Dupa ce a lucrat pentru Vodafone in cadrul departamentului de terminale facand marketing, Sorina Macarescu pastreaza industria si trece in aprilie anul trecut la Huawei Romania ca Marketing Manager. Avand in vedere ca departamentul de marketing era proaspat infiintat la nivel global, se bucura de faptul ca vocile marketing managerilor din toate tarile sunt ascultate si are libertarea de a-si pune in aplicare ideiile. Am discutat cu ea despre evoluatia Huawei de la intrarea in Romania pana in prezent, planuri de viitor, pozitionare si diferentierea de principalii competitori, comunicare in social media si campanii de comunicare.
Huawei, companie de origine chineza care a intrat in tara in anul 2004, are in prezent, in Romania, 850 de angajati, cei mai multi din tarile europene in care brandul este prezent. La nivel local, compania este impartita in 3 divizii: Huawei Devices, care cuprinde partea de terminale, telefoane, rutere, modemuri, Huawei Network, care se ocupa de echipamente de retelistica, si Huawei Enterprise, care ofera solutii pentru partenerii mici si mijlocii, nu pentru marii operatori.
In anul 2006, compania a lansat primele telefoane Huawei la nivel global, fiind vorda despre ODM-uri, telefoanele produse sub brandul operatorului de telefonie mobila, iar in 2010 a inceput sa comercializeze telefoane sub brandul propriu.
Brandul Huawei este prezent in acest moment in Romania cu 14 telefoane, dintre care 4 sunt smartphone-uri, si are in plan sa lanseze inca 2 anul acesta. Momentan sistemul de operare al smartphone-urilor brandului este Android, insa pregateste pentru toamna aceasta lansarea la nivel global a unui smarphone cu sistem de operare Windows.
Targetul brandului de consumer este publicul tanar, cu venituri medii, din mediul urban, cu varsta cuprinsa intre 15 si 25 ani, utilizator de smartphone. Despre fidelizarea clientilor Sorina mentioneaza: "Aceasta se produce dupa ce ai cumparat un produs, il testezi, vezi ca este bun, ca iti livreaza ceea ce ti-a promis si ca pretul este cel care ti-a placut sa il platesti. Astfel devii client pur si simplu prin produs".
In ceea ce-i priveste pe principalii competitori, Sorina ne spune ca: "Noi credem ca ZTE si LG sunt competitori nostri. ZTE are preturi mai bune, in schimb noi suntem recunoscuti pentru calitatea superioara a produselor. Astfel, as putea spune ca LG este mai degraba competitorul nostru. Si nu ne-am propus sa facem o lupta din asa. Fiecare are locul lui pentru ca pana la urma Android au aproape toate telefoanele, ce difera sunt preturile, designul si fiabilitatea".
Despre ideile preconcepute ale romanilor vizavi de produsele chinezesti, Sorina mentioneaza faptul ca Huawei nu incearca sa nege origine brandului: "Suntem chinezi si ne-o asumam. Pana la urma aproape toate telefoanele sunt produse in China".
Evolutia de la intrarea Romania
Huawei a avut anul trecut o cota de piata de 6% pentru open market si a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 40% de la an la an din 2004 pana in prezent: "Cresterea de 40% a fost constanta si nu ma refer aici doar la divizia de telefoane. Ne propunem acelasi lucru si pentru anul acesta, sa ajungem la o cifra de afaceri de 100 milioane EUR".
Ca o companie nou intrata pe piata de telefone din Romania, Huawei a intampinat in mod evident si greutati care au tinut in mare parte de faptul ca ceilalti jucatori erau deja nume cunoscute, si nu de putin timp, ci de cel putin 4 sau 5 ani: "Pentru romani conteaza brandul si ei au avut timp sa si-l construiasca, iar noi am intrat pe piata fara ca nimeni sa stie de telefoanele noastre. Chiar daca telefoanele erau la fel de bune si mai ieftine, oamenii aveau indoieli pentru ca nu ne cunosteau si pentru ca suntem chinezi. Toata lumea este, diferenta consta in faptul ca noi ne-am asumat acest lucru".
Strategia de promovare si comunicare
Brandul de consumer Huawei nu a fost promovat pana in 2010, cand a inceput producerea de telefoane pentru clientul final. Atunci a aparut si nevoia de a dezvolta o imagine de brand. In acest moment, promovarea Huawei se realizeaza in principal prin intermediul partenerilor, retaileri sau operatori de telefonie mobila.
