Usor, usor, noile tehnologii incep sa fie din ce in ce mai utilizate in campaniile promotionale. Numarul de smartphone-uri cumparate in Romania a ajuns, in 2012, la 1 milion. Si numarul continua sa creasca, ceea ce inseamna ca tot mai multi consumatori pot interactiona cu brandurile intr-un mod interactiv, mai personal, oriunde s-ar afla.
Vasile Hodorogea (Country Manager, ARworks Romania) si Mihai Putinelu (Managing Partner, Wallet Buzz) au prezentat in prima zi a conferintei Promotions Now 2013, un nou eveniment SMARK KnowHow, elementele pe care le aduc in plus noile tehnologii si cum pot acestea determina succesul unei promotii. Despre promotii de succes a vorbit si Calin Fusu (Managing Director, Neogen si Zumzi), dar de data aceasta discutia s-a concentrat pe cunoscutele site-uri de discount si ce strategii urmeaza acestea pentru a aduce clientilor rezultatele asteptate.
Realitatea augmentata in promotii
"Orice se poate transforma intr-o suprafata interactiva", spune Vasile Hodorogea (Country Manager, ARworks Romania), care se dedica aplicatiilor ce includ componenta de augmented reality (AR).
Transformarea unei suprafete intr-o "poarta de acces" catre continut digital interactiv, care poate fi accesata pe loc cu ajutorul unui dispozitiv smart, depinde de cateva conditii. In primul rand, este nevoie de un marker de recunoastere. Vestea buna pentru cei care vor sa incerce astfel de aplicatii este ca orice semn grafic poate fi purtator de continut digital. In acest sens, speakerul a dat ca exemplu campania de candidatura a lui Obama, in care bancnota de 5 USD a fost transformata in canal de comunicare intre electorat si actualul presedinte al Statelor Unite. Prin scanarea bancnotei cu un smartphone, utilizatorii intrau intr-o aplicatie care le oferea mai multe informatii despre programul lui Obama sau posibilitatea de a se fotografia cu acesta.
In promotii, componenta de AR poate aduce o serie de beneficii. Are efecte mai puternice decat media conventionala, imbogatind experienta consumatorului cu elemente interactive specifice noii lumi digitale. Astfel, nivelul de impuls creste. Produsul in sine sau locul de vanzare devin purtatoare de continut, ceea ce transforma brandul intr-unul mai interesant pentru cumparatorii din magazine.
Vasile Hodorogea crede ca, prin folosirea aplicatiilor de AR, consumatorul are acces la informatie reala, rapida si exacta despre produs sau promotie, oriunde si oricand. Acest lucru inseamna un plus de credibilitate pentru brand. De asemenea, cautarea informatiilor dureaza mult mai putin. Daca un cumparator vrea sa afle anumite date despre produs, nu va trebui sa intre din link in link pe internet, ci va accesa o pagina oferita printr-o aplicatie.
Ca exemple de functionare a AR in promotii, speakerul a prezentat doua proiecte pe care le-a realizat in capitala Ungariei. Unul dintre ele, Auchan - "Cupa Campionilor", s-a desfasurat in 16 magazine detinute de retailer, in 2 weekenduri, iar in final a adunat 2882 de participanti. Cu ajutorul tehnologiei, cumparatorii puteau tine in maini Cupa Campionilor, desi acestia aveau in maini doar un cub. O aplicatie transforma cubul (marker de recunoastere) pe care participantii il tineau in mana in Cupa. Acestia erau fotografiati astfel, iar poza era trimisa apoi prin e-mail participantilor – cu aceasta ocazie, Auchan a facut si colectare de date. Primind cubul promotional, cumparatorii puteau sa repete experienta si in alt mediu (alaturi de prieteni, acasa sau la scoala) prin folosirea unui dispozitiv smart, ceea ce a dus la viralizarea aplicatiei.
Mobile marketing, noua directie pentru promotii
Mobilul: unul dintre cele trei lucruri pe care le luam intotdeauna cu noi atunci cand plecam de acasa, alaturi de chei si portofel. Mihai Putinelu (Managing Partner, Wallet Buzz) a prezentat ce aduce in plus acest gadget in promotii, fata de canalele clasice.
Principala problema a promotiilor comunicate prin spoturi TV, radio sau prin outdoor este ca ele nu sunt targetate incat sa ajunga doar la publicul interesat de oferta. In prezent, conceptele care functionau odata nu mai sunt valabile si rezultate bune se vad la promotiile care au loc acolo unde se afla consumatorul.
Iar in acest caz, mobilul este canalul de comunicare de care publicul este cel mai apropiat: inainte de a ne verifica e-mailul, ne verificam SMS-urile. Avem in medie 170 de SMS-uri primite lunar, cu 99% rata de citire, in comparatie cu 530 de mail-uri, cu 22% rata de citire. Dintre acestea, doar 1% dintre SMS-uri sunt spam, in timp ce 75% dintre mail-urile primite sunt spam, ceea ce inseamna ca mobilul este un canal de comunicare mai personal, in comparatie cu internetul sau alte canale de comunicare.
