The HUB Bucharest: influenta lucrului intr-un spatiu de co-working asupra business-ului

The HUB Bucharest: influenta lucrului intr-un spatiu de co-working asupra business-ului

Cu un spatiu creativ si flexibil, un sistem de comunicare care sa permita schimbul de know-how si accesul la o serie de evenimente din domenii conexe, The HUB Bucharest este raspunsul la provocarile intalnite de mai multi antreprenori aflati la inceput de drum. Hub-ul este o retea de birouri de co-working, in care membrii pot sa inchirieze spatiul de lucru, pot sa participe la diferitele evenimente organizate si au posibilitatea sa intre in contact cu persoane care ii pot ajuta in business-ul pe care il detin. Membrii The HUB Bucharest sunt persoane care au nevoie de un spatiu care sa le acopere nevoile profesionale si care cauta sa interationeze in mod constant cu alte persoane aflate in situatii similare.

Ideea hub-ului a fost pusa in practica de cei trei fondatori: Oana Paun, Vlad Craioveanu si Alexandra Pode. Pentru ca ideile bune vin in mediile mai putin formale, in care oamenii se simt relaxati, The HUB Bucharest a aparut tocmai pentru a oferi un astfel de spatiu si pentru a incuraja dezvoltarea proiectelor si afacerilor cu impact social.

Pentru a afla mai multe despre modul in care functioneaza spatiul de lucru colaborativ, despre cum ajuta acest mediu business-urile din Romania, dar si despre evenimentele desfasurate, am stat de vorba cu Oana Paun.

SMARK: Cum a inceput povestea The HUB Bucharest?
Oana Paun: Ideea de a deschide un HUB in Bucuresti care sa sprijine inovarea sociala si antreprenoriatul a aparut cu ceva timp in urma, in contextul in care noi am inceput inca din 2010 sa lucram la initierea si cresterea unei comunitati care sa sustina ideea antreprenoriatului social – roPot. Pe masura ce comunitatea roPot a crescut, a inceput sa devina clara nevoia unui spatiu in care sa se poata intalni lumea, sa fie organizate evenimente care sa inspire si sa ajute la dezvoltarea sectorului.

SMARK: Care a fost valoarea investitiei initiale?
Oana Paun: Investitia s-a ridicat la peste 150.000 de euro, bani proveniti din fonduri proprii si un imprumut bancar.

SMARK: Care este dimensiunea pietei in care activati? Care este competitia The HUB Bucharest?
Oana Paun: Nu putem vorbi inca de o dimensiune a pietei intrucat noi si celelalte spatii de coworking din Bucuresti ne-am asumat un rol de educare si dezvoltare a acestei nevoi in randul publicurilor noastre tinta. Mai activeaza in Bucuresti TechHub si Art Hub insa fiecare avem nisa noastra, asa ca nu putem vorbi despre o competitie, ci mai degraba despre pionieri care vor sa ii scoata pe antreprenori din casa si sa ii ajute sa isi dezvolte ideile impreuna, intr-un mediu colaborativ.

SMARK: Ce inseamna un spatiu de co-working?
Oana Paun: Simplist spus, ar fi un spatiu colaborativ de lucru, insa majoritatea dezvolta programe si servicii conexe astfel incat sa ofere membrilor o experienta cat mai relevanta. Cei care vin la noi au nevoie de spatiu de lucru dotat cu infrastructura profesionala, vor sa interactioneze cu alte persoane aflate in situatii similare si vor sa participe la evenimente dedicate lor si proiectelor lor.

SMARK: Cat de deschisi sunt romanii catre un spatiu de coworking? Apeleaza la solutia asta si daca au alternative sau doar in ultima instanta?
Oana Paun: Romanii sunt foarte deschisi, calatoresc, citesc foarte mult si le este familiar conceptul. Erau surprinsi la inceput sa afle ca exista asa ceva si in Bucuresti. In cazul nostru, reteaua internationala din care facem parte este prezenta in peste 40 de orase de pe glob asa ca avem membri pe care prieteni din alte orase i-au indemnat sa caute The HUB si in Bucuresti. Foarte multi lucreaza la inceput de acasa sau din cafenele, insa realizeaza destul de repede ca le lipseste disciplina unui birou si interactiunea de calitate cu alte persoane cu experiente similare, asa ca se indreapta catre noi.

SMARK: Care au fost cele mai mari dificultati pe care le-ati intampinat si cum le-ati gestionat?
Oana Paun: Cea mai mare dificultate a unui start-up sau a unui freelancer este cash-flow-ul, iar cand ei sunt clientii nostri principali aceasta provocare se resfrange si asupra noastra. Insa, am dezvoltat o relatie apropiata cu ei astfel incat sa incasam chiria la timp. In zona clientilor corporate (organizatori de evenimente) termenele de plata cerute merg pana la 60 - 90 de zile, insa prin dezvoltarea de parteneriate bazate pe respectul reciproc am depasit si aceasta provocare.

