Povestea Ioanei Hreninciuc (Marketing Manager Hostway), absolventa de Filosofie care lucreaza in web hosting

Povestea Ioanei Hreninciuc (Marketing Manager Hostway), absolventa de Filosofie care lucreaza in web hosting

Dupa ce si-a terminat ora de yoga de sambata dimineata, Ioana Hreninciuc a venit la intalnirea pe care o stabilisem impreuna, intr-o cafenea din Centrul Vechi. Mi-a spus cum a inceput sa lucreze in publicitate la 16 ani, atunci cand a terminat de scris si prima carte. Fara sa simt vreo urma de infatuare in vocea ei, naturala si modesta, a povestit ca la 19 ani o idee de-ale ei a adus agentiei pentru care lucra un client de 200.000 de euro, cum la 20 de ani a angajat si a avut in subordine aproape 15 oameni intr-un start-up, cum a fost project managerul agentiei pentru lansarea L’Oreal Men Expert in Romania, iar ca acum, la 25 de ani, se pregateste sa lanseze un produs in UK, pentru Hostway.

In liceu, Ioana a inceput sa citeasca filosofie pentru isi dorea sa treaca cu bine proba de admitere de la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice din cadrul SNSPA. Dupa o perioada de pregatire cu un profesor universitar si multe carti citite, si-a dat seama ca vrea sa faca de fapt doar filosofie. Desi a intrat la Comunicare, a ales sa ramana la Filosofie, chiar daca parintii si prietenii ei o intrebau ingrijorati ce job ar putea avea ea dupa ce termina facultatea.

Este de parere ca, departe de a fi o "scoala de comentat", Filosofia a ajutat-o sa isi aleaga argumentele potrivite pentru a convinge, sa urmareasca firul logic si sa identifice capcanele unei discutii. In continuare, aici a invatat ca "ori ai niste argumente pentru ce spui ori taci dracului din gura" si crede ca nu ar fi putut invata asta atat de bine din alta parte. In timp ce filosofia te ajuta sa intelegi mai usor lucrurile, la scolile de marketing sau comunicare, din pacate, in acest moment un student ajunge mai degraba sa retina teorii decat sa isi dea seama de cum functioneaza lucrurile. Young marketerul nostru considera ca pregatirea pe care a avut-o i-a oferit posibilitatea sa inteleaga mai usor si detaliile tehnice specifice domeniului in care activeaza Hostway, desi nu a urmat studii de profil real.

Adolescenta publicitara
In liceu, la 16 ani, a inceput sa lucreze cu Pyramid Soft, o agentie mica de publicitate din Campina, orasul natal al Ioanei. Prin recomandarea designerului grafic ce lucra aici, a devenit copywriterul agentiei si a scris texte pentru mai multe companii din Valea Prahovei: un producator de chiuvete de lux (primul cont al Ioanei), importatori de metale, furnizori de excavatoare si clienti mai "usori" – cateva hoteluri din zona. "Mi se parea cool publicitatea, ca oricarui copil, si mi se parea ca e o modalitate de a castiga bani din scris si de a dobandi o oarecare influenta prin scris", spune Ioana despre prima experienta ca angajat.

Ioana Hreniciuc nu s-a mutat la Bucuresti doar pentru studii. Ajunsa in capitala, a inceput sa isi caute job si oportunitatea a venit din partea unui creativ care citise cartea pe care Ioana o scrisese la 16 ani (ajungem si acolo). El a recomandat-o pe Ioana unui director de creatie de la Ogilvy, Dani Macarie. Pentru ca nu faceau angajari in acel moment, dupa o proba de lucru, Dani Macarie a recomandat-o pe junioara la Brightness. La o luna dupa ce a ajuns aici, o idee de-ale ei a castigat clientul Polaris, producator american de autovehicule. Ideea s-a transformat intr-un spot in care cateva ATV-uri manau pe dealurile din Romania o "turma" de masini de teren, demonstrand ca ATV-urile sunt mai puternice in acel context.

Urmatorul pas in cariera a fost facut in online, in cadrul start-up-ului myKinda, pornit de Lee Wilkins (fost manager la Vodafone Romania). Desi fusese angajata sa scrie, in scurt timp tanara copywriter s-a transformat in managerul proiectului. Asa, la varsta de 20 de ani, a angajat aproape 15 oameni, printre care se afla si Bradut Ulmanu. Aici a interactionat pentru prima data cu programatori si de atunci si-a dat seama ca ii place sa lucreze cu "oameni tehnici".

