Poate ca multi dintre noi isi imagineaza Avon drept o companie "roz", ai carei pereti sunt impregnati cu un miros puternic de parfum Little Black Dress, unde angajatele, doar femei, imbracate in costume roz, rimelate cu SuperShock Max, rujate cu Ultra Colour Rich 24K Gold si cu unghiile perfect colorate, isi scot din posetele roz telefoanele accesorizate cu brelocul roz al campaniei de prevenire a cancerului la san. Am putea asocia cu usurinta birourile Avon cu cele ale revistei de fashion Quality din filmul Funny Face cu Audrey Hepburn in rolul principal. Colorat si impecabil pana in cel mai mic amanunt. Insa lucrurile nu stau chiar asa. Feminitatea este intr-adevar prezenta, insa nici pe departe atat de exagerata. Trofee, mentoring, sesiuni de Work Life Balance sunt doar cateva dintre lucruile de care angajatii Avon au parte. Cel putin asa reiese din cele povestite de Raluca Kisescu (Senior Manager Commercial Marketing pe Romania si Moldova), Roxana Dobrescu (Senior HR Business Partner Avon) si Bogdan Berdacovici (PR & Advertising Avon) in materialul pe care il puteti citi mai jos.
Atmosfera in Avon Romania
Ca in orice multinationala de top, cladirea de birouri si tehnologia confera un corporatism sobru care interzice parca, tacit, glumele si rasetele. Corporatism este si la etajele 12 si 13 ale cladirii Euro Tower, prima cladire ecologica din Bucuresti, unde isi are sediul Avon Romania, insa aici "oamenii sunt cu mult bun simt si cu simt al umorului". "Mult entuziasm, implicare si dedicare, atmosfera destinsa si impregnata cu creativitate", sunt termenii cu care Roxana Dobrescu descrie ce intalnim atat pe holurile companiei, cat si in birouri. Multi le spun ca arata ca un showroom de mobila, fiind personalizat si colorat, insa tenta feminina si vesela se datoreaza si faptului ca 65% dintre angajati sunt femei, in timp ce doar 35% sunt barbati.
Totodata, aici nu exista ierarhii de tipul "eu vorbesc doar cu seful meu direct", orice angajat putand sa vorbeasca cu directoul companiei. Totodata, nu exista formulari de genul "doamna X" sau "doamna director Y", apelativele fiind directe si clare, indiferent de functia ocupata.
Compania este structurata pe departamente, asa cum ne-a spus Raluca Kisescu, unele dintre ele fiind compuse la randul lor din micro-departamente. Spre exemplu, Raluca este responsabila de patru sub-departamente: planning de marketing, care se ocupa de brosura, PR si advertising, care asigura atat advertisingul clasic si neconventional, cat si organizarea evenimentelor de presa, departamentul online, care se ocupa de tot ce tine de digital, si sub-departamentul de suport vanzari, care se ocupa de evenimente de field sau de loializare. Toate aceste 4 sub-departamente tin de departamentul comercial de care Raluca raspunde: "La noi se mai lucreaza si in echipe interdepartamentale. In afara de lucrurile care au repetabilitate pentru fiecare in parte, intervin proiecte precum lansari de produse noi sau proiect in digital. In astfel de cazuri exista un lider de proiect care interfereaza cu echipe din mai multe departamente. Nu mai exista ca "digitalul se ocupa doar de digital" pentru ca altfel nu am mai putea vorbi de lansari de 360 de grade", spune Raluca.
Programul de lucru
De doi ani programul de lucru este flexibil, incepand intre 8:00 si 10:00, in functie de preferinta fiecarui angajat. "Daca esti pasare de noapte si nu te poti trezi, vii de la 10, iar daca esti matinal poti veni la 8", spune Raluca. Cei care vin la 8:00, isi termina oficial programul la 16:30, iar cei care vin de la 10:00 la 18:30.
