Cu un nume care sa trimita la natura, probabil si dintr-o fascinatie pentru Amazon, dar si pentru ca elefantul este cel mai mare animal, iar compania si-a propus inca de la inceput sa devina cea mai mare librarie online din Romania, elefant.ro este astazi recunoscut pentru eforturile considerabile depuse in directia promovarii si vanzarii de e-books. In momentul de fata elefant.ro se incadreaza in media europeana, 1-2% dintre cartile vandute fiind in format e-book. Despre o piata la inceput de drum in Romania, dar cu mare potential, despre obisnuintele de consum, dar si despre felul in care editurile se raporteaza la formatul electronic de carte am vorbit cu Vlad Puescu, Digital Manager la elefant.ro.
Inainte de elefant.ro, Vlad a lucrat la editura Nemira timp de trei ani de zile, la inceput fiind responsabil de contractele de drepturi de autor, treptat devenind implicat direct in partea de marketing online, contribuind si la proiectul de e-books lansat de editura in vara anului 2010. "Mi-am dorit sa continui proiectul intr-un cadru unde sa lucrez cu mai multe edituri, nu doar cu una, iar Elefant a fost sansa in aceasta directie", isi aminteste Vlad Puescu.
SMARK: De ce a decis elefant.ro sa riste pe piata de e-books, o piata inexistenta la acel moment?
Vlad Puescu: Elefant a inceput cu lansarea BETA acum doi ani, in iunie 2010, iar proiectul de e-books a inceput cam la un an, in septembrie 2011. Am intrat pe e-books pentru ca era momentul oportun si exista un gol foarte mare in piata. La momentul lansarii noastre lucrurile erau deja foarte dezvoltate in SUA. In Europa lucrurile nici acum nu sunt atat de dezvoltate, dar ne indreptam si noi in directia buna. Pentru un retailer online de carte este pasul firesc sa intre pe piata de e-books. Nu cred ca mai are nimeni nicio intrebare daca e-books sunt un fenomen trecator sau ceva ce tine de moda. In SUA deja 30%, chiar si mai mult, din veniturile editurilor vin din digital. Iar pe marele canale de tipul Amazon.com digitalul vinde deja mai mult decat cartea tiparita.
Practic, este luarea unui model care functioneaza in alte piete si aplicarea lui pe piata din Romania, in conditiile in care initiativele de pana atunci au fost destul de firave. Au existat 2-3 edituri care au inceput sa publice e-books si cateva tentative ale unor platforme online care si-au propus sa comercilizeze carti electronice, insa nu prea aveau ce sa vanda, iar asta a fost una dintre problemele care le facut sa dea inapoi. Elefant a fost din acest punct de vedere cam singura sansa pentru piata romaneasca, fiind singura companie care dispunea de resursele necesare pentru demararea unui astfel de proiect, dar si de viziunea necesara. In cazul unui brand de tipul Carturesti, care se bazeaza in primul rand pe vanzarea in librariile clasice, s-ar putea ca online-ul sa fie considerat o amenintare pentru business-ul actual. Din acest punct de vedere, nu cred ca exista in Romania un retailer care sa aiba atitudinea pe care a avut-o Barnes & Noble, spre exemplu, care si-a modificat destul de radical modelul de business si nu a considerat ca online-ul este o amenintare pentru librariile clasice.
SMARK: Consumul de e-books la acest moment este destul de scazut. Acesta era cu atat mai scazut cand ati intrat pe aceasta piata. Nu v-a fost teama ca o sa va loviti de prejudecati la nivel de consumatori?
Vlad Puescu: In 2011 piata de e-books era aproape inexistenta. Intr-adevar, ne-am lovit de foarte multe prejudecati, iar cu o parte dintre ele inca ne mai luptam. Prejudecatile nu sunt cele mai multe la nivelul utilizatorilor. Noi avem avantajul ca nu suntem o piata conservatoare cum este, spre exemplu, piata din Franta, unde publicul este un foarte mare consumator de carte, ceea ce la noi nu se intampla, insa este foarte atasat de suportul traditional. Romania este in schimb o piata foarte pasionata de gadget-uri. Desi nivelul de trai este mult mai scazut decat in vestul Europei, daca ai judeca lucrurile doar dupa ce computere, smartphone-uri sau gadgeturi avem, am fi chiar mai sus decat multe state din vestul Europei. Deci nu cred ca ar fi o problema la nivelul consumatorului. Pana acum feedback-ul este cat se poate de pozitiv.
Exista in continuare destula reticenta din partea multor oameni, dar asta se bazeaza in primul rand pe faptul ca nu au avut o experienta cu e-book-ul si se bazeaza mai curand pe anumite prejudecati.
SMARK: Cum aveti de gand sa stimulati consumatorii sa dea o sansa cartilor in format electronic?
