Intre 20 si 22 septembrie 2013, in Timisoara City Business Center s-a observat o concentratie ridicata de programatori, designeri si antreprenori. S-au strans acolo cu un singur scop: Timisoara StartUp Weekend, adica trei zile de idei de business, organizate sub atenta indrumare a unor mentori, oameni cu experienta si sfaturi bune. Evenimentul a beneficiat si de prezenta lui Vidar Andersen, care a prezentat si a facut lucrurile mai usor de inteles pentru cei prezenti. Vidar e un antreprenor norvegian cu peste 16 ani de experienta, membru al echipei de organizare StartUp Weekend la nivel global si un cunoscut al studentilor interesati de business, pe care ii invata tot ce stie. In cele 54 de ore ale evenimentului, Vidar a discutat cu toata lumea, a impartit sfaturi si si-a gasit timp si pentru un interviu cu noi. Am vorbit despre conceptul StartUp Weekend, despre comunicarea in business si despre parerea pe care si-a format-o despre antreprenorii romani.
SMARK: Cum ti se pare evenimentul de la Timisoara? Sunt diferente intre acesta si alte StartUp Weekend-uri din lume?
Vidar Andersen: Cred ca spatiul in care se desfasoara evenimentul de aici e spectaculos, iar echipa de organizare e super profesionista. Nu a existat nicio problema, nici macar una mica. Iar participantii sunt si ei minunati si foarte seriosi cand vine vorba de ideile lor de business.
Evenimentele de sub umbrela StartUp Weekend sunt construite pe aceeasi structura peste tot in lume. Diferentele apar cand vorbim de marimea locului de desfasurare, de managementul organizatoric si de numarul participantilor. Exista evenimente cu 25 de participanti sau cu 150 de participanti.
SMARK: Care sunt obiectivele unui astfel de eveniment? Cu ce raman participantii dupa incheierea weekend-ului?
Vidar Andersen: Un StartUp Weekend nu e numai despre afaceri si premiul de la final, ci mai ales despre oamenii pe care ii cunosti, despre conexiunile pe care ti le faci aici. La un eveniment de genul asta intalnesti oameni din regiunea ta, care au aceleasi interese si care, eventual, pot ajunge sa faca parte din echipa ta. Nu e vorba numai despre ideea de business pe care o pitch-uiesti si la care lucrezi in cele trei zile. De cele mai multe ori, ideile nu sunt continuate, insa se creeaza parteneriate pentru alte proiecte care prind forma si se transforma in start-up-uri.
Un alt obiectiv al evenimentului este de a face participantii sa inteleaga ca pot fi autosuficienti, adica isi pot dezvolta singuri o afacere. Noi, cei de la StartUp Weekend, credem ca prin antreprenoriat se creeaza valoare, in primul rand pentru cel care porneste o afacere, dar si pentru comunitatea sau tara in care traieste. Cine altcineva sa creeze locuri de munca? Cine o sa plateasca taxe si impozite? Antreprenorii, oamenii care construiesc afaceri.
SMARK: Vezi diferente intre proiectele si ideile prezentate la Timisoara si cele din alte tari? Dar in ceea ce priveste oamenii care au venit la eveniment?
Vidar Andersen: In alte tari StartUp Weekend-urile sunt mai mult despre distractie si petreceri. Adica chiar sunt niste evenimente unde oamenii vin sa socializeze si sa se simta bine. La Timisoara, fiind si primul din serie, oamenii sunt super seriosi si foarte concentrati pe ideile lor. Ceea ce nu e deloc un lucru rau. E grozav. Am vazut o multime de proiecte interesante, oamenii chiar au construit lucruri aici, s-au intalnit cu potentiali clienti. E un punct foarte important pe care vrem si noi sa-l explicam participantilor: sa iasa din birouri, sa mearga pe strada si sa vorbeasca cu potentiali clienti, caci pentru ei construiesc afacerea. Trebuie sa-si valideze proiectul. Ideile de la Timisoara se intind undeva intre nebunie si "Wow! De ce nu m-am gandit eu la asta?". Chiar cred ca exista potential sa iasa afaceri reale.
