E adevarat, tinerii petrec multe ore pe internet. Chiar si asa, printre multele ferestre deschise pe ecran, wall-urile pline de mesajele prietenilor de pe Facebook sau aplicatiile tip Adblock, brandurilor nu le este usor sa intre in contact cu tinerii consumatori pe internet. Iar atunci e nevoie de interactiune si in offline. Dar ce se intampla aici? De multe ori, ocupati cu cititul mesajelor de pe telefonul mobil sau atenti la versurile pe care le asculta in casti, adolescentii si tinerii adulti nici nu iau in seama reclamele care le sunt adresate. Iar atunci e nevoie de o abordare neconventiala.
Pentru a afla o parte din strategiile eficiente de comunicare cu tinerii, dezvoltate pe plan local, in cadrul panelului trei al conferintei Romanian Youth Focus 2012 vor fi prezentate studii de caz ale unor marci ce vorbesc pe intelesul tinerilor. Printre speakerii invitati in a doua zi a evenimentului – vineri, 14 decembrie – vor fi Adrian Preda (Creative Director, MRM Worldwide Romania), Adina Militaru (Head of Marketing, PUMA Balkans), Adina Vlad (Managing Partner, Unlock Market Research), Stefan Palarie (Head of Corporate Engagement, Scoala de Valori).
Daca evenimentul SMARK KnowHow din 13 si 14 decembrie va face zoom pe tinerii din Romania, aici aveti cateva exemple de street marketing creativ din alte tari. Distractie, interactiune, jocuri, competitie, tehnologie, muzica sau dans sunt elemente-cheie la care brandurile apeleaza atunci cand abordeaza pe strada tinerii.
Deja cunoscut pentru actiunile sale de college marketing, ca in cazul Hapiness Machine, Coca-Cola isi transforma automatele in adevarate cutii cu surprize pentru tinerii care, intr-o zi oarecare, vor sa isi cumpere o sticla de suc. Tinerii nu primesc doar o bautura racoritoare, ci au parte si de o experienta fun.
De exemplu, in incinta Universitatii Nationale din Singapore, Coca-Cola a introdus automatul "Hug Me", care a generat o multime de free hugs sau Coke hugs, in acest caz. Mecanismul de functionare e simplu: automatul oferea sticle de suc numai in schimbul imbratisarilor.
De Ziua Prieteniei in America Latina, compania a creat un automat special care oferea 2 sticle de Coca-Cola la pretul uneia. Dar The Friendship Machine nu era un automat obisnuit. Cumparatorii puteau ajunge la butonul de comandare a bauturii numai daca stateau pe umerii unui prieten sau aveau o alta solutie ingenioasa de a urca la buton. Gaselnita a avut urmatoarele rezultate: in 7 tari, s-au vandut peste 800 de sticle Coca-Cola in decursul a 9 ore, ceea ce inseamna cu 1075% mai mult decat vanzarea pe care o produce un automat obisnuit. Stirea despre automatul gigant Coca-Cola a fost apoi preluata pe site-uri si blog-uri din toata lumea.
In Corea, un automat i-a provocat pe adolescenti la o competitie de street dance, in urma careia au primit sticle de Coca-Cola pentru ei si prietenii lor. Participantii nu au avut parte de sticlele de Coca-Cola oricum, ci doar prin respectarea unor anumiti pasi de dans.
O alta competitie Coca-Cola a avut loc intr-o gara din Belgia si a fost inspirata de lansarea noului film din seria "James Bond" – Skyfall. Trecatorii care cumparau de la tonomatul special o cutie de Coca-Coca Zero aveau 70 de secunde sa demonstreze ca sunt adevarati agenti 007. Traseului de concurs nu i-au lipsit o lady in red, portocale lasate sa cada in calea participantului sau doamna cu multi caini, pentru ca agentul in devenire sa nu uite nicio clipa ca este intr-o misiune speciala.
