Incepand cu 1 iulie 2012, Carmen Georgescu ocupa functia de Marketing Manager East Europe South Cluster in cadrul Electrolux, coordonand activitatile de marketing ale unui grup de 12 tari din Europa de Sud-Est: Ungaria, Croatia, Grecia, Romania, Albania, Bosnia si Hertegovina, Bulgaria, Macedonia, Muntenegru, Republica Moldova, Serbia si Slovenia. Cum arata piata de electrocasnice din Romania din prisma pietelor europene pe care le cunoaste, cum arata consumatorii de aici versus restul consumatorilor europeni cu care Electrolux comunica, ce produse se bucura de cea mai mare popularitate la nivel local, ne-a vorbit Carmen Georgescu pentru rubrica Versus.
SMARK: Coordonati activitatile de marketing ale unui grup de tari din Europa de Sud-Est. Ce presupune acest lucru?
Carmen Georgescu: Intr-adevar, o data cu recenta mea promovare ca Marketing Manager East Europe South Cluster, am capatat si responsabilitatea de a coordona activitatile de marketing a 13 tari din Europa de Sud-Est: Ungaria, Croatia, Grecia, Romania, Albania, Bosnia si Hertegovina, Bulgaria, Macedonia, Muntenegru, Republica Moldova, Serbia si Slovenia. Inainte de toate, acest job presupune sute de mailuri primite zilnic, la care trebuie sa raspund prompt. Acesta a fost primul meu impact cu noile responsabilitati.
In rest, acum sunt in plin proces de acomodare cu strategiile de marketing adoptate de tarile pe care le coordonez: tactici care merita mai mult fructificate, puncte slabe pentru care avem nevoie de solutii viabile, idei care pot fi implementate regional etc. Se ia in calcul posibilitatea de a crea un hub regional, generator de idei si strategii care pot fi ulterior adaptate si aplicate in functie de specificul fiecarei tari in parte. De asemenea, ne dorim sa fim mult mai activi pe zona de digital - tot ce inseamna online si social media.
SMARK: Cum ati observat ca se lucreaza in Romania versus alte tari? Cum sunt angajatii?
Carmen Georgescu: S-ar putea sa fiu subiectiva cand spun ca in Romania angajatii sunt mai implicati si mai dedicati decat in celelalte tari pe care le-am vizitat pana acum. Atunci cand lucreaza pentru brand, cred foarte mult in el si asta transpare si la exterior. In alte tari am sesizat ca angajatii se mentin oarecum echidistanti si este mult mai dificil sa-i transformi in ambasadori ai brandului.
SMARK: Cum arata piata de electronice si electrocasnice din Romania dintr-o perspectiva comparativa cu alte piete?
Carmen Georgescu: Ca si in Romania, piata de electrocasnice din Europa a trecut printr-o adevarata proba de maturitate in ultimii 3 ani. Efectele situatiei economice nefavorabile s-au resimtit peste tot – intr-o mai mica sau mai mare masura. In Romania trebuie sa recunosc, insa, ca redresarea s-a produs mai repede decat ne asteptam. Exista un trend ascendent, chiar si pe segmentul electrocasnicelor incorporabile, care speram sa se mentina astfel si in 2013. Spre deosebire de alte piete europene, la noi nu s-a atins inca gradul maxim de penetrare al electrocasnicelor albe. De asemenea, pe anumite categorii, cum sunt, de exemplu, electrocasnicele incorporabile, Romania este inca o piata "first buy", tanara, care usor incepe sa se dezvolte.
SMARK: Exista diferente de pozitionare a brandurilor din portofoliul Electrolux in Romania versus alte tari?
Carmen Georgescu: Din portofoliul Electrolux fac parte mai multe branduri – Zanussi, Electrolux si AEG -, care se adreseaza unor segmente diferite de piata. Astfel, le putem oferi clientilor nostri numeroase optiuni de pret, design, tehnologie si functionalitate. In general, pozitionarea acestor branduri este mentinuta pe toate pietele pe care se afla compania noastra. Daca Zanussi se adreseaza mai ales consumatorului practic, interesat strict de functionalitatea produsului, Electrolux se adreseaza unui target interesat de inovatie si multifunctionalitate, clientii AEG sunt orientati mai degraba spre design si tehnologie de ultima generatie.
SMARK: Care sunt aspectele ce tin de specificul local din punctul de vedere al produselor din portofoliu?
Carmen Georgescu: Piata locala a electrocasnicelor se afla intr-un proces de aliniere la tendintele din tarile europene. In ultimii ani, criteriile romanilor in materie de achizitie de electrocasnice s-au schimbat foarte mult. Daca in urma cu cativa ani, unicul criteriu era pretul, astazi se pune tot mai mult accent pe caracteristicile produsului, beneficiile pe care acesta le poate aduce si modul in care acesta se pliaza pe stilul de viata al consumatorului.
Conform unui studiu pe care l-am facut anul trecut, romanii prefera electrocasnicele care consuma putin, sunt multifunctionale, performante si au un design atragator. Iar acest lucru ne incurajeaza sa inovam permanent si ne sustine in demersul nostru de a dezvolta aparate electrocasnice care sa raspunda nevoilor reale ale consumatorilor.