Inceputuri in Avon
Cand a fost contactata pentru a discuta despre o posibila colaborare cu Avon Romania, Roxana Dobrescu, in prezent Senior HR Business Partner Avon, a fost putin reticenta. Vazut din exterior, Avon era asociat cu cosmetice, brosuri si reprezentanti, si nu o companie multinationala, cu procese si sisteme, cu o cultura organizationala, mai mult, un angajator. "Din fericire, intuitia m-a ajutat si de aceasta data si am hotarat sa merg la un prim interviu. Au urmat inca 6. Am avut astfel ocazia sa cunosc niste oameni deschisi la suflet si la minte, cu principii sanatoase, cu o experienta uimitoare. Am descoperit o companie solida pentru care valorile nu sunt doar scrise pe perete. Si pentru a raspunde la intrebarea "De ce Avon", pot sa va spun ca dupa fiecare interviu plecam spre casa cu gandul ca voi face orice imi sta in putinta sa lucrez in acesta companie. Descoperisem Avon".
Bogdan Berdacovici, PR & Advertising, a ajuns la Avon din intamplare. In anul I de facultate, nevoia de bani si ambitia de a se arunca in campul muncii l-au facut sa dea atentie unui anunt de angajare pentru pozitia de operator calculator in cadrul companiei: "Nu ma interesa compania pentru care urma sa lucrez, ci urmaream in principal ideea unui venit propriu", spune el, descriind poate o situatie comuna in randul multor studenti. Chiar si asa, brandul Avon nu era o necunoscuta. Cunoastea brandul de la colegele din liceu, mai apoi facultate, care foloseau produsele si erau mereu cu brosura in mana. Mai mult, "recunosc ca si eu foloseam la vremea aceea un EDT din gama de parfumuri Avon, pe numele sau UOMO J", marturiseste Bogdan. La momentul angajarii, una dintre intrebarile care i-au fost adresate a fost: "cum o sa impaci tu jobul cu studiile?". "Raspunsul meu a fost: studiile vor fi in continuare printre prioritati, dar responsabilitatile pe care mi le aduce pozitia in Avon sunt pe primul loc si imi voi da silinta sa fac totul perfect". Cu un asa raspuns, nu-i de mirare ca a fost acceptat.
Principii interne Avon
Respect, credinta, integritate, modestie si incredere sunt valorile ce stau la baza culturii organizationale Avon. Roxana, Bogdan si Raluca le-au stiut by heart, pentru ca pornind de la aceste principii, atat ei, cat si colegii lor, si-au conturat modul de lucru, de comunicare, de relationare, "Atentia pe care ne-o acordam unul altuia, energia pe care o investim zilnic in munca noastra, polemicile constructive in care intram pentru a iesi mai buni, evenimentele pe care le organizam impreuna si de care ne bucuram impreuna, noi toti suntem cultura organizationala Avon", povesteste Roxana Dobrescu, Senior HR Business Partner.
"Avon este o companie unde nu trebuie sa alegi intre cap si suflet, intre partea logica, rationala – dorinta de a avea recompense profesionale si financiare - si partea emotionala – dorinta si ambitia de a aduce valoare adaugata, de a colabora cu profesionisti si a face diferenta, de a te dezvolta personal si a avea o cariera de succes", a completat ea.
Motivarea angajatilor
Principala motivare a angajatilor este de natura financiara, la nivel de bonusuri anuale care se acorda in functie atat de performantele individuale cat si de rezultatele companiei. In fiecare an exista un plan de dezvoltare si unul de urmarire a rezultatelor planului respectiv. La inceput de an, in ianuarie-februarie, se seteaza niste obiective masurabile pentru fiecare, in functie de job, care sa urmareasca ceea ce are de facut angajatul respectiv in acel an, dar si sa il motiveze sa isi depaseasca cumva performanta de anul trecut. Pe baza rezultatelor acelor obiective masurabile se obtine o nota in functie de care creste sau scade procesul de bonusare.
In afara de asta, fiecare angajat este cumva indirect raspunzator de rezultatele companiei. Niciodata un angajat, oricat de grozav ar fi, nu va putea lua acelasi nivel de bonus daca compania nu va avea rezultate. Din fericire, asa cum a spus Raluca, pana acum aceasta situatie nu a fost si in cazul Avon. Fiecare dintre angajati stie ca nu e important sa-si faca doar el treaba ci trebuie indirect sa ajute ca performanta sa fie la nivelul intregii companii.
