Maia Novolan despre caracteristicile pietei aplicatiilor mobile si evolutia acestora in urmatorii ani

Maia Novolan despre caracteristicile pietei aplicatiilor mobile si evolutia acestora in urmatorii ani

Interviu cu Maia Novolan (Director General Syscom Digital) despre piata aplicatiilor mobile la nivel mondial si din Europa in 2011 si 2012, ce va aduce 2013 pe aceasta piata, care vor fi cele mai utilizate aplicatii in viitor si despre promovarea si evaluarea unei aplicatii.

SMARK: Prin ce se caracterizeaza piata europeana a aplicatiilor mobile?
Maia Novolan: In Europa de Vest, la sfarsitul anului 2011, penetrarea smartphone-urilor era in medie de 44%. Marea Britanie si Spania aveau inca de atunci o penetrare medie de 50%, in ciuda faptului ca cifrele din decembrie 2010 aratau o rata de doar 27- 30%.

Marea Britanie, Spania si Franta sunt in topul tarilor europene cu cel mai ridicat grad de utilizare a aplicatiilor pe platformele mobile. Specialistii estimeaza ca pana in 2016 consumatorii vor cheltui pe dispozitive mobile mai mult de 31 de miliarde de dolari. Interesul acestora pentru mobilitate este deci mai mare ca oricand. Tinand seama si de faptul ca smartphone-urile vor deveni tot mai accesibile - CEO-ul Google Global declara in februarie 2012, de exemplu, ca in 10-12 ani smartphone-urile Android vor fi de 7-8 ori mai ieftine- , aplicatiile vor deveni foarte importante atat pentru companii, cat si pentru site-urile care ofera informatii (publisheri).

Chiar si in tarile dezvoltate insa gradul de utilizare a aplicatiilor mobile nu-l depaseste pe cel al utilizarii internetului mobil. Cu alte cuvinte, europenii petrec mai mult timp pe internetul mobil decat folosind aplicatiile mobile.

Statisticile arata astfel: din totalul audientei mobile europene, 42% dintre utilizatori au folosit media mobile mixte (browser, aplicatii, programe de download), 30% au folosit navigarea pe internet, iar 28% au folosit aplicatii. Raportandu-ne tot la totalul audientei mobile din Europa, 58% dintre toti utilizatorii mobili au folosit aplicatii de realizare a fotografiilor, 18% aplicatii de social networking sau blogging, 25% au accesat jocuri, 26% au inregistrat video-uri, 25% au ascultat muzica, 6% s-au uitat la programe TV. In privinta accesarii serviciilor financiare de pe dispozitivele mobile, 8% din totalul utilizatorilor europeni au accesat conturi bancare si tot 8% au cautat informatii financiare.

SMARK: Avand in vedere aceste aspecte, care sunt trendurile care se contureaza pe piata aplicatiilor mobile?
Maia Novolan: Studiile arata ca utilizatorii sunt mai inclinati sa achizitioneze aplicatii atunci cand pretul este unul mic, cuprins intre 0.99 si 2.99 euro. O astfel de tendinta a existat si la inceputurile e-commerce-ului. Cumpararea unei aplicatii mobile seamana oarecum cu achizitia de produse dintr-un magazin virtual, in sensul in care cumperi fara sa atingi ce cumperi. Daca atunci cand achizitionezi produse online ai idee despre produsul pe care-l cumperi, atunci cand achizitionezi aplicatii mobilecumperi de fapt niste asteptari pe care le ai de la o aplicatie. Din acest motiv utilizatorii sunt inca reticenti in a achizitiona aplicatii de consum pe sume mai mari.

Aplicatiile mobile sunt tot mai vizibile la nivelul tot mai multor industrii si business-uri. Desi nu s-au dezvoltat inca aplicatii mobile publice pentru absolut toate ramurile comerciale din lume, analistii afirma ca este segmentul cu cea mai mare crestere din intreaga istorie a comertului.
Un aspect important macroeconomic este faptul ca odata cu aparitia smartphone-urilor, a tabletelor si a platformelor pe care acestea functioneaza, s-a deschis o piata pentru dezvoltatorii de software. A aparut o intreaga clasa noua de antreprenori de softuri. La nivel global majoritatea acestor noi jucatori au afaceri de mici dimensiuni, care reusesc chiar sa domine la unele categorii, cum ar fi cele de jocuri.

De asemenea, urmand exemplul adoptarii de succes a aplicatiilor mobile orientate catre consumatori, companiile dezvolta si ele, intr-un grad tot mai ridicat, aplicatii prin care sa se conecteze mai eficient cu partenerii si clientii. Cele mai multe se gasesc in domenii precum telecomunicatii, finante, media si productie.

SMARK: Cum va evolua piata aplicatiilor mobile in urmatorii ani?
Maia Novolan: Din datele recent publicate valoarea pietei europene de aplicatii mobile a ajuns la 1,68 miliarde euro in 2012. Aplicatiile descarcate gratuit au reprezentat aproape 90% din totalul downloadurilor inregistrate in 2012 atat la nivel mondial, cat si european. AppStore inregistra spre sfarsitul anului 2012 circa 21 de miliarde de descarcari la nivel global. Unele statistici arata ca cele mai descarcate aplicatii gratuite pentru iPhone sunt: Facebook, Pandora Radio (serviciu de radio via mobil), Words with Friends (joc), Skype, The Weather Channel (informatii meteo). In anul 2013 va continua batalia pentru volumul de download-uri.

