Dupa 10 ani de lucrat in companie, a plecat sa fie propriul sef. Se fac 6 ani de atunci, timp in care Doru Panaitescu (Online Media Consultant, Marketeer.ro si Outdoor Trainer, Wildscapes) a inceput sa tina traininguri despre online si sa organizeze team building-uri cu grad ridicat de adrenalina.
Fire rebela, care se ghideaza dupa instinct si in business si nu doar cand merge pe coclauri, Doru crede ca este mai important sa faci ce iti place decat sa te gandesti la bani. Tocmai de aceea, isi pastreaza mereu timp pentru pasiunile lui. N-a mai petrecut un sfarsit de saptamana in Bucuresti de 10 de ani, record personal la care tine foarte mult, si spune ca "nimic bun nu ti se poate intampla, in casa, in weekend".
SMARK: Cum ai inceput sa tii traininguri?
Doru Panaitescu: InitiativeMedia a fost primul meu client intern de traininguri, in 2007, pentru ca in momentul in care am ajuns sa lucrez acolo, pe partea de digital, era o diferenta destul de mare intre cunostintele oamenilor din agentie si cele pe care le aveam eu. Am zis sa facem un program, pe care l-am numit Cornul & Laptele, pentru ca il tineam dimineata. In fiecare joi, o ora povesteam despre digital. In momentul in care am plecat de la Initiative, speram sa am 5 clienti de consultanta, sa iau 5.000 de euro pe luna si sa traiesc regeste. Nu s-a intamplat asta nici pana azi.
In 2004 – 2005 cand lucram inca in companie, la ARBOmedia, nu imi inchipuiam ca o sa castig bani din asta. Era mult inaintea vremurilor sa fi iesit pe piata cu un program de training, dar in perioada 2009 – 2012 piata a explodat si s-a fragmentat. Numarul de oameni care au tranzitat baricada de la agentie la client, de la client la regie, de la regie la publisher, de la publisher la agentie a crescut foarte mult si exista o nevoie clara de traininguri in acest moment.
SMARK: Ce companii apeleaza la tine pentru traininguri despre online?
Doru Panaitescu: Clientii pe care ii am acum sunt in principal publisheri. Rata cea mai redusa de participare la trainingurile mele este din randul agentiilor. Dar au fost si agentii care si-au trimis toti oamenii la training, de la oameni de media si digital, la programatori, designeri si pe cei de la tehnic. Pentru ca toti sa inteleaga mai bine mecanismele si fluxul banilor si al informatiei in piata digitala.
SMARK: Cum te promovezi?
Doru Panaitescu: Am multe cunostinte in industrie si am doua piete care se suprapun: traininguri si team building-uri. Sunt oameni care au facut training cu mine si de regula ma recomanda, deci se merge pe word of mouth.
Pe site am si o bursa a joburilor, care este foarte "traficata", un serviciu pe care il ofer gratuit si imi creeaza si reputatie. Am strans mai bine de 1000 de CV-uri din industrie. Dar exista si o chestie neplacuta pe care nu prea pot sa o evit. Am un mare conflict de interese cand o parte din fostii mei cursanti ma citesc si isi gasesc un alt job prin intermediul meu, in contextul in care angajatorii lor mi-au dat bani pe training. De asta, trebuie sa spun ca eu nu fac plasament, eu public un anunt de job si omul, daca vrea, aplica. Multe din joburile de la mine sunt exclusive si nu trimit angajatorului mai mult de 10 – 15 CV-uri, dupa o selectie. Mai departe este treaba departamentului de HR al angajatorului.
Si mersul pe coclauri imi aduce clienti. Sunt oameni care imi cunosc fata wild si apoi ma intreaba din ce fac bani. Si cand afla ca de fapt sunt consultant cat se poate de serios pe zona de online imi zic "Ok, hai sa lucram si pe partea asta. Daca am fost cu tine intr-o pestera si nu mi-am rupt gatul, inseamna ca poti sa faci ceva si pentru businessul meu".
SMARK: Ce te-a facut sa incepi organizarea de team building-uri?
Doru Panaitescu: M-am apropiat de organizarea de team building-uri prin prisma experientei de teren pe care o am si din experienta de client service pe care am acumulat-o lucrand cu oamenii. Ce ma pozitioneaza pe mine in piata nu este sportul extrem pe care il pot oferi clientului, ci client service-ul. E greu sa le imbini, dar este ceea ce fac impreuna cu fratele meu, Mircea, prin Wildscapes: oamenii se distreaza, trag niste invataminte, iar la final clientul are si un raport.