SMARK: Cum este structurat spatiul din cadrul The HUB Bucharest si in ce fel raspunde necesitatilor persoanelor care lucreaza aici (pauze de masa, relaxare, socializare etc.)? Care este compania care s-a ocupat de design?
Oana Paun: Cei 600 de metri patrati sunt impartiti pe doua etaje ale cladirii din Halelor nr 5. Etajul 3 este dedicat co-workingului, existand o zona deschisa de birouri, o sala de intalniri si workshop-uri, bucatarie, cabine pentru skype si un spatiu de relaxare. Etajul 2 este dedicat evenimentelor si este foarte flexibil in amenajare astfel ca am putut gazdui de la workshopuri de 10 persoane la conferinte de presa, lansari de produse ori prezentari de pana la 130 de persoane.

Pentru amenajarea spatiului am lucrat cu un arhitect roman, Dragos Scurtulescu, care a reusit sa inteleaga foarte bine ceea ce noi aveam nevoie in materie de practicabilitate, dar care a si adus elemente unice de design ce il fac unul dintre cele mai funky spatii de lucru si evenimente din Bucuresti.

SMARK: Cum incurajati socializarea intre membrii care lucreaza in spatiul de co-working? Ce tip de evenimente organizati pentru dezvoltarea relatiilor interpersonale si transferul de know-how?
Oana Paun: Comunitatea pe care noi o dezvoltam este parte din ADN-ul nostru, asa ca investim foarte multe resurse in a facilita interactiunea. Exista tot timpul in spatiu o gazda, un conector al spatiului, persoana care este un liant intre membri si care are raspunsurile pregatite, iar daca nu are un raspuns, cu siguranta stie pe altcineva care are.

Inca din faza de design, bucataria a fost gandita ca un punct central unde membrii sa interactioneze si asta se intampla zilnic, iar in fiecare miercuri organizam un eveniment denumit Sexy Salad, o salata pe care o pregatim impreuna si discutam ce s-a mai intamplat cu proiectele fiecaruia, se nasc colaborari in jurul unor nevoi complementare.

In zona online folosim la nivelul intregii retele The HUB o retea sociala dedicata (HUBNet), dezvoltata de National Field, care iti permite sa gasesti conversatiile de interes pentru tine, dar si potentiali colaboratori bazandu-te pe profilele fiecarui membru la nivel global.

SMARK: Descrieti publicurile tinta carora va adresati.
Oana Paun: Sunt oamenii si organizatiile care prin activitatea lor isi doresc sa aiba un impact in societate, sunt proiecte inovatoare care aduc fiecare o schimbare in bine in domeniul in care activeaza. O trasatura comuna a lor este si faptul ca sunt deschisi catre colaborare.

SMARK: Care este specificul proiectelor gestionate de rezidentii The HUB?
Oana Paun: Membrii The HUB Bucharest activeaza in domenii diverse, de la antreprenoriat social la marketing si comunicare, de la IT la urbanism, de la ecologie la nutritie, de la training si coaching la financiar insa rezultatul muncii lor este cel ce ii aduce impreuna! Vorbim de abordari inovatoare, de modele de afaceri sanatoase care influenteaza in mod pozitiv atat mediul de afaceri, cat si societatea.

SMARK: Cati rezidenti sunt acum in The HUB? Dintre rezidenti, cat la suta reprezinta antreprenori?
Oana Paun: Pachetele noastre de membru sunt gandite in jurul numarului de ore de utilizare si extrem de flexibile astfel incat nu putem vorbi neaparat de rezidenti, ci despre membri in general. Sunt peste 200 de membri in comunitatea The HUB, dintre care mai bine de jumatate folosesc si serviciile de spatiu de lucru. In jur de 35% sunt antreprenori, 25% freelanceri, 10% membri in echipe care lucreaza de la The HUB, iar restul sunt ONG-uri ori persoane care vin in nume propriu fie pentru ca doresc sa contribuie la dezvoltarea altor proiecte, fie ca sunt in faza de formare a idei si cauta surse de inspiratie.

SMARK: Ce rezulta din munca unor oameni care lucreaza intr-un spatiu de co-working fata de cei care lucreaza intr-un sediu permanent?
Oana Paun: Pentru ambele categorii credem noi ca ar trebui sa existe acelasi rezultat: modele de afaceri sanatoase si sustenabile financiar. Insa diferenta majora este in raspunsul la intrebarea "cum?": cei care aleg sa isi dezvolte proiectele intr-un coworking pot ajunge la aceste rezultate mult mai repede beneficiind de interactiunea cu ceilalti membri, de know-how-ul altor antreprenori mai experimentati si de programe de accelerare, asa cum vom dezvolta si noi in perioada urmatoare.

