Desfasurata de Asociatia "Produs in Sibiu” in perioada 1 septembrie 2013- 28 februarie 2014, campania "Produs in Sibiu” incurajeaza consumul de produse locale urmarind, totodata, recunoasterea valorilor Sibiului. Printr-o serie de evenimente culturale si actiuni stradale, campania, aflata la cea de-a doua editie, isi propune sa implice si sa responsabilizeze locuitorii orasului Sibiu. Am discutat cu Adina Vintila Strajan (Director General, Sibiu 100%) despre situatia companiilor din Sibiu la momentul actual si despre obiectivele si etapele acestei campanii.
SMARK: Care este situatia companiilor din Sibiu in acest moment si unde e loc de imbunatatiri?
Adina Vintila Strajan: Sibiul este intr-o continua dezvoltare. Rata somajului este in scadere. In judetul nostru la finalul lunii septembrie aveam inregistrata o rata a somajului de 4,03%, printre cele mai mici din tara. Sectorul industrial detine peste 50% din angajati. Parcurile industriale si forta de munca ieftina din Sibiu au atras companii gigant de pe piata mondiala precum Marquardt, Continental, Thyssenkrupp, Kromberg&Schubert, Aeronamic si investitii straine directe de ordinul milioanelor de euro. Sibiul are un nivel de industrializare ridicat, companiile care populeaza zonele industriale extind centrele de productie din judetul nostru.
SMARK: Care este perceptia romanilor despre produsele din Sibiu, e asta un argument important la cumparaturi? Cum difera situatia de la categorie la categorie?
Adina Vintila Strajan: Romanii cunosc brandurile sibiene. Avem branduri de succes precum Scandia, Boromir, Flaro, Compa, Carpatica, etc. Sibiul este un oras cu o imagine foarte buna in tara. Industria alimentara este foarte cunoscuta, branza de Sibiu, pate-ul, dar si industria auto a cunoscut dezvoltarea pe plan local inca din 1886. In sectorul confectiilor, in schimb, s-a inregistrat o scadere. Produsele de succes sunt cunoscute, dar sunt multe altele care mai au nevoie de promovare.
SMARK: Campania “Produs in Sibiu” a ajuns la a doua editie. Care a fost impactul primei editii si ce imbunatatiri i-ati adus editiei de anul acesta? Care sunt etapele campaniei?
Adina Vintila Strajan: Reactiile au fost deosebit de bune. Campania “Produs in Sibiu” este incurajata de autoritatile locale - Primaria Municipiului Sibiu, Consiliul Judetean Sibiu, Mitropolia Ardealului. 50 de companii au sustinut proiectul devenind parteneri ai campaniei "Produs in Sibiu", de la prima editie. Anul acesta ne-am organizat intr-o asociatie - Asociatia “Produs in Sibiu” - si am pus mai mult accent pe evenimente culturale si actiuni stradale. Spre exemplu, in luna august, am lansat concursul “De ce esti mandru ca esti sibian?”, unde primii 1.000 de sibieni care au raspuns la intrebarea concursului au primit cate un cos cu 35 de produse fabricate in Sibiu.
Am fost alaturi si de spectatorii Teatrului National "Radu Stanca”, la primul spectacol al stagiunii si am oferit tuturor iubitorilor de cultura prezenti, cosuri cu produse fabricate in Sibiu. In numele Asociatiei "Produs in Sibiu” am urat “Bun venit” studentilor straini care au primit burse Erasmus in orasul nostru. Tot in acest an, am organizat Tour-ul Bloggerilor, invitand bloggeri din toata tara sa viziteze 10 companii sibiene, partenere campaniei “Produs in Sibiu”.
“Tura Aniversara“ este o alta actiune a campaniei, organizata impreuna cu grupuri de voluntari sibieni, care a avut loc cu ocazia implinirii a 20 de ani de "Astra Film Festival”, un important eveniment cultural “Produs in Sibiu”.
Nici manifestarile stradale, prin care comunicam numarul de produse realizate in Sibiu intr-o singura zi de fiecare companie, nu mai sunt o noutate pentru sibieni. Tinerii absolventi au acces mai usor la “Cariera in Sibiu'' pentru a-si gasi un loc de munca in orasul nostru prin platforma lansata in aceasta editie a campaniei ''Produs in Sibiu''.
