Miruna Meirosu (Curtea Veche Publishing): proiecte creative pentru incurajarea consumului de carte

Miruna Meirosu (Curtea Veche Publishing): proiecte creative pentru incurajarea consumului de carte

Pe Miruna Meirosu am cunoscut-o la facultate, atunci cand a sustinut o prezentare in cadrul cursului Imaginea Liderilor. Cu o voce blanda si un zambet larg, tehnicile de manipulare de care vorbea nu mai pareau asa de urate. Este genul de persoana pe care ai asculta-o ore in sir vorbind, si asa a fost si acum, cand am reintalnit-o in biroul ei de la Curtea Veche, unde ocupa pozitia de PR Manager.

Un student ideal, care invata pentru sine si nu pentru note. Faptul ca a fost sefa de promotie nu poate decat sa confirme acest lucru. Un semestru si l-a petrecut in Perugia, unde a fost plecata cu o bursa Erasmus. Si-a facut timp atat pentru invatat, cat si pentru internship-uri, stagii de practica si alte proiecte care sa o ajute mai departe in cariera ei. Toate experientele au ajutat-o sa realizeze cat de mult isi doreste sa lucreze in PR-ul cultural. Cu putin noroc si multa munca, Miruna a ajuns exact in domeniul pe care si l-a dorit.

In cele ce urmeaza, din postura de Young Marketer, vom afla de la Miruna care sunt responsabilitatile si atributiile ei in cadrul Editurii Curtea Veche, care sunt proiectele desfasurate, care sunt lucrurile care ii plac cel mai mult la jobul ei, si care este specificul industriei in care activeaza.

Inceputul in PR
A oscilat intre publicitate si relatii publice, insa a stiut ce isi doreste sa faca PR in momentul in care a finalizat facultatea. Miruna a bifat o serie de internship-uri si stagii de voluntariat. S-a implicat in organizarea Zilelor Comunicarii in anul 2008, a luat parte la Festivalul International de Film Festival Next si a fost intern in cadrul agentiilor Media Pozitiv si Spada. De asemenea, a fost implicata si in proiectul Internship 2.0 si pentru o perioada de 6 luni a redactat articole pentru platforma webcultura.ro. Dupa toate aceste experiente, si-a dat seama ca isi doreste sa lucreze in cultura, pentru ca era "cel mai aproape de sufletul ei".

Spune ca a avut norocul sa gaseasca pe internet anuntul unui post la Editura Curtea Veche, pentru care a aplicat. Dupa ce a trecut de interviuri si probele practice, a fost angajata pe postul de PR Assistant. Treptat a descoperit specificul pietei editoriale si a ramas placut impresionata de pasiunea pe care o au pentru carti toti cei care lucreaza intr-un astfel de mediu. "Daca lucrezi aici trebuie sa fii pasionat, sa-ti placa foarte mult ce faci si sa intelegi ca trebuie sa ai niste proiecte care sa creasca nu doar editura, ci si piata de carte, pentru ca in fond lectura este un lucru care duce societatea inainte, este motorul generatiilor viitoare si trebuie sa stii sa le arati oamenilor de ce ar trebui sa citeasca, sa-i ghidezi, sa le arati ce este potrivit pentru ei sa citeasca", povesteste Miruna.

I-a placut faptul ca a avut libertate de miscare si posibilitatea de a aplica ideile intr-un timp scurt, fata de alte companii mari unde factorii de decizie se afla pe pozitii mult mai ridicate, iar timpul de raspuns este mult mai mare. Lucrurile au evoluat firesc, avand responsabilitati din ce in ce mai importante. Dupa un an si jumatate a devenit PR Manager in cadrul editurii, iar de atunci se ocupa de strategia de promovare a imaginii Curtea Veche si a tuturor volumelor semnate de editura. Pe langa PR, se implica si in strategia de marketing si face si partea de copywriting.

Specificul pietei editoriale
Piata de carte din Romania este una dintre cele mai mici din Europa, fiind evaluata la cateva zeci de milioane de euro. In contextul in care persoanele care au pana in 30 de ani nu mai citesc carti aproape de loc, iar suma cheltuita de un roman pe carti intr-un an de zile este de doar cinci euro, promovarea si incurajarea consumului de carti este mai mult decat necesara. Miruna spune ca este o situatie dramatica, iar repercursiunile faptului ca romanii citesc atat de putin se pot observa in situatia de pe piata muncii si in economia noastra.

Tocmai pentru a incuraja cititul inca de la o varsta frageda si pentru  a crea o tendinta in aceasta directie, Editura Curtea Veche a creat o colectie de carti cu marile opere literare repovestite pe intelesul copiilor. Cartile Copilariei au rolul de a aduce o shimbare in societate si de a starni interesul celor mici sa citeasca cartile perioadei lor, pentru ca este putin probabil ca dupa o anumita varsta sa mai citeasca "Marile sperante" sau "Sherlock Holmes", in cazul in care nu au facut-o la momentul potrivit.

