Povestea Scandia Food a inceput in anul 1922, atunci cand Josef Theil a infiintat fabrica de preparate de carne si conserve Theil. La scurt timp, tehnologiile folosite si calitatea produselor si-au spus cuvantul, iar fabrica cetateanului german a castigat popularitate. Compania a fost privatizata in anul 2001, iar in 2010 a trecut printr-un proces de rebranding. Astazi, Scandia Food este lider pe piata conservelor pe baza de carne si are in portofoliul sau branduri precum Scandia Sibiu, Bucegi, Sadu, Velicia si Via.
Am stat de vorba cu Alexandra Bucur (Marketing Manager) pentru a afla mai multe despre momentele cheie din viata companiei Scandia Food, strategiile de comunicare, procesul de rebranding, constrangerile pietei in care activeaza, dar si despre evolutia brandului Scandia Sibiu de-a lungul celor 90 de ani de existenta.
SMARK: Cati angajati are compania? Din cati angajati este alcatuit departamentul de marketing? Care sunt persoanele care alcatuiesc echipa de management?
Alexandra Bucur: Suntem o familie numeroasa, cu 600 de membri, desfasurandu-ne activitatea o parte din noi la Bucuresti si marea majoritate la Sibiu. Departamentul de marketing are in componenta 6 oameni.
Structura echipei de management a Scandia Food este compusa din Consiliu de Administratie si Echipa Executiva de Management. Consiliul de Administratie este format din 3 membri, iar Echipa Executiva de Management din 9 membri, toti cu o bogata expertiza profesionala si o medie de varsta de 38 ani.
SMARK: Ce proiecte de comunicare interna ati dezvoltat si care au fost rezultatele acestora?
Alexandra Bucur: Avem permanent preocuparea dezvoltarii formelor si modelelor de comunicare interna: de la clasicele mailuri colective, sesiuni largi de comunicare, trainiguri cu impact mare in transmiterea de informatii top down in companie la formele de comunicare in grupuri mai mici, ateliere dedicate de comunicare organizationala, sesiuni de feedback unu la unu, anchete organizationale, evenimente sociale, sesiuni de teambulding-uri, toate au avut un rezultat mult mai bun in calitatea comunicarii interne si in transmiterea informatiilor bottom-up.
SMARK: Cum sunt comunicate misiunea, viziunea si valorile Scandia Food angajatilor?
Alexandra Bucur: Comunicarea lor este continua prin toate programele interne, prin sesiunile de feedback din procesul de management al performantei, prin vizualurile cu care decoram spatiile de lucru si prin exemplele de comportament pe care le ofera zi de zi echipa de management.
SMARK: Credeti ca trainingurile si cursurile de aprofundare a cunostinteler au un rol important in dezvoltarea angajatilor si totodata in dezvoltarea companiei? In cadrul Scandia Food au fost realizate traininguri si cursuri?
Alexandra Bucur: Desigur, formarea angajatilor are un rol extrem de important in evolutia companiei si Scandia investeste considerabil in dezvoltarea oamenilor sai, parte a culturii noastre si in linie cu valorile promovate: experienta si competenta, pasiune si mandrie, grija pentru lucrul bine facut, inovatia continua in toate ariile. Trainingurile noastre acopera arii tehnice specifice industriei alimentare dar si competente manageriale sau competente tehnice de project management, financiar, Lean, Vanzari.
SMARK: Care au fost momentele cheie din evolutia companiei?
Alexandra Bucur: Timpul a pus o amprenta pozitiva asupra istoriei companiei noastre.Din 1922 pana in prezent am avut un parcurs bun, desi am "bifat" razboaie, revolutii si alte reforme nationale.Momentele cheie in evolutia Scandiei sunt numeroase, insa voi aminti doar cateva dintre ele: privatizarea companiei in 2001, inceperea campaniilor de comunicare in 2003 si implicit construirea notorietatii intr-o piata in care nimeni nu comunica, anul 2007 in care am inceput sa ne detasam puternic de competitie in ceea ce priveste cota de piata, procesul de rebranding prin care compania a trecut in 2010, devenind Scandia Food.
