Lucruri pe care le-as schimba in bine in CSR-ul romanesc

Lucruri pe care le-as schimba in bine in CSR-ul romanesc
Semida Duriga, CSR Director si Group Creative Director la Next Advertising

Eu m-am apucat de CSR nu pentru ca nu eram buna la Creatie – locul ala glamuros unde vrea sa ajunga toata lumea care viseaza la publicitate. Si nici pentru ca m-am plictisit si am vrut sa incerc altceva. Nu, eu sunt una dintre ultimii optimisti incapatanati ai planetei care se apuca de ceva fiindca chiar crede si spera ca va schimba acel ceva in bine. Chiar daca n-am renuntat complet la domeniul meu de suflet si, pe alocuri, de excelenta, am ales sa-mi pun abilitatile strategice, creative si de convingere in slujba CSR-ului, avand credinta ferma ca lupt pentru o lume mai buna. Am ales sa schimb comportamente, nu comportamente de consum. Am ales sa pun call-to-action demersurilor responsabile, nu promotiilor. Am ales sa scriu headline-uri si slogane care sa imbunatateasca vieti, nu sa mute produse de pe raft in cosul consumatorului.
Stati linistiti, nu intentionez sa va plictisesc cu o biografie siropoasa. Am povestit motivatiile mele pentru ca odata cu ele au venit aproape firesc si niste asteptari de multe ori neimpartasite de realitatea romaneasca a practicilor de responsabilitate sociala.

Cliseistic sau nu, cand te gandesti la CSR, cumva te gandesti si la clienti mai buni, la oameni mai responsabili, la modalitati de lucru mai transparente, la conversatii mai sincere, la proiecte mai de impact, la rezultate mai durabile, la bugete pe marimea obiectivelor, la bun simt si la simt de raspundere.

Celor care intrevad deja o samanta de scandal cu dezvaluiri senzationale si potential de viralizare publica le tai de pe acum elanul pentru ca nu voi spune ca aceste calitati lipsesc cu desavarsire in universul cu care cochetez intens din 2010. Voi spune doar ca asa cum CSR-ul este un domeniu al imbunatatirii, eu as incepe imbunatarirea chiar cu CSR-ul si cu felul in care se practica el in Gradina Carpatica. Iata ce as schimba in bine:

Lipsa feedback-ului:
Dragi clienti, companii sau oameni responsabili cu responsabilitatea,
Noi, cei care ne dorim la fel de tare ca voi sa contribuim la propasirea binelui, am aprecia mult daca am primi un raspuns/un reply/un feedback atunci cand va trimitem propuneri sau proiecte. Orice fel de raspuns/reply/feedback. No news is not good news, ci doar stres, griji, nervi, intrebari, frustrari. Pentru sanatatea noastra mintala, va rugam sa fiti curtenitori si sa ne spuneti “Nu!” sau “Nu ne intereseaza.”. N-o sa varsam lacrimi. Doar o sa strangem din dinti si o sa mergem mai departe, chiar apreciind sincer franchetea dumneavoastra si timpul acordat.

Lipsa transparentei:
Dragi clienti, companii sau oameni responsabili cu responsabilitatea,
Stim ca multe dintre informatiile legate de planurile, activitatile si intentiile dumneavoastra sunt vitale succesului in afaceri. Asa ca e mai bine sa fie protejate sau mentinute secrete. Detaliile legate de pitch-uri, licitatii, granturi, sponsorizari nu fac insa parte dintre acestea. Indiferent ca suntem ONG-uri, agentii de comunicare sau de PR avem dreptul sa stim cine mai este in aceeasi competitie, cand si cum vor fi atribuite conturile sau fondurile, care sunt criteriile de evaluare a ofertelor. Mai mult, daca suntem doar consumatorii produselor si serviciilor dumneavoastra, avem si mai multe drepturi sa stim exact ce consumam, in detalii si fara secrete. Doar asa vom fi cu totii convinsi ca sunteti cu adevarat responsabili. Transparenta in chestiunile care ne implica direct este primul semn de responsabilitate sociala.

