Inceputuri comune: Petromul modern si Liliana Stanculet, omul de comunicare

Inceputuri comune: Petromul modern si Liliana Stanculet, omul de comunicare

Putini sunt cei care se pot lauda ca au participat la toate campaniile de comunicare ale unei companii. Liliana Stanculet, Corporate Brand Manager, Petrom, face parte din categoria aceasta restransa de oameni. Parte a echipei Petrom din 1997, a vazut compania evoluand si devenind lider de piata, cel mai mare contribuitor la bugetul de stat si cel mai mare angajator privat din Romania. Pentru rubrica Dupa 6, Liliana ne-a povestit despre cum a luat nastere departamentul de comunicare si despre ce inseamna marketing-ul de reputatie, dar si despre cum mentine echilibrul balantei job-viata personala.

(P) Acest interviu face parte dintr-o serie de materiale dedicate brandului Petrom.

O cariera cat o viata de adolescent
Daca ne-am imagina cariera Lilianei in Petrom ca pe un om, acum acesta ar merge deja la liceu, in clasa a 10-a chiar. Ea ne-a confirmat ca in tot timpul petrecut in companie chiar a invatat cat ai invata in 10 clase de scoala. Inainte de Petrom, Liliana a lucrat timp de doi ani la Radio Romania, in calitate de secretara a directorului general responsabil de studiourile teritoriale si locale (titulatura oficiala era de sef de cabinet). Cum a simtit insa ca nu era ceea ce-si dorea in viata si ca nu este foarte mult loc de crestere, s-a orientat catre un domeniu in care nu s-ar fi gandit niciodata ca o sa lucreze: marketingul.

Liliana a fost unul dintre membrii fondatori ai departamentului de comunicare la Petrom, care a luat nastere in 2000, si care se axeaza acum pe trei componente diferite: marketingul de produs, corporate reputation&image, CSR. Pana sa ajunga sa se ocupe de comunicarea corporate, domeniu pe care lucreaza acum din 2004, Liliana a trecut prin toate activitatile dintr-un departament de comunicare, de la sponsorizari si relatii cu presa la coordonarea activitatilor legate de publicitate.

In tot acest timp, prin mana Lilianei au trecut nenumarate proiecte. Spune insa ca nu isi poate alege un preferat, si ca din toate a invatat cate ceva. Secretul proiectelor reusite: buna colaborare intre cei care lucreaza la el si standarde personale ridicate. "Inveti din fiecare proiect pentru ca fiecare are nuante diferite si intri in contact cu oameni diversi, de la regizori, case de productie, oameni din agentii. Scoala iti ofera teoria, dar teoria fara practica ramane doar un concept foarte dragut scris si atat. Sunt destul de pretentioasa cand vine vorba de munca mea, si daca nu-mi place, fac in asa fel incat sa ajunga sa-mi placa si sa iasa asa cum trebuie”, ne spune ea.

Comunicarea corporate si lectiile de viata
Desi s-ar fi vazut mai degraba avocat decat om de marketing, Lilianei ii plac provocarile pe care le ridica lucrul in comunicarea corporate, desi o atrage si marketingul traditional. Comunicarea corporate transmite oamenilor ceea ce reprezinta o companie si care e setul de valori in care crede, felul in care alege sa faca afaceri, felul in care da inapoi comunitatii acolo unde activeaza. "Comunicarea corporate este despre coloana vertebrala a unei companii, despre principiile si valorile in care crede, pe cand marketingul de produs vorbeste despre calitatile si atuurile produsului respectiv”, subliniaza ea diferenta. Daca ar fi sa renunte la ce face acum, s-ar reprofila chiar spre marketing-ul de produs, mai exact pentru zona de FMCG, care are o energie si o dinamica diferita decat cea de corporate.

Am intrebat-o daca, dincolo de experienta profesionala, un job ar trebui sa te invete si anumite lucruri pe care sa le aplici in viata de zi cu zi. "Increderea, respectul, bunul simt sau punctualitatea nu le poti invata intr-o companie. Intr-o companie inveti mai degraba procese: cum sa lucrezi intr-un cadru mai ordonat, cum sa-ti dai seama ca munca ta are impact si asupra muncii celorlalti oameni, sa tii cont de proceduri si de reguli, sa nu fie haos, sa comunici. Job-ul te invata cum poti deveni mai ordonat in viata de zi cu zi, daca vrei”, spune Liliana.