SMARK: Care sunt constrangerile pietei in care activati?Dar oportunitatile?
Alexandra Bucur: Piata in care activam este una din ce in ce mai fragmentate din punct de vedere al numarului de jucatori, raftul ramanand insa constant in dimensiune. Cu toate acestea, am reusit sa ne detasam din multitudinea competitorilor si sa ne pliem pe nevoile consumatorilor prin acoperirea tuturor segmentelor de pret, dar si a gusturilor variate. Oportunitatile vin tot din partea consumatoruluisi a comportamentului sau in schimbare, in functie de diversi factori, noi facand tot ce ne sta in putinta sa-l intampinam. In principiu, acest lucru se traduce prin inovatie, ea facand parte din pilonii pe care Scandia evolueaza.
SMARK: Cum se pozitioneaza Scandia Sibiu? Care este specificul comportamentului consumatorului?
Alexandra Bucur: Scandia Sibiu este un brand premium, sustinut de produse foarte bune si preparate din ingrediente de calitate. 2013 a venit cu o inovatie pentru Scandia Sibiu, si anume intreaga gama de pateuri este preparata dupa reteta de la 1922 – fara urma de E-uri. Consumatorul de Scandia Sibiu este pasionat de mancarea buna si in permanenta interesat de alimentatia echilibrata si sanatoasa.Tocmai de aceea ne-am adaptat produsele nevoilor sale, oferindu-i retete gustoase si curate, fara E-uri, conservanti, coloranti sau alti aditivi.
SMARK: Cum a evoluat market share-ul detinut de Scandia Sibiu pe piata conservelor pe baza de carne din Romania?
Alexandra Bucur: Intr-o perioada in care marcile proprii iau avant, Scandia Sibiu se lupta pentru mentinerea cotei sale de piata.
SMARK: Cum a evoluat perceptia publicului asupra brandului Scandia Sibiu de-a lungul timpului?
Alexandra Bucur: Scandia Sibiu este un lovemark. Brandul este unul sanatos si cu indicatori de brand foarte consistenti si asta ne dovedesc mai multe studii, atat interne cat si externe. Unul dintre cele facute publice este cel realizat de UnlockMarket Research –Cele mai puternice 50 branduri romanesti. In 2010, Scandia Sibiu se afla pe locul 16 in acest top, iar acum, in 2013, se afla pe locul 9.
SMARK: Care au fost motivatiile care au stat la baza demararii procesului de rebranding Scandia? Care au fost reactiile publicului si ce impact a avut asupra volumui de vanzari?
Alexandra Bucur: Scandia Food este o companie de traditie extraordinara care s-a dezvoltat continuu. Procesul de rebranding s-a intamplat in 2010 si a venit ca o nevoie fireasca a companiei, cu o noua filosofie pe care o materializam in toate actiunile noastre. Misiunea noastra este sa continuam traditia de a oferi mancare gustoasa si hranitoare. Ne dorim sa fim alaturi de consumatorii nostri zi de zi, prin produse inovatoare care sa le aduca echilibrul necesar stilului de viata dinamic. Rebrandingul s-a adresat mai mult partenerilor nostri de business, consumatorii nefiind deloc influentati de aceasta schimbare.
SMARK: Care au fost campaniile care s-au bucurat de cel mai mare succes in mediul online?Alexandra Bucur: 2012 este anul in care am debutat considerabil in mediul online cu brandul Scandia Sibiu, cu ocazia implinirii venerabilei varste de 90 de ani. Anul acesta, am dus si Pate Bucegi in digital, odata cu schimbarea pozitionarii brandului si a strategiei de comunicare. Ambele branduri se bucura de multi fani si de un engagement mult mai mare decat media.
SMARK: Cat de important este research-ul pentru companie? Ce tip de cercetare realizati?
Alexandra Bucur: Consumatorul este focusul nostru si de la el pleaca toate actiunile noastre. Ca sa il cunoastem si sa-l intelegem investim din ce in ce mai mult in research – de la testari de concepte si proiecte punctuale pana la studii aprofundate.