Asa cum comunitatea creativilor si a celor implicati in proiecte sociale are un spatiu de co-working la The HUB, si comunitatea oamenilor pasionati de tehnologie poate lucra dintr-un astfel de loc incepand cu luna aprilie a acestui an. Numele acestuia e TechHub Bucharest si este un proiect ce pune la dispozitia celor care lucreaza in domeniul tehnologiei un spatiu de birouri deschis pe care il pot imparti cu alte persoane din aceeasi industrie. Ideea proiectului a luat fiinta in momentul care Bogdan Iordache, CEO al How To Web, a aflat ca Bucharest Hubb, spatiul de co-working din care lucra la momentul respectiv, urma sa se inchida. Asta l-a determinat sa-si deschida propriul hub impreuna cu Daniel Dragomir (Cofondator si Director Executiv, TechHub Bucharest) si Stefan Szakal (CoFondator, X3, [e-spres-oh], Ctrl-D, TechHub Bucharest). Proiectul este afiliat si la TechHub Global, o retea de hub-uri in tehnologie cu sedii in Londra, Manchester si Riga.
Am vorbit cu Daniel Dragomir despre cum s-a dezvoltat hub-ul dedicat comunitatii tech din Romania in patru luni de existenta, despre nevoile care isi gasesc raspunsul intr-un spatiu de co-working, cum lucreaza rezidentii unui hub si despre companiile interesate sa sustina un astfel de proiect.
SMARK: Ce v-a determinat sa lansati proiectul TechHub Bucharest? Ce provocari ati intampinat in perioada pre-lansare?
Daniel Dragomir: Povestea TechHub a inceput anul trecut, atunci cand Bucharest Hubb a fost inchis, iar Bogdan s-a vazut in situatia de a nu mai avea un spatiu de co-working din care sa lucreze. Ca urmare, el a scris pe blogul sau un articol intitulat “Aveti nevoie de un hub?”, iar raspunsurile nu au intarziat sa apara. Astfel, Bogdan a luat decizia de a dezvolta primul spatiu de co-working adresat antreprenorilor in tehnologie. The Next Hub (denumirea initiala a proiectului) s-a transformat in TechHub Bucharest dupa ce Bogdan a discutat cu Elizabeth Varley si Mike Butcher, Fondatori ai retelei internationale TechHub. Proiectul s-a dovedit a fi mai greu de pus in practica decat a crezut initial, asa ca m-a cooptat si pe mine. La momentul respectiv eram Marketing Manager al Fundatiei Post-Privatizare si cochetam cu ideea de a-mi lansa o cafenea a antreprenorilor, asa ca ideea unui hub a fost foarte apropiata.
Planul de a lansa TechHub a fost anuntat la conferinta How To Web din noiembrie si au urmat cateva luni in care ne-am luptat pentru a duce la capat proiectul. Cel mai mult a durat cautarea locatiei care, asa cum a aratat cercetarea de pe blogul lui Bogdan, trebuia sa fie central, dar accesibil la pret, iar proprietarul sa ne permita sa transformam spatiul intr-unul de co-working. La inceputul acestui an in proiect a intrat si Stefan.
In luna aprilie am deschis TechHub Bucharest in varianta beta pentru ca aveam foarte multe cereri de la antreprenori si oameni care lucreaza in tehnologie. La lansarea oficiala din mai zona de birouri era deja ocupata de 6-7 persoane.
SMARK: Cati rezidenti aveti acum si care este capacitatea maxima?
Daniel Dragomir: Pana acum am avut 25 de rezidenti, dar incepand cu luna aceasta vor fi 27. Capacitatea maxima a hub-ului este de 35 de persoane.
SMARK: Ce fel de rezidenti putem gasi in spatiul de co-working de la TechHub?
Daniel Dragomir: Contrar asteptarilor, noi nu avem numai antreprenori aici. Doar 50% sunt antreprenori, restul sunt companii de dimensiuni medii sau mari care isi trimit o parte dintre angajati la noi. Avem doua companii din Cluj-Napoca sau Targu-Mures care lucreaza cu 1-2 programatori din Bucuresti pe care i-au trimis la TechHub pentru a-i mentine conectati si pentru ca au nevoie si de rutina pe care munca de acasa nu ti-o ofera. Mai sunt companiile care nu au neaparat sediul in Bucuresti, dar care vor sa ramana conectate la comunitatea larga, asa ca isi trimit omul de marketing la hub, sau centre de R&D ale unor startup-uri internationale care au angajati in Romania pe care ii trimit sa lucreze de aici. Gasim si o companie din domeniul tehnologiei, de dimensiune medie, care, in baza unui abonament, trimite in fiecare zi alti angajati pentru a-i scoate din mediul in care lucreaza in mod normal. Si pe langa toate acestea mai avem si freelanceri.
SMARK: Care este profilul celor care lucreaza acum din TechHub Bucharest?
