Prima revista pentru femei din Romania a aparut in 1868, sub numele “Femeia”. De atunci au trecut 145 de ani, iar revista a evoluat de la o foaie fata-verso la o aparitie mai complexa. Anul acesta FEMEIA. s-a relansat cu un look glossy si un format mai accesibil, avand o audienta de aproximativ 320.000 cititori pe editie.
Revista a trecut prin multe schimbari, atat de nume, cat si de structura sau de target. Despre momentele de cotitura din istoria revistei, dar si despre performantele de vanzari pe care le inregistreaza, despre puterea printului ajutat de online si despre relansarea revistei ne-au povestit Irina Manolache (Redactor-Sef, FEMEIA.) si Ruxandra Chiurtu (Marketing Manager Family Cluster, Sanoma Hearst Romania).
De-a lungul a 145 ani
In cei 145 de ani revista a trecut prin mai multe schimbari in incercarea de a se adapta la nevoile cititoarelor. Astfel, daca in 1946 revista era o publicatie saptamanala, doi ani mai tarziu revista incepe sa fie publicata lunar impreuna cu un supliment de 8 pagini pentru copii.
Caderea comunismului a marcat si revista, care primeste in 1990 sloganul “Revista independenta a femeilor din Romania”. Patru ani mai taziu, devine Femeia Moderna, cu un continut incadrat in 50 de pagini de o calitate mai mare a hartiei si incepe sa fie printata integral color.
Inceputul anilor 2000 aduce o noua schimbare – revista revine la numele Femeia si primeste un slogan care aminteste de pozitia ei pe piata - „Prima revista pentru femei din Romania”.
In vara anului 2006, revista Femeia este achizitionata de grupul Sanoma Hearst Romania si regandita ca o revista semi-glossy. Primul numar in acest format a fost lansat pe 26 octombrie 2006, schimband logotipul numelui din Femeia in FEMEIA., si a avut un tiraj de 60.000 de exemplare, din care s-au vandut 37.745.
„Putem spune ca subiectele de interes ale femeilor nu s-au schimbat foarte mult de-a lungul timpului: relatii, retete, sfaturi, sanatate, copii, frumusete si ingrijire. In schimb, ce s-a schimbat, este abordarea”, spune Ruxandra. „Revista FEMEIA. a reusit prin pastrarea acestui format de continut sa devina o publicatie longeviva si cu un statut recunoscut pe piata presei, fiind lider de audienta”.
Printul in online
Daca la lansarea numarului din 2006, FEMEIA. a avut un tiraj de 60.000 de exemplare, acum tirajul este de 3 ori mai mic, insa continutul editorial se bucura si de promovare in online. Tirajul mediu al revistei din ultimii 3 ani (august 2011 - august 2013) a oscilat intre 20.000 si 23.000. Asa cum Ruxandra recunoaste, site-ul revistei (cu o medie de 130.000 de vizitatori unici pe luna) si pagina de Facebook, care in iulie a ajuns la peste 24.000 fani, sunt vehicule media importante pentru promovarea continutului editorial al revistei, dar si popularizarea promotiilor si a concursurilor derulate de revista.
Media vanzarilor la chiosc pentru primul trimestru din 2013 a fost de 12.130 exemplare (distribuite la nivel national de Burda Distribution), cu o audienta de 319.000 cititori pe editie. Aceste rezultate fac ca revista sa fie lider de vanzari si audienta in Q1 2013 in segmentul ei, potrivit datelor funizate de BRAT si SNA (august 2011 – februarie 2013) si citate de Ruxandra. Principalii competitori pe segmentul pe care activeaza revista sunt Unica si Avantaje.
“Asa cum s-a vazut ca ‘Video didn’t kill the radio star’ – asta ca sa parafrazam hit-ul din 1979 al celor de la Buggles –, la fel si printul este si va ramane in preferintele de consum media ale publicului de pretutindeni”, considera Ruxandra. “Da, este evident si firesc ca piata de print s-a filtrat in ultimii 3 ani dupa boom-ul din 2006-2008, cand au aparut o multime de reviste si ziare. Se mai filtreaza inca, dar directia este clara: vor ramane brandurile puternice, care au un continut editorial si layout interesant, plus o promovare pe masura, si care isi indeplinesc cu brio rolul de mijloc de infotainment. O revista reusita inseamna acel mix perfect intre design si informatie, de aceea, in acest moment este chiar o oportunitate pentru real brands de a iesi in evidenta si a castiga teren”.
