Young Marketer, 27 de ani, 8 ani experienta in marcom. Madalin Nitis a fost deja numit senior in plan profesional. A lucrat in agentii importante de publicitate din Romania, iar de mai bine de un an "a trecut la client", acum fiind Communications Manager pentru Visa Europe, in Romania. Printre proiectele in care este implicat se afla si BaniIQ, program de CSR al Visa Europe prin care 55.000 de persoane au primit educatie financiara pentru a-si administra finantele proprii.
Ani de liceu, inceputuri in marketing
"Pot sa ma consider cumva unul dintre norocosii care au stiut din timp ce vor sa faca in viata." Madalin si-a dat seama inca din liceu ce isi doreste in viata profesionala si nu a trebuit sa incerce multe joburi pana sa afle ca este facut pentru marcom.
I se pareau senzationale reclamele pe care le vedea la televizor si cum unii oameni reusesc sa-i convinga pe ceilalti sa cumpere ceva, printr-un scurt clip. Tot atunci a descoperit si "Tehnici de a vinde" a lui Dale Carnegie. "Carte destul de veche, cu teorii prafuite, care insa mi-a aratat atunci ca pentru a fi de succes in vanzari trebuie sa ai foarte multe tactici, diferite, sa fii inventiv si sa te adaptezi". Este ceea ce l-a determinat pe Madalin sa incerce marketingul.
A intrat la ASE – Facultatea de Marketing. In paralel s-a angajat si, pentru ca lucra, a fost selectiv in ce priveste cursurile. Mergea doar la cele care ii placeau, dar care crede ca l-au ajutat sa isi puna bazele in ceea ce face acum si sa evolueze. Apoi a continuat cu Scoala IAA de Marketing si Comunicare.
Experienta publicitara
In timpul facultatii a simtit ca nu este pregatit sa lucreze intr-un departament de marketing si, pentru ca stia cate ceva despre ce se intampla in advertising, s-a gandit sa lase marketingul pentru putin mai tarziu si sa se angajeze intr-o agentie de publicitate. Pana in acel moment, Madalin lucrase deja ca event organiser, iar apoi la Carioca Advertising Foto Studio ca producator pentru printuri publicitare.
A avut o abordare relativ matematica atunci cand s-a pregatit pentru angajarea in advertising. "Am trimis prin e-mail CV si scrisoare de intentie la toate agentiile care erau in Bucuresti la momentul respectiv. Stiu ca erau 31, dintre care mi-au raspuns 10, am fost la interviu la vreo 3 si una dintre ele m-a angajat pe cea mai de jos pozitie posibila: Junior Account Executive. Adica am inceput de la zero, asta fiind in agentia Young & Rubicam". Aici a lucrat in cadrul unor proiecte mari, "cu oameni foarte buni". Dupa doi ani a ajuns la Saatchi&Saatchi, unde a trait experienta unei agentii mari, multinationale, a avut acces la know-how-ul venit din retea si posibilitatea de a lucra alaturi de oameni talentati. Tot aici s-a dezvoltat si ca manager, recrutand o mica echipa "foarte eficienta, cu niste oameni de care sunt mandru, care au ajuns foarte bine si despre care pot spune ca mi-au ramas prieteni".
In agentiile in care a lucrat, Madalin a avut in grija comunicarea pentru mai mult de 10 branduri mari si a participat la realizarea a peste 100 de proiecte.
Visa a fost unul dintre clientii pe care Madalin i-a avut la Saatchi&Saatchi, asa ca trecerea la Visa Europe, biroul din Bucuresti, a fost naturala. Madalin cunostea brandul, intuia ce il asteapta la client, stia modul de comunicare al companiei si posibilitatile de dezvoltare in aceasta directie. Considera ca decizia de a lucra la compania de servicii de plati electronice a fost cea mai buna alegere pe care o putea face.
De la agentie la client
"A fost o trecere pe care o asteptam cu mare interes pentru ca mi-am dorit sa lucrez in marketing de la inceput, dar parcursul prin agentii de publicitate mi-a fost de mare folos". Lucrul cu mai multe branduri concomitent l-a invatat foarte multe, facandu-l sa treaca prin multe situatii diverse, tensionate si mereu noi, spune Madalin despre experienta din departamentul de Client Service.
