Ideea de a-si deschide un business cu articole vestimentare i-a venit in timpul unei vacante in Dubai, moment in care s-a apucat sa-si noteze toate brandurile pe care si-ar fi dorit sa le vada in propriul magazin. Planul s-a modificat putin, ajungand intre timp sa comercializeze articole ale designerilor romani si creatii realizate in propriul atelier. Alis Gheorghita, o tanara antreprenoare care a lansat in urma cu aproape doi ani magazinul online MOJA.ro, ne povesteste despre tipologia clientelor si relatia stransa cu acestea, despre orasele din care vin cele mai multe comenzi si despre colectia lansata impreuna cu Antonia.
Dezvoltarea brandului
“Am crezut in proiectul asta si cred in continuare in el. Stiam ca o sa fie un drum greu pentru ca piata nu e inca pregatita pentru nisa de design de produse cu un pret putin mai ridicat, dar ne dezvoltam incet si sigur”, spune Alis despre brandul pe care il detine. Proiectul si-a pastrat directiile strategice de la lansare. A urmarit astfel sa comercializeze articole vestimentare ale designerilor romani, care sa pastreze amprenta creatorului de moda, facand astfel produsul special. Cea de-a doua directie a urmarit comercializarea liniilor proprii, create in atelierul brandului, pe care Alis vrea sa le dezvolte, acoperind atat publicul tanar, cat si pe cel adult, cu posibilitati de cumparare mai mari. De-a lungul timpul, brandul a avut colaborari cu bloggeri sau designeri romani precum Lana, dar a lansat de curand si o colectie alaturi de Antonia.
Echipa din spatele brandului este alcatuita din trei persoane dedicate zi de zi proiectului si inca doua care ajuta cu logistica. Alis e de parere ca formeaza o echipa buna, avand in vedere ca cifra de afaceri s-a dublat deja comparativ cu primul an.
Proiectul nu are competitori, pentru ca, asa cum chiar Alis spune, nu exista un magazin online sau concept-store care sa comercializeze atat articole de designer, cat si colectii proprii.
Colectii si produse
Cu toate ca intreaga echipa este implicata in alegerea designerilor si a articolelor noi, una din membrele echipei este cea care vine cel mai des cu propunerile, fiind la curent cu tot ce se intampla pe piata. “Irina este conectata la tot ceea ce se intampla pe piata asta. Daca este un eveniment, Irina este acolo. Daca e un designer nou, Irina il cunoaste deja. Daca e un brand nou, Irina l-a adus deja in discutie. Propunem si noi, dar in principiu nu se intampla sa apara designeri noi peste noapte”.
In ceea ce priveste linia de produse proprii, ea se bucura de implicarea intregii echipe, pentru a da nastere unor produse accesibile la pret, versatile, dar cu un design special. Alis isi doreste ca din atelierul propriu sa iasa in curand trei colectii: linia de seara, care va fi abordata printr-o colaborare viitoare, linia de zi orientata si spre business si linia pentru tineret, care a inceput cu colaborarea cu Antonia.
Acum pe site sunt peste 1.000 de produse, insa nu exista o recurenta cu care produsele noi sunt adaugate pe site. Din cauza capacitatilor mici de productie, piata de fashion a designerilor tineri nu este foarte dezvoltata in Romania. In plus, nu lanseaza constant colectii noi si, de multe ori, colectiile lor sunt updatate cu doar 3-4 produse. Insa in fiecare luna pe site intra cel putin 10 produse noi, existand si luni in care pot intra pana la trei designeri noi.
Cele mai bine vandute colectii sunt MANURI sau Lana si proaspata colectie lansata impreuna cu Antonia, dar si colectiile proprii inregistreaza cifre de vanzari bune. Dintre produse, se remarca rochia in dungi din colectia Colors si rochia Tractorul din colectia MOJA by Lana.
