Cosmina ma astepta zambitoare in fata sediului Brown-Forman, casa lui Jack Daniel's. M-a poftit inauntru, unde in fata biroului de receptie era parcata o Harley Davidson neagra, iar apoi am pornit catre mansarda – sala de sedinte, decorata in stilul unui bar, cu scena si chitare. M-a intrebat daca vreau ceva de baut, iar din inertie am raspuns ''Apa, te rog''. Si mie mi s-a parut apoi un raspuns ciudat, tinand cont ca barul din mansarda adapostea cate o sticla din fiecare bautura detinuta de Brown-Forman.
Mi-a spus ca marketingul a ales-o pe ea si nu invers. Cosmina s-a pregatit un an intreg pentru admiterea la Academia Nationala de Informatii, unde erau cinci locuri pentru fete, dar se pare ca stiintele militare nu au fost ce trebuie pentru ea. In urma rezultatelor examenului de admitere, a ajuns pe locul sapte in clasamentul fetelor. Dupa o vara nefericita, s-a adunat si a cautat pe Google ''admitere septembrie''. Singura optiune era Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii. Era singura facultate interesanta pentru ea si care avea legatura cu umanul, profil pe care Cosmina il urmase in liceu.
Cand a ajuns la examen, toata lumea vorbea despre meditatii si sfaturi oferite de studenti si profesori de la Jurnalism pe forumul facultatii. Cosmina nu se pregatise deloc, nu stia cum vor fi subiectele si a plecat acasa imediat ce a terminat examenul, crezand ca va pica si de data aceasta. N-a fost asa, a luat 7,12 (nota buna pentru admiterea FJSC, dupa cum stiu cei care intrat aici) si a devenit studenta la buget.
''Am prins drag de comunicare, de PR mai ales, desi nu eram foarte sigura ca este exact ceea ce vreau pe viitor. Apoi, cand am descoperit marketingul, m-am indragostit iremediabil'', spune Cosmina.
Dupa facultate a urmat masterul de Marketing Strategic de la ASE, alegere fireasca pentru tanara marketer, care lucra deja in domeniu. Cosmina crede ca scoala i-a pus primele caramizi in construirea carierei, insa a invatat mult mai mult lucrand. Pe perioada studiilor, a reusit sa aiba loc la buget si job in acelasi timp, dar crede ca ''intr-o tara in care scoala e mai serioasa'' nu ar fi putut face la fel.
De la jurnalism la brand management
Cosmina a inceput sa lucreze in cel de-al doilea semestru de facultate. S-a angajat ca editor la revista pentru barbati Maxim, detinuta de Attica Media. I-a placut viata din redactie, unde scria si traducea articole care o provocau mereu sa isi foloseasca simtul umorului. Dupa doi ani, in cadrul companiei s-a eliberat un post de PR si Marketing si asa a ajuns sa coordoneze actiunile de promovare pentru revistele Playboy, In Style si Men’s Health. Aici se ocupa de promovarea lunara a revistelor, de parteneriate, dar si de evenimente. A coordonat organizarea petrecerii care a sarbatorit 10 ani de Playboy Romania. ''Era foarte bine sa stiu ca seful meu de atunci are incredere in mine si imi da atatea task-uri, pe care eu le invatam din mers. Mi-a placut si nu m-am lasat coplesita de toate lucrurile pe care le aveam de facut'', povesteste fosta jurnalista.
Inca un an, iar in Romania s-a lansat bautura energizanta Playboy, sub licenta internationala. Cosmina a trecut la functia de Marketing Manager, facand switch-ul catre segmentul Beverages, pozitie din care a ajuns sa cunoasca specificul mediului on-trade (HoReCa). Iar peste aproximativ un an a inceput sa lucreze intr-un loc nou, la Brown-Forman, ca Brand Manager Developing Brands. Mai exact, are in grija brandurile in curs de dezvoltare din portofoliul companiei, adica toate brandurile in afara de Jack Daniel’s si Finlandia: lichiorul frantuzesc Chambord, tequilele el Jimador, Pepe Lopez si Herradura, lichiorul Southern Comfort si bourbonul Woodford Reserve.
Developing Brands
''Aici e o provocare pentru ca brandurile in curs de dezvoltare nu beneficiaza de bugete foarte mari si trebuie sa te gandesti de 100 de ori ce sa faci cu banii, cum e mai eficient sa ii cheltuiesti, ce strategie sa adopti si cui sa te adresezi. Dar satisfactia e foarte mare: daca faci o campanie buna, fie ca e o promotie sau altceva, rezultatele se vad imediat'', crede Cosmina. Se bucura pentru ca Brown-Forman este o companie care pune accent pe dezvoltarea portofoliului si nu se concentreaza doar pe mai marii Jack Daniels’s si Finlandia.