Avand experienta din publicitate, acum stie care este procesul creativ si ce sa ceara unei agentii pentru un anumit rezultat. "E foarte important sa cunosti exact ce sa ceri, sa cunosti limbajul si modul in care oamenii din agentii interpreteaza cerinta clientului. Odata cu acest know-how vine si partea in care ai senzatia ca stii prea mult si atunci trebuie sa te limitezi si sa iti cunosti foarte bine rolul".
Desi anticipa unele activitati pe care urma sa le desfasoare la Visa Europe, Madalin a avut parte si de surprize. A descoperit ca marketingul este mai greu decat se vede din agentie. Provocarea tocmai de aici vine, prin faptul ca lucrurile nu sunt atat de usoare pe cat pareau si el isi asuma responsabilitatea deciziei legate de comunicarea de brand. Isi aduce aminte si o vorba de agentie: nu-ti critica clientul pentru ca el e pus in situatia de a lua decizia finala.
Angajarea la Visa Europe i-a demontat lui Madalin mitul ca omul de marketing nu ia niciodata o decizie fara superiorul sau. Cand lucra in agentie, s-a intamplat ca raspunsul pe care il primea de la client in legatura cu o propunere creativa sa fie "sa ma consult cu seful meu". Un om talentat de marketing, crede Madalin, are un filtru foarte bun in luarea deciziilor. El trebuie sa pastreze ce este mai bun dintr-o directie creativa, idee sau propunere de campanie si sa mearga la board pentru aprobarea finala.
Intre Visa Europe Bucuresti si biroul de la Londra, implicat in toate proiectele derulate in Romania, exista o legatura stransa. Dupa cum spune Madalin, pentru un tanar marketer, acest lucru inseamna deschidere catre trendurile care pornesc din Marea Britanie in mai multe industrii, dar si in marcom. Comunicarea cu oameni din alte tari aduce o alta viziune asupra lucrurilor, o experienta diferita. In cadrul companiei sunt oferite instrumente online de perfectionare si posibilitatea de participare la seminarii, conferinte sau workshop-uri.
Proiecte si responsabilitati
BaniIQ este un proiect de educatie financiara finantat de Visa Europe si de bancile membre din Romania si este adresat in special tinerilor. Madalin este project manager la nivel national. In cadrul initiativei CSR, Visa isi propune sa arate oamenilor cum sa se descurce mai bine cu banii pe care ii au. Este un program in care se ofera informatii despre credite, depozite si alte produse financiare, despre relatia cu banca, despre ce inseamna bugetul familiei si cum isi pot planifica romanii cheltuielile. Proiectul, aflat la prima editie, a depasit asteptarile echipei organizatoare si a reusit sa ajunga la 55.000 de persoane in primele 5 luni de la lansare. BaniIQ a reusit sa atraga parteneri ca Ministerul Educatiei, Junior Achievement, ANPC sau UNDP, iar pentru 2013 obiectivul este ca 100.000 de persoane sa afle mai mult despre cum isi pot gestiona resursele financiare proprii.
Pe langa responsabilitatile pe care le are in proiectele in care este implicat, marketerul are si avantajul de a colabora cu foarte multe agentii: de advertising, PR, public affairs, research, online. Si acest lucru este ce ii place mai mult lui Madalin, pentru ca lucreaza cu multi profesionisti.
Cum comunici cu tinerii?
"E foarte greu sa comunici cu tinerii pentru ca mai degraba ei iau decizia de a comunica sau nu cu tine", este de parere Madalin.
Pentru a ajunge mai usor la tineri, in cadrul proiectelor pe care le desfasoara, Madalin a ales social media si mediul educational. In cazul studentilor, acestia sunt foarte receptivi in mediul universitar si reactioneaza imediat la elemente noi, atunci cand pot avea parte de o experienta noua.
In ceea ce priveste BaniIQ, Visa a pregatit doua componente de training, una dintre ele fiind adresata publicului tanar. Pentru acesta, echipele implicate in proiect au mers in licee si universitati pentru a-i informa pe tineri despre gestionarea resurselor financiare.