Consumatoarele
Pana la momentul lansarii colectiei MOJA by Antonia, consumatoarele se caracterizau prin venituri medii spre ridicate si o medie a varstei de peste 25 ani, insa noile articole au atras si un public mai tanar. “Noi avem un public educat, familiarizat cu mediul online si care poate plati un pret mai mare pe un produs care ii place. De exemplu, la noi comanda medie este de 150 euro, ceea ce este destul de mult”. Se asteapta insa ca MOJA by Antonia sa scada putin comanda medie pentru ca si preturile articolelor sunt mai accesibile, dar considera de este timpuriu sa faca o estimare, colectia fiind lansata de numai o luna.
Crede ca cele mai importante atribute pentru fidelizarea consumatorilor sunt calitatea produselor si ajutorul oferit pentru alegerea marimilor corecte si a produselor de care au nevoie. “Avem cliente care ne suna si ne spun: Merg la o nunta. Ce spui, sa-mi aleg produsul asta sau celalalt?”.
In ceea ce priveste distributia pe orase a clientilor, Alis spune ca jumate dintre ei provin din Bucuresti, insa sunt multe consumatoare si in Cluj, Iasi, Suceava, Bistrita, Oradea, Galati sau Braila. MOJA.ro are si clienti in afara tarii. In special colectia realizata impreuna cu Antonia s-a bucurat de un mare succes in Spania.
Cea mai accesata modalitate de plata este cea la livrarea produsul, 80-90% dintre consumatoare preferand aceasta optiune, insa MOJA.ro ofera si posibilitatea de a plati online sau prin O.P. Majoritatea clientelor prefera sa vada produsul inainte de a-l plati, cu toate ca legislatia in vigoare permite returul produsului in termen de 10 zile fara nicio explicatie. Cu toate acesta, procentul returilor in totalul comenzilor este sub 5%. “Cred ca procentul este asa de mic pentru ca sunt produse ale designerilor, care sunt foarte atenti la calitatea produsului si a materialelor. Un alt criteriu important este faptul ca noi ii ajutam sa-si aleaga masura corecta sau chiar produsul care li se potriveste.”.
Pentru o experienta de cumparaturi superioara, MOJA.ro colaboreaza si cu designeri care pot realiza produse personalizate, in functie de dimensiunile clientelor, insa in aceste situatii produsele nu pot fi returnate.
Strategia de promovare
Strategia de promovare este realizata in-house, la fel si implementarea, insa MOJA.ro colaboreaza cu o agentie specializata pentru promovarea pe Google si in social media. “Este important pentru noi sa fim prezenti pe motoarele de cautare si in retelele de socializare. In jur de 20% dintre vizitatorii nostri provin din Facebook, iar lansarea colectiei cu Antonia a crescut acest procent. Avem de asemenea o relatie foarte buna cu mai multi bloggeri si cu revistele de fashion”.
MOJA.ro le-a avut de-a lungul timpului drept endorseri pe Sore, Delia Matache, Alina Eremia, Dana Rogoz si mai multi artisti apartinand HaHaHa Production. Alis s-a bucurat insa sa vada la evenimente si alte vedete imbracand tinutele ei.
Colectia MOJA by Antonia
Lansata la inceputul lunii iulie, colectia MOJA by Antonia si-a propus sa atraga un public mai tanar, in randul caruia artista este foarte apreciata. “Colaborarea cu Antonia a decurs foarte bine, ea implicandu-se chiar in procesul de creatie. Totul a pornit de la o discutie cu casa de discuri Roton si a continuat apoi cu PR-ul artistei, care e mai aproape de ea decat casa de discuri. Chiar a fost o munca sustinuta din toata partile”.
Pentru ca nu este o colectie nisata, dedicata unui public avizat, si pentru are preturi mai scazute decat colectia Lana, Alis se asteapta ca MOJA by Antonia sa inregistreze vanzari cel putin duble fata de prima.
Pana la finalul anului
Pentru perioada urmatoare, MOJA dezvolta cele trei linii vestimentare (pentru tineret, de seara si o linie de zi). In plus, incearca sa atraga si designeri care ar putea sa targeteze tinerii. In ceea ce priveste extinderea in offline, Alis considera ca proiectul nu a ajuns inca la stadiul in care sa poata sustine o astfel de investitie, dar cand se va intampla asta, atentia brandului va fi indreptata spre centrele comerciale.