Vlad Puescu: Am facut foarte multe lucruri in aceasta directie si o sa continuam, pentru ca este o batalie ce va dura mai multi ani. Primul lucru pe care l-am facut atunci cand am lansat oficial platforma a fost ca timp de aproape o luna sa oferim gratis un e-book tuturor celor care aveau cont pe elefant.ro. Apoi am avut diverse campanii punctuale pe parcursul anului 2012 in care dadeam un e-book gratis, un titlu stabilit cu editorii, si care a avut un succes foarte mare. Aceste campanii durau o zi, maxim doua zile. Sa ai 3000 de oameni care iti intra intr-o zi pe site si iti descarca acel titlu, fie el si gratuit, arata ca exista un interes. Am avut multe alte campanii de acest tip, unele facut cu reviste prin care incercam sa ajungem la un alt public decat cel traditional. Spre exemplu, am facut o campanie cu The One, in care am dat e-book-uri gratis abonatilor lor. Am realizat, de asemenea, concursuri la Radio Guerilla prin care ofeream zilnic cel putin un e-book. Inainte, sustineam Guerilla prin dictionare pe hartie in cadrul emisiunii lui Liviu Mihaiu, insa el, un ecologist, a decis ca e mai bine sa mearga pe o carte in format electronic si am extins acest concept si la emisiunea de seara. O sa mai avem o campanie cu editura Polirom la sfarsitul careia cine cumpara un e-book in acea perioada poate sa castige un e-reader.
Stimuarea prin gratuitate ne ajuta sa ii facem pe oameni sa aiba prima experienta cu e-book-ul – si este mult mai usor sa faca asta fara sa plateasca, pentru ca nu sunt nevoiti sa isi asume riscuri. Principala problema intampinata in acest sens este teama ca nu se vor descurca, ca nu stiu cum e, ca nu au cunostinte tehnice avansate. Pe de alta parte am avut diverse iesiri din online in offline, punandu-le la dispozitie oamenilor e-readere astfel incat sa se joace cu ele si sa vada exact in ce consta experienta. Recent a avut loc o conferinta pe social media in cadrul careia am avut un stand cu mai multe dispozitive. Am fost prezenti si la B’estfest intr-o zona amenajata special pentru ecologisti si unde cartea electronica s-a incadrat perfect. Am avut multe iesiri de acest gen si vom continua cu ele, pentru ca asa putem ajunge la oameni care nu sunt neaparat clientii nostri traditionali ca sa le punem in fata dispozitivul si sa vada ce inseamna intreaga experienta.
SMARK: Exista suficiente dispozitive in Romania cat sa permita cumpararea de e-books?
Vlad Puescu: Exista, cu siguranta. Acum depinde ce consideram dispozitiv. Daca vrem sa fim foarte rigurosi, evident ca un e-reader ar fi dispozitivul dedicat pentru lectura, iar piata aceasta este estimata undeva la 60.000-70.000 de unitati. Insa trebuie sa luam in considerare si tabletele cand vorbim de dispozitive pentru citit carti, chiar daca au ecrane LCD. Se pare ca pana la urma sunt mai populare, pentru ca sunt dispozitive multi-purpose, poti sa faci multe lucruri cu ele, fiind insa potrivite si pentru citit carti. Tablete sunt estimate undeva la peste 150.000 de dispozitive. Dar avand in vedere ca la nivel international, conform studiilor, 55% dintre consumatori citesc in continuare pe traditionalul PC, lipsa de dispozitive nu ar fi o problema. Cartile electronice se pot citi si de pe smartphone. Poate ca nu este o experienta optima, dar este o alternativa buna intre 2 statii de metrou.
SMARK: Care este gradul de risc al piratarii de carti electronice si cum il preveniti?
Vlad Puescu: Riscul acesta exista intotdeauna, dar el trebuie abordat intr-un mod cat se poate de cumpatat si rational. De multe ori atitudinea fata de piraterie este una de teama irationala si nu se judeca lucrurile cu adevarat limpede.
In primul rand, majoritatea cartilor noastre sunt protejate cu DRM-ul (Digital Rights Management) de la Adobe. Aceasta solutie este la acest moment un standard in industrie, folosit si de Barnes & Noble, Google, Sony si Kobo. Este o modalitate prin care cartile sunt criptate si legate de contul tau de utilizator. Le poti citi doar daca iti autorizezi dispozitivul cu contul tau de utilizator, pe maxim 6 dispozitive simultan. Daca ai atins limita, poti sa ti-o resetezi si sa iti autorizezi alte dispozitive, pentru ca pe masura ce trece timpul fiecare dintre noi isi schimba calculatorul sau tableta. Este o solutie eficienta care ofera compromisul optim dintre restrictie si libertate, insa trebuie sa avem in vedere ca nimic nu este de nespart. Daca il restrictionezi prea mult pe utilizator va fi o experienta neplacuta si astfel faci inversul a ceea ce iti doreai: sa ii oferi o experienta mai placuta a lecturii. Pana acum nu am avut nicio problema evidenta cu pirateria pe cartile noastre.
