Nascut pe 5 februarie 1878, Andre Citroen este una dintre cele mai importante figuri din industria automobilistica. In timpul unei vizite in Polonia, Andre descopera o unealta de taiere cu un design in forma de V, achizitioneaza licenta si la varsta de 24 de ani pune bazele primei sale companii "La Societe des Engranages Citroen" (compania de angrenaje), pe care o transforma dupa primul Razboi Mondial intr-o companie de produs automobile. In 1919, atunci cand incepe productia de vehicule, Andre Citroen alege chevronul dublu ca logo. In decursul anilor acesta a fost schimbat, pastrandu-si culorile albastru si galben pana in anii '80, atunci cand marca a optat pentru un fond rosu. In 2009 sagetile capata un aspect tridimensional, castigand in relief.
Despre strategia de marketing abordata de Citroen de-a lungul istoriei, implicarea in sporturile cu motor, cele mai vandute automobile in Romania si endorseri ne-a povestit Laura Antonov (Director Marketing, Citroen Romania).
Campanii publicitare
In 1919 apare prima reclama Citroen pentru a anunta lansarea modelului Type A cu o luna inaintea inceperii procesului de productie.
Lucru obisnuit la acea vreme era ca semnele de circulatie sa fie donate de catre sponsori. Dandu-si seama ca semnalizarea rutiera este o modalitate de a-si face reclama, Andre Citroen dispune instalarea a 150.000 indicatoare de circulatie pe intreg teritoriul Frantei, toate marcate ca fiind donate de Citroen.
"Marca a stiut intotdeauna sa-si pastreze spiritul nonconformist. Drept dovada stau campaniile publicitare initiate de Andre Citroen, care a fost un pionier in ceea ce priveste publicitatea. In perioada 1925-1934 a apelat la unul dintre simbolurile Frantei pentru a-si promova masinile. S-a folosit de Turnul Eiffel ca de un panou publicitar, lucru imposibil in ziua de azi, si a utilizat 250.000 de beculete, 600 km de cablu si 7 litere cu o inaltime de 30 metri pentru a scrie numele marcii, actiune care i-a garantat intrarea in Cartea Recordurilor. O alta campanie de senzatie a fost in 1922 cand, la deschiderea salonului de la Paris, un avion a scris numele Citroen cu fum pe o distanta de 5 kilometri, sau campania din 1980 in care un automobil Citroen AX a parcurs in premiera Marele Zid Chinezesc", adauga Laura.
Sporturile cu motor
In ultimii ani, Citroen este unul dintre cele mai prezente branduri in sporturile cu motor. Brandul este angajat de 10 ani in mondialul de raliuri, iar sezonul 2011 a insemnat pentru Citroen 10 victorii, cel de-al 7-lea titlu mondial la constructori pentru Citroen Total World Rally Team si al 8-lea titlu pentru Sebastien Loeb si Daniel Elena. "In 2012, avand ca obiectiv obtinerea celui de-al 8-lea titlu de Campion Mondial la Constructori, echipa Citroen Total World Rally Team aliniaza la start 2 echipaje: unul format din Sebastien Loeb si Daniel Elena, care vor incerca sa castige cel de-al 9-lea titlu mondial consecutiv la piloti si copiloti, si unul compus din Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen, vicecampioni mondiali in 2009 si 2011. In afara celor doua modele DS3 WRC ale echipei Citroen Total, la start se afla inca doua modele DS3 WRC care sunt pilotate de echipajul Nasser Al-Attiyah/ Giovanni Bernacchini si Thierry Neuville si Nicolas Gilsoul, in cadrul raliurilor din Campionatul Mondial de Raliuri 2012", explica Laura.
In demersurile sale sportive internationale, Citroen Racing conteaza pe suportul unor parteneri de renume precum Total, Michelin si Red Bull.
In ceea ce priveste activitatea din Romania, Citroen a decis sa continue proiectul inceput in 2009 si sa sustina pilotii care concureaza cu modele Citroen in competitia interna: "Proiectul Citroen Racing Trophy Romania continua si in 2012 si ii va premia pe toti cei care vor concura in Campionatul National de Raliuri cu masini Citroen C2R2-Max sau Citroen DS3-R3. Numeroase vedete, ziaristi si parteneri au avut ocazia sa simta adrenalina unei experiente la bordul unei masini de raliu, Citroen Romania profitand astfel de investitia sa in pilotii din Citroen Racing Trophy".
Citroen Romania
In Romania, Citroen este prezent cu intreaga serie de produse ce reflecta personalitatea brandului si valorile brandului: creativitate, tehnologie si curaj. "Gama principala a marcii propune clientilor din Romania urmatoarele modele: Citroen C1, C3, C4, C5, C5 Tourer, C3 Picasso, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C-Crosser, C6, C-ZERO, Berlingo Multispace, Nemo, Jumpy si Jumper, ultimele 4 avand corespondent si in segmentul vehiculelor utilitare. Citroen atrage si soferii aflati in cautarea unui design curajos. Gama DS ofera placere, rafinament si libertatea de a avea o abordare unica asupra automobilului, ramanand in acelasi timp prietenos cu mediul. Aceasta filozofie este exprimata cu ajutorul modelelor Citroen DS3, DS4 si DS5".
Preturile automobilelor incep de la 5.366 EUR (TVA inclus) pentru Citroen C1, iar Citroen DS5, cea mai recenta creatie a liniei DS, poate fi comandat in reteaua de dealeri Citroen in Romania la un pret incepand de la 26.900 EUR (TVA inclus).
In 2011 Citroen a comercializat 2075 de vehicule, iar cel mai apreciat de clienti a fost Citroen C1, in segmentul vehiculelor de persoane, si Citroen Jumper in segmentul utilitarelor.
Reteaua de dealeri
In prezent, reteaua de dealeri Citroen in Romania insumeaza 17 membri activi. Showroomurile marcii din Romania cuprind zone distincte pentru diversele activitati, printre care si spatii dedicate in exclusivitate copiilor. Laura explica astfel si principiile marcii care trebuie sa se ragaseasca in fiecare showroom: receptie imediata si individualizata, raspunsuri rapide si clare, livrare si prezentare personalizate, dar si eliminarea deficientelor de service, prin respectarea termenelor de finalizare, explicarea lucrarilor realizate si supravegherea fiecarei interventii.
Endorseri Citroen
Printre vedetele care isi asociaza imagina cu cea a automobilelor Citroen se numara Laura Cosoi, Andreea Ibacka, Cabral, Dana Rogoz, Razvan Simion si Dani Otil. "Citroen Romania le-a pus la dispozitie aceste modele pe care ei le-au considerat potrivite caracterului fiecaruia", adauga Laura.