Aceasta nu este o fabula

Aceasta nu este o fabula

Desi inainte de venirea verii va promiteam o incursiune in lumea corporatiilor si a campanilor lor de CSR, acum as vrea sa amanam putin case study-urile, pentru a vorbi despre una dintre cele mai importante fundatii de lupta impotriva cancerului – Livestrong - care in momentul acesta lupta cu o lovitura de imagine puternica suferita de fondatorul ei, Lance Armstrong.

The end…

Cultura finalurilor fericite, apanaj al societatii americane, ne invata despre parcursuri initiatice sinuoase, despre caderi si ridicari spectaculoase.

In caritate, ca in business si in viata, lucrurile pot lua turnuri neasteptate. Si uite cum intr-o zi de vara Livestrong – una dintre cele mai prolifice organizatii de lupta impotriva cancerului – afla ca povestea ei de succes se indreapta catre un final incert.

Expozitiune, intriga, punct culminant

Undeva spre finalul lunii august, Lance Armstrong, fondatorul fundatiei Livestrong, anunta ca renunta la lupta judiciara cu USADA (Agentia Americana Antidoping), fapt ce a adus imediat la radierea lui pe viata din ciclism si pierderea tuturor titlurilor obtinute intre 1998-2011 (7 trofee Tour de France).
Se spune ca atunci cand cazi e bine sa ai grija sa nu cazi de foarte sus, dar Armstrong n-a luat in seama avertizarile si a cazut din cer direct pe pamantul muritorilor. In picaj a tras dupa el si fundatia Livestrong, pentru care parasuta sa nu mai parea suficienta impotriva impactului.

Inainte de anuntul lui Armstrong, cand trambitele sunau tare adunarea puhoaielor de jurnalisti si investigatii in jurul subectului, Bloomberg scria citandul pe Doug White, academic director la Universitatea Heyman Center for Philanthropy & Fundraising din New York, ca fundatia ciclistului va suferi pierderi financiare serioase in urma acuzatiilor. Pe termen scurt el vorbea de o pierdere de aproximativ 20% din totalul anual de venituri, respectiv 10 milioane de dolari (desi procentele pot parea mici, sumele ce le preced sunt impresionante si sustin nenumarate proiecte care in lipsa veniturilor trebuie sistate). Daca acesta urma sa fie efectul pe termen scurt, pe termen lung analistii se asteptau ca fundatia sa fie nevoita sa se reinventeze si sa gaseasca noi modalitati de functionare si fundraising.

Lumea avea toate motivele sa se astepte la o astfel de reactie din partea suporterilor si a finantatorilor, si asta pentru ca istoria consemneaza antecedente similare in lumea ONG-urilor. Spre exemplu, in 2009, Tiger Woods Foundation este puternic afectata de corectia pe care Elin, sotia la vremea aceea a lui Tiger Woods, i-o aplica acestuia. O crosa in cap, un os fracturat, doi dinti buliti, 13 amante iesite la iveala, un divort cu multe flashuri si peste 50% din suporterii si finantatorii Tiger Woods Foundation pierduti, plus venituri cu peste 30% mai mci.

In lumina acestor intamplari lucrurile pareau cu adevarat sumbre si pentru Livestrong. Mai ales ca istoria fundatiei este strans legata de rezultatele sportive ale lui Lance, in ciuda "independentei" pe care Doug Ulman, presedintele Livetrong, incearca sa o abordeze in interviuri si aparitii publice. Cand Lance s-a retras din competitiile sportive, veniturile si incasarile fundatiei au scazut pana la 20 de milioane anual, pentru ca mai apoi, in 2009, cand revine in Tour de France, incasarile sa creasca la 52 de milioane.

Deznodamant/Invataminte

Milioane de oameni au urmarit deznodamantul imediat al povestii, unii cu inima in dinti, altii doar curiosi. Dupa radierea lui Lance, Livestrong si-a asteptat si ea cuminte verdictul: 60,900 USD donati in ziua anuntului, cu 50% mai mult decat media pe zi a fundatiei, plus o crestere impresionanta a numarului donatorilor la 937 de la 300 in zilele precedente verdictului. Surprinzatoare sau nu, reactia suporterilor arata ca Livestrong are fundatia solida. Si ca de fapt oamenii vad in ciclist nu doar un campion, ci mai degraba un supravietuitor, un om care a luptat si a invins cancerul, un om care acum pierde tot ce a castigat living strong si pe care ei vor sa-l ajute, vor sa-i fie alaturi.

In general beneficiile pe care o vedeta le aduce unei fundatii vin la pachet cu plusuri si minusuri (vezi scandalul cu Carla Bruni sau exemplele anterioare), cu toate acestea povestea de succes a lui Lance Armstrong are ceva diferit, ceva ce a facut ca parasutele lor de rezerva sa-i duca cu bine intr-un loc sigur.

Cei mai importanti parteneri ai fundatiei si-au exprimat public dorinta de a continua colaborarea cu Livestrong. Astfel Nike, Societatea Americana de Oncologie raman alaturi de el.

Lance Armstrong este un suravietuitor, el a invins incontestabil cancerul, si dincolo de orice este dovada vie a mesajului Live strong.

Concluziile sunt simple: acele fundatii, organizatii sau proiecte de CSR care sunt construite fara ca mesajul sa fie "traite" sunt expuse la orice pala de vant. Traitorii, aceia care stiu exact ce e cu proiectul lor, care cunosc oamenii, comunitatile carora se adreseaza sunt cei ce vor avea succes pe termen lung.

Sa crezi in tine si in proiectul tau pare sa fie invatatura acestei povesti. "Nobody needs to cry for me, I’m going to be great" – spunea Armstrong in primul interviu acordat dupa verdict.

Lipsita de experienta si cultura finalurilor fericite, societatea romaneasca ar trebui reorientata catre povesti si modele de succes. Ar trebui sa intelegem ca adesea cei care cad se pot ridica si mai sus ca inainte, iar ingaduinta fata de anumite greseli nu e intotdeauna cea mai mare eroare ci, din contra, poate avea beneficii pe termen lung.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related