Parcul de distractii Divertiland, aparut in urma unei investitii de 25 de milioane de euro, e doar prima etapa de dezvoltare a proiectului initiat de Magic World Developments in Romania. Cea de-a doua, care va incepe in 2014 si care va duce investita totala la 100 milioane euro, va extinde complexul de la 7,2 la 42 ha de teren si va include facilitati outdoor si indoor pentru distractie pe tot parcursul anului. Am discutat cu Alexis Paizis (Director General, Divertiland), grecul care conduce afacerea inca de la lansare, despre ratiunile care au stat la baza deciziei de a investi pe o piata ca Romania, despre activitatile de promovare derulate pentru a pune Divertiland pe harta distractiei bucurestene nu doar pe perioada estivala, ci pe intreg parcursul anului, dar si despre perioada necesara pentru amortizarea unei astfel de investitii pe o piata aproape virgina.
De ce o investitie pe piata de divertisment din Bucuresti
“Scopul nostru a fost sa construim cel mai mare parc de distractii din Romania si din sud-estul Europei. Am decis sa pornim aceasta investitie dupa o analiza atenta a perspectivelor de dezvoltare pe termen mediu si lung ale industriei de divertisment din Romania”, spune Alexis. “Decisiv a fost si faptul ca in Bucuresti, si de fapt in Romania, nu exista, practic, o oferta comparabila cu cea propusa de proiectul nostru”.
Comparand cu alte capitale europene, initiatorii proiectului au observat ca Bucurestiul este o capitala in care optiunile de distractie in ceea ce priveste parcurile tematice sunt inca reduse si au vazut in acest lucru o oportunitate. In plus, optiunile pntru familiile cu copii sunt foarte greu de gasit, fie vara sau iara. "Scopul nostru este sa schimbam acest lucru si sa facem un parc de distractii care, in timp, sa puna Romania pe harta divertismentului, cel putin la nivel regional”, spune Alexis.
Proiectul Divertiland a fost demarat in 2007 si a fost deschis anul trecut pentru o singura luna, la finalul sezonului estival, astfel ca Alexis considera ca anul acesta a fost startul oficial, avand un sezon intreg de operatiuni si toate facilitatile disponibile. In timpul constructiei parcului, iernile grele din Romania au fost cele care au creat cele mai multe probleme, insa ele au fost combatute de calitatea serviciilor furnizorilor.
Urmarind tendintele acestui sector de piata, amortizarea este estimata undeva intre 15 si 20 de ani de la finalizarea proiectului. “Timpul este un factor important in ceea ce priveste atingerea unor asteptari de ordin financiar. In acelasi timp, investitia noastra in Romania este una de lunga durata, iar prioritatile pe termen mediu vizeaza pozitionarea noastra ca brand de calitate in industria de divertisment din Romania si sustinerea pozitionarii cu oferirea unor servicii peste medie clientilor din Romania”, precizeaza Directorul General al Divertiland.
Competitie: Litoralul, nu parcurile de distractii din Bucuresti
Nu considera ca Water Park Otopeni sau Terra Park sunt principalii competitori pe piata din Bucuresti, ci litoralul sau alte destinatii turistice. “Divertiland este o destinatie de distractie pentru intreaga familie – foarte aproape si mai accesibila decat o excursie la mare”.
Despre romani spune ca au un mod atipic de a-si petrece timpul intr-un parc de distractii. Astfel, daca europenii din Vest sau americanii obisnuiesc sa mearga in parcuri in doua etape – dimineata sau dupa-amiaza -, romanii vin dimineata si parasesc parcul seara, petrecandu-si intreaga zi acolo.
In ceea ce priveste tipologia vizitatorilor, acestia sunt persoane de toate varstele, cu venituri medii si mari, atat familii cu copii (in special in weekend si in vacantele scolare), cat si tineri. Parcul este vizitat si de locuitori din orasele apropiate de Bucuresti, precum precum Giurgiu, Ploiesti si Pitesti, dar si din zona de nord a tarii. In plus, asa cum spune Alexis, si grupurile din Bulgaria sunt destul de des intalnite in parc.
Intr-o zi de weekend, cand in parc sunt in medie 2.500 de vizitatori, aproximativ 60% dintre clienti sunt familii cu copii mici. De altfel, familiile cheltuiesc cel mai mult, undeva la 150 de lei de persoana, exceptand pretul biletului.
Un alt public este reprezentant de companii, care aleg sa organizeze petreceri si teambuilding-uri in parcul de distractii.
Atragerea si fidelizarea consumatorilor
Cu toate ca parcul se bucura de cei mai multi vizitatori in weekend, cand traficul poate depasi chiar 2.500 de persoane daca zilele sunt caniculare, Divertiland a lansat o serie de promotii care sa asigure un flux relativ constant de vizitatori. Astfel, lunea este promotia Happy Hours, cand pretul biletului scade dupa ora 16.00, martea copiii mai mici de 1,20 m intra gratis, miercurea este ziua femeilor (ocazie cu care grupurile de trei fete platesc doar doua bilete), iar joia sunt petrecerile cu DJ. In plus, parcul ofera si lectii de surfing de marti pana joi.
