Branduri care sprijina educatia tinerilor romani

Branduri care sprijina educatia tinerilor romani

Se spune ca din ce in ce mai multi tineri parasesc tara pentru universitati mai bune din vestul Europei sau chiar America si ca sunt mai putin preocupati decat eram noi, "pe vremea noastra", de invatatura si ceea ce propovaduiesc profesorii. Se spune in acelasi timp ca profesorii sunt fie prea in varsta pentru a mai putea preda ceva de actualitate, fie prea tineri, fara experienta si cu un examen de titularizare trecut cu nota minima, sau, mai rau, suplinitori fara a reusi sa treaca acest examen al vietii profesionale.

Totusi care sunt problemele pe care le observa tinerii la sistemul de invatamant romanesc? Considera ca educatia ii va ajuta pe viitor sau i-a ajutat pana in prezent? Toate acestea, si nu numai, sunt intrebari la care veti gasi raspunsul in cel de-al saptelea studiu sub umbrela SMARK Research si primul dintr-o serie de studii realizate de Youth Monitor cu focus pe perceptiile tinerilor legate de sistemul actual de invatamant: Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012).

Pana sa aflam viziunea tinerilor despre sistemul de invatamant, putem observa ca sunt branduri in Romania care au identificat nevoia acestora de a primi mai mult decat ceea ce li se ofera in timpul orelor de curs si au decis sa se implice in educatia lor, pentru a-i modela si pentru a-i transforma in potentiali angajati, pentru a le facilita accesul la educatie sau pentru a le oferi mai multe oportunitati dupa terminarea studiilor. Aceste demersuri sunt realizate fie printr-un proiect de CSR propriu, fie in asociere cu alte organizatii.

Spre exemplu, Siemens Romania a derulat mai multe proiecte care ii vizau pe studenti sau masteranzi si si-a declarat interesul de a colabora cu invatamantul universitar, prioritatea companiei fiind recrutarea studentilor cu potential in domeniile tehnice prin intermediul unor programe de integrare a acestora in companie. Astfel, Siemens a inaugurat pe 23 octombrie un Laborator de Automatizari in cadrul Universitatii Tehnice Cluj-Napoca, pe care l-a dotat cu tehnologie de ultima ora.

Siemens ofera si diferite programe de dezvoltare, atat pentru studenti, cat si pentru absolventi, toate prezentate pe site-ul companiei. Astfel, elevilor si studentilor li se ofera sansa de a acumula experienta practica in domenii tehnice si stiintifice, in timpul unei perioade de practica, unei activitati de internship sau unui job part-time in timpul studiilor universitare. Pentru absolventi, Siemens ofera posturi in domenii precum electrotehnica, fizica tehnica, informatica, telematica, mecanica, tehnologie, metalurgie, constructia de masini, managementul informatic, marketing sau managementul afacerilor.

Petrom este un alt brand care a ales sa se implice in educarea tinerilor, una dintre cele 5 directii de CSR ale companiei fiind educatia. Petrom se implica astfel fie in comunitatile in care compania isi desfasoara activitatea prin proiecte ce tin de reabilitarea si modernizarea unitatilor scolare sau sustinerea financiara a copiilor olimpici, fie in intreaga comunitate, prin proiecte menite sa le dezvolte tinerilor cunostintele si abilitatile necesare unui lider sau unui antreprenor.

In 2011, proiectul "Construim pentru viitor" derulat de Petrom a ajutat la renovarea si dotarea a 18 unitati scolare si 2 organizatii nonguvernamentale din 20 de comunitati in care compania activeaza. In cadrul acestui proiect compania a alocat 280.000 EUR pentru reabilitarea de unitati scolare si 17.000 EUR in cadrul parteneriatului cu Ateliere fara Frontiere.

