Prezent pe piata din Romania inca din 1994, fondul american de investitii NCH (New Century Holdings) este cunoscut in industria de online, mai ales dupa anul 2001 cand a devenit actionar al Active Soft, iMedia sau Netbridge Development.
Axandu-ne pe Active Soft aflam ca a ajuns la un numar de 200 de angajati, in contextul in care initial erau numai 2 angajati si ca a preluat mai multe proiecte in online pe care in acest moment le dezvolta. Dintre acestea putem aminti: Ziare.com, Studentie.ro, Calificativ.ro, 4Tuning.ro, dar si site-uri de muzica precum BestMusic.ro, MetalHead.ro sau BeatFactor.ro.
Am decis astfel sa discutam despre piata online din Romania, cu precadere cea muzicala, si modul in care aceasta este profitabila sau nu. Respondenti i-am avut pe Ionut Buha (Project Manager, BestMusic), Emil Ionescu (Program Manager, Active Soft) si Razvan Manta (Project Manager, Active Soft).
Ionut Buha: Atingem un punct sensibil, partea de muzica online. Noi am construit un magazin digital inca din 2008 cand nu exista asa ceva in Romania, am vrut sa facem lucruri frumoase. Insa, neavand sprijin din partea statului, nu am putut face nimic. Albume se vand, dar valoarea acestora este de cateva sute de euro pe luna.
Cea mai profilica piata este ceea de vanzare a albumelor artistilor independenti, artistii underground, care beneficiaza de un public mai prietenos si mai devotat. Am ajuns sa vindem pentru artisti ca DOC sau Deliric 1 chiar 500 de albume, ceea ce e foarte mult pentru Romania.
SMARK: Cum a evoluat piata muzicala in ultimii ani?
Emil Ionescu: Momentan accentul se pune pe formatul mp3 si pe albume fizice mai putin. In cifre, fata de anul 2000 vanzarile pe suport fizic au scazut cu peste 85%. Nu avem cifre exacte cu privire la aceasta piata, tocmai pentru ca e foarte mica, mai exact in marja de eroare comparativ cu volumul de download-uri ilegale. Fenomenul muzical este insa foarte ciudat. In anii '90 toti artistii faceau bani din vanzarea albumelor. Acum acesta este ultimul lor scop, ei axandu-se in schimb pe concerte.
Noi putem spune ca am reusit sa dublam vanzarile digitale in ultimii ani, de la an la an lucrurile merg din ce in ce mai bine. Cu toate acestea discutam despre volume foarte mici. Sa vinzi cateva sute de albume pe luna nu este o afacere. Speram insa ca lucrurile se vor schimba. Au inceput, de altfel, sa apara site-uri care vand content, cum ar fi HBO GO, Voyo sau Zonga. Cel din urma este primul proiect care se lanseaza pe piata muzicala online si care presupune plata unui abonament. Cu siguranta, daca vor avea succes, vor aparea mult mai multe servicii de genul acesta. Si noi am vrut sa construim un astfel de sistem insa investitiile erau foarte mari, de ordinul sutelor de mii de euro.
Pirateria este cunoscuta bine in Romania si a ajuns sa fie acceptata. In ultimii 7 ani s-au tot schimbat ministri ai comunicatiilor si nu s-a facut nimic. Chiar am intalnit un consilier al ministrului comunicatiilor care a ramas socat de faptul ca internetul si comunicarea digitala tine de minister. Nu s-a putut rezolva nimic. In 2008 a aparut un organism de stat reglementat, AIMR (Asociatia Industriei Muzicale din Romania) care urma sa "extermine" pirateria. AIMR inceput cu 2 oameni, insa acum a ajuns la numarul record de 1, un om care ar trebui sa urmareasca si sa someze acele persoane care fura content din online.
Mentalitatea este imprimata gresit in orice roman, insa cat timp nu exista un cadru legislativ care sa reglementeze lucruri de genul acesta, care sa specifice pedepse si responsabili pentru implementarea acestora nu se va schimba nimic in bine. Putem face cele mai ingenioase site-uri sau solutii, dar daca omul e invatat tot cu site-uri de download ilegal, atunci nu ai cum sa castigi.
SMARK: Exista o reteta de succes de combatere a pirateriei care a fost aplicata intr-o alta tara?
Emil Ionescu: Orice album lansat de un artist roman sau strain apare in cateva ore pe orice site, poti downloada muzica fara nicio problema in Romania pe cand in tari precum Suedia, SUA sau Norvegia, statul a angajat agentii de PR si de publicitate care sa puna la punct campanii geniale pentru a eradica pirateria. In diverse tari civilizate au fost gasiti "tapi ispasitori" care au fost amendati pentru download ilegal si in jurul acestor cazuri s-au creat campanii de comunicare anti-piraterie. In afara de asta s-au creat solutii inteligente pentru a aduce continutul audio-video mai aproape de utilizatori. In Finlanda, de exemplu, pirateria a scazut cu 60% in urma unui astfel de demers.
