Dupa 4 ani ca Director de Vanzari si Distributie in cadrul Ursus Breweries, propunerea primita de Andrei Haret de a lucra in Ungaria a venit in mod firesc, ca urmare a dezvoltarii sale profesionale in cadrul SABMiller. Incepand cu iulie 2010, Andrei a urcat la bordul subsidiarei Dreher Breweries - SABMiller din Ungaria in pozitia de Managing Director, devenind responsabil de un business de 180 mil. euro si 700 de angajati. Despre cum arata piata de acolo comparativ cu cea de aici, ce trenduri exista in termeni de actiuni si activari de marketing, cum se creioneaza profilul consumatorului, dar si ce ar aduce acasa de acolo, ne-a povestit Andrei Haret intr-un interviu comparativ intre piata de bere din Romania versus cea din Ungaria.
SMARK: Care au fost lucrurile care v-au surprins cand ati ajuns acolo?
Andrei Haret: Nu pot spune ca m-a surprins ceva in mod deosebit, avand in vedere faptul ca eu cunosteam destul de bine organizatia din Ungaria; apartinem aceluiasi grup, SABMiller. Totusi, pot spune ca din punct de vedere cultural in Ungaria lumea are o viziune mai prudenta asupra viitorului, iar optimismul debordant, specific romanilor, il intalnesti mai greu.
SMARK: Prin ce difera munca de acolo de cea de aici?
Andrei Haret: Cred ca mediul de afaceri pe piata berii este mai dinamic si mai impredictibil decat in Romania. Asta si pentru ca Ungaria este probabil cea mai dificila piata de bere (si nu numai) din Centrul si Estul Europei, din cauza competitivitatii extrem de ridicate. Aici, o singura zi in care nu esti atent la miscarile pietei te poate costa puncte bune de cota de piata si multi bani.
SMARK: Ce tip de proiecte predomina pe piata de acolo?
Andrei Haret: In ultimul timp asistam la o crestere a programelor pt Horeca, trend pe care noi, SABMiller Ungaria, l-am generat in urma cu 18 luni. Horeca este canalul in care consumatorul rezoneaza cel mai bine cu brandurile, si noi, ca de altfel si unii dintre competitorii nostri, vindem branduri puternice. De asemenea, asistam la dezvoltarea segmentului de bere cu diverse arome, fenomen pe care il vedem si in Romania, dar la o scara mai redusa.
SMARK: Cum ati caracteriza piata berii din Ungaria comparativ cu cea din Romania?
Andrei Haret: Este mai complexa datorita gradului inalt de dezvoltare a retailului modern si mai competitiva. Ca o specificitate, observam faptul ca, spre deosebire de piata din Romania, segmentul PET nu a cunoscut o dezvoltare puternica. Asta se datoreaza faptului ca segmentul traditional de ambalaj, usor de transportat si folosit de catre consumatori si cel mai promovat a fost si este doza (berea la cutie), fapt care a blocat dezvoltarea PET-ului.
SMARK: Cum arata concurenta pe piata de bere din Ungaria?
Andrei Haret: Sunt 3 concurenti puternici, companii multinationale, intre care SABMiller este lider de piata. Si cativa competitori mai mici. Asistam, ca aproape peste tot in Europa, la fenomenul de orientare a consumatorilor catre produse mai ieftine, din segmentele premium si mainstream catre cel economic, in special in canalul retail. De aceea Horeca este un canal foarte important in ceea ce priveste alegerea consumatorului: aici el este dispus sa plateasca mai mult pentru a consuma branduri din segmentele premium si mainstream.
SMARK: In Romania berea este preponderent asociata cu fotbalul. Ce alte asocieri ati vazut pe piata de acolo?
Andrei Haret: Aici acesta asociere cu fotbalul nu este pregnanta, dar am asistat in anumite perioade la asocieri cu polo pe apa, handbal, sau Olimpiada. Aici interesul consumatorului in general este orientat catre un portofoliu de sporturi, iar la polo pe apa sau handbal Ungaria are echipe de top.
SMARK: Cum caracterizati consumatorii de acolo spre deosebire de cei de aici?
Andrei Haret: Consumatorul din Ungaria este mult mai dificil decat cel din Romania. Componenta pret joaca un rol disproportionat de mare in factorii care duc la decizia consumului unui anumit brand intr-o anumita ocazie. De aceea campaniile de marketing aici trebuie sa fie penetrante pentru a schimba irezistibila tentatie a consumatorului de a alege un brand ieftin, in special in ocaziile de consum acasa.
SMARK: Care este consumul per capita de bere in Ungaria?
Andrei Haret: In Ungaria, consumul de bere este in jur de 70l per cap de locuitor, ceva mai mic decat cel din Romania.
SMARK: Care sunt canalele de comunicare la care raspund consumatorii de acolo versus cei de aici?
Andrei Haret: In Ungaria loialitatea consumatorului fata de un anumit brand este mai slaba decat in Romania, de aceea executia si comunicarea la punctul de vanzare (magazin, bar etc.) este mai importanta. Acest gen de comunicare este foarte eficient in influentarea deciziei de consum.
SMARK: Care sunt trendurile pe acea piata in termeni de actiuni de marketing si activari de brand?
Andrei Haret: Marketing-ul digital, care presupune o inalta interactivitate cu consumatorul, este in plina dezvoltare. De aceea, la aceasta ora, in cadrul companiei noastre, punem mare accent pe dezvoltarea acestui mijloc de a interactiona cu consumatorii.
SMARK: Ce v-a impresionat in Ungaria si ati vrea sa aduceti si acasa?
Andrei Haret: Nu stiu daca este cazul sa mentionez ceva in mod specific, dar ceea ce am remarcat si nu stiam inainte de a veni in Ungaria este faptul ca avem multe asemanari in ceea ce priveste cultura, obiceiurile etc. Avem mult mai multe lucruri in comun decat multi dintre noi s-ar astepta.