O companie mare are pe parcursul unui an mai multe momente in care se strang fonduri pentru diverse cauze, astfel ca o campanie de fundraising pentru angajati e mereu o provocare pentru departamentul de comunicare sau HR. Am discutat cu Dana Dobrescu (Communication Manager, Unilever South Central Europe) si Larisa Perde (Communications Specialist, Unilever South Central Europe) despre Red Balloon Day si cum poti implica angajatii intr-o campanie de strangere de fonduri, generand in acelasi timp engagement, cu costuri minime de timp si de bani.
Red Balloon Day este o campanie Unilever aflata in Romania la a doua editie. Compania a incheiat la nivel global un parteneriat cu Salvati Copiii prin care sprijina cel mai mare proiect al organizatiei - Every One - care urmareste sa imbunatateasca viata a peste 2 milioane de copii si mame pana in 2016. 32.000 de angajati din 19 tari in care parteneriatul Salvati Copiii – Unilever este activ (printre care si Romania) sarbatoresc Red Balloon Day in aceeasi zi.
Anul trecut, departamentul de comunicare interna Unilever Romania a creat un pop-up-store cu articole Unilever pe care angajatii le puteau achizitiona la preturi reduse, urmand ca banii stransi sa fie donati catre Salvati Copiii. In plus, impreuna cu cativa copii de la centre de plasament, angajatii au iesit in parcarea companiei pentru a forma un U din baloane rosii pe care le-au lasat sa zboare.
Atat pop-up-store-ul, cat si activarea din parcare au fost date ca best practice anul acesta in toate celelalte 18 tari in care Unilever serbeaza parteneriatul cu Salvati Copiii, fiind incluse in ghidul Red Balloon Day pe care il primesc organizatorii din fiecare tara.
“Noi credem ca si evenimentul de anul acesta a fost un succes si ne asteptam ca, la fel ca Red Balloon Day 2012, sa fie in topul preferintelor colegilor nostri”, spune Dana. “Si vrem sa transmitem si altor companii ca se pot face proiecte frumoase si cu resurse minime. Stim ca atunci cand vrei sa organizezi un astfel de eveniment intern cauti inspiratie si te lovesti de teorie, in timp ce toata lumea asteapta best practice-uri”.
Pentru ca mesajul programului Salvati Copiii este “Imparte un zambet”, campania de anul acesta s-a axat pe zambete si pe copilarie. De aceea, in ziua evenimentului, angajatii au fost intampinati la lift de un sotron, iar pe birouri au gasit creioane colorate si hartie pe care era scrisa intrebarea “Cand a fost ultima data cand ai desenat?”. In plus, baloanele rosii, simbolul evenimentului, imprejmuiau toate birourile.
Programul evenimentului a inceput la ora 10, odata cu primirea copiilor in sediul Unilever. “Am apelat la Salvati Copiii sa ne ajute sa-i aducem pe cei mici la birouri, pentru ca ei creeaza o atmosfera frumoasa. Anul acesta am avut 10 copii carora le-am facut tricouri rosii si le-am luat doua aparate foto Polaroid pentru a le face poze colegilor nostri”, spune Dana Dobrescu.
Copiii au participat initial la un training. Un actor profesionist i-a invatat secretele utilizarii aparatului de fotografiat si cum sa-si depaseasca emotiile in discutiile cu adultii.
Cei mici s-au jucat si cu baloane de sapun, in timp ce ii intrebau pe angajati cand au zambit ultima data, rugandu-i in acelasi timp sa zambeasca pentru a le face o poza. Dupa ce poza era developata, angajatii notau pe ea cea mai frumoasa amintire din copilarie, pentru ca mai apoi fotografia sa fie postata la panoul de comunicare.
“Colegii nostri au fost incantati. A fost una dintre cele mai reusite activari interne. Unul dintre colegi a fost asa de impresionat de copii incat i-a dus pe trei dintre ei la un cabinet oftalmologic pentru un control si pentru a le oferi o pereche noua de ochelari”, spune Larisa.
Pentru a strange fonduri, echipa de comunicare interna a apelat si la reprezentantii brandurilor Unilever, care le-au pus la dispozitie produse. Acestea au fost vandute apoi la preturi foarte mici la pop-up-store-ul din incinta companiei, iar banii donati catre Salvati Copiii. Angajatii au putut cumpara produse de ingrijire personala sau a casei si ursuleti Coccolino, vedetele magazinului.
Reprezentanti de la Salvati Copiii au vandut si ei tarta cu visine si body-uri pentru nou-nascuti, ca parte a campaniei Every One.
S-au strans astfel 1.200 euro, la fel ca in cadrul evenimentului de anul trecut. “Daca ne comparam cu alte tari care au mai multi angajati decat noi suntem in top in ceea ce priveste sumele stranse”, precizeaza Dana.
Pentru promovarea evenimentului, echipa de comunicare interna a trimis un e-mail cu o saptamana inainte care ii invita pe angajati sa se imbrace in rosu in ziua respectiva si care ii anunta ca cei 1.200 euro donati la evenimentul anterior au ajuns la o familie cu 5 copii, asigurandu-le timp de un an de zile principalele alimente, precum si produsele de ingrijire personala si a casei.
“In ceea ce priveste costurile, putem spune ca au fost minime si s-au referit doar la transportul copiilor, creioane colorate, creta, baloane de sapun, aparatele foto, baloanele si training-ul preliminar pentru copii”, spune Larisa.
Unilever deruleaza de-a lungul anului mai multe programe interne menite sa creasca implicarea angajatilor si sa le transmita valorile si misiunea companiei. Despre cele organizate anul trecut Dana ne-a povestit intr-un articol anterior. Dintre cele de anul acesta, ea aminteste de Brands in Our Hands, care ii transforma pe angajati in principalii ambasadori de brand. In cadrul acestui program, angajatii USCE au putut fi printre primii care au testat Dero Lichid. In plus, plecand de la mesajele de sustenabilitate ale companiei, au fost organizate concursuri care sa ii incurajeze sa trimita melodii de 4 minute – timpul optim pentru un dus, sau sesiuni de gatit cu chef-ul Unilever, care plecau de la ceea ce puteau gasi in mod normal in frigider – pentru a reduce deseurile alimentare.