Florin Boldescu (Home Banking Clients Manager, Raiffeisen Bank Romania) a prezentat in prima zi a conferintei Romanian Youth Focus 2013 studiul de caz al lansarii cardului pentru studenti Studentocard. Am aflat care au fost provocarile cu care se confrunta un brand care se adreseaza tinerei generatii, mai ales cand produsul nu se afla in aria lor actuala de interes.
Raiffeisen Bank a hotarat la sfarsitul anului 2009 sa targeteze studentii, cu toate ca acest segment nu este neaparat core-business sau generator de venituri. Si-au dat insa seama ca generatia tanara este una independenta si curajoasa din punct de vedere financiar si, fie ca au sau nu o strategie in acest sens, bancile au peste 10-20% din portofoliul de clienti format din tineri sub 35 de ani. Desi bancile nu si i-au dorit neaparat, tinerii sunt acolo.
De asemenea, potentialul acestei generatii se refera la valoarea pe care ea o va acumula in timp. In urmatorii 10 ani, generatia Y va avea mai multi bani decat oricare alta generatie din istorie. Va acumula bunuri a caror valoare o va depasi pe cea a generatiilor anterioare.
Un alt aspect luat in calcul la targetarea tinerilor au fost dezvoltarile tehnologice. In Romania, bancile din top 5 au inceput un proces accelerat de schimbari de infrastructura tehnologica, in special pentru zona de internet banking si mobile banking. Bancile nu se pregateau neaparat pentru tineri, ci pentru clientii din generatia X sau chiar Baby Boomer, pentru a face trecerea din zona de hartie in zona de tranzactie electronica. Faptul ca generatia Y este foarte atasata de tehnologie nu a facut decat sa dea un imbold in a persevera pe aceasta cale.
Generatia Y nu este interesata de economisire sau de planuri de investitii, este generatia spend now, save later.
Bancile nu sunt o categorie foarte interesanta pentru studenti, nu sunt interesante nici macar pentru unii dintre adulti, spune Florin. Din studii reiesea ca tinerii voiau o abordare particulara, nu era suficient pentru ei sa detina un card, trebuia sa fie un card personalizat.
Asadar, decizia de marketing a fost de a se concentra pe layout-ul cardului. Au fost lansate trei layout-uri diferite, inspirate din muzica, sport si calatorii. Imaginea cardului a fost in centrul campaniei si al ofertei , in timp ce produsul in sine a fost unul simplu-cont, card, servicii online, cont de economii, cerinte strict de baza. In timp au fost adaugate si cadrul de credit si imprumuturile, folosite mai ales in zona de studii.
Odata cu lansarea produsului a fost creata si o pagina de Facebook, prima din istoria bancii, insa se simtea in continuare nevoia unui contact uman si a unui loc unde se pot adresa intrebari, reclamatii si unde se poate interactiona fata in fata, spune Florin Boldescu, astfel ca brandul a comunicat atat online, cat si offline. Campania a inceput in zona de divertisment, iar dupa un an de zile s-a mutat si in zona de educatie. In ceea ce priveste offline-ul, au contat foarte mult sa parteneriatele incheiate. Au avut loc campanii in universitati si s-a mers la evenimente precum Streetball sau baluri studentesti.
Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow si a avut loc pe 21 si 22 octombrie la Hotel Ramada. Young Leader este Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru.
Evenimentul este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.