Falsa modestie:
Dragi clienti, companii sau oameni responsabili cu responsabilitatea,
Nici nu stiti cat ne bucuram noi, cei carora inca le mai pasa de ce se intampla in tara asta, atunci cand aflam ca faceti proiecte bune si frumoase. Ne intristeaza doar cand ne gandim ca ne-a luat ore de cautari dedicate ca sa aflam despre ele. Si noi chiar suntem interesati de domeniu. Inseamna ca e posibil ca majoritatea consumatorilor sa nu afle niciodata, deci investitia dumneavoastra sa nu fi fost remarcata. Iar la urmatoarele proiecte de CSR, bugetele sa fie din ce in ce mai mici fiindca managementul nu a fost prea convins de rezultate. Renuntati la modestie! Tratati CSR-ul ca pe orice alt proiect ce include si comunicare si apelati la specialisti dornici sa contribuie la propagarea binelui. Ajutati-ne sa aflam mai des si mai repede ca sunteti responsabili.

CSR-ul ca plata a pacatului:
Dragi clienti, companii sau oameni responsabili cu responsabilitatea,
Suntem milioane de consumatori acasa si parintii ne-au invatat sa nu ne lasam pacaliti usor. Poate ca nu stim ce e aia EBITDA, dar stim sa facem diferenta intre o companie care spune ca este responsabila si una care este responsabila. In plus, traiul in Romania ne-a obisnuit sa fim sceptici, asa ca avem mereu nevoie de dovezi graitoare, nu doar de vorbe doveditoare. De aceea le suntem foarte recunoscatori si rasplatim cu fidelitatea si banii nostri acele companii carora chiar le pasa de noi si arata asta prin felul in care isi desfasoara afacerea in fiecare zi.

Separarea CSR-ului de brand si business:
Dragi clienti, companii sau oameni responsabili cu responsabilitatea,
La sfarsit de an sau cand revistele de renume fac cate o analiza ampla, noi, consumatorii, suntem intrebati ce parere avem despre actiunile dumneavoastra de responsabilitate. Cuminti, ne strofocam sa ne amintim ce anume ati facut fiecare. Din pacate nu prea ne iese fiindca avem prea putine indicii relevante. Ba avem un proiect ce am fi jurat ca e facut de o banca si, cand colo, e al unei ape minerale, ba toata lumea a plantat acelasi model de pomisori si ne e foarte greu sa ghicim care al cui e. De aceea, va rugam sa fiti mai sensibili fata de cei cu probleme de memorie si sa asortati mai bine pe viitor proiectele responsabile cu specificul de business si de brand. Sigur va fi mai bine pentru toata lumea daca ghicim mai multe data viitoare in sondajele de perceptie.

Bugetele mici spre inexistente:
Dragi clienti, companii sau oameni responsabili cu responsabilitatea,
Aici vrem in primul rand sa va multumim sincer. Fara dumneavoastra, n-ar fi existat nici macar cele cateva proiecte pe an care ajuta enorm in domeniile in care Statul a esuat. Stim ca va straduiti sa intoarceti in comunitati o parte din profitul pe care-l obtineti. Dar e nevoie de mai mult. Asa ca va rugam sa priviti bugetele de CSR ca pe o investitie, nu ca pe o donatie. Poate asa veti putea aloca bugete mai semnificative, stiind ca le veti recupera prin brand awareness si brand equity. Iar noi, consumatorii, promitem sa fim din ce in ce mai multi cei care vom alege la cumparaturi firme responsabile si le vom rasplati pentru generozitatea lor.

Extra info:

Semida Duriga este CSR Director si Group Creative Director la Next Advertising.
Next Advertising este singura agentie de publicitate din Romania care are un departament dedicat proiectelor sociale si de CSR. Filozofia acestuia este de a-si folosi creativ toate competentele pentru a dezvolta proiecte relevante, recunoscute, revolutionare si remarcabile.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related