Tot Petrom sustine din 1997, impreuna cu Federatia Sindicatelor Libere Independente, activitatea scolara a tinerilor ai caror parinti lucreaza in industria petroliera, tineri cu rezultate exceptionale la olimpiadele nationale si internationale, oferindu-le premii in cadrul a doua gale anuale. Mai mult, performanta sustinuta este recompensata printr-un program de burse lunare, astfel ca elevii care au obtinut premii din partea programului timp de 5, respectiv 3 ani, devin bursieri. 261 de olimpici au fost premiati in 2011 in cadrul celor doua gale, iar valoarea totala a contributiei Petrom s-a ridicat la 80.000 EUR.

Anul trecut, pentru al treilea an consecutiv, Petrom a sustinut si proiectul "Leadership Autentic", derulat de Fundatia Leaders. Proiectul de educatie non-formala se adreseaza tinerilor cu varste intre 14 si 18 ani. 480 de elevi au participat la acest program in care Petrom a investit 32.000 EUR.

In beneficiul studentilor, Petrom a colaborat si cu Aspire Academy pentru un program dedicat leadership-ului, antreprenorialului si inovatiei, de care au beneficiat 40 de studenti.

Tot la studenti s-a gandit si Praktiker, atunci cand, in parteneriat cu asociatia studenteasca AIESEC, a derulat un proiect destinat studentilor din cadrul Universitatii Bucuresti si Academiei de Studii Economice, "Career after University".

Studentii participanti la proiect au putut afla in cadrul unor conferintelor ce isi doresc angajatorii de la un aplicant, cum trebuie construit un CV atragator, dar si detalii despre tinuta si comportamentul din timpul unui interviu de angajare, iar in cadrul unui workshop specializat, viitorii absolventi au participat la simularea unui interviu.

Premisa de la care Praktiker Romania si AIESEC au pornit atunci cand s-au asociat a fost ca modul in care studentul se prezinta, prin intermediul CV-ului, al scrisorii de intentie sau la interviu este la fel de important precum cunostintele acumulate in timpul facultatii.

Si Samsung depune eforturi de responsabilitate sociala in domenii precum stiinte si educatie, atat la nivel international, cat si local. Problema tinerilor identificata de Samsung consta nu in accesul la educatie, ci in posibilitatile oferite tinerilor dupa terminarea studiilor. Intr-un interviu SMARK, Mihaela Stanoiu (Corporate Marketing Manager, Samsung Electronics Romania) spunea ca tinerii sunt bulversati, nu au certitudine, sunt blazati, dezamagiti si dezorientati atunci cand sunt pusi in fata realitatii in care nu mai au nimic garantat, nici daca detin o diploma de studii superioare.

Pornind de la aceste aspecte, Samsung a demarat in 2011 programul "Trends of Tomorrow" si a participat la targurile RIUF si a desfasurat o caravana in principalele orase din tara. In prima faza a proiectului, managerii Samsung si parteneri din alte arii (precum advertising, research sau agentii de recrutare) au discutat cu tinerii de clasele a 11-a si a 12-a, aflati in fata unei decizii importante precum alegerea unei facultati, despre elementele care le-au adus lor succesul in viata. In paralel a fost dezvoltata o comunitate pe Facebook cu peste 10.000 de tineri, unde se desfasurau discutii despre alegerea unui job care li se potriveste.

Anul acesta proiectul s-a derulat in doua etape. In prima faza un reprezentant Samsung si un psiholog mergeau in scoli pentru a-i ajuta pe tineri sa-si descopere atuurile si sa isi construiasca un plan de cariera solid, iar cea de-a doua faza a programului este reprezentata de un concurs national de proiecte de dezvoltare profesionala.

Acestea sunt doar o parte din brandurile care au descoperit nevoi educationale ale tinerilor si au ales sa se implice in proiecte menite sa le rezolve. Insa ce alte dificultati intampina tinerii? Cat de pregatiti sunt ei pentru piata muncii? Ce ar trebui imbunatatit la unitatile de invatamant actuale? Cum sunt priviti profesorii de catre tineri? Sunt tinerii implicati in deciziile care-i afecteaza? Raspunsurile la aceste intrebari le puteti afla din studiul Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012) realizat de Youth Monitor, sub umbrela SMARK Research.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related