Adelina Maria (Fundatia LEADERS): Are Romania o cultura a leadershipului?

Adelina Maria (Fundatia LEADERS): Are Romania o cultura a leadershipului?

Fundatia LEADERS este unul dintre primele modele de antreprenoriat social din Romania, organizand programe de leadership pentru elevi de liceu, studenti, precum si tineri manageri si antreprenori. De aceea am discutat cu Adelina Maria, Founder LEADERS School & Academy, despre modul in care este vazut leadershipul in Romania si cat de eficient este sistemul de invatamant romanesc in formarea liderilor, dar si despre cum poate un manager sa se transforme intr-un lider pentru echipa lui. 

SMARK: Leadershipul poate fi invatat, dar cat de valoroase sunt abilitatile native ale unui lider?
Adelina Maria: Da, cu siguranta leadershipul se invata, dar vorbim despre o invatare continua. Nu neaparat pentru ca apar modele noi de coordonare a echipei, ci mai ales pentru ca atata timp cat oamenii din echipa se schimba sau evolueaza, leardershipul trebuie sa se adapteze continuu, fara a se sari etape. Din punctul meu de vedere, te nasti si cu anumite abilitati care iti faciliteaza leadershipul. De exemplu, daca esti un bun comunicator cu siguranta iti va fi mai usor sa le comunici viziunea oamenilor, dar aceste aptitudini innascute nu sunt suficiente.

SMARK: Care sunt caracteristicile unui lider pentru care angajatii lucreaza cu drag?
Adelina Maria: Rolul de lider nu e usor deloc. Dar un lider poate fi definit printr-o ecuatie simpla: Lider+Follower(s)+Situatie=Leadership. Ce este necesar, dar si suficient pentru a fi lider sunt follower-ii care te sustin si adera la viziunea ta. Atat timp cat ai oameni care te urmeaza, care cred in tine si in viziunea ta, e suficient sa spui ca esti un lider. Aceasta este insa definitia simpla.

Intrebarea grea e “Cum ii faci pe oameni sa te urmeze?”. Discutia este complexa daca trebuie sa dam definitia unui lider bun, dar acum putem sa ne concentram pe lucrurile care de multe ori nu sunt practicate. Cred ca un lider ar trebui sa petreaca mai mult timp cu membrii echipei lui, ascultandu-i. Un lider adevarat le da oamenilor din echipa ocazia sa greseasca, in primul rand creand un mediu in care greselile sunt permise si vazute ca o oportunitate din care poti invata. Un adevarat lider stie sa delege si le ofera oamenilor sansa de a-si asuma responsabilitati. Noi, romanii, ne asumam destul de greu responsabilitatea, atat cei care sunt in varf, cat si cei care fac parte din echipa. Cei din urma asteapta sa le spuna managerul ce sa faca, iar managerii evita uneori sa-si asume responsabilitatea pentru business, si mai ales pentru oamenii pe care ii au in echipa. Angajatii sunt mult mai mult decat niste rezultate dintr-un raport la final de an, sunt ceea ce liderul lasa in urma in cazul in care pleaca. E important sa formezi oamenii din echipa in asa fel incat sa se poata descurca in lipsa ta.

Dar, pana la urma, calitatile de care are nevoie un lider depind foarte mult de echipa pe care o are. Pentru mine, liderul pentru care lucrez cu drag e un om cu viziune, care stie unde vrea sa ajunga, care e pasionat, stie sa comunice si nu tine informatiile numai pentru el. E un om de echipa si realizeaza ca nu e pe o treapta superioara fata de oamenii din echipa. Leadershipul pleaca de la nebunul care vine cu o idee. Ca analogie, exista si un filmulet pe YouTube cu un barbat care incepe sa danseze pe un camp si, usor-usor, se aduna oameni care danseaza langa el. Daca acesti follower-i nu ar exista, el ar ramane un nebun care danseaza pe un camp.

SMARK: Spui ca e important ca un lider sa-si asculte echipa si sa comunice cu ea. Cum da feedback un lider adevarat? Si unde gresesc in general managerii romani?
Adelina Maria: In primul rand, in Romania se ofera rar feedback, iar atunci cand se intampla feedback-ul nu este neaparat unul constructiv. Ceea ce-i incurajez si pe liceeni sa faca, in cadrul trainingurilor de leadership, este sa ceara feedback. In plus, e important si pentru un lider sa discute cu membrii echipei pentru a le cere feedback. In felul acesta, ei simt ca fac parte din echipa, ca au un cuvant de spus, ca parerea lor conteaza. Dar e important sa fie un gest sincer, sa-ti doresti cu adevarat sa primesti feedback si sa il integrezi in planurile viitoare.

Cum dam feedback corect? Cred ca cea mai importanta regula a feedback-ului este ca el nu se ofera persoanei, ci actiunii. Obiectivul nu este sa ataci persoana respectiva, ci sa o ajuti sa fie mai buna in viitor.

SMARK: Are Romania o cultura a leadershipului? Este educatia din tara performanta in predarea leadershipului catre elevi/studenti?
Adelina Maria: Cu tot optimismul meu, nu cred ca scoala romaneasca acorda suficienta atentie leadershipului. Haideti sa ne amintim ce se intampla in clasa I, cand la scoala ti se spune sa nu vorbesti neintrebat si sa ridici mana. Si inainte de asta, in copilarie, esti invatat nu vorbesti la masa, care de altfel reprezinta un moment important de socializare. Si exista si multe alte sfaturi de la adulti, parinti sau profesori, care nu sustin comportamentul de leadership, ci mai degraba omoara creativitatea.

Doar educatia non-formala nu poate fi solutia. Academicianul Solomon Marcus ne spunea la un moment dat ca, in loc sa mergem la cauza, noi reparam efectul. Ceea ce este adevarat din pacate.

Vestea buna este ca sunt din ce in ce mai multi romani care dau importanta leadershipului. Atat timp cat noi facem o selectie riguroasa pentru participanti, inseamna ca cererea exista, atat din partea tinerilor de liceu pentru care derulam programul Leadership Autentic, cat si din partea studentilor - Leaders Schoool si Leaders Education - sau a managerilor si antreprenorilor - Leaders Academy.

Cei care fac pasul catre Leaders deja vor sa invete despre leadership, fie ca vorbim despre liceeni, studenti sau manageri. Sa convingi un tanar din liceu sa vina pentru 5 zile la cursuri, in timpul lui liber, spune destul de multe despre motivatia lui. La fel, studentii care vin la Leaders School vor sa prinda aripi si sa aiba curajul sa-si urmeze viziunea, iar managerii si antreprenorii care vin la Leaders Academy in general au deja o echipa pe care o conduc si isi dau seama ca au o problema si ca trebuie sa inceapa schimbarea de la ei.

Dar nu trebuie sa uitam nici de cealalta categorie, care poate e in punctul in care spune ca nu are nevoie de leadership si nu intelege utilitatea lui. Trebuie sa le aratam beneficiile - sa vada de ce e important sa lucreze in echipa si cum ar putea avea rezultate mult mai bune creand un mediu mai motivational.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related