Bogdan Ungureanu (editura Publica) despre marketingul pentru carti de marketing

Bogdan Ungureanu (editura Publica) despre marketingul pentru carti de marketing

"Publica a inceput din pasiunea noastra comuna pentru carti si pentru idei de business. Pentru ca obisnuiam sa citim si inainte, am considerat ca ar fi momentul sa facem cunoscute cartile care ne-au placut noua si cunoscutilor nostri", povesteste Bogdan Ungureanu, Executive Manager Publica, despre inceputurile editurii care a debutat cu ecou prin lansarea unor carti precum Funky Business si Karaoke Capitalism, si a continuat cu titluri ale unor personaje ilustre in arta de a face business.

Cea mai citita carte Publica a fost si ramane Funky Business, pe timp de criza cartile au fost alternativa trainigurilor costisitoare, iar evenimentele "Meet the thinkers" au ridicat standardele evenimentelor de carte. Pentru a afla care sunt criteriile alegerii titlurilor din portofoliul Publica, dar si care este firul rosu de la care editura nu se abate cand introduce o noua carte pe piata din Romania, cititi in interviul de mai jos cu Bogdan Ungureanu, Executive Manager la editura Publica.

Plusurile si minusurile nisarii pe piata de carte
Despre aparitia Publica pe piata de carte din Romania, Bogdan spune: "Nu aveam foarte multa experienta pe piata de carte. Atunci lumea a privit intrarea noastra cu destul de mult scepticism. Nu se gandeau ca vom putea sa ne gasim calea. Nu credeau in ideea de nisa, desi noua ni se pare in continuare o idee excelenta, pentru ca atunci cand ai un public delimitat comunici mult mai bine cu el". Pe de alta parte, "In momentul in care vrei sa publici si carti de business, literatura, atlase, dictionare si asa mai departe, ti se disipeaza mesajul catre cititori", a adaugat el.

"Noi fiind nisati am ajuns sa fim preferati si pentru publisher-ii din afara cand vine vorba de traducerea unei carti pentru Romania", ar fi un alt plus de care editura beneficiaza ca urmare a acestei abordari.

Principalul minus care vine odata cu nisarea este numarul mic de volume ce pot fi publicate: "Nu poti sa crezi ca vei vinde zeci de mii de exemplare cum ai putea vinde cu o carte de beletristica, spre exemplu. Noi publicam undeva la doua-trei carti pe luna si in jur de 40 de titluri pe an. Din acest punct de vedere suntem o editura mica, nu ne putem compara cu edituri care publica sute de carti pe an". Chiar si asa, negativul poate capata valente pozitive vazut din prisma faptului ca odata cu numarul mic de carti, ai mult mai mult timp sa te ocupi de fiecare in parte, ai mult mai mult timp sa te ocupi de publicul tau si sa comunici cu el".

Piata de carte din Romania
"Este o piata mica", este propozitia cu care Bogdan Ungureanu si-a inceput descrierea sumara a piete de carte locala. "Este o piata care uneori nici nu prea conteaza in discutiile cu partenerii din afara", a completat el. "Nu exista cifre oficiale, insa piata este estimata undeva intre 60-100 milioane de euro".

Piata de carte din Romania functioneaza in regim de consignatie. Ca in multe alte industrii, si aici scadenta platii este adesea incalcata.

Concurentii Publica
Desi exista edituri mari precum Humanitas, Curtea Veche, Meteor Press, care au si carti de business, "nu este nicio editura exact ca noi", spune Bogdan. "Cei de la Meteor Press au un portofoliu mai bogat pe zona asta in comparatie cu celelalte edituri, insa dintre acestea nu este niciuna care sa ne semene", a completat el.

Tranduri pe vreme de criza: bugetele de training din companii inlocuite cu carti Publica
"In 2007 am publicat trei sau patru carti. In 2008, undeva in jur de 15. Am crescut de la an la an numarul de titluri din portofoliu, pana in 2009 cand am inceput sa ne propunem un plan editorial care sa contina doua-trei titluri pe luna. Vanzarile nu au scazut, ci tot timpul au fost in crestere. Este adevarat ca poti sa pui lucrul asta si pe seama faptului ca a tot crescut numarul de titluri", precizeaza Executive Manager-ul Publica.

In 2009, odata cu inceperea crizei, bugetele companiilor rezervate zonei de training s-au diminuat, alternativa devenind cartile de profil, cu precadere cartile Publica. "Din 2009 au inceput iar sa creasca vanzarile", a zis Bogdan. "Daca trimiti angajatul la training sau daca il pui sa citeasca o carte este oarecum comparabil din punct de vedere al continutului. Noi de la inceput am fost atenti la zona de vanzari directe. Ne bazam pe vanzarile din librarii doar intr-o anumita masura, publicul nostru foarte mare si foarte bogat venind din companii".