Sorina mizeaza pe comunicarea prietenoasa pentru a diferentia brandul de competitie: "Te uiti la celelalte branduri care comunica rece – 'Acesta este telefonul nostru care face toate minunile din lume'. Noi nu ne pozitionam asa, noi spunem: 'Acesta este telefonul nostrum care TE AJUTA PE TINE in absolut tot ce vrei tu sa faci'". Pentru comunicarea cu utilizatorii in aceasta maniera, Huawei se foloseste foarte mult de pagina de Facebook de care se ocupa atat agentia de PR, Echipa PR, cat si reprezentantii companiei, si care a strans din decembrie anul trecut 10.000 de fani. "Am avut o campanie atunci, in preajma sarbatorilor de Craciun, si am lansat atat pagina de Facebook, cat si microsite-ul Prietenul Destept, pentru a-i determina pe posesorii de smartphone-uri sa ne scrie despre un prieten care ar putea sa exploreze la maxim potentialul unui smartphone, dar care nu detine unul. Am avut 1.200 de inscrieri, ceea ce este foarte mult pentru o prima campanie. Ne-au scris foarte creativ, am primit chiar poezii, si ne-a placut foarte tare concursul. Am avut un juriu format din CEO-ul Huawei Romania pe partea de device-uri si 2 bloggeri – Zoso si Costin Cocioaba. In fiecare saptamana castigau cate 3 persoane, fiecare membru al juriului desemnand cate un castigator, astfel au fost 12 telefoane castigate pe parcursul a 4 saptamani".
Huawei a derulat apoi o campanie de Paste pentru care au folosit un mecanism care sa viralizeze, in loc sa creeze in primul rand engagement. Au fost date prin tragere la sorti 11 telefoane, cate unul din fiecare model existent la acel moment pe piata, iar participantii trebuiau sa dea share modelului de telefon preferat. "Aveam un sistem prin care monitorizam toate share-urile. Insa nu am vrut sa limitam participarea fanilor la un singur telefon, ei putand da share tuturor celor 11 modele de telefoane pentru a avea 11 sanse diferite de a castiga unul dintre ele. Am avut 5.000 de inscrieri si 4.000 de fani noi pe pagina Huawei in numai 2 saptamani, cat timp am derulat campania".
O alta campanie reusita pe care Sorina o aminteste este cea pentru Huawei Ascend G300: "In cazul acestei campanii a fost vorba despre o pozitionare globala, acest telefon fiind promovat in mai multe tari din Europa, nu doar in Romania. Atunci a trebuit sa mergem pe linia campaniei globale si sa adaptam mesajul la nivel local. Ideea principala a vizat faptul ca telefonul Ascend G300 este un smartphone care are caracteristicile peste medie, insa are un pret accesibil. Astfel headline-ul campaniei a fost 'Experimenteaza clasa I la pret de last minute", avand ca insight faptul ca romanii sunt din ce in ce mai atenti la promotii si mai satisfacuti atunci cand aleg o vacanta last minute si platesc mai putin pentru ea".
Campania a avut loc chiar in perioada vancantelor, la finalul lunii mai, inceputul lunii iunie. A fost o campanie integrata care a inceput cu outdoor, a continuat cu TV si a avut si componente de online. In mediul online, Huawei si-a promovat produsul si prin intermediul microsite-ului Prietenul Destept. Aici a avut loc un concurs destinat celor care achizitionau telefonul de la Vodafone, ei avand sansa sa castige un voucher in valoare de 1.400 EUR pentru o excursie first class. "Avand in vedere ca am promovat aceasta promotie in principal in online, putem spune ca cele cateva sute de inscrieri reprezinta un succes pentru noi. Castigatorul va pleca in curand in Spania impreuna cu sotia lui, aceasta fiind destinatia aleasa de ei".
Obiectivele Huawei pentru 2012 si 2013
Pentru anul acesta obiectivul Huawei este acela de a face cunoscut brandul pe piata. "In functie de rezultatele anului acesta, vom vedea daca anul viitor continuam sa ne axam pe brand in proportie de 90% din activitate sau vom avea atat target de vanzari, cat si target de brand. Depinde foarte mult de evolutia din 2012 si cum in industria noastra Q3 si Q4 sunte cele mai importante, nu vom afla sigur decat la finalul anului".