Vanzatorii de iluzii vor plati scump in cele din urma pulberea de "aur" din ochii celorlalti

Vanzatorii de iluzii vor plati scump in cele din urma pulberea de "aur" din ochii celorlalti
Oana Igrisan, Managing Partner, SMA Communications

Societatea - portret abstract
Mecanisme sofisticate stau in spatele oricarei societati. Vorbim adesea de "societatea romaneasca" ca de un ansamblu abstract de lucruri, ca de o masinarie manevrata invizibil din spatiu de forte malefice menita sa distruga bunatatea primordiala a unei natii. Amnezici si fatalisti privim fara reactie la intamplari sociale socante si dezaprobatoare.

Problemele de morala si etica par ca nu sunt apanajul individului, ci al societatii ce il reprezinta; astfel ca lipsa de aplecare a individului asupra sinelui duce la derapaje morale grave.

Individul si necesitatea ratiunii
In fapt nici o societate nu poate fi imbunatatita fara indivizi constienti. Dictonul Socratic "cunoaste-te pe tine insuti" este mai necesar astazi decat era poate in vremea Greciei antice. Socrate considera ca daca omul se conduce dupa glasul ratiunii, el isi fundamenteaza existenta pe principiul binelui, iar daca la el nu ajunge acest glas, inevitabil va fi inghitit de forta raului. Afirmatiei sofiste ca omul ar fi "masura tuturor lucrurilor" Socrate ii opune idea ca in fiecare om exista aceeasi lege morala pe care, daca  o cunosti, iti spune ce este bine si ce este rau.

Afirmatia lui Socrate ca oamenii de la natura sunt toti buni se sprijina pe legea morala. O alta idee ce vine in sustinerea afirmatiei ca legea binelui o purtam in sufletul nostru e cea care sustine ca cel mai mare bine e cunoasterea si cel mai mare rau e ignoranta. Astfel, ignoranta individuala duce la boala societatii, fiecare ins in parte este responsabil nu numai pentru el insusi, ci si pentru ceilalti, si trebuie cu orice pret sa faca zilnic exercitiul asumarii adevarului si al cunoasterii, iar de indata ce invata lectia sa aplice invataturile in societate. Legile moralei sunt interpretate aleator si personal de individivizi, dar actiunile acestora se reflecta asupra colectivitatii.

Bob Hunter, co-fondatorul Green Peace, spunea  "revolution starts at home", iar acest adevar face diferenta in societate. Unul cate unul, prin actiuni personale, responsabile, constiente si rationale putem aduce schimbarea.

Responsabilitate sociala
Suntem cu totii responsabili de PET-urile de pe strada, chiar daca nu le aruncam noi. Imi amintesc de exemplul dat de Sandra Pralog in cadrul unui eveniment TEDx cand povestea ca, aflandu-se mai demult in Elvetia, a vazut o persoana care mergand pe strada a aruncat ceva pe jos, moment in care un domn distins i-a atras atentia, politicos, ca a pierdut ceva. Responsabilitatea sociala solida vine nu prin coercitie, ci prin implicarea activa a indivizilor constienti. Caci valoarea unei societati nu consta in numarul de masini de lux de pe strada, ci in numarul de soferi civilizati in trafic.

Intr-o era a existentelor prefabricate, obsedata de imagine in care individul isi poate croi orice fel de destin imaginar prin intermediul canalelor sociale, adevarul ramane pitit in spatele iluzilor. Vanzatorii de iluzii vor plati scump in cele din urma pulberea de "aur" din ochii celorlati.

Individul din companie sau compania din individ
Companiile sunt, asemeni indivizilor, responsabile pentru impactul pe care il au asupra societatii. Insa mai mult decat atat ele au si responsabilitatea propriilor angajati, caci reflexia organizationala poate produce "mutatii" la indivizi.

O companie responsabila va forma un grup de angajati responsabili si implicati la randul lor. Primul pas pe care orice angajator ar trebui sa-l faca in zona de responsabilitate sociala este acela de a implica activ angajatii si de a sprijini activitatile de dezvoltare personala menite sa deschida suflete si minti. Caci doar o companie pe deplin constienta si responsabila, cu angajati implicati, poate produce impact si poate mai apoi conduce campanii puternice de responsabilitate sociala cu efecte reale in societate.

Sa dai crezare acelor companii care, de exemplu fiind mari poluatori, planteaza cativa copacei facand mare tam-tam in jurul acestui eveniment este o eroare sociala. De aceea astfel de lucruri trebuie sanctionate atat de indivizi, cat si de companii. Si trebuie incurajate acele activitati reale si solide care au impact asupra unei comunitati pe termen lung.

In materialele urmatoare va propun o incursiune in lumea companiilor si a campaniilor lor de CSR. Campanii de CSR cu impact real si campanii de CSR doar de imagine. Daca aveti sugestii, le asteptam in comentarii.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related