Pe langa colectia destinata copiilor, Curtea Veche publica carti din domenii precum sanatate, gastronomie, beletristica, proiecte speciale, dezvoltare profesionala si personala, acestea din urma fiind cele mai cumparate de public, si mai nou sunt interesati sa lanseze o colectie de carti de literatura fantasy si erotica. Fiecare colectie are propriul public, ceea ce face ca publicul editurii sa fie unul extrem de variat.

Miruna vorbeste despre o alta problema intalnita in piata de carte: numarul redus al librariilor. Libraria, ca spatiu de intalnire al cartii cu cititorul, are tocmai rolul de a crea o legatura mai puternica si de a face cititorul sa simta acea atmosfera de poveste si sa transmita impulsul de care are nevoie pentru a cumpara. Dupa perioada de criza, numarul librariilor a scazut substantial, acest lucru avand un impact direct asupra pietei de carte. In acest context, editurile trebuie sa vina cu ceva in plus pentru a suplini aceasta lipsa si pentru a incuraja consumul de carte.

Comunicarea Curtea Veche
Editura Curtea Veche comunica pe Facebook, pe Twitter si pe canalul de YouTube, acolo unde puteti gasi filmulete si book-trailere realizate impreuna cu editurile din afara sau testimoniale.  "Este un domeniu in care predomina emotiile si povestile si atunci trebuie sa comunici in acelasi stil in care comunica si produsele pe care le ai, cartile, care deja devin niste lucruri mult mai mult decat niste simple produse", spune Miruna.

Cea mai mare provocare in acest domeniu este sa gasesti solutiile creative care sa fie eficiente si sa se incadreze in bugetul limitat pe care il au editurile. Miruna a incercat prin toate activitatile ei sa inteleaga ce asteapta publicul si care sunt abordarile care ar avea cele mai bune rezultate. Cand comunici pentru o editura, trebuie in primul rand sa ii promovezi imaginea de brand, insa eforturile de comunicare trebuie sa fie orientate in egala masura si catre fiecare colectie de carti, in functie de domeniul fiecareia, si catre proiectele speciale pe care le au.

Proiecte
"Cititor de Curtea Veche" este o campanie pe care au derulat-o la targurile de carte, prin care s-a incercat aducerea cititorilor editurii in fata camerelor de filmat. De asemenea, editura a avut cateva initiative prin care a incercat sa ii aduca in prim-plan pe proprii angajati, astfel incat cititorii sa inteleaga mai bine cum sunt oamenii care lucreaza intr-un astfel de mediu si care este drumul pe care il parcurge o carte de la faza de redactare pana la cea in care pasionatul de lectura o poate rasfoi. In plus, Miruna spune ca incearca sa isi canalizeze eforturile de comunicare tot mai mult asupra autorilor, atat a celor deja consacrati, cat si a celor tineri, care nu sunt atat de cunoscuti pentru public.

Un proiect foarte drag Mirunei a fost creat in jurul cartii "Scrisorar", scrisa de Mihail Siskin - "Cartea asta mi-a fost atat de draga si mi-am dat seama de ce simte cel care o citeste incat am zis ca trebuie neaparat sa continuam si in online starea pe care ti-o lasa cartea. Am inceput sa adunam scrisori de dragoste de la publicul nostru pe care sa le publicam si sa le premiem". O serie de declaratii de dragoste, ilustrate cu grafica creativilor de la Griffon & Swans, a fost foarte bine primita de catre public. Rezultatele campaniei s-au vazut cel mai bine in vanzari, cartea fiind una dintre cele mai cautate carti de beletristica de la Curtea Veche. In luna octombrie, editura se pregateste de venirea scriitorului in tara, cu prilejul lansarii unei noi carti.

Pentru editia de anul trecut a targurilor de carte au creat un personaj de benzi desenate cu numele Book. Acesta reprezinta o carte care a evadat dintr-o bibilioteca si a pornit in lume pentru a se descoperi pe sine si drumul sau in viata. Personajul a avut parte de tot felul de aventuri care au prezentate pe blogul editurii. Cu ocazia targului de carte Gaudeamus, Book a fost scos din benzile deseate de pe blog si prezentat publicului. Cititorii au putut sa interactioneze si sa isi faca poze cu personajul, prezent la targ sub forma unei mascote. Miruna spune ca deja au inceput sa pregateasca un proiect si mai interesant, mai ales ca anul acesta Curtea Veche implineste 15 ani.

Muncind din placere
Anul acesta Miruna a devenit ambasador al miscarii Food Revolution pentru Jamie Oliver. A povestit si despre prima ei lansare de carte, care a reprezentat practic piatra de temelia pentru cariera ei in editura, la eveniment participand 200 de persoane.

Obiectivele personale sunt si obiectivele profesionale, in cazul Mirunei nu exista o linie care sa separe viata de la birou de cea de acasa. Ceea ce face in cadrul editurii ii aduce cele mai mari satisfactii si o ajuta sa isi seteze provocari din ce in ce mai mari: "Cand muncesti din placere este un amestec foarte frumos, e un echlibru care vine de la sine in momentul in care lucrezi intr-un domeniu aproape de sufletul tau".

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related