In afara de aceste obiective masurabile, exista un plan de dezvoltare pe o perspectiva de trei ani in care persoanele cu potential sunt urmarite si expuse in diverse contexte (proiecte, colaborari etc) pentru a capata experienta si a se dezvolta pentru pozitii urmatoare. Astfel, fiecare manager are in orice moment cel putin un backup pe care l-a dezvoltat in felul acesta, politica de promovare in Avon fiind destul de dinamica.
O alta modalitate de motivare a angajatilor este "mentoring-ul", un proces nou la Avon, cu care angajatii au rezonat foarte bine. Practic, fiecare persoana cu potential are posibilitatea sa isi aleaga un mentor pe o pozitie ierarhica superioara cu un nivel sau doua, din Romania sau din afara. Partea de mentoring dureaza un an de zile, in baza unor reguli clare in ceea ce priveste frecventa de intalniri si discutii si care urmaresc o dezvoltare individuala, nu functionala, astfel incat angajatul sa poata sa acceada in viitor la joburi cu responsabilitate mai mare.
Primii care beneficiaza de produsele ce urmeaza sa fie lansate sunt angajatii. Exista momentele punctuale, cum ar fi lansarea unei mascara cand angajatele au gasit produsul atarnand prins de un balon deasupra biroului, insa si momentele cu mai multe resurse. Spre exemplu, cu ocazia zilei de 8 martie, s-au schimbat toate decorurile, fetele au beneficiat de sedinte de manichiura si pensat doua zile la rand si au primit o mostra Infinit Moment, parfumul proaspta lansat la acea vreme.
Nu in ultimul rand, la 5 ani in companie fiecare angajat primeste un mic trofeu simbolic ca amintire, iar la 10 ani, angajatul primesti inclusiv recompense financiare. Mai mult, HR-ul face un film impreuna cu colegii pentru cel care implineste 10 ani, in care acestia povestesc despre colaborarea cu "sarbatoritul". "In majoritatea cazurilor se lasa cu lacrimi", ne-a spus Raluca Kisescu.
Cum sunt angajatii?
Si pentru Roxana a fost o curiozitate inainte sa ajunga sa cunoasca cu adevarat Avon. "Sa va spun cum am procedat: la fiecare interviu sustinut in procesul de selectie am intrebat Ce te face pe tine sa te trezesti dimineata si sa vii cu drag la munca? Si de fiecare data, uimitor pentru mine, raspunsul unanim a fost acelasi: Oamenii. Colegii mei. Acum pot sa va spun din interior si din propria-mi experienta: este adevarat. Numitorul nostru comun suntem noi, sunt relatiile incredibile ce s-au legat aici, zambetul pe care il primesti invariabil, de dimineata pana pe seara, de la cel mai nou coleg intrat in companie pana la angajati care traiesc povestea Avon de 15 ani".
Comunicare interna
Comunicare interna este bidirectionala, asa cum ne spune Bogdan, emitatorul fiind, pe rand, grupul de management si angajatii. "Suntem interesati ca echipa noastra sa fie informata cu privire la performantele companiei, beneficiile care revin angajatilor, noutati pe care compania le ofera, schimbarile la nivel organizational si strategiile pe termen mediu si lung", a spus el. Comunicarea nu se rezuma doar la informarile electronice, ci implica si intalniri de comunicare trimestriale, recunoastere si premierea loialitatii angajatilor fata de companie sau implicarea lor in proiecte de business sau sociale, ne-a povestit Bogdan.
Ce planuri are HR-ul pentru angajatii Avon
"Anul acesta cu preponderenta ne concentram pe echilibrul dintre viata profesionala si cea personala", spune Roxana, acest lucru materializandu-se printr-un "program de Work Life Balance, prin care ne propunem sa ii ajutam pe colegii nostri, printre altele, sa devina constienti ca trebuie sa profite din plin de 'viata de dupa birou', sa devina mai eficienti in tot ceea ce inseamna organizare, valorificarea resurselor (inclusiv a timpului), sa constientizeze rolul sanatatii in a avea o viata echilibrata". Cum se va implementa acest lucru? "Vom pune in scena concursuri amuzante si creative, seminarii de nutritie, work-shop-uri de dezvoltare si eficienta personala, ore de dans saptamanale la birou si cateva alte surprize interesante", povesteste Roxana.