Tot traseul profesional a fost povestit de catre Ioana si la interviul de angajare la pastel, locul in care tanara manager a lucrat inainte sa ajunga la Hostway. Initial, candidata nu a fost crezuta ca are o astfel de experienta la varsta ei, dar, dupa un test, Ioanei i s-a propus un job de junior project manager chiar din urmatoarea zi lucratoare. In trei luni, ea a trecut la munca de senior. Printre proiectele de care a fost responsabila aici s-au aflat lansarea L’Oreal Men Expert in Romania si alte campanii sau evenimente pentru ING Life Insurance, Petrom, Heidi sau Avon.

In aceasta perioada, Ioana se pregatea pentru licenta si organiza impreuna cu IAA Young Professionals si Future Lab "Marketing Innovation Conference", iar din cauza epuizarii si pentru ca isi dorea sa aiba o ultima vacanta de student fara sa lucreze, a decis sa renunte la jobul de la pastel.

Nu a putut sa stea departe de "campul muncii" pentru multa vreme. Dupa o pauza de aproape 2 luni, a devenit copywriter colaborator pentru Hostway. In acelasi timp, era unul dintre cele aproape 3.000 de persoane care treceau printr-un proces de recrutare a unui trainee pentru British American Tobacco. Ajunsa in finala, alaturi de un singur alt candidat, Ioana a realizat ca nu vrea sa promoveze fumatul si s-a retras in cursa. "Mi-am dat seama ca ar fi trebuit sa-mi calc pe niste principii ca sa fac chestia asta. Salariul pe care l-as fi castigat acolo nu ar fi compensat faptul ca oamenii ar fi murit in continuare de cancer", explica ea decizia.

Start intr-un domeniu nou
Din prima clipa, Ioanei i-a placut relatia pe care o avea cu Hostway Romania, la care este angajata din 2009. Compania nu era ca majoritatea clientilor pentru care lucrase pana atunci si aici nu simtea tensiunea client-agentie. "Baietii de la Hostway erau foarte linistiti si aveau foarte mare incredere in mine. Era prima oara cand clientul recunostea ca stiu ceva mai multe decat el, pe partea de copy si de marketing", spune Ioana zambind.

A inceput prin a detine o pozitie dedicata mai mult comunicarii decat marketingului. A facut PR online; s-a imprietenit cu blogosfera tehnica din Romania: Bobby Voicu, Manafu, Costin Cocioaba au ajuns sa fie clientii companiei; a organizat evenimente in parteneriat cu Microsoft. Apoi a trecut la supervizarea designului pentru site-ul Hostway Romania, care este in permanenta schimbare pentru ca de fiecare data apar produse noi sau acestora le sunt adaugate noi caracteristici.

Proiecte importante
Daca inainte se ocupa mai mult de implementare, acum Ioana este responsabila si de strategiile pentru lansari de produs si directiile generale pe care compania trebuie sa le urmeze la nivel de marketing si comunicare. A inceput sa faca si angajari, iar acum coordoneaza o echipa de 4 seniori, ea fiind cel mai tanar membru al grupului.

Faptul ca fiecare membru al echipei are activitati diferite fata de ceilalti este o provocare pentru Ioana. Exista un web developer care se ocupa de toate proprietatile online ale companiei, un web designer care se ocupa de aspectul site-urilor si a materialelor de promovare online, un online marketing coordinator care are in grija partea de comunicare online (de la PR si pana la e-mail marketing). Tot sub managementul Ioanei este si arhitectul aplicatiei de management financiar-contabil Hostway.

Aplicatia de facturare, pe care se bazeaza intr-o mare masura intreaga activitate a companiei, se afla printre proiectele semnificative de care Ioana se ocupa in prezent. Softul este folosit si de clienti cand vine vorba de plati, iar o problema in sistem poate insemna o problema in buget.

