Pe Andrei Haret l-am auzit vorbind pentru prima oara in calitate de speaker intr-o conferinta menita sa inspire viitori lideri. Discursul sau era centrat pe iesirea din propriul confort ca metoda de reusita, o concluzie trasa in baza propriei sale experiente din Dubai, unde a ocupat timp de doi ani functia de Area Finance Manager pentru British American Tobacco Middle East, dar si din Ungaria, unde locuieste incepand cu 2010. Director General Dreher Breweries - SABMiller Ungaria in prezent, Andrei Haret continua sa experimenteze "iesirea din propriul confort", care in ciuda avantajelor oferite in dezvoltarea profesionala, nu este scutita de sacrificii pe plan personal. Cu ce isi umple timpul cand iese din costumul si cravata de director general, ce lucruri ii lipsesc in Budapesta, in ce categorie de consumatori de bere se regaseste, dar si care este cea mai importanta lectie invatata pe parcursul carierei sale, ne-a povestit Andrei Haret intr-un interviu "lejer", dupa ora 6.
SMARK: Care a fost traseul studiilor tale?
Andrei Haret: Sunt absolvent al Facultatii de Matematica a Universitatii Bucuresti si al Facultatii de Finante Asigurari Banci si Burse de Valori a Academiei de Studii Economice. Ca elev am fost atras foarte tare de matematica, si ca atare prima mea facultate, unde am concurat si intrat, a fost cea de matematica. Ulterior, am fost sedus de fascinatul univers al finantelor. La absolvirea anului al treilea a Facultatii de Matematica am decis sa concurez si sa urmez in paralel Facultatea de Finante. Cultura de matematician m-a ajutat foarte mult in a urma finantele, iar din acest motiv examenele mi s-au parut mai usoare decat li s-au parut majoritatii colegilor mei.
SMARK: Cu ce a inceput povestea carierei actualului Director General Dreher Breweries - SABMiller Ungaria?
Andrei Haret: Prima mea alegere a fost sa lucrez in finante, unde am parcurs toate etapele de cariera pe care un finantist si le-ar dori - de la contabil primar pentru mici firme private pana la director financiar in cadrul unei mari companii multinationale. Fiind director financiar la Ursus Breweries, compania mi-a oferit sansa de a ma dezvolta intr-un alt domeniu, cu viziunea de a testa daca as fi fost un candidat eligibil in viitor pentru o pozitie de director general. Astfel, mi s-a oferit pozitia de Director de Vanzari si Distributie al Ursus Breweries, pozitie pe care am acceptat-o imediat. Am facut-o cu pasiune si sunt mandru ca am fost membrul echipei care a adus Ursus Breweries de pe pozitia a treia pe piata in mai 2006 (cand am preluat mandatul) la cea de lider de piata, 18 luni mai tarziu. Astfel ca dupa 4 ani de activitate ca Director de Vanzari si Distributie la Ursus Breweries am fost promovat pe pozitia de Director General la sucursala SABMiller in Ungaria.
SMARK: Care a fost prima experienta directa cu marketingul pentru bere?
Andrei Haret: Nu imi mai amintesc precis. Insa atunci cand eram Director de Vanzari si Distributie aveam foarte des ocazia, prin natura job-ului, de a veni in contact cu viitoarele campanii de marketing, inainte ca acestea sa mearga in faza de „productie”. Era interesant cum toata lumea avea tot felul de pareri, inclusiv eu, si fiecare incerca sa schimbe ceva, in concordanta cu propriul gust. Mi-a trebuit timp sa realizez ca marketing-ul este o stiinta, una chiar foarte complicata, si trebuie dat credit specialistilor in ceea ce priveste munca de creatie.
SMARK: Ce deformatii profesionale ai deprins de-a lungul timpului?
Andrei Haret: Am capatat cateva deformatii de-a lungul timpului. Spre exemplu, de cate ori intru intr-un magazin, automat ma indrept catre sectiunea de bere, spre a evalua pozitia diverselor branduri. Ma uit, de asemenea, la preturi si fac comparatia preturilor relative al anumitor branduri de bere. Va dati seama ca asta este un lucru nu intotdeauna amuzant pentru cei care ma insotesc in magazinul respectiv.