Mobilul este aproape intotdeauna la indemana consumatorului. In Romania, in 2012 numarul smarphone-urilor cumparate a ajuns la 1.000.000, iar in acest moment 1 din 3 telefoane vandute aici este un smartphone. In urmatorii trei ani, se asteapta un numar total de 5.500.000 conexiuni mobile la internet si 7.500.000 utilizatori de smartphone. In ce priveste profilul celui care utilizeaza dispozitivul, Mihai Putinelu a vorbit despre un consumator cu o varsta medie de 34 de ani, cu un venit peste medie. Din datele prezentate de speaker, 46% dintre acesti consumatori au studii superioare, 91% cauta constant informatii pe telefon, 34% au facut deja achizitii pe telefon si 37% dau check-in intr-un loc.
Printre beneficiile aduse de mobile marketing promotiilor se afla: maximizarea suprafetei magazinului - prin utilizarea geolocation (GPS, wi-fi, retele), ofertele pot fi vizualizate de mii de clienti aflati in raza de actiune, fara ca acestia sa intre in magazin; impulse shopping - transmiterea unui mesaj de tip push poate determina utilizatorii sa intre in magazin; easy shopping - consumatorii nu mai au nevoie sa isi activeze conturi de aplicatii sau sa foloseasca vouchere de hartie. Un voucher virtual, primit direct pe telefonul mobil poate sa ofere reduceri in timp real, dar si informatii despre programul sau localizarea magazinului; megabuzz shopping - transmiterea unui mesaj catre toti utilizatorii din acel moment; viral marketing - posibilitatea de propagare pe retelele sociale, direct din aplicatie, a ofertelor disponibile.
In ciuda beneficiilor pe care mobile marketingul le aduce companiilor, utilizatorii pun cateva bariere cand vine vorba de acceptarea unei aplicatii de mobil. Acestia vor aplicatii intuitive si usor de folosit, care au un consum mic de trafic si de baterie. In acelasi timp, vor sa fie siguri ca aplicatiile nu le vor stoca datele personale si nu le vor trimite apoi informatii nefolositoare si mesaje de notificare.
"Consumatorului final ii place sa economiseasca", spune Mihai Putinelu. Iar mobile marketingul se refera la economisirea timpului si bugetului consumatorului. Acesta nu mai cauta promotiile, ci ele vin la el.
Ca exemplu de mobile marketing de succes, in cadrul discutiei a fost amintita aplicatia Vouchercloud, care pune la dispozitia consumatorilor o selectie cu cele mai noi coduri de vouchere si discounturi propuse de retailerii din Marea Britanie. Aplicatia a strans in trei ani aproape 3 milioane de utilizatori.
Reducerile online
Dupa un val de entuziasm, simtit mai ales in perioada 2010 – 2011, lucrurile s-au linistit in piata reprezentata de site-urile de reduceri. Calin Fusu (Managing Director, Neogen si Zumzi) spune ca jucatorii au realizat ca activeaza intr-o zona dificila de business, mai ales cand sunt axati pe serviciile locale, si sunt nevoiti sa faca schimbari in strategia de atragere a utilizatorilor.
Companiile - clienti ai site-urilor de reduceri – deruleaza frecvent promotii, iar cumparatorii nu mai vad o noutate in ofertele online pentru au testat deja foarte multe dintre acestea. O solutie pe care Calin Fusu o propune e extinderea spre oferta de produse full-price. Este si strategia urmata de Zumzi, care se pozitioneaza in prezent ca fiind un mall online, mai mult decat un site de reduceri.
La fel ca oricare centru comercial, Zumzi Mall isi propune sa ofere spatiu de prezentare clientilor, doar ca in acest caz spatiul sa fie platit cu un procent din vanzarile realizate. O alta strategie urmata de companie este asocierea Private Club, care este pusa in aplicare printr-un parteneriat cu BestJobs. Astfel, Zumzi vrea sa ajunga mai usor la departamentele de HR ale marilor companii, care sa prezinte mai departe ofertele de discounturi angajatilor. Astfel, se pot realiza oferte speciale pentru un anumit segment de public.
In prezent, site-ul realizeaza cateva sute de promotii pe zi, numai in Bucuresti, intr-o piata care atinge la nivel national vanzari de 2 milioane EUR / luna. Alaturi de Zumzi, principalii jucatori din piata sunt Groupon si Fundeal. Din totalul achizitiilor, 20% sunt realizate la banca, insa majoritatea sunt efectuate direct online, cu cardul.
"Extremele din business", dupa cum le prezinta Calin Fusu, sunt lansarile de restaurante care vin cu oferte speciale si lichidarile de stoc de la final de sezon. Acestea sunt printre cele mai frecvente tipuri de deal-uri propuse de clienti pe site-urile de reduceri.
Partenerii media ai evenimentului Promotions now: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Money Magazine, Money.ro, Money TV si Radio Guerrilla. Evenimentul este recomandat de IAA si UAPR si sustinut de Mercury360, Agrafa, Casa de Traduceri si 360 Revolution. Partener de know-how al Promotions Now este Wave Division.