O consignatie deschisa in 1990 in Magazinul Unirea, avea sa devina in 2001 F64. La momentul respectiv compania era compusa cu totul din 5 persoane care se ocupau de putinii clienti care incapeau in magazin, ii invitau la o cafea si se imprieteneau cu ei. In 2009 a venit timpul pentru ca F64 sa intre in social media si a reusit ca, in momentul de fata, sa aiba peste 30.000 de potentiali clienti pe Facebook.
Despre intrarea in social media, strategia de comunicare si promovare pe platformele de socializare si campanii ne-au vorbit Laura Mihailescu (Marketing Coordinator, F64), Iulian Chiculita (Senior Creative Specialist, F64) si George Nicolae (Head of Creative, F64).
SMARK: Cand a inceput F64 comunicarea in social media si pe ce platforme de socializare sunteti prezenti?
Iulian Chiculita: Am intrat pe Facebook undeva in a doua jumatate a anului 2009, intr-o perioada in care doar companiile mari si multinationalele isi facusera cont. Am gasit astfel o cale foarte buna de a comunica sincer cu clientii nostri si cu fanii, pentru ca nu toti cei care ne urmaresc ne sunt si clienti. In paralel cu intrarea F64 pe Facebook, ne-am facut conturi si pe Twitter sau LinkedIn. Odata cu aparita noilor retele ne-am extins si acolo si vorbim aici despre Foursquare, Vimeo si YouTube. Pe aceste canale am abordat totusi altfel comunicarea, pentru ca sunt mai multi profesionisti, mai multi bloggeri si sunt mai rapizi.
SMARK: Cum a evoluat pagina de Facebook F64 si cum o promovati?
Iulian Chiculita: Pe Facebook avem libertate maxima sa facem ceea ce vrem si pun pe seama acestui aspect succesul si faptul ca avem peste 30.000 de utilizatori. Foarte important pentru mine este ca sunt obtinuti organic, nu in urma unei actiuni de colectat fani si asa am ajuns in primele 15 firme din Romania pe Facebook ca numar de fani, potrivit Facebrands.
Laura Mihailescu: Tin sa mentionez ca Facebook Ads folosim strict pentru campanii de promovare de produse si oferte speciale. Si suntem foarte atenti la ceea ce promovam pentru ca vrem sa fie exact ceea ce isi doresc clientii nostri.
Iulian Chiculita: Vorbim aici despre ofertele comerciale avantajoase pentru client, promotii in care primesti TVA-ul inapoi la achizitia unui aparat foto sau reduceri de pret de 30% pentru anumite produse. Sunt oportunitati reale pentru client, nu spunem "Da Like si iti dam un voucher cu care peste doi ani iti vei putea cumpara o unghiera".
SMARK: Cum alegeti continutul in social media? Pe ce tip de continut va axati si care este cel mai eficient?
Iulian Chiculita: Cum spuneam, nu vrem sa promovam aspecte comerciale astfel ca ne axam pe partea de educare si de instruire a fanilor pentru a le trezi, descoperi si cultiva gustul pentru fotografie.
Cele mai de succes postari sunt noutatile pe care le promovam si prin intermediul blogului F64, chestii pe care, nu de putine ori, le avem in exclusivitate. Multe produse foarte hot le-am avut chiar inaintea concurentilor din America sau Anglia.
Pe locul 2 ar fi postarile legate de istoria fotografiei si cum au fost realizate anumite fotografii celebre. Sunt detalii care de multe ori pentru un fotograf sunt mai interesante decat rezultatul final, el vrand sa afle cu ce aparat au fost facute respectivele imagini, la ce ora, in ce conditii, cine s-a ocupat de casting sau cum a ajuns fotograful in locul acela.
In general postam de 3 ori pe zi, pe fiecare canal. Si chiar daca subiectele sunt aceleasi, sunt spuse diferit in functie de canal pentru ca te adresezi unei cu totul alte categorii de public.
SMARK: Cum comunicati pe Foursquare sau Vimeo?
Iulian Chiculita: Pe Vimeo, de exemplu, avem o serie de filmulete facute de noi, produse de noi, jucate de noi, filmulete foarte funny, virale multe dintre ele, care au ca scop sa ne cunoasca mai bine clientii.