SMARK: Ce oferte de pret le propuneti persoanelor interesate? Ce mai includ pachetele pe langa inchirierei spatiului?
Oana Paun: Abonamentele noastre incep de la 15 euro/luna pentru cei care doresc sa fie aproape de comunitate, sa participe la evenimentele de la HUB si sa intre in contact cu alti membri ai comunitatii, trecand la abonamente intre 35 si 120 de Euro/luna pentru cei care folosesc HUB Bucharest si ca spatiu de lucru. O diferenta majora fata de orice alt sistem de inchiriere de spatii este ca la The HUB nu inchiriem metri patrati, ci acces in ore, astfel ca fiecare dintre cei care lucreaza de aici poate opta pentru varianta cea mai convenabila lui din punct de vedere al timpului. In viitor ne dorim sa adaugam noi servicii pentru membrii nostri, dar pastram o doza de mister asupra lor.

SMARK: Cat la suta din cifra de afaceri reprezinta serviciile de inchiriere a spatiului de catre rezidentii care isi desfasoara proiectele aici? Dar evenimentele in care este pus la dispozitie spatiul?
Oana Paun: Am ales prin modelul de business sa oferim membrilor tarife accesibile lor si aflate mai putin in legatura directa cu costurile, in timp ce spatiile de evenimente sunt inchiriate la un tarif corect fata de pozitionarea ultracentrala, dotarile si design-ul salilor, iar asta se reflecta si in proportia din cifra de afaceri a fiecarui segment.

SMARK: Care este strategia de promovare?
Oana Paun: Inca de la inceput ne-am bazat pe word of mouth. Astfel, in ziua deschiderii, pe 18 iunie 2012, am inceput cu aproape 50 de membri fondatori. Intre timp am folosit intens social media pentru a duce mai departe mesajele noastre si am construit pe Facebook o comunitate extrem de activa de peste 11.000 de fani.

SMARK: Care este specificul evenimetelor organizate? Cum ajuta acestea business-ul? Care sunt brandurile cu care v-ati asociat?
Oana Paun: Evenimentele noastre sunt gandite sa aduca plus valoare participantului, fie ca vorbim despre cele dedicate interactiunii intre membri, fie ca vorbim despre workshop-uri practice pe diverse arii suport intr-un proiect sau afacere, marketing, legal, vanzari, contabilitate etc. sau de dezbateri precum HUB Talks, care a pus pana acum in discutie teme precum antreprenoriatul, educatia, hrana sanatoasa etc.

Dezvoltam alaturi de parteneri programe si proiecte speciale, precum acceleratorul 60 days challenge alaturi de Business Models Inc, conferinta dedicata inovarii sociale Connection alaturi de Fundatia ERSTE si good.bee sau workshopul Power of the Pen, ca parte din suita globala de evenimente dezvoltata de Scribble School.

SMARK: Aveti colaborari cu celelalte HUB-uri?
Oana Paun: Da, avem un sistem numit HUB Passport prin care un membru din orice alt HUB care calatoreste primeste tarife preferentiale intr-un alt HUB de pe glob. In particular cu cei din Praga si Viena am organizat un concurs de idei de afaceri sociale pentru studenti.

SMARK: Exista planuri de dezvoltare la nivel national? Intentionati sa dezvoltati si alte linii de business ale proiectului?
Oana Paun: In acest moment efortul nostru este concentrat pe dezvoltarea The HUB Bucharest si a asigura o constanta in ceea ce inseamna sustenabilitatea modelului. Desi, aparent, este un model de business relativ simplu, in momentul in care adaugi toate elementele de spatiu, aranjamentul spatiului, comunitatea si toate elementele care dau unicitatea acestui concept este o munca complexa si de durata. Ideea de co-working este utila si valabila in multe orase din Romania, drept dovada exista si acum diverse initiative mai mici sau mai mari in orase precum Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi, Sibiu, Brasov, Galati. Privind insa in viitor, speram ca mediul sa devina din ce in ce mai prielnic initiativelor antreprenoriale de orice fel si in orice industrie, devenind astfel necesara aparitia unor locatii precum The HUB Bucharest.

SMARK: Ce obiective aveti pentru urmatoarea perioada?
Oana Paun: Daca primul an a insemnat cresterea comunitatii, acum dorim sa dezvoltam zona de accelerare, acele servicii suport care sa ii ajute pe cei care au o idee de afacere cu impact sa o lanseze, iar pe cei care au lansat-o deja, sa o dezvolte. Vrem sa fim in continuare un jucator important in zona de antreprenoriat si inovare, sa dezvoltam si mai mult partneriatele strategice, precum cel cu Business Models Inc, dar si altele noi.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related