In cadrul evenimentului SMARK KnowHow, Brands & Communities, Andrei Iordache (Client Service / Business Development, Daedalus Millward Brown) a povestit despre tipurile de participanti existenti intr-o comunitate, posibilitatile de analiza a unei comunitati si 2 studii de caz realizate de Deadalus Millward Brown.
Andrei a mentionat ca intr-o comunitate de brand sunt mai multe tipuri de participanti: fani, conectori, experti, salesman. Fanii sunt oameni care sunt pur si simplu interesati de a afla lucruri noi si utile despre brand, conectorii, care pot fi platiti sau nu de catre compania respectiva, sunt persoane care simt nevoia sa comunice comunitatii din care fac parte lucruri despre brand, expertii sunt acele persoane la care se raporteaza intreaga retea, iar salesman sunt oamenii care promoveaza produsele din proprie initiativa. Tipoligiile acestea exista indiferent daca noi, ca marketeri, le dorim sau le incentivam, in fiecare dintre noi existand unul dintre ele.
Comunitatile de brand sunt spontane, sunt foarte greu de manageriat. La origine comunitatile de brand au pornit de la produse de uz indelungat sau produse unde cunostintele tehnice sunt necesare pentru a te bucura de acele lucruri.
Andrei a mentionat anumite intrebari care se ridica cu privire la o comunitate de brand: Cine se va comunica cu oamenii din comunitate? Cat de mare e comunitatea? Cum se organizeaza ea? Trebuie sa intervenim? Cum putem interveni si cand? De unde vin ideile de produs?
Pentru a raspunde la aceste intrebari, Andrei mentioneaza posibilitate unui research clasic, a unei analize de social network sau netnography.
Ce presupune netnography? Andrei spune ca a pornit de la trecerea in online a etnografiilor. Prin netnography se culeg toate informatiile despre un brand sau un subiect, care apoi sunt analizate. Netnography a generat si foarte multe produse noi, un exemplu dat de Andrei fiind deodorantul Nivea Invisible for Black and White, dezvoltat ca urmare a unui studiu de netnografie care a descoperit ca foarte multe persoane sunt preocupate de aceste pete lasate pe haine de catre deodorante.
Andrei a prezentat apoi un studiu realizat cu ajutorul Daedalus Socialize in care au studiat cele mai mari 10 branduri comerciale pe Facebook. In functie de engagementul consumatorilor, acestea au fost impartite in comunitati inchise – in care cel mai mult se da "Like" si "Share" –, cum sunt Nivea si L’Oreal, comunitati in care engagementul este foarte mare si se comenteaza mult, cum este cazul Doncafe, misionari, comunitati bazate pe "share", si pasivi, cum este cazul Pepsi sau Lidl.
Andrei a prezentat apoi o analiza a discutiilor despre creme de plaja realizata pe baza informatiilor culese de pe forumuri generale, forumuri de mamici, cu continut medical sau de lifestyle.
Au avut 975 de intrari, care au aratat ca persoanele care vorbesc despre lotiuni de plaja au o atitudine pozitiva fata de subiect si in general fata de marcile producatoare. In afara de aceasta, au mai observat ca femeile isi promoveaza brandul pe care il folosesc, ca sunt putine comment-uri negative, ca nu conteaza durabilitatea si este mai important sa intre repede in piele, ca Nivea, Elmiplant si Avene sunt cele despre care se vorbeste cel mai des si ca este foarte importanta modalitatea de aplicare a lotiunii.