Comunicarea Publica
In primul rand Publica nu investeste in promovarea traditionala a cartilor sale: "Nu investim in machete sau promo-uri". Printre cele mai frecvente activitati de marketing Publica se numara ceea ce ei numesc intern "vanzari directe". In mod regulat, reprezentantii editurii viziteaza sedii de companii cu selectii din portofoliu pe care le expune acolo o perioada de timp, fie o persoana prezinta cartile pentru cei care sunt interesati. "Este un fel de biblioteca ambulanta prin care oamenii pot lua cartile acasa sa le citeasca, luand astfel contact cu ele", spune Bogdan cu privire la aceasta practica prin care le ofera clientilor si mici discounturi, insa nu mai mult de 10%, pentru ca "noi nu suntem adeptii discounturilor mari. Pe site vindem cartile cu 5% mai putin ca sa incurajam cumva comertul online", subliniaza politica de pret responsabilul de marketing al Publica.

"Nu consider ca batalia de pret este una de valoare. Nu pretul trebuie sa faca diferenta ci calitatea produsului. Si asta sper ca se vede si din tinuta cartilor noastre, atat din felul in care arata cat si la selectia cartilor pe care le publicam", a completat el. In schimb, "ne bazam mai mult pe promovarea online si pe buzz marketing. La fiecare titlu pe care il publicam facem newsletter pentru ca avem o baza de date foarte consistenta de abonati. Ne mai folosim de blog, Facebook si Twitter. Avem, de asemenea, diversi bloggeri care mai scriu despre noi, plus parteneriatele media pe care le facem cu Ziarul Financiar, Money Express si alte publicatii din zona de business."

Bloggerii cu care Publica lucreaza sunt din domenii variate. Exista insa un singur blogger care s-a dedicat cartilor Publica, Gabriel Nechita din Brasov, care a avut ideea de a lansa  blogul "1 carte pe saptamana", recomandand saptamanal cate o carte pe care o citeste si apoi o recenzeaza.

Evenimentele "Meet the thinkers"
Despre seria de evenimente "Meet the thinkers", care a debutat in noiembrie 2007 cu autorii Funky Business si Karaoke Capitalism, Bogdan Ungureanu ar prefera sa nu vorbeasca la trecut pentru ca "o sa ii repunem pe roate", spune el. "Am facut patru evenimente pana acum. Primul eveniment a ramas un reper atat pentru noi cat si pentru piata de evenimente. Oameni de business ne spun ca evenimentele la care au mai participat intre timp nu s-au ridicat la nivelul aceluia", a completat Bogdan.


Kjell Nordstrom si Jonas Ridderstrale

Un alt eveniment Publica a fost cel alaturi de creatorii clasamentului Thinkers50, clasament ce se publica online odata la doi ani si care de aceasta data a beneficiat de o gala fizica la Bucuresti, sub initiativa editurii, cu invitati precum Henry Stewart, CEO-ul companiei britanice Happy sau Michael Jarrett  de la London Business School.

"Nu as vrea sa vorbim la trecut de ele pentru ca noi ne dorim sa mai aducem autori la Bucuresti, insa onorariile au ramas la fel de mari sau chiar au crescut".

Cel mai recent eveniment de lansare a editurii a avut loc saptamana trecuta in parteneriat cu Centrul Ceh, odata cu introducerea pe rafturile din Romania a cartii "Economia binelui si a raului" a lui Tomas Sedlacek.


Lansarea cartii lui Sedlacek: "Economia binelui si a raului"

Criterii
Portofoliul Publica pastreaza o directie bine definita si consistenta pentru toate cele 123 de carti pe care le are in portofoliu la acest moment. Care sunt criteriile in baza carora este desemnata cartea merituoasa de publicare? "In general sunt carti care ne reprezinta pe noi. Este ca atunci cand vrei sa ii faci un cadou unui prieten, si ajungi sa alegi cadoul in functie de ce iti place tie".

- agentii literare: "Sunt mai multe canale prin care identificam o carte", a spus Bogdan Ungureanu. "Odata ce intri pe piata asta incepi sa ai contact cu agentii literare care reprezinta la randul lor anumiti autori sau anumite edituri de pe afara. Publisherii te informeaza periodic cu privire la carti care stau sa apara, care tocmai ce au aparut sau care urmeaza sa apara peste un an sau doi. Asta ar fi un canal."

"Celalalt canal este research-ul pe care il facem noi: fie ca citesti Harvard Business Review, te uiti pe net sau stai de vorba cu cititorii".