Femeia din target
Revista se adreseaza femeilor cu varste intre 25 si 45 ani, cu studii medii si superioare, care locuiesc in orase mari, au un statut social ridicat (AB) si care traiesc in gospodarii cu un venit mediu spre ridicat. Nevoile cititoarelor FEMEIA sunt de a gasi in revista o sursa de informare (acoperita din punct de vedere editorial prin noutati si sfaturi din domenii diverse – beauty, fashion, sanatate) si una de relaxare.
Aici Ruxandra considera interesante si datele prezentate de Arina Ureche (General Manager, BRAT) in cadrul Marketing for Women, eveniment din seria SMARK KnowHow: 59% din femeile de cariera – ele reprezentand dominanta tipologica de consum media - citesc reviste in ideea de a se relaxa (69%) si pentru informatii utile (67%). Iar consumul lor media zilnic este dominat de TV (79%), urmat de reviste (51%) si apoi internet (44%).
In ceea ce priveste modul in care s-au schimbat preferintele cititoarelor, Irina spune ca ele au mai mult ca oricand nevoie sa vada de la prima privire ca exista lucruri in revista care sunt pentru ele, care li se adreseaza si pe care le gasesc utile. De aceea, FEMEIA. ofera un mix intre raspunsuri la intrebari care le framanta pe cititoare si povesti despre femei ca ele.
Continutul editorial
La realizarea planurilor editoriale anuale si lunare participa intreaga echipa editoriala: redactor sef, redactor sef adjunct plus editorii. “Subiectele sunt stabilite in functie de rubrica, de sezonalitate, de proximitatea unor evenimente, de impactul pe care noi, cei din redactie, consideram ca il pot avea materialele asupra celor care ne citesc”, spune Irina.
In ceea ce priveste concursurile cu cel mai mare succes la public, tot ea spune ca cele de beauty (seturi si produse cosmetice), excursiile in strainatate si electrocasnicele mari atrag cel mai mult cititoarele.
Strategia de promovare
Revista este promovata atat in print (in principal in revistele publicate de Sanoma Hearst Romania), cat si la radio, in online sau pe Facebook. Punctual sunt realizate campanii pe TV si prin parteneriate media pe diverse proiecte si evenimente.
Pagina de Facebook a brandului, gestionata in-house, are un public format din femei in proportie covarsitoare (84%), dintre care cele mai multe (34%) au varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani, apoi 22% au varsta intre 18-24 ani, 16% cu varsta intre 35-44 ani. Un sfert dintre ele locuiesc in Bucuresti.
“Din monitorizarile noastre reiese faptul ca cele mai apreciate postari sunt legate de gastronomie, alimentatie sanatoasa/diete, ‘secrete’ culinare, fashion. Se observa o mai mare apreciere a postarilor caracterizate printr-un anumit grad de implicare a publicului (ex: ‘pentru voi’, ‘ce parere aveti’ etc)”, spune Ruxandra Chiurtu.
Dintr-un efort de crestere a vanzarilor, in 2007 au aparut si primele cadouri oferite odata cu revista. Incepand cu mai 2009, cadourile nu au mai fost oferite doar sporadic, ci au devenit o prezenta lunara constanta pe aproximativ jumatate din tiraj.
“Vand foarte bine produsele cosmetice de calitate, produsele de beauty, dar si produsele de sezon (de exemplu vara: palarii de soare, slapi, ochelari de soare). Totodata ne bucuram ca asocierile cu producatorii autohtoni de cosmetice sunt foarte apreciate de cititoarele FEMEIA., cadourile respective inserate peste coperta unu a revistei fiind printre best-sellers”, spune Ruxandra.
In luna februarie, revista FEMEIA. s-a relansat, dorindu-si un format glossy, venit ca o evolutie fireasca in timp a revistei. “Pentru anul in curs”, conchid reprezentantele Sanoma, “revista isi propune sa fie in continuare lider de audienta si vanzari si sa ofere cat mai multe informatii fresh si interesante cititoarelor”.