Pana la finalul campaniei ne-am propus ca despre fiecare dintre parteneri sa publicam pe site-ul nostru un film de prezentare a activitatii in cadrul rubricilor ''Cum se produce in Sibiu? '. De asemenea, “Balul Tinerilor Artisti” este un eveniment care reuneste mediul de afaceri si cel cultural pentru sustinerea artei contemporane si cunoasterea artistilor locali. Ultima actiune a campaniei din acest an este "Produs in Sibiu la dirigentie”. In cadrul orelor de dirigentie vom face cunoscute avantajele sustinerii dezvoltarii economiei locale.
SMARK: Ce va propuneti sa realizati prin intermediul campaniei?
Adina Vintila Strajan: Campania "Produs in Sibiu” urmareste implicarea si responsabilizarea cetatenilor pentru cresterea consumului de produse locale, recunoasterea valorilor Sibiului, precum si constientizarea populatiei asupra puterii pe care o detine in dezvoltarea economica si culturala a orasului.
SMARK: Anul acesta participa in campanie produse de la Mainetti, Banca Comerciala Carpatica, Boromir, Karpatem Meat, Compa, Sitemani, Ovosib, Lytos, Rosu si Flaro. Care au fost considerentele alegerii companiilor participante?
Adina Vintila Strajan: Am invitat marii producatori din judet sa se alature campaniei in calitate de parteneri. I-am reunit aici pe toti cei care au raspuns pozitiv:
SMARK: Ce li se prezinta bloggerilor implicati in campanie in timpul Turului?
Adina Vintila Strajan: Am vrut ca bloggerii sa cunoasca omul din spatele companiei. Am avut intalniri cu Dl. Johan Gabriels (CEO, BCC), Dl. Mircea Ureche (Director General, Boromir), Dl. Ioan Firiza (Director, Compa) si multi oameni extraordinari care sunt o veriga importanta a economiei locale. Pe langa intalnirile cu conducerea companiilor, am vizitat sectiile de productie. A fost foarte interesant si distractiv pentru bloggeri. La finalul turului, fiecare a scris impresii despre ce a invatat si cum a apreciat aceasta experienta. Noi am publicat pe pagina de Facebook a campaniei toate aceste articole.
SMARK: Au fost si companii care au refuzat sa ia parte?
Adina Vintila Strajan: Da, sunt producatori care nu se regasesc printre partenerii campaniei. Acestia au avut motivatii legate de buget sau au avut nevoie de expunere externa pe care noi nu o putem oferi deocamdata.
SMARK: Care au fost cele mai mari dificultati intampinate in organizarea editiilor de pana acum si cum au fost gestionate?
Adina Vintila Strajan: Partenerul nostru media cel mai important este ziarul Sibiu100%, pe care-l si manageriez. Saptamanal 67.000 ziare sunt distribuite gratuit in intregul judet Sibiu. Astfel, campania se bucura de o vizibilitate foarte mare. Acesta este un pilon important de incredere si a reprezentat o garantie a campaniei "Produs in Sibiu” inca de la prima editie. Impreuna cu echipa ziarului am dezvoltat intreaga campanie. Directorul de vanzari, departamentul de grafica si redactional, cu totii au un rol foarte important in derularea acestei campanii.
SMARK: Cum descrieti publicurile carora li se adreseaza campania? Cum ati adaptat mesajele in functie de asteptarile fiecarui public?
Adina Vintila Strajan: Publicul nostru este fiecare locuitor al judetului Sibiu. Ne adresam parintilor ca sa aiba tinerii un loc de munca, ne adresam angajatorilor pentru a sustine angajatii, somerilor pentru a deveni angajati si, nu in ultimul rand, elevilor si studentilor .
SMARK: Ce indicatori sunt luati in considerare cand masurati eficienta unei astfel de campanii?
Adina Vintila Strajan: Principalii indicatori sunt indicatorii pentru masurarea performantelor : Dimensiune, frecventa, OTS, CPP, CPM, TRPs, GRPs, dar tinem foarte mult cont de recomandarile partenerilor. Numarul mare de sibieni, companii partenere si voluntari care se implica in derularea campaniei sunt un indicator foarte important pentru noi. Reactia acestora ne onoreaza si ne obliga sa dezvoltam si mai mult campania orasului nostru, campania "Produs in Sibiu”.