In acest moment, o actiune foarte importanta pentru Hostway Romania este lansarea unui nou brand in Marea Britanie, un alt proiect coordonat de Ioana. Este vorba despre un serviciu IaaS (infrastructure-as-a-service) care asigura echipamente de administrare hardware, de server si stocare prin tehnologia cloud computing. Produsul exista deja in online, insa este nevoie si de o lansare oficiala, prin advertising si prezenta in social media.

Pasiunile Ioanei
Ioana nu s-a oprit la a scrie doar pentru job. In timpul liber, ea a lucrat la o carte de povesti in engleza, cu titlul "The Wonderful Roundabout", ce urmeaza sa fie lansata in scurt timp ca ebook. Bunica ei ii citea atunci cand ea era mica si simte ca povestile au fost foarte importante in formarea caracterului ei moral. La randul ei, acum vrea sa dea mai departe "povesti care sa inspire copiii sa fie buni si curiosi, care sa ii ajute sa gaseasca o cale de urmat".

Personajul principal al acestui articol nu este la prima experienta scriitoriceasca. La 16 ani, Ioana a scris "Fictionar", monologul baiat-barbat a carui varsta nu se cunoaste exact si pare sa oscileze pe parcursul textului. La polul opus unei carti de povesti, aici autoarea prezinta relatia pe care protagonistul o are cu Dumnezeu, cu femeia iubita, cu parintii si baietii din anturaj care ii creeaza probleme. Cartea a fost publicata cand Ioana avea 17 ani si a fost nominalizata de Uniunea Scriitorilor din Brasov pentru cel mai bun debut. Creatia s-a transformat in scenariu pentru un scurtmetraj facut de Bogdan Georgescu de la curator.ro, pe care echipa de productie doreste sa il inscrie la o serie de festivaluri. Rolul principal este jucat de Alexandru Potocean, mirele din Nunta Muta.

In afara de scris, Ioana este mai mult decat pasionata de stilul de viata sanatos. "Sala e sfanta" pentru ea si intotdeauna stabileste intalniri sau alte activitati inainte de a merge la sala sau dupa. A amanat unul din antrenamente doar atunci cand CEO-ul a venit din State pentru o vizita la Hostway  Romania.

Tips & tricks pentru juniori
Ioana recomanda tinerilor care vor sa aiba o cariera in marcomm sa citeasca mai mult si mai degraba carti de business decat de marketing. Cateva exemple: "Crossing the Chasm" de Geoffrey Moore, "Made to Stick" de fratii Heath, "Good to Great" a lui Jim Collins sau carti de economie behaviorista de Dan Ariely.

Asumarea responsabilitatii este un alt punct important de care juniorii ar trebui sa tina cont daca vor sa fie apreciati. "Eu nu te-am angajat ca sa te corectez, ci ca sa-ti faci treaba bine" a fost baza pentru tot ceea ce Ioana a facut pana acum si crede ca este cel mai bun sfat de cariera pe care il putea primi la inceput de drum. Lectia a invatat-o de la primul job, cand a trimis o serie de texte cat de repede a putut, fara sa le revizuiasca, pentru a pleca in vacanta. La intoarcerea din concediu, seful i-a spus despre multele corecturi de text pe care alti oameni au fost nevoiti sa le faca in urma ei. Dupa promisiunea sefului ca de atunci inainte va lasa textele precum le primeste si ca toate materialele gresite vor fi platite chiar de ea, Ioana a hotarat sa nu mai abordeze superficial vreunul dintre lucrurile pe care le are de facut la serviciu.

Cand am intrebat-o pe Ioana daca i-a fost usor sa intre in industrie, Ioana mi-a raspuns ca este mult mai greu sa ramai in comunicare sau marketing decat sa incepi sa lucrezi in domeniu. Ca sa fie unul dintre acei oameni care inspira alti oameni si sunt cu adevarat apreciati pentru ce fac, tinerii trebuie sa dedice mai mult timp job-ului, chiar daca asta inseamna sa plece mai tarziu de 18.00 de la serviciu sau chiar sa ramana peste noapte acolo.

Planuri pentru viitor
"As vrea sa fac ceva relevant la nivel international. De asta tin mult la brandul pe care il lansam in UK si vreau sa imi concentrez toata energia pentru a-l face sa mearga bine", spune Ioana. Considera ca industria de IT din Romania este imatura si mica, mai ales pe segmentul de enterprise hosting. De aceea, singura optiunea de crestere este la nivel international.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related