- Thinkers 50: "La niciun an de cand am lansat editura ne-am cunoscut cu Des Dearlove si Stuart Crainer care sunt creatorii clasamentului Thinkers 50, clasamentul global al celor mai influenti ganditori de business. Ei sunt jurnalisti de business si fondatorii acestui clasament. Practic si din acest clasament poti sa afli despre anumiti autori."

- targuri de carte: "In fiecare an suntem prezenti la targul international de carte de la Frankfurt. Acolo ne intalnim partenerii cu care avem deja o relatie sau deschidem noi parteneriate cu alti publisheri internationali de la care mai aflam informatii din piata".

Pretestare: "Firul rosu relevant pentru toate cartile noastre este consistenta autorului"
In FMCG lansarea unui produs este precedata de cercetari detaliate care sa permita o anticipare a felului in care produsul va fi primit pe piata. In piata de carte, "nu avem cum sa testam", spune Bogdan. "Ne ghidam dupa istoric, dupa cat de bine au fost percepute alte carti din domeniul respectiv, dupa cat de relevant este autorul. Firul rosu pentru toate cartile pe care le publicam este consistenta autorului. Ne ghidam mai degraba dupa autor decat dupa titlul cartii. Nu ma convinge daca o carte trateaza un subiect foarte fierbinte daca insa autorul nu prea are experienta in domeniul respectiv. Mai luam in considerare si cum s-a vandut cartea pe afara, dar si cat de cunoscut e autorul la noi".

"Cea mai bine vanduta carte de la noi ramane in continuare Funky Business cu peste 15.000 de exemplare. Nu se mai vinde la fel de bine ca la inceput, dar per total ramane cea mai vanduta. Branson s-a vandut foarte bine ca si autor. Noi i-am publicat toate cartile, iar acum pregatim cea mai recenta carte a lui". "Sunt  multe carti care s-au vandut bine. Am initiat seria Victoria Books acum 2 ani, iar puntea de legatura a fost ca lumea are nevoie de modele. Seria contine biografii si autobiografii ale anumitor celebritati din film, politica, sport si asa mai departe", a spus Bogdan.

"Cele mai vandute segmente sunt leadership-ul si management-ul. Insa si cartile din zona de stiinte sociale cum ar fi Gladwell. Colectia noastra de economie a prins, de asemenea, foarte bine. Aici nici nu exista ceva comparabil pe piata. Colectia cuprinde autori precum Keynes, Schumpeter, Krugman sau Adam Smith". Titlurile de advertising sau branding sunt mai putin cautate, "poate si pentru ca cei care activeaza in aceste domenii citesc cu preponderenta in engleza".

Responsabilul designului inconfundabil al copertelor Publica
"Colegul nostru Alexe Popescu. Nu am colaborat niciodata cu agentii. Editura si cartile sunt gandite ca un tot, e o identitate comuna pentru toate, si tinem foarte mult la lucrul asta", a spus Bogdan.

Subiectul de interes al ultimilor ani: criza
"In ultimii doi ani au fost preferate cartile care au tratat subiectul crizei si asta este de inteles. Au vandut foarte bine anumite titluri din colectia naostra de economie cum ar fi Rubini, Krugman, Stiglitz, care au  abilitatea aceasta de a explica lucruile cu o limpezime foarte mare. Interesul a sporit in zona de intelegere a fenomenului. Si cred ca si zona de dezvoltare personala a crescut".

Autori romani la Publica
Din cele 123 de carti pe care Publica le are, din pacate, exista doar doi autori romani: Liviu Voinea in colectia de economie, cu "Sfarsitul economiei iluziei" si Vasile Iuga, "Formule de succes pentru urmatorul deceniu". Desi editura, potrivit lui Bogdan, isi doreste sa publice si autori romani, deficitul de minti revolutionare cu apetit la scris la nivel local obliga Publica sa se orienteze cu precadere catre autori internationali. Exista insa cateva personaje pasibile de a deveni autori de "carti care sa conteze", iar Publica stie care sunt incercand sa le stimuleze condeiul: "Avem cateva proiecte incepute si speram sa publicam macar unul dintre ele anul acesta. Generic, unul dintre proiecte s-ar inscrie in seria Victoria Books, celalalt in zona de dezvoltare personala si profesionala si unul in zona de leadership", spune Bogdan.

"Noi ca tara nu avem nici istorie antreprenoriala, nici de business", tine sa precizeze Bogdan, "Din cauza asta nici nu prea avem autori romani consistenti. Tot timpul trebuie sa te raportezi la ce se intampla in vest, sa iti iei modele de business de acolo pe care sa le adaptezi la nivel local. Fiecare carte iti aduce idei noi. Nu inseamna ca le copiezi. Nici Jobs nu a inventat roata sau apa calda".