Cresterile mari de download-uri de aplicatii mobile inregistrate in 2012 se vor mentine si anul acesta, insa exista pareri ce indica un posibil declin treptat in anii urmatori, pe masura ce internetul mobil va fi mai ieftin si mai performant si utilizatorii vor migra de la actiunile de downloadare de aplicatii pe mobil direct catre site-urile mobile. Aplicatiile foarte populare care genereaza in acest moment un volum ridicat de download-uri, cum ar fi aplicatiile pentru socializare, vor fi deja pre-incarcate pe platformele mobile.

Cele mai utilizate aplicatii in viitor vor fi: aplicatii de social networking mobil si comunicare instant (Facebook mobile - aplicatia cu cea mai rapida crestere in ultimul an. Sa ne gandim numai ca exista mai mult de 2,5 milioane de website-uri online care au adoptat butonul de "Like" cu trimitere catre Facebook); aplicatiile interactive de cautare mobila care le vor permite utilizatorilor sa faca o serie de actiuni: un apel, o rezervare, sa cumpere bilete la film, sa plaseze o comanda etc.; aplicatii de comert mobil cu functionalitati inedite - specialistii lucreaza deja la o tehnologie care sa permita adaugarea unui produs in cosul virtual de pe mobil prin simpla lui fotografiere cu telefonul in magazinul fizic in care acesta este asezat pe raft; aplicatiile de content video si entertainment.

De mentionat sunt si serviciile contextuale. Aceste aplicatii vor revolutiona cu adevarat lumea publicitatii mobile. Vor imbunatati considerabil experienta de utilizator prin folosirea de informatii despre interesele, intentiile, activitatile unei persoane cu scopul de a-i anticipa nevoile si a-i oferi cel mai adecvat continut/produs/serviciu in acest sens.

SMARK: Cum pot fi promovate si evaluate aplicatiile mobile?
Maia Novolan: Inainte de a da drumul unei aplicatii pe piata, trebuie, evident, sa o testezi, sa fii sigur ca functioneaza pe toate platformele mobile pe care va fi disponibila. Testarea tehnologica este urmata de testarea callitativa de tip focus-grup extins. Totodata trebuie sa urmezi o strategie de promovare bine gandita dinainte, de cele mai multe ori urmand niste cai stabile pe care au pasit antemergatorii ce s-au bucurat de succes. Pe platformele mobile Windows si iOS, plasarea aplicatiei se face dupa ce trece prin stadiile de verificare. Se stie ca aplicatiile publicate in App Store trebuie sa respecte intocmai o serie lunga de reguli.

Pentru a fi monetizata, o aplicatie trebuie promovata. Includerea ei intr-un magazin de aplicatii nu se face la intamplare. Este nevoie de specialisti care sa inteleaga cum functioneaza algoritmii de ranking ai fiecarui magazin de gazduire.

Un proces de marketing corect implementat ar trebui sa inceapa cu o analiza a aplicatiei si a elementelor de asemanare si diferentiere fata de alte aplicatii similare, cu scopul creionarii acelui Unique Selling Point (USP) al aplicatiei. Urmeaza o serie de activitati de pre-lansare, crearea de “buzz” si campanii de teasing prin care se creeaza o serie de asteptari din partea audientei cu privire la aplicatia respectiva. Campania de lansare propriu-zisa trebuie sa atraga atentia unui numar cat mai mare de utilizatori. Procesul nu se termina aici, intrucat urmeaza actiuni post-lansare via platforme mobile, web, video-uri, podcast-uri. Campaniile in-app, adica prin intermediul altor aplicatii populare aflate in magazin, functioneaza foarte bine. Update-urile si alte mesaje incitante ar trebui sa-I faca pe utilizatori sa revina. Formularele de feedback completate de utilizatori sunt si ele importante, iar notificarile trimise trebuie realizate urmand un fir strategic si nu la intamplare.

Metodele de promovare sunt multiple, insa necesita atentie, fiindca lumea virtuala a aplicatiilor nu e tot una cu lumea reala de la raft sau de pe strada. Oricat de notoriu ar fi un brand, la capitolul popularitate si accesari poate fi usor intrecut de o aplicatie de tip joc pentru care utilizatorii platesc bani.

In privinta evaluarii interne a unei aplicatii, este mai important numarul de utilizatori activi decat numarul efectiv de descarcari, chiar daca in multe topuri se vorbeste despre numarul de descarcari. Numarul de utilizatori activi este o informatie mai putin publica din acest motiv si topurile reliefeaza numarul de download-uri.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Syscom Digital

Înființată în 2009, Syscom Digital este o agenție de marketing interactiv, care derulează proiecte complexe de consumer interaction și customer experience, integrând in conceptele creative... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related