O prezenta eleganta, cu aspiratii indraznete precum acela de a obtine licenta de pilot de elicopter, Andreea Mihai este deja o figura consacrata in lumea marketingului pentru seriozitatea si profesionalismul pe care le-a aratat in cei 12 ani de cand ocupa functia de Director de Marketing la Carrefour Romania. Cu ce isi umple orele libere un om dedicat jobului sau, ce pasiuni are, ce carti citeste si unde isi face cumparaturile, cititi in articolul ce urmeaza.
Inclinatia pentru "business" a inceput inca de pe primele trepte studentesti, odata cu stiintele economice pe care Andreea le-a studiat in Franta, la Bordeaux. Dupa aceea a continuat in Romania cu gestiunea afacerilor in limba franceza, fancadu-si lucrarea de diploma in marketing, in lansarea de noi produse pe piata. "Cativa ani mai tarziu am facut si un MBA, la INDE, in colaborare cu CNAM Paris", ne-a spus Andreea, punctand sfarsitul traseului sau academic.
Daca unii dintre noi ne dorim sa devenim astronauti cand suntem mici, iar interesul pentru acest domeniu ni se schimba pe masura ce crestem, de la varsta de 8 ani Andreea voia sa lucreze in comert international, "la o companie mare". "Pe mine ma pasioneaza comertul in general. Cele mai importante ramuri in comert sunt vanzarile, marketingul si achizitiile. Unul fara altul nu se poate, sunt impletite, dau performanta buna doar functionand impreuna", spune Directorul de Marketing Carrefour Romania.
Pasiunea femeilor pentru shopping pare sa nu fie o totala pierdere de timp, cum am putea crede. Manifestata constructiv aceasta poate deschide noi orizonturi, asa cum ne-o dovedeste povestea Andreei: "Cand eram studenta in Franta imi faceam saptamanal cumparaturile de la Carrefour. Fiind femeie, petreceam o buna parte a zilei de sambata la cumparaturi, in centrele comerciale din Bordeaux. Inca de atunci am fost fascinata de ce cataloage promotionale au, de ce campanii de marketing fac, de sistemul lor de a fideliza clientii etc. As putea spune ca primul contact cu un adevarat marketing in retail a fost acolo".
In termeni de deformatii profesionale, Andreea recunoaste ca "ma uit intotdeauna ce este in cosul clientilor, ce cumpara, dupa ce se uita, ce remarci au, daca preturile sunt bune, daca serviciul pentru client este in regula sau daca personalul este amabil."
"Zilele in retail sunt destul de agitate!", incepe ea descrierea unei zile obisnuite la birou. "Incepem la 8:30 si terminam seara - nu avem o ora fixa. Fiind o companie organizata matriceal, cu sediul central si 82 de magazine in prezent, pe 3 formate: hypermarket, supermarket si magazine de proximitate, este un mediu extrem de dinamic, cu multe proiecte, multi oameni implicati, multe sedinte, validari urgente etc.". Chiar si sub presiunea acestei dinamici Andreea intrevede un avantaj, acela ca "nu te plictisesti niciodata".
O seara obisnuita dupa birou consta in "sport, de 3 ori pe saptamana; timp petrecut cu familia, cu prietenii; la teatru sau la film". Insa idealul orelor de dupa birou ar include si calatoriile in locuri noi si cititul, asa cum ne-a marturisit ea.
In ceea ce priveste echilibrul dintre viata personala si birou, Andreea ne spune ca dupa ce pleaca de la birou incearca sa nu se mai gandeasca pana a doua zi la problemele profesionale, desi nu ii reuseste intotdeauna: "Incerc sa ma concentrez asupra vietii mele personale. Uneori imi mai vine cate o idee de business si in timpul liber, dar ea nu vine fortat, ca urmare a focusarii mele pe acel subiect chiar in timpul meu liber, ci vine ca o inspiratie".
Calatoriile, descoperirea de noi teritorii, sunt doar doua dintre pasiunile ei. Pe langa acestea, "pilotarea avioanelor si elicopterelor sunt o pasiune, insa nu am ajuns inca sa fac scoala pentru brevet. Imi place foarte mult senzatia de libertate pe care o ai in aer. Sper sa imi fac timp pana la 40 de ani sa imi iau brevetul", spunea ea.
Biblia este in fruntea listei de lecturi importante pe care Andreea le-ar recomanda si altora. Celelalte ar fi: "Sun Tzu" – arta razboiului, "Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence" – Daniel Goleman (psiholog care a asigurat popularizarea conceptului de "inteligenta emotionala"), "Buyology" de Martin Lindstrom, un studiu de neuromarketing, "Diferentiaza-te sau mori" de Jack Trout si Steve Rivkin, "Noile reguli de marketing si PR" de David Meerman Scott – un ghid care vorbeste despre puterea online-ului si a word of mouth-ului si "Braininfluence" de Robert Dooley (despre neuromarketing).
Atipic pentru o femeie, dar suficient de justificabil pentru o femeie de business, persoanele care o inspira pe Andreea sunt cu precadere barbati. Jack Welch, CEO General Electric, este unul dintre ei, pentru ca "din 1982 pana in 2001 a crescut valoarea companiei cu 4.000%, a dat dovada de stabilitate, viziune si determinare". Steve Jobs, (Apple) este cel de-al doilea, Andreea considerandu-l "un mare vizionar, un inventator". Nu in ultimu rand, Abraham Lincoln este un alt model de inspiratie pentru Directorul de Marketing Carrefour, pentru ca "avea abilitatea de a uni personalitati si ideologii diferite, se inconjura de personalitati avantajoase, cu vointa puternica".
De-a lungul anilor Andreea a cunoscut o multime de oameni care au adus un aport in cunostintele ei de acum. "De la antreprenorii romani de succes, de la membrii din boardul Carrefour International, de la colegii mei. De la fiecare am invatat cate ceva! Daca deschizi ochii, inveti cate ceva de la fiecare om cu care intri in contact. Pentru mine, la cunostinte teoretice egale, face diferenta inteligenta emotionala, vointa".
Unde isi face Andreea Mihai cumparaturile? "Eu fac cumparaturile in magazinele Carrefour, unde imi place foarte mult sa fac si pe clientul misterios (mystery shopper). Dupa, a doua zi cand vin la birou, am o lista de TO DO-uri. Insa regulat merg si la concurenta, tot ca si client misterios. Compar, compar si iar compar! Realitatea unui business e pe teren, iar daca simti exact ce simte un client cand iti calca pragul esti conectat la adevarul de zi cu zi, care te ajuta sa iti perfectionezi strategia", ne-a marturisit Andreea.
Intrebata ce lectie invatata pe parcursul carierei sale nu o va uita niciodata, Andreea ne-a spus ca "este extrem de important sa prevezi toate posibilitatile cand o apuci pe un drum: Prevoir ou subir! Nu poti pleca la drum spunand: lasa ca vad pe parcurs ce se intampla, caci asta te poate costa timp, bani si nu numai. Intotdeauna cand te apuci de ceva nou trebuie sa pui pe hartie toate etapele, toate costurile, resursele necesare, castigul estimat, timpul in care ajungi la el, etc. si sa ramana suprize doar acei factori pe care nu ii puteai prevede dinainte. Asa sansa de succes este mult mai mare si previzibila". Concluzionand, "trebuie intotdeauna sa ai un plan bine gandit, detaliat, pe etape, realist. Asta e cea mai mare lectie de business. Fara el, e ca si cum ai inota pe intuneric".