In afara de promotiile pentru atragerea consumatorilor in cursul saptamanii, Divertiland a implementat si o serie de masuri pentru a le oferi clientilor o experienta mai placuta. Astfel, in urma perioadei de testare de anul trecut, Divertiland a crescut numarul de restaurante si baruri, diversificand in acelasi timp optiunile de preparate disponibile, a marit numarul atractiilor disponibile, aducand un bungee dome si oferind lectii de surfing. Si, pentru ca mobilitatea este un alt factor important, compania pune la dispozitia vizitatorilor si microbuze cu care pot circula gratuit, si a lansat de curand si propria statie de tren in urma unei investitii de 300.000 euro. Cu toate acestea, in continuare cei mai multi vizitatori prefera sa foloseasca masina personala.
In plus, pentru ca isi doreste sa fie un punct de atractie pe harta distractiilor din Bucuresti pe tot parcursul anului, Divertiland a lansat si un teren de paintball care functioneaza tot anul.
Diferentiatori
Divertiland mizeaza pe faptul ca este un parc de distractii pentru toate varstele, cu facilitati atat indoor, cat si outdoor, care pot fi vizitate pe tot parcursul anului. Alexis se mandreste insa cu inca un atribut al parcului – calitatea apei. “Putem spune cu incredere ca avem cea mai curata apa de piscina din Bucuresti. Astfel, la Divertiland se gasesc singurele piscine albe din tara. Asta inseamna ca suprafetele bazinelor sunt albe, pentru a reflecta orice impuritate si a ne ajuta pe noi sa reactionam rapid, si nu albastre, cum se practica pe scara larga, tocmai pentru a atenua sau pentru a ‘ascunde’ impuritatile apei”.
Pentru a asigura acest atribut, peste 15% din investitia initiala a fost indreptata spre sistemul de tratare a apei.
Promovare
Strategia de comunicare Divertiland a fost creionata impreuna cu Frank Group si Frank Digital (online & social media), Oxygen PR si MSPS (trade marketing & BTL). “Strategia de comunicare este una pe termen lung, caci vorbim despre un loc de divertisment care urmeaza sa se dezvolte intr-o afacere pe tot parcursul anului”, precizeaza Alexis. “Prin urmare, ceea ce facem impreuna cu partenerii nostri este sa construim fundatia pentru operatiunile din anii ce vor veni si sa ne pozitionam in mintea consumatorului, astfel incat atunci cand lansam produse si facilitati de distractie noi, acesta sa stie la ce sa se astepte”.
Campaniile au inceput inaintea sezonului estival, pentru ca obiectivul era generarea de brand awareness si incredere, pentru a putea atrage clientii intr-un loc pana atunci necunoscut. Pachetele promotionale au fost realizate impreuna cu agentiile, la fel si strategia de promovare a atractiilor noi pe piata: piscina cu valuri si cursurile de surfing. In plus, comunicarea brandului nu se opreste la finalul sezonului, ci va continua si in anotimpul rece, ca urmare a faptului ca parcul ofera si facilitati de distractie indoor.
Pentru a atinge audienta si obiectivele, brandul a folosit mai multe canale: TV, Radio, Outdoor, Online, PR, BTL si Social Media. “Mediul online a fost utilizat intensiv si am avut o strategie dedicata – am dezvoltat site-ul divertiland.ro si am folosit unelte de marketing online pentru a atinge publicul potrivit”, precizeaza Alexis. “In social media am inceput in martie, iar acum avem aproape 90.000 de fani pe pagina noastra de Facebook si un engagement rate de aproximativ 13%, in conditiile in care alte pagini similare inregistreaza un engagement rate de 3-4%”.
Alte metode folosite au fost echipa de promoteri – Divertilanderi -, care au realizat promotii din usa in usa, in campusuri studentesti sau mall-uri, sau planul de PR care a facut ca parcul sa fie gazda pentru televiziuni, reviste sau ziare, pentru a asigura o acoperire media extinsa. “In plus, am incheiat o serie de parteneriate strategice cu branduri recunoscute precum Unilever – Algida, Coca-Cola, PPD Romania (Tazovsky, Shark Energy Drink, Aperol), Ursus, Garanti Bank, Disney Channel, Olympus – cu care am derulat o serie de activitati de marketing”, adauga reprezentantul Divertiland.
CSR pentru un parc de distractii
Divertiland a dezvoltat si o platforma de CSR in parteneriat cu Asociatia SOS Vietile Copiilor, mizand pe ceea ce brandul ofera – distractie. Astfel, in cadrul programului “Un val pentru un zambet”, 100 de copii institutionalizati au vizitat gratuit parcul de distractii pana acum.
Incepand din 2014
Investitiile companiei in aceasta perioada se concentreaza pe dezvoltarea parcului si a produselor si serviciilor existente, si nu pe extinderea in domenii conexe. Daca anul acesta s-a investit in dezvoltarea zonelor de food & beverages, in extinderea plajei de nisip si in aducerea de noi atractii, in 2014 va incepe faza a doua a investitiei, in valoare de 75 milioane euro, care se va axa pe facilitatile de distractie indoor.