Efectele pirateriei se simt foarte puternic. Spre exemplu, Roadrunner Records, cea mai mare casa de discuri axata pe muzica rock si metal, si-a concediat jumatate din angajatii din Canada si SUA. Lucrul acesta s-a intamplat pentru ca nu mai vand, pentru ca toate albumele trupelor lor se gasesc gratis online. Multi spun ca nu au stiut sa se adapteze la vremurile noastre, insa este gresit. Au incercat sa se adapteze, contentul Roadrunner fiind contra cost pe toate site-urile mari, pe last.fm, pe deezer. Numai ca fanii prefera sa asculte muzica gratis. Ceea ce nu stiu ei este ca daca o casa de discuri se inchide, toti artistii lor, pe care ii iubesc, vor disparea de pe piata pentru ca toate clipurile, toate concertele, toate turneele in Romania, in lume, toate hainele personalizate cu trupele preferate, toate acestea sunt realizate de casa de discuri. Iar daca aceasta dispare, artistii se vor inscrie foarte greu la o alta casa de discuri. Sigur, vor ramane Universal sau Sony, dar vor semna cu artisti despre care stiu ca aduc bani: Justin Bieber, Lady Gaga, Metallica, Rolling Stones sau Iron Maiden si inca 2-3 nume foarte cunoscute, carora le dau maxim 5 ani. Dupa acesti 5 ani ce se intampla? Nu vom mai avea formatii mici care sa creasca, vom ajunge sa nu mai avem industrie muzicala.
SMARK: Care sunt site-urile posteaza continut obtinut ilegal si cui ar trebui sa plateasca
drepturile de autor?
Razvan Manta: Cea mai simpla cale de a le gasi e de a cauta pe Google "download muzica". Dar sunt si site-uri mari care pun continut ilegal. Drepturile de autor ar trebui platite catre casele de discuri detinatoare, dar si catre organisme ca UCMR, UPFR, ORDA etc.
SMARK: Care sunt principalii jucatori si competitorii pe piata muzica online din Romania?
Razvan Manta: Competitie directa nu avem in schimb ne bucuram sa "concuram" (competitia e benefica pentru toata lumea, mai ales pentru cititori si clienti) cu site-urile posturilor de radio sau diverse site-uri de divertisment.
SMARK: NCH este actionar al Electrecord. Ce faceti cu toata discografia Electrecord?
Ionut Buha: Da, fondul este actionar la Electrecord. Noi am vazut in aceasta intamplare o oportunitate. Muzica romaneasca veche este intr-adevar o valoare si nu este bine promovata. Noi am semnat in octombrie anul trecut un contract cu ei prin care putem pune online la difuzare si spre vanzare tot ce inseamna fonoteca Electrecord, undeva pe la 6.000 de titluri, de la muzica simfonica, populara, muzica usoara, pana la muzica din perioada comunista. Avem drepturi doar pentru online. Transpunerea acestor materiale in format digital reprezinta o investitie de pana in 100.000 euro dar castigurile din exploatarea lor prin vanzare/licentiere pentru online pot fi mult mai mari.
Foarte multe persoane care aveau de la bunici un vinil cu tot felul de piese le-au pus pe YouTube si pe Trilulilu fara nici un contract. Noi vrem ca alaturi de Electrecord, sa reusim sa ii ajutam si pe ei si pe artisti, sa licentiem piesele catre alte site-uri, prin postarea lor in format digital sau chiar sa oferim selectii diverse catre branduri care doresc sa-si construiasca o campanie si sa utilizeze melodiile respective.
SMARK: Ce planuri aveti pentru a face fonoteca Electrecord profitabila si pentru a o proteja?
Razvan Manta: Ne-am propus sa demaram mai multe proiecte pentru a face ca aceasta fonoteca sa produca venituri substantiale, proiecte care nu pot fi facute de casele de discuri pentru ca nu au suficiente resurse si logistica necesara. Asadar, noi, avand aceste drepturi pe online, vom incerca sa le protejam, cu tot ce inseamna, de la o armata de avocati la resursele financiare necesare.
Daca un site va fura continut Electrecord il vom da in judecata si il vom inchide. Evident ca trebuie sa oferim si varianta prin care poate plati continutul postat, insa daca refuza nu ramane decat aceasta varianta. Nu ne mai putem pune baza in organismele de stat, este doar un om acolo, este imposibil.
Vrem sa schimbam mentalitatea, de la "totul este la liber" si sa venim cu o varianta ieftina si foarte usoara pentru useri. De exemplu, sa plateasca 1 EUR, 2 EUR, 5 EUR. Avem in plan sa facem o aplicatie de mobil cu tot repertoriul Electrecord pe muzica simfonica, nu neaparat in Romania, si mai ales in afara. Investitia e de pana in 20.000 EUR, dar speram sa recuperam banii in maxim un an. Sunt multi care cauta Ciprian Porumbescu sau Zamfir. Dai un euro o data si asculti pe mobil tot ce vrei.