Totusi, job-ul a invatat-o sa fie rabdatoare, ceea ce se dovedeste util mai ales cand se loveste de problemele sistemului romanesc, cum sunt cozile interminabile. La birou, rabdarea o ajuta sa comunice mai bine cu restul oamenilor din proiecte: "mi-am dat seama ca unui om trebuie sa reusesti sa ii intelegi capacitatile si sa ii explici lucrurile pe intelesul lui. Nu toti inteleg din 3 cuvinte. Cand eram mai neexperimentata si mai mica credeam ca oamenii trebuie sa reactioneze repede si ca toti prind din zbor. Trainingurile si experienta mi-au aratat ca rabdarea e importanta si ca trebuie sa cunosti oamenii cu care lucrezi. Cand ii cunosti, stii cat trebuie sa vorbesti cu fiecare ca sa inteleaga. Iar asta e important mai ales cand se schimba echipa sau agentia cu care lucrezi”.

Perfectionista pana la sase, mama in timpul liber
Timpul liber al Lilianei nu este foarte mult, dar e sfant. De la sase la noua, in zilele lucratoare, si pe tot parcursul weekend-ului, pe Liliana o gasim impreuna cu familia ei, in parc, in curtea casei sau la locurile de joaca pentru copii. I-ar placea sa-si foloseasca timpul liber, daca ar avea mai mult, pentru a ajunge mai des la teatru si la cinema. O definitie a unei luni perfecte ar include patru zile dedicate doar ei, cu iesiri impreuna cu prietenele.

La capitolul filozofie de viata, Liliana se ghideaza dupa cateva principii simple: gandeste intotdeauna pozitiv, cand gasesti un produs care ti se potriveste, nu renunta la el, nu cheltui niciodata exagerat de mult pe o pereche de pantofi. Brandurile care ii plac Lilianei si care au fermecat-o prin stilul de comunicare sunt Orange si ING, iar de Ford Fiesta si Chanel Maidemoiselle s-a indragostit iremediabil, fiind brandurile care o reprezinta si o insotesc zi de zi. "N-as da insa o caruta de bani pe nimic, chiar daca i-as avea”, spune ea.

Principiile de viata dupa care se ghideaza Liliana nu sunt imprumutate dintr-o carte, desi Shantaram, scrisa de Gregory David Roberts, a avut un impact destul de puternic asupra ei. Cartea povesteste despre experienta de viata in India a autorului si iti arata cum se poate intampla sa atingi praguri de jos si praguri de sus in aceeasi viata, cum sa inveti sa accepti ambele extreme cu usurinta. Cat despre filme, Liliana are doua preferate, care vorbesc despre fericire, bunatate si recunostinta: In cautarea fericirii, cu Will Smith, si Pay it forward, cu Haley Joel Osment

O balanta fragila
Echilibrul dintre job si viata personala este esential pentru Liliana: "Mi-am impus un anumit mod de lucru dupa ce viata mea s-a schimbat odata cu aparitia primului copil. Dupa revolutie, in societatea noastra, toata lumea parca voia sa demonstreze ceva si ne-am aruncat in multe ore de lucru, platite sau nu. Ceea ce nu stiu cat e de corect pentru ca, plimbandu-ma prin strainatate, am descoperit ca ei trateaza serviciul doar ca pe o sursa de venit. Ei acorda mult mai multa atentie hobby-urilor, timpului liber, traiesc viata pentru ei, nu doar pentru job. Si mi-am dat seama, atunci cand am avut primul copil, ca asta e stilul de viata pe care il vreau. Tine cu siguranta de organizare, de cum prioritizezi si de cum iti coordonezi echipa”.

Cat despre planurile de viitor, Liliana le rezuma in doua propozitii: "Sa ajung sa calatoresc  in cat mai multe destinatii exotice si nu numai, iar pe plan profesional, sa promovez si sa atrag atentia asupra revitalizarii scolii romanesti de gimnastica (Petrom este sponsorul principal al lotului national de gimanstica)”.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related