"Eheee, nu mai stiu tinerii ce-i politetea!", e o replica pe care o auzim aproape la fiecare intalnire dintre un tanar si un varstnic, fie ca e vorba de un loc dat in autobuz sau o pozitie cedata la coada. Ne-au trecut pe la urechi si replicile profesorilor care compara generatia de azi cu generatia lor, pe vremea cand se invata mult mai mult si nu doar in sesiune. Apoi de cate ori nu am auzit in familie ca pe vremea lor copiii isi respectau parintii, nu le raspundeau urat si nu treceau peste cuvantul lor?
Acestea sunt doar cateva dintre miturile tesute in jurul tinerilor "din ziua de azi", care raman valabile de la o generatie la alta. Reducandu-le la cele specifice generatiilor actuale, Z sau chiar Y, vedem ca tinerii de acum sunt priviti ca obsedati de tehnologie, ignoranti in privinta informatiilor oferite in alta parte decat in online, neatenti la cei din jur, dar dornici sa fie adulati de ceilalti. Unele dintre aceste stereotipuri sunt vazute insa ca niste calitati in job-urile care nu au o traditie in Romania, dar pot fi rasturnate in fata experientei.
Despre miturile pe care le-au intalnit si pe care experienta le-a demontat sau confirmat am vorbit cu reprezentanti ai agentiilor de research si creatie. In cele ce urmeaza va prezentam exemplele venite din partea lui Serban Alexandrescu (Managing Partner, Headvertising), Radu Bogdan (Managing Partner, Brennan Research & Consultants) si Mihaela Alexandru (Qualitative Research Director, 360 Insights) cu care ne vom intalni pe 13 si 14 decembrie la evenimentul SMARK KnowHow: Romaniam Youth Focus 2012.
Radu Bogdan atrage atentia asupra faptului ca tinerii nu sunt doar "virtuali", asa cum am fi tentati sa credem, avand in vedere evolutia tehnologica. Ceea ce se intampla de fapt este ca tinerii sunt mai puternici in online decat in offline si mai multi ca oricand.
Despre faptul ca este gresita abordarea tinerilor ca un grup perfect omogen, cu aceleasi trasaturi, comportamente, atitudini si preferinte ne spune Mihaela Alexandru, referindu-se in primul rand la intervalul de varsta 18 – 25 de ani. Exista numeroase deosebiri in randul tinerilor, chiar daca vorbim despre tineri aflati la o diferenta de varsta relativ mica, de 2 sau 3 ani: "Te-ai astepta ca aceleasi caracteristici (valori, atitudini, comportamente) sa le gasesti si la un student si la un masterand si la un tanar absolvent angajat si la un tanar in ultimii ani de liceu. In mod real, fiecare dintre aceste segmente sunt foarte diferite, au trasaturi proprii si se percep ca fiind diferit de ceilalti. Este uimitor sa auzi, de exemplu, cum un student se mira de cei mai tineri decat el, spunand ca au alte valori, ca nu gandesc la fel si ca nu ii 'inteleg', desi diferentele de varsta sunt de numai 2 - 3 ani. Si asta este valabil si pentru cei mai mari decat ei cu cativa ani".
"Cand tinerii vor primeni departamentele de creatie, sa vedeti ce idei misto vor aparea pe digital, pentru ca ei cu asta au crescut, sunt 'nativi', cum s-ar zice, lor le e natural sa gandeasca asa", e unul dintre miturile intalnite de Serban Alexandrescu in publicitate, demonat insa de experienta in cadrul Scolii ADC*RO. "In realitate, nu exista nimic mai deprimant pe lumea asta decat contactul cu primele idei de la Scoala ADC*RO pe brief-ul de digital. Daca ai crezut ca aceasta 'Cruciada a Copiilor' va salva instant advertising-ul romanesc si va inviora brusc online-ul local, well, think again".
Serban adauga faptul ca sistemul de invatamant creeaza o generatie cu o rezistenta scazuta la efort intelectual, dat fiind faptul ca scoala, liceul sau facultatea nu-i antreneaza pe tineri pentru experientele viitoare de la locurile de munca. Nu-i incrimineaza totusi si este de parere ca orice invat are si dezvat: "Cand o sa le fie foame - fie de bani, fie de glorie - au sa puna osul; pur si simplu pentru ca n-au sa aiba alternativa".
Vedem astfel ca tinerii nu sunt un grup omogen, nu sunt prezenti doar in online, iar experienta lor vasta in acest domeniu nu garanteaza salvarea online-ului si advertising-ului romanesc. Un lucru pare sa fie insa adevarat: tinerii din ziua de azi sunt mai putin rezistenti la efort intelectual pentru ca sistemul de invatamant nu-i motiveaza si nu-i antreneaza in mod constant.
Mai multe despre profilul tinerilor (atitudini, comportamente de consum, tipologii, trenduri), ce este relevant in comunicarea cu tinerii (continut media, canale de comunicare, insight-uri), precum si studii de caz si cele mai bune practici din diferite domenii puteti afla in cadrul evenimentului Romanian Youth Focus 2012.
Va reamintim cu aceasta ocazie ca maine este ultima zi de early bird pentru inscrierea la evenimentul SMARK KnowHow despre tineri.
Romanian Youth Focus 2012 este un eveniment organizat sub umbrela SMARK KnowHow. Partenerii evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Cariere, BIZ, The Industry, TATAIA, HotNews, Piata, Modern Buyer, Zumzi, Retail-FMCG., Ziare.com, Business24, Agrafa, Casa de Traduceri si Radio Guerrilla. Evenimentul este recomandat de IAA si UAPR si sustinut de City Grill.