Dezvoltarea si implementarea de brand plan, promotii cu hostesse si evenimente, coordonarea realizarii materialelor de promovare si intalnirile cu agentiile de publicitate sau oamenii de vanzari sunt printre lucrurile pe care Cosmina le face aici. Iar in cazul comunicarii, pentru ca bugetele pentru developing brands nu sunt foarte mari, dar produsul trebuie sa aiba vizibilitate si interactiune constanta cu publicul, lucrurile se fac putin diferit.
De exemplu, anul trecut, Cosmina a fost responsabila de lansarea in Romania a bauturii Pepe Lopez, incadrata in segmentul de tequila standard. S-a ocupat si de organizarea unui eveniment sub umbrela lichiorului frantuzesc Chambord, la care a fost invitat DJ-ul Mosy aka Pierre Sarkozy, fiul fostului presedinte al Frantei. Tot pentru acest brand, in ultimele trei luni tanara marketer a coordonat desfasurarea proiectului Chambord Chic Cocktails Cahier – un meniu de cocktailuri construit de femei. Cu ajutorul barmanilor din Interbelic, femeile isi puteau realiza propriul cocktail, folosind ingredientele preferate si, bineinteles, Chambord. Cocktailul era trecut intr-un meniu special, care continea reteta, numele dat de creatoarea lui si o fotografie. Participanta cu cel mai vandut cocktail al fiecarei luni castiga in final un parfum exclusivist, pentru o experienta completa.
Specificul pietei de bauturi alcoolice
Cosmina ar putea descrie cel mai bine industria in care lucreaza prin atributul ''foarte dinamica''. Trebuie sa fie mereu la curent cu activarile din localuri, sa stie despre toate lansarile de bauturi, editii speciale sau trenduri globale.
Detaliile conteaza foarte mult aici. Un consumator nu mai alege o bautura doar pentru gust, ci si pentru calitatea si pentru imaginea pe care o transmit. Cosmina spune ca este foarte important sa fie atenta la toate aspectele de prezentare a produsului, de la paharele de sampling, pana la materialele din care sunt confectionate costumele hostesselor. Conteaza la fel de mult hartiuta de ''Rezervat'' pe care apare brandul sau aplicatia de tableta prin care consumatorii sunt incurajati sa interactioneze cu produsul.
Cosmina considera ca barurile, pub-urile, cluburile sunt locurile in care un brand de bautura isi construieste cu adevarat imaginea, iar consumul on trade este foarte important pentru ca implica experienta directa dintre consumator si brand. In cele mai multe cazuri, cei care rezerva o masa in club trebuie sa comande si o sticla de bautura. Brandul ales conteaza foarte mult, mai ales pentru consumatorul roman caruia ii place sa iasa in evidenta si pentru care bautura este un produs de statut.
Categoria se diferentiaza si prin marketingul responsabil. Brown-Forman, la fel ca toate companiile care au in portofoliu bauturi alcoolice, trebuie sa aiba o comunicare adresata majorilor, care sa insiste pe mesajele de incurajare a consumului responsabil.
Young marketer la Brown-Forman
Prin intermediul companiei, tinerii angajati au acces la traininguri, rapoarte, studii de caz sau discutii cu specialisti. De curand, Cosmina a participat la un workshop bazat pe exercitii inspirate din bestseller-ul ''Blue Ocean Strategy''. Si acum se pregateste sa plece in Statele Unite, pentru programul Global Orientation, prin care noii angajati petrec o saptamana in Lousiville, unde se afla headquarter-ul Brown-Forman. Programul isi propune sa ii ajute pe cei proaspat veniti in companie sa inteleaga viziunea globala a acesteia, prin participarea la o serie de traininguri si se incheie cu o vizita in Lynchburg, Tennesse, la distileria Jack Daniel's.
Surse de inspiratie
Cosmina se simte norocoasa pentru ca a avut si are sansa sa lucreze cu persoane de la care a invatat multe lucruri, atat despre viata profesionala, cat si despre dezvoltarea personala. Isi gaseste inspiratia in oamenii din jurul ei. Apreciaza faptul ca sefii pe care i-a avut de-a lungul timpului au ajuns sa ii fie si mentori si ca inca poate vorbi cu acestia atunci cand are nevoie de sfaturi legate de job sau cariera.
Inspiratie i-a fost si motto-ul lui Jack Daniel’s, despre care spune ca o reprezinta: ''Every day we make it, we'll make it the best we can''.
Planuri de viitor
Cosmina isi propune sa lucreze in marketing pentru multi ani de acum inainte. E fericita ca si-a descoperit vocatia, iar pe viitor vrea sa exploreze mai mult zona de inovatie si vrea sa se orienteze catre proiecte care sa ii provoace creativitatea.