Astazi s-a lansat Ghid de conversatie de la roman la roman, cel de-al saselea studiu realizat sub umbrela SMARK Research, de aceasta data impreuna cu Unlock Market Research.
Acest studiu ofera un prim set de informatii cheie despre specificul cultural romanesc si isi propune sa ajute profesionistii din marketing si comunicare din Romania sa inteleaga mai bine cum sa foloseasca potentialul acestei piete: cum sa-si adapteze deciziile privind pozitionarea brandurilor, ce linii sa urmeze in dezvoltarea portofoliului de produse si servicii, cum sa comunice relevant si eficient, cum sa-si organizeze strategia de portofoliu, adica, "mai pe romaneste", sa ajunga si sa ramana in mintea consumatorului.
Cercetarea a fost realizata cantitativ, pe un esantion de 1000 de respondenti, reprezentantiv la nivel urban pentru populatia adulta de 18-55 ani, si a fost precedata de numeroase etnografii, discutii de grup si interviuri in profunzime realizate de Unlock Market Research in perioada mai 2011 – aprilie 2012.
Ideea unui astfel de studiu a venit odata cu identificarea unei nevoi reale in Romania, aceea a facilitarii comunicarii intre cei care au ceva de oferit si cei care ar trebui sa primeasca oferta. De cele mai multe ori, comunicarea dintre marketeri si consumatori deviaza undeva pe parcursul interactiunii dintre acestia si, in acest context, un ghid de conversatie devine extrem de necesar. "La baza unui dialog reusit sta cunoasterea interlocutorului. De aceea, impreuna cu SMARK, am decis sa ne punem intrebari despre cum sunt romanii in general si sa aflam de la ei raspunsuri. In felul acesta generam know-how cultural si ne ajutam pe noi sa ii intelegem pe ai nostri mai bine. Sau poate sa ne intelegem mai bine chiar pe noi insine, oricat de dificil ar fi acest proces", spune Adina Vlad (Managing Partner, Unlock Market Research).
Obiectivele generale ale studiului sunt:
- Determinarea profilului cultural general al romanilor
- Descoperirea principalelor segmente de valori culturale si indentificarea profilului lor socio-demografic
- Indentificarea principalelor trenduri comportamentale si masurarea intensitatii acestora
- Profilul promotorilor de trenduri
- Stilul de viata si activitatile oamenilor din grupuri demografice si motivationale specifice
Studiul isi propune sa ajute brandurile in variate demersuri:
- Intelegerea romanilor pentru imbunatatirea strategiei de comunicare; ex: pozitionari globale care trebuie adaptate si aplicate in Romania
- Intelegerea din punct de vedere cultural, valoric, comportamental a unui grup tinta
- Rafinarea "tonului vocii" in comunicarea cu un anumit target (studenti, parinti, tineri etc.); insight-urile pot fi folosite pentru a adapta pozitionarea si comunicarea brandurilor
- Integrarea insight-urilor in planificarea strategiei de media, pe baza profilelor de activitati din timpul liber
- Analiza potentialului pentru noi produse dezvoltate sau extensii de portofoliu in randul diferitelor segmente de consumatori
In urma analizarii datelor despre valori, atitudini si comportamente au rezultat o serie de tipologii de romani. In raport intalnim o detaliere a acestor profile in functie de: ce gandesc, cum se comporta, diferenta dintre ce gandesc si cum se comporta, cu ce isi ocupa timpul liber, ce pasiuni au, rolul tehnologiei in viata lor, tipurile de media la care reactioneaza si categoriile de produse pe care le consuma.
Aceste informatii ofera brandurilor posibilitatea de a comunica cat mai corect cu romanii, vorbind aceeasi limba si folosind tonul potrivit. Studiul ofera, de asemenea, posibilitatea de a intelege specificul anumitor segmente de consumatori, in functie de profilul lor motivational, in vederea determinarii modalitatilor de activare a acestora in relatie cu brandurile.