Competitia este si ea prezenta pe strazi, pregatita sa interactioneze cu tinerii. Pentru Pepsi MAX, compania producatoare de bauturi racoritoare a construit anul acesta o intreaga poveste a Unchiului Drew, misteriosul batran care noaptea joaca baschet cu tinerii din cartierele americane. Aproape 4 ore de make-up, iar jucatorul NBA Kyrie Irving este gata sa intre pe teren, aratand ca un pensionar. Ce urmeaza sunt sunete de mirare, rasete si ovatii atunci cand "batranul" face jocul pe terenul tinerilor.
In luna octombrie, Pepsi MAX a mers mai departe cu aceasta campanie, iar lui Kyrie i s-a alaturat Kevin Love, un alt jucator NBA. Deghizati in Uncle Drew si Wes, batraneii-miracol ai terenului de baschet au minunat un cartier american cu sariturile lor.
Adidas NEO Label este o marca sport casual, adresata in special adolescentilor, ce ii are ca ambasadori pe Selena Gomez si Justin Bieber. Daca pentru publicul din intreaga Germanie, Adidas a realizat un concurs online in care participantii trebuie sa gaseasca pantofii sport aurii ai lui Justin Bieber pentru a-l intalni pe artist in persoana, in Nuremberg marca de articole sportive a redefinit conceptul de "window shopping".
Pentru tinerii din orasul german, window shopping-ul inseamna de acum mai mult decat sa mearga din magazin in magazin sau sa priveasca vitrinele fara sa cumpere nimic. Adidas Neo a pus la dispozitia cumparatorilor, mai ales a tinerilor, o vitrina interactiva ce permite trecatorilor sa comande cu ajutorul smartphone-ului articolele expuse si chiar sa modifice postura manechinului.
In Franta, pentru relansarea liniei de pantofi de alegare Climacool, Adidas a gasit motive bune sa-i faca pe tineri sa alerge, desi studiile arata ca alergatul nu este printre activitatile lor preferate. Toti cei care probau incaltamintea Climacool aveau sansa sa fie transformati in eroi ai unei misiuni, la finalul careia intalneau celebritati din Franta. Fiecare dintre concurenti a avut la dispozitie o ora pentru completarea probei, ceea ce a insemnat mult alergat, urmand instructiunile lui Teddy Riner, campion mondial la judo.
Activarea a avut loc nu doar pe strazile oraselor din Franta, ci si in statiile de metrou sau in aer, dupa cum arata si clipul:
Si Windows a ales abordari creative de marketing pe strazi sau in centrele comerciale. Pentru lansarea celui mai nou sistem de operare al companiei si pentru a scoate in evidenta beneficiile produsului, Windows a construit un tobogan gigant "Fast and Fun". La fel ca in parcurile de distractii, copiii, adolescentii sau adultii si batranii cu suflet tanar primeau la sfarsitul alunecarii o fotografie in care erau surprinsi in timp ce se distrau pe tobogan.
Iar pentru a face cunoscut sistemul de "dale" pe baza caruia functioneaza Windows 8, compania a pregatit un concert-experiment care a surprins trecatorii de pe strazile din Oslo. In cateva secunde, cei care paseau pe dala Live ajungeau sa fie in mijlocul unui concert, in adevaratul sens al cuvantului: o trupa cunoscuta pe scena, public fericit, baloane de sapun peste tot in jur, un disco ball cu un fan infocat inauntrul lui.
Spotify, serviciul de origine suedeza prin care utilizatorii pot asculta sau cumpara muzica, a construit statui pentru tinerii utilizatori aflati in Bruxelles. Pentru prima data in lume, au fost create peste 100 de statui-holograme, de peste 6 metri fiecare, ce aveau pe fundal melodia preferata a celui ilustrat prin holograma.
Daca acestea au fost solutiile alese de companii pentru a vorbi pe intelesul publicului tanar din strainatate, pe 13 si 14 decembrie, la Romanian Youth Focus puteti afla acum comunica brandurile cu tinerii din Romania. Inscrierile la evenimentul marca SMARK KnowHow se fac aici pana miercuri, 12 decembrie.