Sectorul financiar-bancar, vazut in mod creativ
Madalin crede ca este norocos pentru ca a avut ocazia inca din agentie sa aiba contact cu sectorul financiar-bancar. Daca pentru multi poate fi un domeniu sec, pentru Madalin este o provocare. "Ai nevoie de foarte multa creativitate. In FMCG ai produsul, il tii in mana, te uiti la el, are o anumita forma si o anumita culoare. Pe partea de financiar-bancar trebuie sa reusesti sa personifici serviciile pe care le vinzi. Si de aici vine o provocare foarte mare". Ceea ce trebuie pus in evidenta sunt servicii intangibile, pe care campaniile de comunicare trebuie sa le transforme in ceva tangibil.
Sursele de inspiratie
Pentru dezvoltarea profesionala, Madalin gaseste ca prima sursa de inspiratie oamenii. "Practic destul de mult coaching-ul, adica imi aleg niste oameni marcanti din industrie sau din jobul pe care eu il fac si beneficiez de coaching din partea lor. Am incercat sa am tot timpul una, doua sau trei persoane cu care sa pot discuta, care sa poata sa imi spuna cum au ajuns la nivelul respectiv si ce au facut pentru asta". La randul lui, Madalin ofera indrumare celor care ii cer sfaturi legate de cariera. "E un fel de give and take", considera el.
Ceea ce mai face tanarul manager la Visa Europe este sa citeasca jumatate de ora in fiecare zi dintr-o carte de profil. Nu reuseste de fiecare data, pentru ca este implicat in proiecte si in afara serviciului, dar incearca sa pastreze aceasta traditie. Ii plac mai ales Malcom Gladwell si Paul Arden. Si pentru ca dorea sa vada in realitate "omul care a scris toate cartile alea pe care le tarai dupa tine in facultate" a fost la o conferinta de-ale lui Philip Kotler, al carui discurs nu a fost foarte diferit fata de ce isi aducea aminte din facultate, spune Madalin.
Facebook este o alta sursa de informare si inspiratie, care a devenit "un fel de ziarul diminetii" pentru Madalin. El spune: "Nu vreau sa raman in urma cu ce apare si apare foarte mult de la o zi la alta". Si pentru a sti ce se intampla in domeniul in care lucreaza si a afla primele stiri, dimineata verifica paginile bancilor, cele ale publicatiilor de profil sau wall-urile prietenilor care lucreaza in alte companii din industrie.
Pasiuni si timp liber
Lui Madalin ii place foarte mult sa alerge, face jogging si participa in fiecare an la Maratonul International Bucuresti – anul acesta pentru a cincea oara. Are si o chitara electrica la care nu a invatat inca sa cante, dar si-a propus sa o foloseasca asa cum trebuie macar inainte de varsta pensionarii.
De la birou, Madalin merge la cate un eveniment sau la intalnirile de proiect ale asociatiei IAA Young Professionals, in cadrul careia este Director de Marketing si Comunicare: "Totdeauna apare ceva de facut, care de cele mai multe ori are legatura cu industria. Dar chestia asta cred ca te tine acolo, te tine activ si asa n-ai cum sa te plictisesti".
Sfaturi pentru juniori
Madalin isi aminteste ca nu i-a fost usor sa se angajeze in marcom. Si pentru ca interesul pentru industrie a crescut in randul tinerilor, crede ca acum poate fi chiar mai greu sa gasesti un loc in marcom, in comparatie cu anii anteriori.
Sfatul pe care l-ar da tinerilor care vor sa se angajeze in marketing sau comunicare este simplu: "Do something!". Madalin este de parere ca e "aproape mandatory" sa ai un job din timpul facultatii. Scoala nu mai este suficienta, este nevoie si de experienta, fie ca vine in forma unui job sau a unui internship sau experienta intr-o asociatie. Iar doua variante foarte utile pot fi Asociatia IAA Young Professionals si Scoala IAA, unde pot invata si experimenta tot ce ii trebuie unui young marketer la inceput de drum.