O tendinta pe care am observat-o recent este cresterea preferintei romanilor pentru electrocasnicele incorporabile. Pe langa performantele functionale, acestea ocupa un spatiu mult mai mic si, in acelasi timp, aduc un plus de eleganta si un aspect modern bucatariilor. Un alt "accesoriu" care a devenit indispensabil oricarui spatiu de gatit este hota. Dezvoltarea cartierelor rezidentiale a atras dupa sine un nou trend, cel al bucatariilor open space. Astfel ca, pentru a scapa de mirosurile neplacute si de aburii care rezulta in procesul de gatire, romanii s-au orientat catre achizitionarea hotelor cu o putere de absorbtie ridicata si un nivel scazut al zgomotului.
Masinile de spalat vase si uscatoarele de rufe se numara, de asemenea, printre preferintele consumatorilor romani, datorita avantajelor pe care le ofera: economie de timp si de energie electrica.
SMARK: Cum sunt consumatorii de electroasnice de aici fata de cei din alte tari pe care le coordonati?
Carmen Georgescu: Consumatorul Electrolux este o persoana cu un stil de viata modern si activ, care mizeaza pe flexibilitate. Apreciaza aparatele electrocasnice care ii usureaza munca, profita de beneficiile acestora si cauta echilibrul ideal intre rezultate excelente si efort minim.
Unul dintre cele mai importante criterii care influenteaza decizia de achizitionare a produselor electrocasnice este puterea de cumparare. In conditiile actualei situatii economice, consumatorii sunt mult mai precauti si mai atenti la fiecare detalii atunci cand decid sa cumpere un produs.
Spre deosebire de tarile din Europa de Vest, romanii prefera marcile in care au incredere si, inainte de a cumpara un produs, se informeaza temeinic despre detaliile tehnice si functionale. In Romania, gradul de penetrare pentru anumite categorii de electrocasnice este inca scazut, ceea ce ne face optimisti si ne asteptam ca numarul de achizitii sa creasca.
Romanii prefera in continuare sa mearga in magazin pentru achizitionarea electrocasnicelor, insa, in prealabil, se informeaza riguros in online. Fie ca vorbim despre forumuri, site-uri de specialitate sau social media. Cauta review-uri, impresii si abia apoi iau decizia finala de achizitie. Insa, in ultimul an, odata cu "mutarea" consumatorului in online, a luat amploare si comertul electronic de astfel de produse, iar aceasta tendinta este in crestere, in special in randul tinerilor.
SMARK: Care sunt trendurile ce tin de marketing si comunicare in afara si care la noi nu se regasesc inca?
Carmen Georgescu: Marketingul pe mobil cred ca ar trebui mai mult exploatat in Romania. Am trecut totusi de prima etapa, aceea a SMS marketingului si vedem tot mai multe aplicatii de Augmented Reality si QR Codes, spre exemplu.
Electrolux a lansat la inceputul acestui an versiunea de mobil a site-ului electrolux.ro si zanussi.ro, tocmai pentru ca a inteles la timp ca trebuie sa se alinieze acestui trend. In plus, mai avem cateva proiecte pentru viitorul apropiat, dar despre care nu pot oferi prea multe detalii in prezent.
SMARK: Care sunt canalele de comunicare la care raspund consumatorii de acolo vs. cei de aici?
Carmen Georgescu: Online-ul este cu siguranta unul dintre canalele cele mai utilizate de consumatorii nostri din intreaga lume, iar Romania nu face exceptie. In curand vom lansa pagina de Facebook Electrolux Romania, chiar inaintea altor tari. Este un moment important pentru noi, pentru ca vom fi mai aproape de clientii nostri, vom putea sa le aflam opiniile si sa le oferim raspunsuri la intrebarile pe care le au intr-un timp cat mai scurt.
SMARK: Ce strategii/campanii realizate de Electrolux au avut succes acolo si s-ar putea implementa si pe piata din Romania?
Carmen Georgescu: Fara sa fiu subiectiva, pot sa va spun ca avem campanii realizate de Electrolux pe plan local care sunt laudate in celelalte tari.
De exemplu, Romania a fost data ca exemplu ca Best Practice in intreaga retea Electrolux, la nivel global, pentru platforma Passion4Cooking. Este un proiect de suflet care a devenit o reala traditie. La "Cina cu Electrolux" reunim bloggeri de food si gatim impreuna retete pe care ei le aleg.
Inca de la lansare ne-am propus sa formam o comunitate de oameni pasionati de arta culinara, care sa se intalneasca in mod regulat, sa impartaseasca noutati si sa invete impreuna. Daca vorbim de costuri, va pot spune ca este un proiect eficient, cu rezultate vizibile si cuantificabile. Pentru aceste performante, proiectul a primit Silver Award for Excellence la categoria Digital PR si Social Media, in cadul Romanian PR Award 2011, cea mai importanta competitie nationala a industriei de relatii publice.