Din cauza tendintei lor de a identifica si de a respinde mesajele brandurilor lipsite de credibilitate, tinerii din generatia Y sunt un public dificil. Acuzati de multe ori ca sunt hipsteri, cocalari, pierde-vara, iresponsabili sau inculti, tinerii din generatia Y se diferentiaza clar de celelalte generatii, dar, in acelasi timp, incep sa se distanteze de comunicarea brandurilor.
Romanian Youth Focus 2013, eveniment din seria SMARK KnowHow care are loc pe 21-22 octombrie, va incerca sa faca lumina in ceea ce priveste caracteristicile acestei generatii, portretizand tanarul roman de astazi si felul in care interactioneaza el cu brandurile, atingand in acest proces teme precum consumul de media si canale cu cele mai bune rezultate, influenceri, product placement si rutele pe care brandurile trebuie sa le abordeze pentru a fideliza tinerii.
Evenimentul se afla deja la a doua editie, asa ca in continuare va vom prezenta cele mai importante caracteristici ale tinerilor romani identificate in cadrul editiei de anul trecut, urmand ca pe 21 si 22 octombrie sa vedem ce schimbari au mai intervenit in viata lor. Asadar, in 2012, tinerii romani erau:
Interesati de viata de familie
Prof. Univ. Dr. Vintila Mihailescu (Seful Catedrei de Sociologie a Facultatii de Stiinte Politice din Cadrul SNSPA, colaborator Youth Monitor) a precizat ca pentru tineri, si pentru romani in general, familia este valoarea centrala, iar tinerii idealizeaza modelul clasic al familiei: se vad casatoriti la 25 de ani dupa un an sau doi in care au trait impreuna cu partenerul, cu 2 copii si o locuinta personala. Pentru 51% dintre tineri locuinta personala este esentiala si doar 15% dintre ei ar accepta sa traiasca cu chirie pentru a se bucura de mobilitate.
Selectivi
In afara de acestea, tinerii de azi nu se mai uita cu atentie la televizor, pentru ca televiziunile nu le ofera continut relevant, aceasta fiind una din observatiile facute de Radu Pilat (Managing Partner, Heist Industries). Nu sunt inculti sau pierde-vara in ceea ce priveste educatia, ci pur si simplu nu apreciaza scoala clasica pe care o considera invechita din perspectiva standardelor lor de multitascking si trolling.
Egocentrici
Egocentrismul este o alta caracteristica a tinerilor pe care Bogdan Theodor Olteanu (Managing Director, Bortun-Olteanu) a evidentiat-o. Aceasta caracteristica ii face sa se exprime in public mai mult decat generatiile anterioare, dar le exacerbeaza si dorinta si capacitatea de autopromovare, care vine ca o diferentiere de generatiile precedente care cultivau modestia. Egocentrismul aduce insa si o infantilitate si o cultura a satisfactiei imediate, tinerii nefiind capabili sa se concentreze sau sa-si imagineze o forma a satisfactiei pentru care trebuie sa depuna un efort indelungat.
Sunt in acelasi timp curiosi si manifesta interese multiple, intra usor in dialog cu brandurile, privesc ca pe un lucru comun plecarea in afara tarii si resping orice forma de autoritate.
Comunitatea este importanta
Datele unui studiu realizat de 360 Insights in 2012 si prezentate de Mihaela Alexandru (Qualitative Research Director, 360 Insights) au aratat ca, desi traiesc intr-o lume egocentrica, a lui eu, pentru tineri comunitatea este foarte importanta. Ca pentru noi toti, comunitatea este un grup cu un scop comun, insa in cadrul ei tinerii nu accepta un lider, ci vor sa fie condusi prin puterea exemplului si au nevoie de un coordonator.
Nu sunt altruisti atunci cand adera la o comunitate si cauta sa primeasca ceva in schimbul implicarii lor. Pentru ei conteaza beneficiile emotionale pe care le pot obtine in comunitate: conexiunea pe care o au cu ceilalti in interiorul grupului, aprecierea pentru ceea ce fac. Generatia tanara este interesata de networking si de un context care sa ii ofere spatiu de exprimare, iar cand aceste nevoi ii sunt satisfacute, comunitatea devine relevanta.
Polarizeaza
O particularitate a tinerilor sub 25 ani este faptul ca au tendinta de a polariza foarte mult judecatile, fiind de foarte putine ori echilibrati in acordarea de verdicte. Astfel apare ceea ce Teo (Stand Up Comedian) numeste "sindromul genial/praf", cuvinte care aparent definesc stari de extrema admiratie sau antipatie, dar care sunt folosite chiar daca, in realitate, sentimentul vizavi de lucrurile analizate nu este atat de puternic.
Intre timp multe s-au schimbat. Un exemplu e dat de evenimentele care marcheaza fiecare final de saptamana din ultima perioada – protestele din Piata Universitatii, care ii arata pe tineri mai vocali si mai implicati. In cadrul Romanian Youth Focus 2013, pe 21-22 octombrie, sociologul Mircea Kivu va face un profil al tinerilor din Piata Universitatii si va raspunde la intrebarea „Este aceasta generatie una a protestului?”.
Printre speaker-ii invitati la eveniment se mai numara: Conf. Univ. Dr. Gabriel Jderu care va prezenta rezultatele studiului „Corp, self si action sports”, Ionela Sufaru (Senior Researcher, Novel Research) si Gina Apolzan (Specialist in dezvoltarea Adolescentilor si Tinerilor, UNICEF) care vor prezenta rezultatele raportului „Situatia adolescentilor din Romania”, Andreea Coca (GfK Romania) care va discuta rezultatele celui mai recent raport „The coming of age of digital natives”, dar si invitati care vor prezenta studii de caz ale unor campanii locale ce au targetat cu succes tinerii - Burn, Pepsi, CHIO Chips, PUMA sau Indygen.
Informatii complete despre program si despre participarea la conferinta sunt disponibile pe site-ul oficial. Pentru toti cei care se inscriu pana la data de 11 octombrie inclusiv este disponibil un pret de tip early bird, cu 15% reducere
Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow. Young Leader este Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru. Evenimentul este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.