Luna urmatoare, pe 16 iunie, McDonald’s implineste 18 ani de cand si-a inceput activitatea pe piata din Romania. De atunci si pana acum s-au schimbat multe lucruri, asa ca ne-am intalnit cu Daniel Boaje (General Manager, McDonald’s Romania) la o cafea ca sa ne povesteasca despre cum a evoluat brandul in acest timp, cum isi motiveaza compania angajatii si cum raspunde McDonald’s schimbarilor din comportamentul consumatorilor.
McDonald’s in Romania
Istoria McDonald’s Romania a inceput in urma cu 18 ani, la parterul magazinului Unirea din Bucuresti. Restaurantul avea 365 de angajati si in prima zi de activitate a adunat un numar record de vizitatori, comparativ cu alte deschideri de restaurante din Europa, din acea perioada: 15.000 de persoane. Tot in 1995 au fost inaugurate alte trei restaurante si Romania a devenit tara cu cel mai mare numar de restaurante McDonald’s deschise in primul an de la intrarea companiei pe o piata locala.
Pana acum, compania a investit in Romania peste 100 milioane USD si in prezent detine 65 de magazine, in 21 de orase din tara. Zilnic, McDonald’s Romania are aproape 140.000 de clienti, iar lunar inregistreaza aproximativ 3 milioane de vizite.
Produsele McDonald’s
De curand, McDonald’s a lansat un produs nou atat pentru Romania, cat si pentru intreg lantul de restaurante: McMicii, in cadrul campaniei "Saptamani Romanesti". Despre aceasta, Daniel Boaje a spus ca este una dintre cele mai de succes campanii pe care McDonald’s le-a avut in Romania. Directorul companiei a amintit si de McPuisor, un alt produs inventat in Romania, care acum este disponibil in mai multe tari din Europa, printre care Austria, Ungaria si Cehia.
O alta schimbare produsa recent in oferta lantului de restaurante a fost introducerea Micului Dejun, meniu care are la baza oua, legume, bacon, felii de carne si suc de portocale si poate fi comandat pana in ora 10.00. Acesta a fost primit de publicul roman "cu retinere", dupa cum a spus Daniel Boaje, insa directorul companiei crede ca, din punct de vedere strategic, acest segment de produse este o oferta potrivita si are potential sa devina una dintre "cele mai dinamice portii, din punct de vedere cash, ale meniului McDonald’s".
Clientii McDonald’s
McDonald’s isi propune sa acopere o gama larga de produse, care sa fie accesibile tuturor categoriilor de public pe care le vizeaza, de la copii si pana la clienti de 50 de ani. Restaurantul pune mare accent pe interactiunea cu familiile: are in vedere construirea mai multor restaurante de tip drive-through si doreste sa continue amenajarea de spatii de joaca in incinta magazinelor. Daniel Boaje spune ca petrecerile aniversare, jocurile interactive, trainingurile pentru angajati "pentru a trata cu grija familiile", instalarea de tablete si crearea de jocuri interactive sunt in continuare elemente prezente in strategia McDonald’s.
"Testam produsele si accesibilitatea lor din punct de vedere al pretului. Testam permanent parerea clientilor in legatura cu tendintele si opiniile vizavi de activitatea McDonald’s, fie ca este vorba de curatenie, ambient, muzica sau facilitati puse la dispozitia acestora. Practic, sunt discutii in care incercam sa identificam ce isi doresc clientii in continuare", a spus Daniel Boaje.
Comunicare
Pentru promovarea brandului McDonald’s in Romania, de trei ani McCann PR se ocupa de comunicare. In urma cu trei ani, compania a inceput colaborarea cu TBWA Bucuresti pentru creatiile publicitare, iar comunicarea pentru Facebook este realizata de Webtailors – colaborare care a inceput in urma cu 2 ani. In ce priveste media, McDonald’s lucreaza de mai multi ani cu OMD Romania.
"Exista o strategie de comunicare globala a companiei, care se refera la: produse de cea mai buna calitate, angajator foarte bun si o companie responsabila, implicata in comunitate. Dar in acest cadru, fiecare tara isi adapteaza oferta de produse si comunicarea la specificul tarii respective si la asteptarile clientilor", a declarat Daniel Boaje.
In cazul McDonald’s, comunicarea cu publicul trece granita caselor de marcat. Compania organizeaza, la nivel global, campanii precum "Porti deshise la McDonald’s", in cadrul carora clientii pot vizita bucataria restaurantului si pot vedea cum sunt preparate produsele aflate in meniu.
Compania comunica si transforma in evenimente deschiderile de noi spatii sau adoptarea unui design nou pentru un restaurant, cum a fost si cazul McDonald’s Romana, reinventat intr-o nota urbana.