SMARK: Cat de importanta e partea de "distractie" dintr-un StartUp Weekend?
Vidar Andersen: Cred ca diferenta dintre un StartUp Weekend si alte evenimente de business e exact caracterul asta fun si relaxat. Nu vedem aici oameni in costume. Oamenii sunt deschisi si asta e extrem de important pentru scopul unui astfel de eveniment.
Si speakerii sunt foarte importanti. Daca oamenii vad un nume mare, precum e Bill Liao, sigur ca vor sa vina sa il asculte si sa primeasca sfaturi de la el. Oamenii atrag oameni, dar nu e bine ca in comunicarea evenimentului sa se puna accentul numai pe speakeri. Suntem aici si pentru networking si ca sa facem business in principal.
SMARK: Care crezi ca sunt greselile de incepator pe care le fac majoritatea antreprenorilor?
Vidar Andersen: Nu ies din cladire. E ca atunci cand ai un bebelus pe care nu il scoti din casa, nu ii faci cunostinta cu alti oameni, nu vrei sa auzi parerea altora despre el. O sa ajungi sa crezi ca bebelusul tau e perfect si atunci cand cineva o sa iti spuna ca nu e chiar asa, nu o sa vrei sa crezi. Nu o sa schimbi nimic. Una dintre cele mai mari probleme ale antreprenorilor incepatori este ca sunt prea concentrati pe idei, pe varianta lor de adevar. Asta e fantezie, si fantezia trebuie testata prin fapte. Nu exista niciun plan de business bazat pe fantezie, ci doar pe fapte. Faptele trebuie testate riguros, caci altfel esecul e garantat. Trebuie sa descoperi potentiali clienti, sa-i intrebi cum li se pare parerea ta, sa cunosti orice informatiie despre ei.
SMARK: S-a vorbit foarte mult despre limbaj si comunicarea ideii in acest weekend la Timisoara. E asta o problema pe care o au antreprenorii in general?
Vidar Andersen: Trebuie sa iti poti exprima ideea intr-o propozitie in asa fel incat si un copil de 6 ani sa o inteleaga. Oamenii pot fi atenti la un lucru pentru foarte putin timp si, daca nu poti sa le povestesti pe scurt ce faci, isi pierd interesul. StartUp Weekend-urile se concentreaza foarte mult pe asta, dar si pe comunicarea din interiorul echipelor.
SMARK: Cat de importante sunt marketing-ul si publicitatea pentru un start-up?
Vidar Andersen: Pe de o parte, pana iti validezi proiectul si esti sigur ca functioneaza, uita de marketing. Cred ca Steve Jobs a spus ca daca ai nevoie de marketing, produsul tau e slab. Marketing-ul ar trebui sa fie o consecinta a faptului ca tu stii ca ai un produs potrivit pentru piata. Numai dupa aceea stii cui sa i-l vinzi si cum il poti comunica. Inainte sa stii ca produsul tau rezolva o problema pentru o anumita categorie de oameni, marketing-ul e inutil. Marketing-ul poate fi folosit ca o unealta puternica dupa ce stii exact cu ce te ocupi.
Pe de alta parte, cred ca marketing-ul e bun la inceput, dar in doze mici: sa atragi oameni pe site sau in aplicatia pe care o dezvolti ca sa te ajute sa-ti testezi produsul.
Comunicarea si publicitatea trebuie sa fie parte dintr-o experienta. Oamenilor le plac experientele.
SMARK: Cum vezi evolutia pietei de business din Romania?
Vidar Andersen: Cred ca in Romania sunt foarte multi oameni talentati, in special pe partea de tehnologie. E doar o chestiune de timp pana cand oamenii o sa ia initiativele de business in propriile maini, fara sa astepte vreo implicare de la autoritati. E important ca asta sa inceapa devreme, din copilarie. Stiu ca si aici se organizeaza Coder Dojo. E foarte important. Copiii nostri o sa fie mult mai priceputi ca noi.