S-au dus zilele cand tinerii se strangeau prin parcuri sau pe la scari de bloc. Principalul loc de intalnire al celor din Generatia Y e acum online-ul, iar daca brand-urile vor sa ajunga la ei, trebuie sa se strecoare cu eleganta si fara agresivitate in centrul discutiilor, sa-i asculte si sa-i inteleaga. Si cum sa faca asta mai bine daca nu in eComunitati, aceste scari de bloc digitale? 360insights a identificat aceasta oportunitate si a inceput sa construiasca "Trend.Set.Go", o comunitate de tineri menita sa ajute brandurile in intelegerea tinerilor din ziua de azi. Cum isi propune sa faca asta, care sunt situatiile in care companiile pot apela la studiile facute in aceasta eComunitate si cum se desfasoara o cercetare in interiorul ei, ne-a spus Bogdan Bucur (eCommunities Manager, 360insights). Mai multe despre tineri si despre cum pot ajunge brand-urile la ei, o sa discutam si la Romanian Youth Focus 2013, un eveniment care-si propune sa faca un pic de lumina in portretizarea Generatiei Y. Inscrierile sunt deschise pana duminica, 20 octombrie.
SMARK: Cum ati identificat strangerea unei astfel de comunitati ca pe o oportunitate pentru branduri?
Bogdan Bucur: In contextul actual al pietei, brandurile si consumatorii isi redefinesc rolurile, cei din urma fiind cei care seteaza cursul pietei si nu cei care il urmeaza. Brandurile isi doresc sa aiba un dialog continuu cu consumatorii lor, pentru a le intelege nevoile si a le oferi produse si servicii croite special pentru ei. De aici si nevoia unui astfel de segment de cercetare pe piata din Romania, comunitatile online deschizand pentru companii accesul in viata cotidiana a consumatorului, surprinzandu-l in mediul sau natural, intr-un mod deloc invaziv. 360insights promoveaza comunitatile online ca metodologie complementara celor clasice de research, mixul de metodologii permitand creionarea unui tablou complet al consumatorului.
Tinerii sunt intr-un proces continuu de metamorfoza, adoptand schimbarea si noutatile cu usurinta. Brandurile care se adreseaza acestui target trebuie sa fie in mod constant conectate cu acestia, pentru a le simti pulsul si pentru a reactiona rapid la nevoile lor. Multe companii se intreaba ce inseamna sa te nasti in era digitala si ce impact are acest fapt asupra atitudinilor si obiceiurilor de consum. In acest sens 360insights le vine in intampinare cu aceasta comunitate de tineri, Trend.Set.Go.
SMARK: In ce situatii pot apela companiile la studii realizate in cadrul comunitatii Trend.Set.Go.?
Bogdan Bucur: Platforma online ofera instrumente de research atat calitative, cat si cantitative. Comunitatea Trend.Set.Go permite abordarea unui spectru larg de tipuri de studii, de la generarea de insight-uri sau procese de co-creation si pana la obiective mai punctuale, legate de obiceiuri de consum si cumparare sau testarea unor elemente ale mixului de marketing.
Avem disponibile mai multe instrumente de research pe platforma - de la forum de discutii online, grupuri de chat, jurnale foto si video pana la chestionare structurate - alegerea metodelor aplicate fiind mereu proportionala cu obiectivele vizate.
SMARK: Cati tineri fac parte din aceasta comunitate si pentru ce segment e reprezentativa?
Bogdan Bucur: Avem deja 150 de membri activi in comunitatea Trend.Set.Go., gata sa participe in orice moment la proiecte, si continuam recrutarea. Suntem interesati in special de tinerii din Generatia Y, asa numitii Millennials, proveniti din mediul urban, care acceseaza internetul si retelele sociale zilnic. Sunt tinerii care au multi prieteni, sunt flexibili la schimbari si adopa foarte rapid noile trenduri.
Pentru ca avem de-a face cu exponentii erei digitale, Trend.Set.Go. este prezenta si pe retelele sociale pentru ca tinerii sa aiba acces rapid la noile trenduri si sa simta ca sunt integrati acolo unde lumea ii vede si ii cauta.
SMARK: Ce anume face grupul sa se numeasca eComunitate?
Bogdan Bucur: Desi este o comunitate ce opereaza online, vrem ca ea sa functioneze ca o adevarata comunitate – membrii sa aiba sentimentul apartenentei la acest grup, sa rezoneze cu temele puse in discutie si cu oamenii cu acelasi stil de viata ca al lor. Imaginati-va o scoala de vara in care tinerii de aceeasi varsta se intalnesc intr-un anumit loc indepartat si impartasesc opinii si experiente. Noi doar transpunem aceasta scoala de vara in mediul online si aducem impreuna tineri cu interese comune.
SMARK: Cum sunt incentivati participantii sa ia parte la studii?
Bogdan Bucur: Pe langa motivatia extrinseca, la fel ca in orice comunitate, implicarea emotionala este cea care cantareste mai mult. Scopul comun, afilierea la un grup si recunosterea apartenentei la comunitate sunt aspecte pretuite de participanti intr-un astfel de context.
SMARK: Cum se desfasoara o cercetare in cadrul comunitatii? Care sunt etapele principale?
Bogdan Bucur: Procesul este unul destul de simplu, mergand in mare masura pe acelasi tipar ca si research-ul clasic. In functie de obiective, se stabilesc instrumentele de research ce vor fi folosite pe platforma online, cat si profilul targetului vizat. Membrii Trend.Set.Go. sunt deja disponibili pe platforma si pot fi toti invitati sa participe la studiu sau se pot crea subcomunitati private, selectandu-i doar pe cei ce indeplinesc cerintele clientului.
De aici incepe research-ul efectiv. Discutia este deschisa de catre moderator, iar temele vizate genereaza nu numai interactiune de tip intrebare-raspuns, dar declanseaza si multe discutii intre participanti, fapt ce aduce un aport semnificativ studiului.
SMARK: Ce alte comunitati online gestioneaza 360insights?
Bogdan Bucur: Clientii 360insights au imbratisat ideea comunitatilor online inca de la inceput. Primele cerinte s-au indreptat mai degraba catre comunitati mici, de 20-30 de membri, active pe perioade mai scurte. In ultimul timp incep insa sa apara din ce in ce mai multe cerinte pentru dezvoltarea unor comunitati mai ample, cu un numar mare de participanti si durata extinsa. Comunitatile create sunt fie legate de brand (branded communties), fie generice, abordand teme de lifestyle, valori sau atitudini si obiceiuri de consum pentru anumite categorii de produse/ servicii.
Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow. Young Leader este Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru. Evenimentul este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.