Intrarea in Uniunea Europeana a stimulat, printre altele, conturarea mai clara a clasei sociale de mijloc. Desi reprezinta doar un mic procent din populatia Romaniei, lower class detinand majoritatea covarsitoare, middle class are o putere economica importanta pentru companiile de pe piata locala. De aceea, studiul "Finding the Middle Class", realizat de eResearch sub umbrela SMARK Research, isi propune sa delimiteze mai clar aceasta clasa sociala, de la preferintele pe care le are in materie de brand-uri, pana la imaginea pe care o are despre sine. Studiul pune accent pe clasa de mijloc romaneasca, despre care Sorel Radu (eResearch) spune ca poate fi comparata cu clasele de mijloc din alte tari, nicidecum cu restul de clase sociale din Romania. Despre necesitatea studiului si relevanta lui pentru contextul economic actual a povestit Sorel Radu in cele ce urmeaza:
SMARK: Cand a aparut nevoia realizarii unui studiu dedicat clasei de mijloc in Romania si de ce?
Sorel Radu: Cred ca aceasta nevoie de a cunoaste clasa de mijloc a Romaniei nici nu a aparut, asa cum nici nu a disparut niciodata. Pur si simplu este. Oricand am fi facut acest studiu ar fi fost la fel de necesar ca azi. E o intrebare care pluteste deasupra noastra si cu care traim permanent: are Romania o clasa de mijloc consistenta care sa isi poata aduce contributia la directionarea corecta a societatii? Are ea forta necesara de a influenta societatea?
SMARK: Clasele sociale sunt distribuite inegal in Romania. Cum sunt rezultatele studiului in privinta asta, raportat la asteptari?
Sorel Radu: Clasele sociale sunt distribuite inegal in foarte multe tari, nu doar in Romania. Dar Romania este pe lista tarilor in care acest dezechilibru este clar. (...) In ceea ce priveste asteptarile, nu cred ca e relevant. Pana la urma, asteptarile ti le setezi singur, iar realitatea nu te intreaba daca s-a ridicat la nivelul lor. In orice caz, atunci cand pornesti un studiu e mai bine sa nu ai asteptari, ci o metodologie clara pe care sa o duci la capat. Sigur ca poti avea sperante, ca cetatean, insa in cazul de fata pot spune doar ca speranta moare, dar nu se preda :) Si, desi exista o intuitie colectiva pe care o avem asupra acestui subiect, studiul a relevat si cateva surprize.
SMARK: Care este imaginea pe care clasa de mijloc din Romania o are despre sine si in masura reflecta realitatea?
Sorel Radu: Clasa de mijloc are o parere buna despre sine si eu cred ca pe buna dreptate. Si are o parere proasta despre ce o inconjoara si din nou cred ca are dreptate :). Este mai relaxata, castiga mai bine, este mai educata, calatoreste mai mult, cheltuie mai mult, lucruri de altfel normale. Iar un stil de viata mai putin apasat de constrangeri iti da bineinteles o incredere si o multumire de sine mai mare. Insa exista in randul membrilor acestei paturi in primul rand o deziluzie si o neincredere in mediul politic, destul de clar conturata dar si o nemultumire fata de societate in general. O nemultumire care are insa si aspecte bune.
SMARK: Cum se aseamana si se deosebesc clasa de mijloc din Romania de cele din tarile vesteuropene?
Sorel Radu: Cred ca mai mult se deosebesc decat se aseamana. Or asta vine in primul rand din deosebirea fundamentala intre societatile occidentale si cea romaneasca. Noi suntem o societate proaspata si inca imatura, necoapta, cu roluri neclare si doar partial asumate de catre membrii ei. Spiritul cetatenesc si, la polul opus, cultura politica sunt si sumare si aproximative in Romania. Asta vedem cu usurinta si cu descumpanire in fiecare zi in jurul nostru. In schimb, societatile occidentale sunt foarte asezate, au traditie si fiecare are rolul lui bine definit pe care il si respecta. Claritatea si respectiv lipsa ei cred ca ar fi cel mai puternic diferentiator dintre "ei" si "noi". Urmatorul ar fi acest "noi" care e o notiune foarte abstracta in Romania, care e privita aproape ca o molima de care nu mai stim cum sa ne ferim. "Noi" se traduce mai repede in voi versus eu. Noi (ca natie) suntem asa, dar nu si eu. Nu avem o cultura de grup solida. Suntem mai degraba o suma de individualitati.
SMARK: In ce masura este relevant studiul pentru contextul romanesc actual si cum poate fi folosit de catre companii?
Sorel Radu: Ca orice studiu el pune pe masa niste realitati, o stare de fapt. Concluziile si modul de a pune in actiuni de marketing aceste realitati apartin fiecarui brand in functie de ce targeteaza si de obiectivele pe care le urmareste. Din studiu oamenii de decizie vor intelege care sunt valorile fiecarui segment social si cum sa-si alinieze comunicarea la valorile specifice fiecarui segment.