Gradul de loialitate al angajatilor Avon
Avon implineste anul acesta 15 ani. Tot 15 ani de Avon implineste si un angajat care se afla in companie inca de la inceputuri, 43 de angajati implinesc 10 ani in organizatie anul acesta si inca 41 sunt alaturi de Avon de 5 ani. Nivelul de satisfactie si engagement al angajatilor Avon masurat anul trecut printr-un studiu a fost de 84%. "Cu un numar de aproape 350 de angajati, ne mandrim ca si in cadrul contextului economic actual reusim, la fel ca si pana acum, sa ramanem o echipa, sa ne motivam si sa ne pastram angajatii aproape de noi", spune Roxana.
Traininguri si evenimente
Potrivit Roxanei, toate programele lor de training sunt customizate nevoilor identificate la angajati si urmaresc dezvoltarea diverselor abilitati, de la cele tehnice (Excel, PowerPoint, Lotus Notes, finance for nonfinance) pana la abilitati soft (traininguri de comunicare, public speaking, time management). La acestea se adauga si teme precum Fashion for Business sau Personal Branding.
Nimeni nu poate fi mai critic si mai obiectiv fata de un eveniment decat un om de PR, obisnuit cu liste de invitati, locatii si numere de telefon ale companiilor de catering. Cel mai frumos eveniment pentru Bogdan a fost Gala "125 de femei pentru schimbare", organizat la MNAR anul trecut cu ocazia implinirii a 125 de ani de existenta a companiei la nivel global, in cadrul caruia au fost premiate 125 de femei obisnuite din zone diverse (cultura, arte, social etc) care fac lucruri exceptionale in comunitatile lor. Acest proiect a fost premiat in cadrul Galei Romanian PR Awards 2011, la categoria Diploma de excelenta Evenimente.
PR-ul in Avon
"In primul rand daca esti barbat este jobul ideal, o companie pentru femei si in care lucreaza foarte multe femei. Evenimente de presa la care participa foarte multe femei. Cine ar refuza un asemenea job?", spune Bogdan.
Departamentul de PR este relativ mic, foarte tanar (media de varsta fiind de 26 de ani), dinamic si "cu suflet mare", spune Bogdan. "Suntem 4 oameni, incluzandu-ma si pe mine, care gestionam urmatoarele arii: PR de produs, PR de eveniment, Corporate PR, Comunicare interna si CSR".
"Chiar daca lumea se intreaba ce producem noi de fapt, putem spune ca in cazul nostru, PR-ul joaca un rol foarte important si complex. Nu suntem doar un mare consumator de resurse financiare, ci si cei care contribuie semnificativ la pastrarea notorietatii brandului nostru pe piata. Faptul ca 9 din 10 femei ne cumpara produsele si 95% din consumatori declara ca Avon este cel mai iubit brand de cosmetice (Studiu Nielsen, 2011) ni se datoreaza si noua".
"Cred in nevoia de schimbare atunci cand ea este absolut necesara. Avon este lider de piata din anul 2002.. Anul trecut am vandut peste 20 de milioane de produse, adica un produs/locuitor. Cand ai in grija un asemenea brand este foarte important sa ai o strategie care sa te mentina acolo. Eu am incercat sa eficientizez anumite procese interne legate de promovarea brandului astfel incat in conditiile actuale de piata si de bugete AVON ca brand sa-si pastreze vizibilitatea si atractivitatea in fata consumatorilor."
Cei care vor sa aplice la Avon trebuie sa aiba…
"Potential si atitudine! Potential, pentru ca plecam de la premiza ca experienta si cunostintele le poti acumula, iar noi iti oferim tot sprijinul si instrumentele necesare, insa trebuie sa existe baza. Iar atitudine pentru ca motivatia, proactivitatea, deschiderea sunt ingredientele care dau gust si pe care noi le consideram indispensabile oricarui angajat", spune Roxana Dobrescu.
Pentru studenti, Roxana enumera o serie de beneficii de care acestia se pot bucura lucrand la Avon: posibilitatea de dezvoltare personala si profesionala, cu mentiunea ca relatia decurge in ambele sensuri; o echipa unita, cu oameni deschisi la minte si posibilitatea de a face diferenta.