Pe langa "orgoliul de roman", unul dintre beneficiile publicarii unui autor roman ar mai fi si acela ca "poti sa faci o lansare, ba mai mult, noi visam sa ajungem sa facem un tur de lansare prin mai multe orase din tara, prin medii universitare sau companii", potrivit lui Bogdan.

Targeturile Publica
Targetul Publica este preponderent alcatuit din middle si top management, majoritar provenind din Bucuresti. Desi studentii s-ar putea incadra in atentia comunicarii editurii, "realitatea arata ca se citeste foarte putin in facultate. Din pacate nu exista interes in zona asta si nici nu se cultiva foarte mult", este de parere Bogdan.

"Practic prin companii se citeste: de la entry level, middle si top management". Cu toate acestea, compania colaboreaza cu asociatii studentesti pe diverse evenimente pe care le organizeaza. "Noi avem si carti din zona de stiinte sociale care se adreseaza unui public foarte larg. Sau spre exemplu in seria Victoria Books am publicat biografia lui Andre Agassi care este o carte absolut senzationala pe care atunci o citesti cu sufletul la gura. Cartea asta se adreseaza unui public foarte larg, fie ca esti pasionat de Andre Agassi, de tenis sau nici una din cele doua. Pentru ca este o poveste de viata cu pilde pentru orice fel de om. "

Ziar + Carte = un succes ad-hoc cu potential de esec pe termen lung
Publica a facut un singur proiect tip "kiosk edition", cu partenerii lor de la Ziarul Financiar, vizand biografia de business a lui Steve Jobs publicata anul trecut, "iLeadership": "A fost singurul nostru proiect de genul acesta si a fost unul de succes. Cred ca daca incepi sa faci ceva pe banda rulanta nu mai ai acelasi succes. Plus ca nu sunt adeptul alimentarii chioscurilor cu cartile Publica, cum nu cred ca functioneaza nici pentru alte carti".

Poate sa afecteze piata de carte genul acesta de promovari? "Depinde de ce faci si cum faci", este de parere Bogdan. "Dar, da. Poate sa afecteze. Noi am facut in asa fel incat sa afecteze cat mai putin sau deloc. Pe baza cifrelor de vanzare venite de la librarii am observat o crestere a vanzarilor pe cartea respectiva. Consider ca a fost un proiect benefic pentru toata lumea".

Distributie
Publica vinde cel mai bine in Bucuresti, urmat de Iasi, Cluj, Timisoara, Brasov si Sibiu.

"Cartea Publica nu este pentru orice librarie din orice colt al tarii. Suntem distribuiti in toate librariile mari. Lucram cu lantul Carturesti, Diverta, Humanitas, InMedio, cu Bastilia, in Bucuresti cu CLB, Compania de Librarii Bucuresti. Prin tara mai lucram cu librarii individuale cum ar fi Libris in Brasov.", a spus Bogdan.

Retailul modern nu este de interes pentru zona de carte din comertul modern, "pentru ca nu consider ca te duci intr-un hypermarkt sa iti cumperi carti. Daca vrei sa iti cumperi o carte te duci intr-o librarie".

Proiecte si parteneriate pe colectii si titluri
"Colectia de antreprenoriat lansata la inceputul anului trecut a fost initiata in parteneriat cu Unicredit Tiriac Bank, una din organizatiile din Romania care pun un pret foarte mare pe lectura in general si pe lectura de specialitate in special, colectia de leadership a fost dezvoltata cu Fundatia Post Privatizare. Am mai avut cateva parteneriate anul trecut cu Erste Asset Management si continuam anul acesta printr-o colectie pe care o vom lansa la jumatatea anului impreuna cu ei", spune Bogdan Ungureanu. Cartile Publica au mai cunoscut parteneri si din zona de advertising, prin colaborari cu agentii precum Friends Advertising si Pastel.

Carti ce urmeaza sa fie lansate la Publica
Cu Erste Asset Management urmeaza sa iasa pe piata de carte din Romania un proiect amplu, o colectie de educatie financiara. De asemenea, Publica are in plan lansarea celei mai recente carti a lui Richard Branson, "Screw business as usual", "What matters now" de Gary Hamel, "Brandwashed" a lui Martin Lindstrom, "Enchantment" de Guy Kawasaki, "The art of possibility" a lui Benjamin Zander (o carte ce va aparea in parteneriat cu compania de training Ascendis) si biografia lui Nelson Mandela, in seria Victoria Books.

Cartea preferata a lui Bogdan Ungureanu
Printre cartile preferate de Bogdan sunt: biografia lui Andre Agassi, "povestea lui aproape ca m-a tulburat. A fost obligat sa faca performanta in tenis, urand la propriu acest lucru ", urmata de Funky Business si Rework.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related