Dam startul primei editii a conferintei Marketing for Men, singurul eveniment din Romania dedicat intelegerii consumatorului masculin roman. In primul panel vom discuta despre portretul barbatului din Romania alaturi de: Virgil Ricu (Psihoterapeut), Ionut Codreanu (Expert in cercetare si analiza media, Active Watch), Laszlo Nagy (blogger, stilmasculin.ro), Cezar Ionascu (Consultant de imagine & Owner, Domni de Romania).
Discutia este pornita de psihoterapeutul Virgil Ricu
In cabinet folosesc metoda asociatilor libere, adica le cerem clientilor sa ne vorbeasca despre tot ce le trece prin minte, fara selectie si fara cenzura, urmand ca noi sa spunem tot ce ne trece in minte. Asa voi face si aici.
Ce este specific masculin? Curajul? Eroismul? Gandirea abstracta? Verticalitatea? Nu toti barbatii poseda aceste calitati. Acum 30-40 de ani lucrurile erau mult mai simple. Rolurile erau mult mai bine definite. Barbatul era cel care aducea banii in casa, si avea puterea. Acum femeile sunt peste tot si dovedesc ca sunt mult mai capabile decat multi dintre barbati. Au intrat in politie, armata, politica, taximentrie. Nu vorbim despre invadarea lumii barbatilor, ci despre un schimb; asa cum femeile au preluat din rolurile barbatilor, si acestia au preluat cateva dintre obiceiurile lor. Merg la cosmetica, se epileaza, isi iau concediu de crestere a copilului si frecventeaza cu mult mai multa incredere cabinete de psihoterapie. Inainte 90% dintre clientii mei erau femei, iar acum 60% sunt barbati.
Despre ce vorbesc barbatii in cadrul sedintelor de psihoterapie? Despre relatii: cu sotia, cu amanta, prietenii sefi. Mitul conform caruia barbatul este interesat doar de obiecte este gresit.
Nu toti barbatii sunt masculi Alpha. Partea buna e ca s-au impacat cu asta. Partea si mai buna este ca au descoperit ca se pot bucura de viata si fara sa fii mascul Alpha. In culisele mintii, multi respira usurati ca povara nu mai este in totalitate pe urmerii lor. Isi permit sa copilareasca mai mult. Poate ca un marking mai sustinut ar fi destinat barbatilor care au renuntat la fantezia de a deveni eroi si au ales, in schimb, simplitatea si naturaletea.
Daca vrei sa promovezi produse pentru barbati, este bine sa tii cont de femeia pe care el o langa: mama, iubita, sotia. Un barbat indragostit va accepta aproapte intodeauna sugestile vestimentare ale prietenei lui. Asa ca ce va sugerez: cherchez la femme. Aflati ce tip de barbat isi doresc femeile in prezent, pentru ca acesta va fi barbatul viitorului.
Ionut Codreanu continua discutia despre barbatul roman, asa cum este el portretizat in media si publicitate
Barbatul este omniprezent in publicitate. Pentru prezentare am folosit relatia dintre barbat si animalul lui totemic si am identificat mai multe profiluri posibile.
Analiza ia in considerare peste 600 de spoturi pentru a vedea care sunt cele mai promovate produse pentru barbati. In general, in reclamele pentru barbati sunt promovate produsele de alimentatie si cele de ingrijire, a corpului sau a casei.
Primul profil identificat: lenesul, care este acel domn care nu prea face nimic in scenariul unei reclame, exista si atat. Exista pentru a face un sandwish, pentru a i se aranja cravata. Barbatul care nu se implica, nu gaseste solutii.
In ultima vreme publicitatea din Romania a inceput sa se raporteze la cercetarile care arata ca barbatul e de fapt mult mai implicat, asa ca am identificat si reclame in care e prezent acest profil.
Sociabilul, cel de-al treilea profil. Pentru el, berea este un element important.
Stilatul este barbatul Esquire, este impecabil, asociat cu masini, cu bauturi care valoreaza mai mult de un pet de bere la 2L.
Rasfatatul: daca la femei gama de produse este mult mai extinsa, la barbati este mult mai simplu. Pe ei ii intereseaza ca pielea sa fie hidratata, aparatul de ras sa fie folosit fara incidente, ii preocupa si matreata. In plus, mai ales in segmentele de teleshopping, ii mai preocupa calvitia.
Urbangutanul este celebrul Dorel, care aproape a deschis o noua scoala imagistica. Este barbatul comun, cu preocupari simple. Creativii din Romania s-au prins ca este o tipologie importanta. Este acolo unde trebuie.
Alte modele intalnite: tanarul aventuros, partenerul neimplicat, expertii, barbatul-Liderin.
In reclame observam ca barbatii au de regula statutul de barbati independenti, nu poti sa ii cuprinzi cu niste indicatori clari, sunt barbati tineri intre 25-45 de ani, imbracati ok, folositi doar pentru a fi companionii femeilor in reclame. Barbatii sunt cei care au accesul la putere, sunt in functii de conducere, fac banking, au grija de familie. Ce fac diferit femeile si barbatii? De regula subiectii masculini sunt pasivi in reclame. Barbatii au foarte mult umor, acesta fiind atributul cel mai folosit de publicitari pentru a-i defini.
Laszlo Nagy ne vorbeste mai departe despre stilul barbatilor din Romania
Ce se poarta in anul 2013? Se poarta hainele. Nu s-a modificat nimic: aceeasi cromatica, aceeasi croiala. Proverbul "nu haina il face pe om" este folosit in Romania ca o scuza pentru lipsa de interes pentru acest aspect.
Am facut un sondaj intre cititorii nostri pentru a vedea cat de interesati sunt barbatii de stil. Au raspuns 100 de respondenti, cititori ai blogului.
I-am intrebat care considera ca este stilul vestimentar care predomina in Romania? Am primit inclusiv raspunsuri cu "daca esti imbracat bine esti considerat gay".
Romanul are o apetenta pentru hainele "de firma". Romanii folosesc aceasta sintagma pentru a defini cele mai populare branduri cunoscute de ei.
Cezar Ionascu va vorbi despre cum a reusit sa faca business-ul Domni de Romania
Eu imi educ clientii sa devina numarul 1.In cazul barbatilor este vorba despre 3 lucruri simple: bani, putere si femei. Atat. Desigur, ambalate in cuvinte mai frumoase. Acesta este adevarul, oricat de transant pare. La Domni de Romania noi ne propunem ii ajutam pe barbati sa obtina toate cele 3 lucruri esentiale.
Consilierea in acest domeniu este minunata. In Romania ai posibilitatea sa faci acest lucru, in afara este mult mai complicat, ei sunt mult mai educati decat noi. Fiecare barbat este diferit. Dorel este interesat si el, pentru Dorel isi doreste si el Range Rover-ul.
Nu trebuie sa fii imbracat elegant, trebuie sa fii imbracat corect, adecvat situatiei.
Toate produsele de vestimentatie vandute clientilor la Domni de Romania sunt achizitionate doar din Romania. Fie sunt cumparate din fabrici, fie realizate la croitori.
Marketing for Men 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow. Discovery Channel va fi prezent in calitate de Men Specialist. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru. Evenimentul este “leathered by” Unika si este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Money Magazine, Money.ro, Money TV si Radio Guerrilla.