Am inceput sa cochetez cu ideea de team building cand am inceput sa imi dezvolt pe plan personal umblatul pe coclauri, de prin 2000, cand m-am apucat si de speologie. In 2004, i-am cerut sefului meu de atunci nu bani in plus pentru ce realizam, ci zile de concediu. Concediul il foloseam pentru pesteri sau mers in Delta Dunarii, iar in 2006 mi s-a deschis evantaiul de sporturi si pasiuni conexe: faceam deja off-road, am inceput sa fac scufundari si sa fotografiez pasari. Sunt pasari pentru care am mers si 800 de km: pentru dropii, de exemplu. In Romania nu am mai vazut si ma duc in fiecare an intr-o rezervatie de dropii din Serbia. Si in spatele unei fotografii cu o anumita pasare sunt si ani buni de cautare.
Ma consider un adrenalist-naturalist. Inteleg natura, ma bucur de ea, ma ajuta sa imi vindec temeri si sa imi rezolv probleme personale. Nu pot sa descriu in cuvinte sentimentul pe care il ai cand ajungi sus pe stanca sau cand marea iti bate in fata si esti cu 2-3 nebuni in barca si mergeti impotriva vantului.
SMARK: Care este abordarea Wildscapes?
Doru Panaitescu: Pe langa distractie si experienta, mergem pe o directie foarte importanta: ineditul. Foarte multi angajati au deja un fel de premonitie cand se pregatesc sa mearga in team building: “Iar ne imbatam, iar dansam cu secretara pe masa, iar ne doar capul, iar mergem sa sarim cate trei intr-un sac”. Noi nu facem asta. Team building-ul incepe cu un karaoke unplugged: intri pe site, iti alegi melodiile si cantam cu totii acompaniati de doua chitare. A doua zi, baietii cu chitara se imbraca in indieni si angajatii cauta comori cu ei.
Vrem ca oamenii sa faca lucruri pe care nu le-au facut niciodata: sa aprinda focul fara chibrit sau sa arunce cu ancora. Vrem ca lumea sa isi descopere pasiuni in team building, sa isi dezvolte creativitatea si strategii prin care sa castige si sa colaboreze. De exemplu, avem o proba care se tine pe o punte si trebuie facuta contracronometru: un concurent vine cu un lemn, celalalt cu un fierastrau si impreuna trebuie sa taie lemnul. E super hahaiala si cei doi au apoi o alta legatura la birou, unde de obicei e acea limita de distanta de 4 – 5 metri in care nu intram.
Siguranta iar e foarte importanta in team building-uri. Avem casti, extinctoare, truse medicale si fratele meu e medic. La echipe mari venim inclusiv cu salvamontisti pentru siguranta exercitiului si avem si o echipa de colaboratori.
La sfarsit, fac un raport pentru management, pe care il prezint post-eveniment, la o saptamana, din care HR-ul poate trage niste concluzii. Conceptul pe care il avem este unul greu de vandut pentru ca este mult de explicat si oamenii nu au timp sa asculte. Si in ziua de azi totul se bazeaza pe licitatie, iar, din pacate, in aceasta industrie sunt si sarlatani. Am auzit de team building-uri in care s-a jucat table, nu e genul de team building pe care eu ca angajator mi-l doresc.
SMARK: Ce probleme rezolva activitatile de team building?
Doru Panaitescu: Cand o firma are 10 – 15 oameni, legaturile se fac natural. Cand echipa ajunge la peste 50 de oameni, apar probleme. Problema majora nu este cand doua persoane nu se inteleg, asta se poate rezolva mai usor, cu mers la bere sau chemat in sedinta. Dar ce faci cand departamentul de vanzari nu se intelege cu cel financiar? Sau cand compania e dispersata in toata tara si oamenii nu se cunosc intre ei, iar Gigel Florescu e pentru tine doar gigel.florescu@... care nu ti-a dat raportul la timp? Vrem sa reparam genul asta de lucruri.
