Psihoterapeutul Virgil Ricu ne-a vorbit pe scurt despre schimbarile pe care le-a observat la barbati de-a lungul experientei sale in domeniul consultantei in acest domeniu. Comportamentul barbatilor s-a schimbat considerabil dupa perioada de criza financiara. Atitudinile barbatilor au avut o evolutie interesanta de la momentul pre-criza, cand acestia erau mult mai interesati de dezvoltarea lor profesionala la momentul post-criza, cand barbatii au inceput sa devina mai atenti cu modul in care isi petrec timpul alaturi de familia lor.
Inainte de criza, toata lumea era preocupata sa prospere. Simteai aproape fizic o presiune sociala in directia asta: sa faci o investitie, sa iti iei o supermasina, sa iti construiesti "o casa pe pamant" (preferabil in afara Bucurestiului), sa cumperi un teren, sa iti construiesti o casa de vacanta si, bineinteles, sa iti petreci vacantele in locuri cat mai exotice. Aceste subiecte ocupau atat de mult mintea romanilor, incat de multe ori lasau putin loc pentru altceva. Era o frenezie, o efervescenta mentala, in care musteau deopotriva speranta si teama: sa fac si eu ca ceilalti, sa ma integrez in acest trend, sa nu pierd trenul asta (sa nu se inchida fereastra de oportunitate), sa nu raman de caruta etc.
Imi amintesc ca insusi termenul de dezvoltare personala devenise aproape sinonim cu dezvoltarea financiara. Dar a venit criza si aceasta "frenezie" s-a oprit. Pentru foarte multi, roata norocului s-a oprit dramatic. Pentru foarte multi, perspectiva falimentului a devenit mult prea concreta. Dar ceea ce este mai putin evident (dar nu mai putin real) este faptul ca, in acelasi timp, pentru foarte multi oameni, presiunea de a reusi, de a avea succes, de a prospera a disparut sau s-a diminuat considerabil.
Odata disparuta panica initiala, mintea romanilor a inceput sa cunoasca momente de relaxare. In mintea multor barbati romani au aparut spatii disponibile pentru alt gen de preocupari. Eliberati de presiunea sociala de a reusi, multi barbati au folosit timpul liber si disponibilitatea mentala pentru a se ocupa mai mult de ei insisi si de familia lor. Pasiunilor mult timp neglijate le-a venit in sfarsit randul: cursurile de fotografie si partidele de tenis au redevenit interesante. Plimbatul cainelui a capatat o nuanta meditativa.
Momentele de vulnerabilitate provocate de criza le-au reamintit barbatilor aflati la varsta mijlocie ca:
1) sanatatea este mai buna decat toate, iar a face sport (jogging, inot, mers la sala) este sanatos; in plus produce si endorfine - iata, o fericire care nu costa prea mult!
2) dintre cariera si familie, familia e mai importanta. A petrece "timp de calitate" cu familia s-a transformat dintr-o promisiune amanata la nesfarsit intr-o promisiune respectata.
Inclusiv stilul de shopping a inceput sa poarte amprenta insight-ului mai mult nu inseamna neaparat mai bine, „less is more”, calitatea e mai importanta decat cantitatea: cumpar mai putin, dar cumpar doar lucruri frumoase si de calitate. Altfel spus, o atitudine de genul „consuma branduri responsabil”. Privind lucrurile din aceasta perspectiva...criza are si ea partile ei bune!
Virgil Ricu este speaker in cadrul conferintei Marketing for Men, unde ne va oferi informatii detaliate despre schimbarile psihologice prin care trec barbatii si care se rasfrang inclusiv asupra deciziilor de cumparare.
Marketing for Men 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow. Discovery Channel va fi prezent in calitate de Men Specialist. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru. Evenimentul este “leathered by” Unika si este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Money Magazine, Money.ro, Money TV si Radio Guerrilla.