mai importanta responsabilitate a unui marketer?
Costin Cadelcu: Nu stiu daca un marketer are o singura responsabilitate mare. Lucrez in domeniul asta de mai bine de trei ani si am invatat ca orice maruntis poate fi extrem de important. Cred ca una dintre cele mai importante responsabilitati ale unui marketer este sa fie obiectiv si atent la orice detaliu. Si uite ca tot nu am reusit sa folosesc un singur termen, o singura responsabilitate.

SMARK: Spune-ne cateva mituri legate de marketing de care te-ai lovit pana acum.
Costin Cadelcu: Probabil cel mai bun exemplu de mit legat de marketing este intalnit in randul companiilor care cred ca marketingul este un moft si nu aduce plus valoare companiei, ci dimpotriva, reprezinta un cost, nu o investitie. Un alt mit care imi vine in minte este cel legat de faptul ca marketingul se face produselor sau serviciilor care nu se vand. Gresit! Marketingul se face oricand, indiferent de momentul din ciclul de viata al unui produs, pentru ca marketingul inseamna mai mult decat a aduce vanzari pe moment. Marketingul este o activitate pe termen lung, cu efect pe termen lung, care are influente puternice in randul consumatorilor daca este realizat corect. Marketingul creeaza sentimente de apartenenta la brand, de incredere in produse, in servicii, in brand. Mercedes cred ca e un brand care oricum se vinde singur datorita notorietatii lui. Cu toate astea este prezent peste tot. Asta inseamna ca masinile nemtesti lasa de dorit?

SMARK: Care este specificul industriei in care activezi, din punct de vedere al marketingului?
Costin Cadelcu: Online-ul este un subiect delicat, vast si totodata extrem de interesant si provocator pentru orice marketer. Spre deosebire de marketingul clasic, in marketingul online lucrurile stau putin diferit. Daca la televizor ai timp sa urmaresti un spot publicitar la un produs IT, pe internet timpul petrecut pentru a vizualiza un ad este infim, uneori (de cele mai multe ori) sari peste bannerul respectiv si nici macar nu iti amintesti sa-l fi vazut vreodata. E o diferenta uriasa intre abordari. In timp ce spoturile TV sau radio iti capteaza atentia prin sunet si imagine, fara a avea interferente, atunci cand esti pe o pagina de internet varietatea si volumul de informatie este atat de mare, incat uneori devine extrem de dificil sa iti atingi clientii potentiali cu un mesaj. In acest caz, daca vrei sa te diferentiezi trebuie sa fii foarte original si totodata concis si eficient. Internautii reactioneaza diferit la mesaje.

Avantajul mediului online si al instrumentelor de marketing pe care le ai la dispozitie ca marketer este ca poti sa testezi eficienta unui mesaj sau a unei campanii, poti sa tragi concluzii rapide si poti sa optimizezi o campanie astfel incat sa iti atingi obiectivele stabilite. Desigur, am vorbit doar in mica masura despre specificul marketingului in online. Sunt mult mai multe lucruri pe care nu le-am punctat, de la un customer suport educat si vesnic atent la nevoile clientilor, pana la brand management, PR, CSR, cei 4 P care in online sunt usor diferiti, insa nu discrepant. Ca sa scurtez, cred ca specificul in online este gasirea acelui mix de elemente care sa faca utilizatorul sa interactioneze cu brandul tau, sa devina client (daca nu e deja) si/sau sa devina fidel brandului in urma unei experiente unice.

SMARK: Ce este important pe aceasta piata (de e-commerce) pentru a te diferentia de competitie?
Costin Cadelcu: Ambalajul cred ca in industria asta poate fi considerat ca fiind designul, interfata, site-ul, bannerul etc. O teorie proaspata spune ca "usability is the new marketing". Pretul este intotdeauna un element delicat. Daca vorbim de retaileri online, am observat ca nu intotdeauna clientii aleg pretul cel mai mic. Exista o tendinta puternica de a plati mai mult pentru acelasi produs achizitionat de la un brand mai cunoscut decat de la unul care este usor anonim. Un brand cunoscut si recomandat de anturajul utilizatorului inspira mai multe incredere decat un magazin mai mic care ofera un pret mai bun. Aici intervine foarte mult si social media. Diferenta in mintea consumatorilor cred ca o fac serviciile aditionale (garantie, service, customer suport etc.).Cu toate astea sunt foarte mult clienti care nu cunosc, spre exemplu, obligativitatea retailerilor de a oferi garantie pentru produsele comercializate sau de a accepta retururi, motiv pentru care apeleaza la branduri cunoscute pentru care sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare decat cel mai mic pret din piata.

SMARK: Care este cel mai eficient canal de comunicare cu publicul tinta?
Costin Cadelcu: Cred ca fiecare canal de comunicare are avantajele si dezavantajele lui. Lucrand in online de peste trei ani pot sa spun ca e mult mai usor sa masori activitatea si rezultatele unei campanii desfasurata online, decat cea a unei campanii TV sau radio. De asemenea eficienta cu care este cheltuit bugetul este mult mai la indemana. Totusi, vorbim de un mediu unde consumatorii sunt prezenti intr-o proportie considerabila, insa nu si suficienta, motiv pentru care aleg sa raspund ca toate canalele de comunicare sunt eficiente, daca sunt folosite inteligent. De multa vreme televiziunea este principalul motor de comunicare in masa si cel mai eficient. Deja piata de online, ma refer aici la comercianti si business-uri online, da semne si la noi sa inteleaga ca la un moment dat spatiul virtual devine limitat si exista un public potential neatins, care poate fi intalnit in celelalte canale de comunicare.

SMARK: Cit de important este pentru tine sa te specializezi intr-o anumita directie?
Costin Cadelcu: Pe parcursul celor peste trei ani de cand activez in domeniul marketingului online am invatat din toate cate putin fara a ma considera specialist intr-o anumita directie. Totusi, cunosc detaliile fiecarei bucati de puzzle suficient de bine incat sa pot avea o viziune de ansamblu foarte cuprinzatoare si sa pot da sfaturi, sa intervin atunci cand simt ca este nevoie, sa imi ajut colegii sa inteleaga anumite lucruri, sa fiu "gardianul" diverselor activitati etc. Imi doresc sa ma specializez intr-o directie strategica care sa imi permita sa imi extind aceasta viziune de ansamblu despre care am vorbit, astfel incat sa pot sa vin cu idei de imbunatatire a business-ului si de atingere si chiar depasire a obiectivelor.

SMARK: Care sunt sursele de inspiratie care te ajuta in dezvoltarea profesionala?
Costin Cadelcu: Incerc din rasputeri sa imi fac timp sa citesc. Carti, articole, reviste, bloguri etc. Nu am o sursa preferata de informare, nu am un model preferat. Imi place sa am cunostinte din cele mai vaste, adunate din varii surse de informare si de la diversi oameni care, la un moment dat, cand imi voi pune neuronii la munca pentru a gasi o solutie sau o idee, ma vor ajuta sa ajung mai repede la un rezultat.

SMARK: Ce ti-ai propus sa realizezi anul acesta?
Costin Cadelcu: Vreau sa-mi demonstrez ca imposibilul poate fi posibil. Cum spune si Adidas – "Impossible is nothing". Nu cred ca vreau prea mult. Nu?

SMARK: Ce iti spui la sfirsitul unei zile de munca obisnuite?
Costin Cadelcu: Maine o sa fim si mai buni!

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related