SMARK: Cum arata o zi obisnuita la birou?
Andrei Haret: Ziua incepe in jur de ora 8am si se termina atunci cand finalizez sedintele din agenda zilei respective. Incerc sa nu depasesc in medie ora 6.30 – 7.00pm.
SMARK: Cum arata o seara obisnuita dupa birou?
Andrei Haret: In prima parte a serii incerc sa o dedic activitatii sportive - alerg pe insula Margareta. Apoi ma intorc acasa si ma uit la stiri ca sa mentin contactul cu realitatea din Romania.
SMARK: Cum ti-ai dori sa iti petreci timpul liber, dar nu ai avut sansa sa o faci pana acum?
Andrei Haret: Mi-as fi dorit ca familia mea sa fie cu mine la Budapesta, dar impreuna cu sotia mea am decis sa mentinem copii in sistemul de invatamant din tara. Familia este cu mine la Budapesta doar in vacantele scolare, in rest eu vin in Bucuresti la fiecare 2 weekend-uri. Daca familia ar fi fost cu mine permanent, poate mi-as fi dorit sa iesim cu totii la plimbare prin parcuri, asa cum facem cand suntem impreuna, fie la Bucuresti, fie la Budapesta.
SMARK: Care sunt locurile unde te simti "ca acasa"?
Andrei Haret: Exista un singur loc "ca acasa", iar acela este acasa la Bucuresti.
SMARK: Care sunt locurile pe care nu le vei uita niciodata?
Andrei Haret: Cel mai mult ne place sa mergem in Statele Unite. Inchiriem o masina si cutreieram peste tot; peisajele in unele zone sunt fascinante. Nu voi uita niciodata Marele Canion.
SMARK: Cum reusesti sa echilibrezi jobul cu viata personala?
Andrei Haret: Nu am reusit pe deplin, dar inca mai incerc.
SMARK: Ce pasiuni are Andrei Haret?
Andrei Haret: Am doar doua pasiuni: familia si managementul afacerilor.
SMARK: Care sunt cartile pe care le-ai recomanda si altora?
Andrei Haret: Nu ma consider suficient de doct pentru a face recomandari altora in materie de carti. Mie mi-a placut foarte mult "In Cautarea timpului pierdut" de Marcel Proust, pe care am citit-o in adolescenta.
SMARK: Care sunt persoanele de la care ai invatat cele mai multe in toti acesti ani?
Andrei Haret: Eu sunt de principiul ca un om inteligent are de invatat cate ceva aproape de la oricine. Totul este sa ai disponibilitate sa asculti si sa observi, apoi sa aplici selectiv ceea ce consideri ca este de urmat.
SMARK: Pe langa brandurile SABMiller, ce brand international admiri?
Andrei Haret: Sunt cateva pe care le admir, BMW fiind unul dintre ele. Este un exemplu de ceea ce in marketing se numeste "fresh consistency"; a stiut permanent sa se re-inventeze ramanand totusi consecvent unui ADN care a ramas acelasi.
SMARK: Cum arata Andrei Haret ca si consumator de bere?
Andrei Haret: Evident, consum brandurile SABMiller oriunde ma aflu; pentru ca activez in cadrul acestei companii, stiu ca standardele de calitate sunt foarte inalte si berarii nostri pun suflet si pasiune in a face cea mai buna bere. Prefer sa o consum, de obicei, in cadrul familiei, atat acasa, cat si la terase.
SMARK: Ce lectie invatata pe parcursul carierei nu o vei uita niciodata?
Andrei Haret: Inainte de a veni in cadrul SABMiller, am lucrat 2 ani in Dubai in cadrul altei mari multinationale, pe o pozitie regionala. Aveam colegi de cateva zeci de nationalitati si 4 religii diferite, un mediu intr-adevar international. Acolo am invatat ca oamenii pot fi foarte diferiti intre ei si este important sa incerci sa te adaptezi stilului fiecaruia pentru a scoate ceea ce e mai bun din fiecare. Intelegerea si flexibilitatea in lucrul cu oamenii este mai eficienta decat intransingenta si rigiditatea.