Daniel Dragomir: Toti rezidentii sunt oameni care fie activeaza in tehnologie, fie lucreaza pentru un business din acest domeniu, cu varste intre 25 si 35 de ani, sociabili si deschisi spre a primi si a oferi feedback. Ei ajung aici pentru ca isi doresc sa nu mai lucreze de acasa si pentru ca aici gasesc sprijin de la oameni care inteleg profilul business-ului lor. Pentru a-i incuraja sa socializeze, noi organizam periodic mici evenimente interne. De exemplu, o data la doua saptamani luam micul dejun impreuna, moment in care fiecare povesteste in ce stadiu se afla cu proiectul lui.
SMARK: Ce oferte de pret le propuneti celor interesati de a lucra dintr-un spatiu de co-working?
Daniel Dragomir: TechHub ofera rezidentilor, adica persoanelor care lucreaza din spatiul nostru, doua pachete. Primul permite accesul la spatiu de comun intre orele 9 si 18 pentru o taxa lunara de 80 euro plus TVA si cel de-al doilea le ofera un birou rezident, numai al lor, si un spatiu de depozitare, lucruri la care au acces la orice ora pentru o taxa de 120 euro plus TVA. Cea din urma ii permite unuia dintre rezidenti, care lucreaza mai bine pe timpul noptii, sa ajunga la lucru la ora 4 si sa plece atunci cand termina treaba.
Sunt variante convenabile, mai ales pentru un startup pentru care optiunea de a inchiria un apartament sau o garsoniera este destul de costisitoare avand in vedere ca la chiria de aproximativ 250 euro se adauga abonamentul la internet si alte utilitati. Si tocmai pentru ca un business la inceput de drum nu vrea sa isi ia un angajament pe termen lung pentru un spatiu, la noi contractele se incheie pe o luna, cu posibilitatea de prelungire la finalul ei, in functie de optiunile rezidentilor.
SMARK: In afara de intalnirile de socializare, ce alte evenimente mai sunt organizate la TechHub Bucharest?
Daniel Dragomir: Organizam evenimente pe diverse teme care ii ajuta pe cei pasionati de tehnologie (si nu doar pe rezidenti) sa ia contact unii cu altii, sa invete si sa afle cum au reusit ceilalti intr-un domeniu asemanator. Am organizat de exemplu Open Hours cu Florin Talpes (CEO, Bitdefender) care a stat o zi aici si a vorbit unu la unu cu toti cei prezenti, le-a dat sfaturi sau contacte care sa ii ajute.
SMARK: TechHub ii are ca parteneri pe Bitdefender si Adobe. In ce consta parteneriatul dintre cele doua branduri si hub-ul vostru?
Daniel Dragomir: Tocmai evenimentele de care spuneam starnesc interesul partenerilor nostri, pentru ca isi doresc sa cunoasca membrii comunitatii tech si sa contribuie activ la dezvoltarea proiectelor inovative ale acestora. Si ei sunt deschisi catre ideea de a dezvolta comunitatea si de a fi aproape de proiectele dezvoltate in cadrul ei.
SMARK: Care sunt avantajele pe care afilierea la TechHub Global le ofera rezidentilor?
Daniel Dragomir: Sa fii parte dintr-o retea de hub-uri inseamna ca esti conectat la o comunitate mai larga decat cea din Romania, iar acesta este cel mai mare avantaj. In plus, ai acces la knowhow si la o serie de evenimente organizate in toate reteaua si poti lucra din oricare din hub-urile grupului.
SMARK: Care sunt cele mai importante canale de promovare a proiectului?
Daniel Dragomir: Cred ca TechHub e un fel de extensie a How To Web. Exista deja o comunitate stransa in jurul conferintei si oamenii astia au fost primii care au aflat despre TechHub. Din perspectiva asta cred ca am furat startul in ceea ce priveste promovarea, pentru ca aveam deja o comunitate careia ne-am adresat. Apoi ne promovam prin evenimentele pe care le organizam aici si, nu in ultimul rand, prin recomandari.
SMARK: Care sunt competitorii TechHub Bucharest?
Daniel Dragomir: In Bucuresti suntem noi si The HUB, dar nu pot spune ca suntem concurenti, ci complementari, noi oferind servicii de co-working pasionatilor de tehnologie, iar The HUB creativilor si business-urilor sociale. Mai exista hub-uri in Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov si Galati. Dar, repet, nu cred ca suntem competitori, cred ca fiecare are targetul lui.
SMARK: Ce planuri aveti pentru urmatoarea perioada?
Daniel Dragomir: Nu am gandit proiectul ca un business care sa aduca un profit foarte mare, insa reuseste sa acopere cheltuielile inca din prima luna si estimam ca vom recupera investita in urmatorii 2 ani. Pentru lunile urmatoare pregatim meetup-uri pe teme de interes pentru cei pasionati de tehnologie, sesiuni open-hours cu specialisti in domeniu, evenimente de co-founders dating sau seri de pitching de proiecte. Din toamna ne propunem sa avem cel putin doua evenimente pe saptamana la care sa vina cel putin 100 de persoane.