George Nicolae: Uite, comunicarea mutarii magazinului nostru am realizat-o printr-un filmulet in care am prezentat intr-un fel sau altul toata echipa si care a fost mult mai popular decat orice comunicat de presa pe care am fi putut sa-l dam in online sau offline. Pana la urma marketingul asta, cumva viral, pare sa slujeasca mai bine scopului si personalitatii noastre decat campaniile traditionale.
Iulian Chiculita: Am facut un filmulet in care toti omuletii din birouri, asa cum stateam, ne-am luat catrafusele si am plecat spre Unirii 45. Asa au vazut si cine suntem si cati suntem si ca suntem. De asemenea, mai facem filmulete proprii atunci cand lansam produse noi.
Si pe Foursquare derulam actiuni regulat. Tot pentru showroom, pentru a aduce oameni la magazin. Una din actiuni a presupus ca oamenii sa lase un sfat sau un feedback important pentru mine si primeau inghetata. Apoi a fost World Press Photo, cea mai mare expozitie de fotografie de presa din lume care a ajuns si in Romania dupa 17 ani in care a lipsit. Am cumparat 100 de bilete pe care le-am oferit pe Foursquare. Cine dadea check in si arata asta la receptie primea bratara pentru expozitie.
SMARK: Care este bugetul dedicat social media?
Laura Mihailescu: Avand in vedere ca noi nu avem campanii de atragere a fanilor, bugetul nu este alocat lunar pentru treaba asta. Reprezinta o cota din bugetele de marketing pentru fiecare campanie. In jur de 25 – 35% este partea pentru social media, undeva la 40% Google AdWords, iar restul pentru offline, insa difera in functie de specificul fiecarei campanii.
Bineinteles ca atunci cand dezvoltam virale sau aplicatii de Facebook bugetele se schimba. Ne bazam foarte mult si pe cananele de promovare interne, adica newsletterul, showroom-ul nostru sau concursurile foto.
Showroomul este ca un teren de joaca pentru noi. Ce om de marketing din tara asta nu ar vrea sa aiba un teren de 1.300 mp in care sa faca orice promotie ii trece prin minte? Ne-am diferentiat prin campaniile amuzante pe care le-am facut de-a lungul timpului sau prin cadourile frumoase pe care le-am dat clientilor. De exemplu de Paste sau de Craciun am dat turta dulce in forma de aparat foto F64. La lansare am facut o colectie speciala de vin cu cei de la Cramele Oprisor, un vin vechi, un vin deosebit pe care l-am oferit clientilor.
SMARK: Care sunt unele dintre cele mai reusite campanii derulate de F64 in social media?
Laura Mihailescu: In ultima vreme am inceput sa dezvoltam campanii de marketing din ce in ce mai mari. De exemplu, in lunile martie-aprilie am avut campania Castiga din Pasiune impreuna cu partenereul nostru Nikon prin care am dat, prin tragere la sorti, o masina Toyota Auris. Este o campanie mai mare fata de ceea ce organizasem noi pana acum si am sustinut-o online printr-o aplicatie de Facebook care iti permitea sa faci prima expozitie foto virtuala. Iti incarcai fotografiile din Facebook si exista un filmulet care se genera dinamic in cadrul caruia un critic de arta iti evalua lucrarile.
Noi avem si o multime de campanii pe care le facem in F64. De exemplu, de 1 mai am lansat aplicatia de Facebook "Pionieri in fotografie", care desi nu a fost promovata decat pe pagina noastra de Facebook, a strans in cateva zile peste 3.000 de fotografii uploadate si share-uite pe wall-urile personale. O astfel de aplicatie poate performa chiar mai bine decat una bine pusa la punct, cu buget mai mare, dar care este comerciala.
George Nicolae: Povestea cu aplicatia asta era ca iti incarcai propria poza pe care ti-o pune intr-un layout de pionier cu cravata sau pampoane. Isi dadea seama din gender daca esti fata sau baiat si iti punea fotografia pe care o share-uiai pe wall-ul tau. Era destul de simplu, dar a avut viralitate extraordinara.