La fel, vrem sa rezolvam probleme de etica sau de frica. Am avut o companie ai caror angajati nu voiau sa faca niste lucruri din fisa de post. Si pentru acea echipa de 10 oameni de peste 40 de ani am facut un program la inaltime, pe corzi. I-am luat usor, au facut rapel, s-au dat cu tiroliana si si-au invins teama de inaltime.
SMARK: Ce trebuie sa ia in considerare companiile cand vine vorba de un team building?
Doru Panaitescu: Concurenta noastra reala este secretara companiei care face team building-ul. De foarte multe ori, un eveniment foarte important este lasat pe mana unei persoane care nu are experienta in organizare de evenimente. Un team building nu va avea aceeasi valoare in cazul in care este facut de secretara sau de omul de HR care are multe alte lucruri de facut.
Un alt risc este sa se mearga complet pe mana unitatii de cazare. O unitate de cazare nu poate sa rezolve problemele din firma, ci vrea sa ia bani si atunci va da cai, arc, panou de escalada ca sa creasca factura si sa atraga clienti. Si acel engagement pe care si-l doreste compania este putin probabil sa se intample daca nu avem un program, daca nu bifam niste lucruri, daca la sfarsit oamenii nu trag propriile invataminte.
SMARK: Care e definitia ta pentru un team building reusit?
Doru Panaitescu: Am si pe site cateva recomandari. Pentru un team building outdoor conteaza perioada, bine ar fi in perioada mai – iunie sau septembrie – octombrie. Nu recomand iulie si august din motive de canicula si concedii. Mai devreme de luna mai risti sa fie noroi peste tot, mai tarziu de octombrie e prea frig.
Ca loc, te poti duce la altitudine daca ai oameni mai atletici, care vor sa incerce activitati montane. Daca nu, poti merge in Delta. La ses poti sa faci lucruri interesante si in locuri mai putin vizitate: Calafat, Conacul Dinescu, Sarata-Monteoru. Daca ii duci la Predeal, unde au mai fost de 10 ori, ii plictisesti sau pleaca toti la discoteca.
Locul de cazare nu trebuie sa fie cu mult mai mare decat numarul celor din echipa. Daca te duci cu 100 de oameni la un hotel cu o capacitate de 300 si mai prinzi o nunta sau un botez acolo ti s-a stricat evenimentul.
SMARK: Care sunt activitatile si premiile de interes?
Doru Panaitescu: Trebuie analizate nevoile companiei si tipurile de angajati. Daca avem mai degraba oameni de 45 de ani, mai bine facem un concurs de pescuit. Daca avem o companie cu angajati de 22 de ani, mergem la escalada, alergat prin padure, treasure hunt, paintball. Oamenii trebuie sa vada teambuildingul ca pe o rasplata, nu ca pe o corvoada.
Gasim acele probe care sa fie catchy pentru toata lumea. Si facem probele in acelasi timp: impartim oamenii in mai multe echipe, asa incat nimeni sa nu stea la coada asteptand sa se dea cu ATV-ul sau cu tiroliana sau sa se plictiseasca inainte de paintball sau rafting.
Premiile pot fi zile de concediu, excursii, produse sau bani. Concediul e un premiu inedit si foarte motivant pentru anumite industrii. Altele, ca magazinele online, dau produse pe care le vand. In alte cazuri e la latitudinea noastra fondul de premiere, dar noi oricum venim cu premii de consolare pentru "merite deosebite in lupta". La o proba de tiroliana am avut premiul Nadia Comaneci pentru un tip care se incapatana sa nu cada, desi trebuia de mult sa cada. Sau alt premiu: un set de gratar pentru cel care aprinde focul de gratar fara chibrit.
SMARK: Ce firme merg cu voi in team building?
Doru Panaitescu: In general firme mari, de la banci la agentii de media. Banii pentru team building-uri sunt la companii de petrol, media, agentii de publicitate, firme farmaceutice sau de masini.
Avem o clientela diversa, de la companii care vor ca team building-ul sa fie pe post de motivare sau premiu pentru angajati. Alte companii vor altceva, de exemplu o escapada de o zi sau Rapirea din Birou: iau un angajat sau mai multi angajati de la birou, mergem cu masina de teren intr-un loc, le arat fauna de acolo si alte lucruri frumoase, facem foc de tabara.
Sunt companii care apeleaza la noi si pentru alte proiecte, cum ar fi incentive trips pentru castigatorii la concursuri Chio Chips.