SMARK: Care este politica de pret in cazul cartilor electronice?
Vlad Puescu: In medie sunt mai ieftine cu 30-40% fata de editia print. Cam asta este standardul in momentul de fata. Insa exista si exceptii care se abat de la aceasta regula. Spre exemplu ai editii print, cum este editia Top 10+ de la Polirom, care sunt gandite inca de la inceput sa aiba un pret cat mai mic. Mai sunt situatii in care cartea print este gandita sa coste 13 lei, iar in acest caz nu poti sa dai editia electronica la 5-7 lei, ci la 10, iar diferenta nu este atat de mare cum este in cazul celorlalte. Dar sunt carti pe care le poti cumpara chiar si cu 70% mai ieftine fata de editia print, pentru ca noi oferim o multitudine de promotii saptamanale: saptamana trecuta am aplicat o promotie de tipul 2+1 gratis, iar saptamana aceasta avem 30% reducere.
Exista si alti factori care determina pretul unui e-book. In medie asa sunt gandie preturile: cu 30-40% mai mici. Dar exista carti care in print sunt intr-o editie scumpa, cartonata sau de lux, si costa 70 de lei. Daca am judeca-o dupa acelasi procent, cartea electronica ar ajunge undeva la 50 ron, deci tot ar fi destul de scumpa. In acest caz este mult mai logic ca acea carte in format electronic sa coste 30 lei, chiar daca este 70 de lei in format print.
SMARK: Ce eforturi presupune convertirea unei carti in format electronic?
Vlad Puescu: Primul pas peste care nu se poate trece tine de editura, ea trebuind sa aiba dreptul de a lansa acea carte in format electronic. Ceea ce publicul nu stie este ca dreptul de a publica o carte in format tiparit nu este acelasi cu dreptul de a publica o carte in format electronic. Sunt doua categorii diferite de cesionare de drepturi de autor, iar problema cea mai mare in momentul de fata este ca editorii nu si-au securizat in ultima perioada acest drept de a publica cartea si in format electronic.
Al doilea pas este realizarea conversiei – pentru ca fiecare editura are cartea in format electronic, dar nu in formatul special conceput pentru e-book. Ei au un format in care a fost paginata cartea pentru tipar, iar ca sa aduci cartea din acel format, in formatul ePub, formatul universal pentru carti electronice, este nevoie de un efort. Cand am inceput proiectul eram constienti ca editurile nu vor face efortul acesta de unele singure – nu pentru ca nu ar vrea, dar in cele mai multe cazuri din cauza lipsei de resurse: piata de carte a scazut foarte mult in ultimii ani. Pe langa resursele umane de care ai nevoie, trebuie sa investesti in tehnologie si in know-how – cartile electronice nu se fac precum cele pentru print, unde trimiti spre tipar un PDF cu anumite specificatii. Se schimba putin paradigma, pentru ca aici este nevoie de un format dinamic. Noi am preluat partea asta de conversie de pe umerii editurilor si ne-am asumat-o tocmai ca sa dezvoltam o piata. Iar daca nu am fi facut lucrul acesta cu siguranta nu am fi avut decat 100-200 de carti electronice facute de edituri prin propriile lor resurse.
Atunci cand convertesti o carte exista probleme specifice, dar conteaza foarte mult gradul de dificultate al cartii, in ce format o primesti de la editura. In general, o carte simpla de fictiune poate fi facuta intr-o zi sau o jumatate de zi, iar o carte complexa, cu multe note si subcapitole, poate sa dureze chiar si o saptamana sau mai mult. Costurile variaza de la un minim de 25-30 de euro si pot sa ajunga la maxim 100 de euro pentru o carte. Depinde de gradul de dificultate al cartii si de cat de bine a fost facuta atunci cand a fost facuta prima data. Toate trucurile pe care le-au facut tehnoredactorii in prelucrarea initiala ne pot da multe batai de cap. In principiu este dificil pentru ca miza noastra este sa facem cartile sa se afiseze corect pe absolut toate dispozitivele. Multe dintre aceste dispozitive nu suporta diacritice, motiv pentru care trebuie sa gasesti tot felul de metode ca sa obligi dispozitivul sa foloseasca fontul tau si sa afiseze corect cartea.
SMARK: Cate e-books aveti in acest moment in portofoliu?
Vlad Puescu: In momentul de fata avem peste 1.150 de carti in portofoliu, insa numarul acesta se schimba de la saptamana la saptamana si de la luna la luna. In momentul de fata cresterea lunara este de peste 100 de titluri. Speram sa ajungem la 200 de titluri noi pe luna, dar aici depinde foarte mult si de materialul pe care il primim dar si de eforturile pe care le fac editurile ca sa isi securizeze drepturile si sa colaboreze cu noi cat mai activ in directia asta.