Brandul de angajator
In Romania, McDonald’s are 3.500 de angajati, iar 10% dintre ei sunt de peste 10 ani in cadrul companiei. Pana acum, aproximativ 20.000 de persoane au lucrat aici, avand parte de cate un program de training indiferent de postul ocupat.
Directorul General McDonald’s spune ca fiecare etapa profesionala din viata unui angajat este acompaniata de un program de pregatire teoretica si practica si ca un sef de restaurant are cel putin 2.000 de ore de pregatire. La nivel mondial, McDonald’s si-a construit propria institutie pentru cresterea profesionala a angajatilor: Hamburger University, prezenta in Statele Unite, Australia, Germania, Anglia, Japonia, China si Brazilia.
Multi dintre cei care lucreaza la McDonald’s sunt elevi si studenti, aflati la primul job, iar lantul de restaurante promoveaza inceperea carierei in cadrul companiei. McDonald’s Romania desfasoara si un program prin care acorda burse angajatilor studenti. In 2013, valoarea totala a recompenselor s-a ridicat la 24.000 RON si 12 burse de merit (2.000 RON fiecare) au fost acordate celor care au obtinut media 9 la absolvirea anului universitar sau la examenul de admitere la facultate, dar au avut si rezultate la locul de munca.
Campionatele de fotbal si de karaoke interne, activitatile pentru copiii angajatilor, cadouri de 8 martie si zile de nastere sunt printre lucrurile pe care McDonald’s Romania le face pentru motivarea angajatilor. Compania pune accent pe recunoasterea profesionala si acorda premii pentru "Cel mai bun in bucatarie", "Cel mai bun in linia de servire", "Angajatul lunii", "Managerul lunii" sau "Managerul semestrului".
Programe de CSR
Fondurile pe care McDonald’s Romania le directioneaza catre implicarea in comunitate sunt in mare parte destinate fundatiei Ronald McDonald, infiintata in Romania in 1998. Prin intermediul fundatiei au fost construite doua case care ajuta familiile defavorizate sa fie aproape de copiii aflati in grija medicilor din spitalele Grigore Alexandrescu din Bucuresti si Louis Turcanu din Timisoara. Casele Ronald McDonald sunt in incinta spitalelor si ofera gazduire gratuita familiilor cu dificultati materiale semnificative, pe o perioada de pana la 20 de zile.
Pana la finalul anului, fundatia isi propune sa achizitioneze un computer tomograf pentru spitalul Grigore Alexandrescu. Pentru actiunea de strangere de fonduri McDonald’s se bazeaza pe angajatii, partenerii sai si clientii care lasa bani in cutiile de donatii de la casele de marcat, dar si pe campaniile desfasurate cu ocazia McHappy Day. Anul trecut, intre 19 si 25 noiembrie, lantul de restaurante a donat cate 1 RON din valoarea fiecarui Big Mac sau McChicken vandut, in cadrul campaniei "Mi-e pofta sa fac bine!", la care s-au alaturat si vedete autohtone.
Daniel Boaje a declarat ca activitatile fundatiei Ronald McDonald realizate de-a lungul timpului in Romania insumeaza peste 1 milion USD.
Cum raspunde McDonald’s trendurilor din piata
L-am intrebat pe Daniel Boaje cum se adapteaza McDonald’s trendului ce priveste adoptarea unui stil de viata sanatos. "Cu un mesaj legat intotdeauna de un mod de viata echilibrat. Foarte des, cand avem o problema dam vina pe mancare si cel mai des evitam sa ne uitam la numarul de mese avute pe zi sau la regularitatea meselor, la echilibrul familie-serviciu, la numarul de ore pe care il lucram sau pe care il dedicam hobbyurilor. Avem intotdeauna vinovatul de serviciu <<ce mancam>> sau <<ce bem>>, de cele mai multe ori", a raspuns directorul general al companiei.
McDonald’s ofera informatii nutritionale si date legate de provenienta pentru toate produsele pe care le comercializeaza, dar si sfaturi despre un stil de viata echilibrat, venite din partea specialistilor in nutritie si medicina.
In ce priveste atitudinea eco-friendly, McDonald’s Romania a stabilit ca pana la finalul anului sa renunte la echipamentele care folosesc freon pentru a reduce amprenta de carbon a restaurantelor.
Compania nu a fost ferita de scaderea consumului, iar in acest an au fost anuntate, la nivel global, scaderi ale vanzarilor. In acest caz, McDonald’s Romania raspunde cu oferte de pachete sau produse noi si promotii, care se adapteaza nevoilor consumatorului. Daniel Boaje declara: "Trendul este pozitiv, avem un optimism moderat si incercam sa fim prudenti. Nu facem pasi mari, dar pasii mici confirma ca am ales ceea ce era potrivit pentru situatia actuala si ramanem liderul de piata in Romania".