"Marketerii si consumatorii au prioritati diferite. Noi ii numim consumatori, ei se recunosc ca oameni cu emotii si trairi intense, cu momente de relaxare, cu suparari si anxietati. Exista 1000 de lucruri mult mai importante pentru ei decat ce marca sa aleaga azi de pe raft. Pentru noi insa este vital sa aflam de ce nu consuma mai des marca noastra si de ce ii prefera pe altii. Pur si simplu avem prioritati diferite. Noi avem insa mai multa nevoie de ei decat ei de noi. Pentru ca daca noi nu le dam marca potrivita, o sa o gaseasca la altii. Asa ca ar trebui sa ii ascultam mai mult, sa intelegem ce e important pentru ei, ce ii determina sa simta si sa gandeasca intr-un anumit fel si apoi sa vedem cum sta marca noastra versus aceste repere umane", spune Adina Vlad.
Cateva informatii din raport:
• Romanii sunt in general pleziristi si normativi, dar exista si un segment de oameni cu initiativa si constienti de faptul ca trebuie intai sa faca lucruri pentru a putea sa se bucure de rezultate. Oamenii din acest segment trebuie motivati sa actioneze pentru ca ei reprezinta o locomotiva pentru toti ceilalti. Romanii par sa admire mai putin tarile latine altadata foarte populare (de ex. Italia, Spania) si sa aprecieze mult mai mult alte state.
• Se spune ca romanii nu-si iubesc tara si nu sunt mandri ca sunt romani. 68% dintre romani se bucura cand aud povesti romanesti de succes si 78% admira oamenii care fac ceea ce au promis. Cei care doresc sa afle mai multe informatii despre studiu sau sa il comande au la dispozitie site-ul dedicat raportului.
Ghid de conversatie de la roman la roman este cel de-al saselea raport de cercetare de piata realizat sub umbrela SMARK Research. Partenerii raportului sunt SMARK, IQads, The Industry, BIZ, Cariere si Zumzi. Din aceeasi serie de rapoarte fac parte:
Timpul liber la romani. Preferinte, asteptari, consum (2012), realizat impreuna cu E-research,
Tanarul in Romania. Profil urban de marketing (2012), realizat impreuna cu Brennan Research & Consultants si Quantix Marketing Consulting,
Romanii, asa cum sunt. Puls si de la capat (2011), realizat impreuna cu ISRA Marketing Center,
CREME (Celebrity Rating for Effective Measurement of Endorsement, 2010), realizat impreuna cu Daedalus Millward Brown
Femeia ca target - ce e relevant acum (2009), realizat impreuna cu Brennan Research & Consultants.
SMARK Research este un serviciu asociat comunitatii de marketing SMARK, prin care sunt identificate cele mai relevante trenduri ale pietei si sunt oferite solutii sub forma rapoartelor de cercetare, dezvoltate in colaborare cu cele mai importante firme de research din Romania.
Unlock Market Research este o companie de cercetare 100% romaneasca formata dintr-o echipa de 26 de profesionisti, specializati in sociologie, statistica si marketing.
Serviciile Unlock Market Research includ design-ul si desfasurarea de studii calitative si cantitative ce raspund unor obiective specifice de cele mai multe ori centrate pe construirea strategiei de brand: pozitionare de brand, planificare de brand, audit de brand, comunicare, segmentare motivationala, segmentare pe baza ocaziilor de consum, generare de insight, determinarea performantei ambalajelor sau produselor, precum si ateliere explorative pentru generarea de insght-uri, pozitionare sau dezvoltare de concept.
Incepand cu 2011, Unlock opereaza prin parteneri in Europa Centrala si de Est, oferind clientilor sai suport regional. Aceasta nevoie a aparut pe fondul centralizarii si eficientizarii bugetelor si deciziilor de marketing.
Unlock a fost si prima companie de cercetare cu capital 100% romanesc care a participat ca expozant la cel mai mare targ de cercetare de piata si marketing din Europa – Insight Show 2011, Londra.