Florin Scarlat (Bit Solutions): Cel putin la inceput incercam sa le fac pe toate singur, ca asa este stilul antreprenorului

Florin Scarlat (Bit Solutions): Cel putin la inceput incercam sa le fac pe toate singur, ca asa este stilul antreprenorului

Florin Scarlat a infiintat Bit Solutions, companie de consultanta si outsourcing IT, cand avea doar 25 de ani. Nu stia nimic despre ce inseamna sa fii antreprenor, dar avea un vis si a fost dispus sa-si asume riscuri. Pe parcursul anilor s-a specializat si a invatat ce inseamna sa conduci o afacere si ce inseamna sa fii un manager pentru angajatii tai. Astazi, Bit Solutions are aproximativ 70 de clienti si o echipa formata din 17 angajati.

Am vorbit cu Florin Scarlat despre meseria de antreprenor, despre dificultatile care apar la inceput de drum si cum pot fi ele depasite, despre pasiuni si planuri de viitor.

SMARK: Stiu ca ai inceput Bit Solutions acum 11 ani. E singurul business pe care l-ai dezvoltat de-a lungul timpului?
Florin Scarlat: In momentul de fata este singurul. Mai am niste planuri, dar in 2008, cand am vrut sa pornesc, a venit criza si m-am concentrat asupra acestui business, urmand ca probabil anul viitor sau in 2015 sa pot sa mai dezvolt si alte business-uri. Vreau sa intru pe partea de turism. Nu m-am gandit exact ce vreau sa fac, dar asta este unul dintre visurile mele, sa ma retrag la munte. Vreau sa plec din Bucuresti, sa raman aici in Consiliul de Administratie al firmei, dar sa ma retrag si sa ma ocup de turism, sa am un hotel sau doua si sa stau sa le gestionez. Fara stres, fara nimic.

SMARK: Probabil, pentru un antreprenor aflat la inceput de drum, teama, lipsa de bani si de experienta sunt o problema. Cum le-ai depasit tu?
Florin Scarlat: Cand am pornit, la 25 de ani, abia terminasem facultatea. Am facut o facultate tehnica, nu prea aveam nici o cunostinta de business. Deci daca nu ai cunostine, teama nu exista. Eu am pornit ca vreau sa fac asta, fara sa ma gandesc la ce implica, si am pornit la drum. Mai departe, am avut o pregatire buna in spate si am avut un pic de noroc. Cand am pornit firma, am pornit-o impreuna cu un asociat si impreuna aveam o arie destul de larga pe partea de sisteme informatice, lucru care ne-a ajutat foarte mult. In 2006 am pornit sa fac primele cursuri, atunci mi-am dat seama cat de cat cam ce trebuie sa stii ca sa gestionezi un business si m-am speriat, pentru ca eu aveam numai cunostine tehnice in cap si mi-am dat seama ca daca nu fac si partea cealalta, nu am cum sa ma dezvolt. Atunci am facut un curs la Exec-Edu, de excelenta in afaceri si atunci am inceput sa inteleg. Ca sa fii un manager de succes, trebuie sa stii si marketing, trebuie sa stii si vanzari, trebuie sa stii si operatiuni, trebuie sa stii si finante, trebuie sa stii si contabilitate, HR si atunci am inceput sa imi adaug cunostinte la fiecare domeniu facand cursuri, iar in 2010 m-am inscris la acest MBA pe care l-am absolvit anul trecut si care, intr-adevar, m-a ajutat enorm din toate punctele de vedere.

SMARK: Care crezi ca sunt greselile pe care le-ai facut care te-au ajutat sa evoluezi?
Florin Scarlat: Nu prea-ti permiti sa gresesti foarte mult. Greselile pe care le-am facut au fost ca am avut foarte mare incredere in diverse persoane care ulterior s-au dovedit a nu fi persoane de incredere. Loialitatea este una dintre valorile pe care am fondat firma. Si fata de clientii mei, dar si a angajatilor fata de mine, este un lucru peste care nu trec.

SMARK: Ce te-a invatat toata experienta de manager de la Bit Solutions, cum trebuie sa fie un manager ca sa il respecte angajatii?
Florin Scarlat: Raspunsul ideal ar fi "un manager trebuie sa fie si un lider". In general nu merge sa se imbine pe cele doua directii, unul e people-oriented, celalalt e orientat mai mult sa faca treaba. Experienta m-a invatat ca, cel putin in Romania, in primul rand intr-o firma antreprenoriala, trebuie impus, ca sa mearga treaba, un set de reguli pe care sa le cunoasca fiecare angajat in parte si pe care managerul sa le respecte. Daca nu pui acel set de reguli, ca oamenii sa stie pana unde se poate merge, degeaba incerci tu sa implementezi leadership si tot felul de lucruri, pentru ca nu o sa mearga niciodata. Trebuie sa ai un set de reguli clare si, pornind de aici, poti sa gestionezi bussines-ul mai departe.

SMARK: Cum iti motivezi angajatii?
Florin Scarlat: Motivarea este financiara si non-financiara. Motivarea financiara vine pe de-o parte pe indicatori de performanta, iar cea non-financiara prin diverse strategii de motivare, excursii la munte pe care le ofer angajatilor sau diverse gadget-uri pe care ei si le doresc foarte mult, pe care le dam. Am avut, de exemplu, un angajat pasionat de fotografie caruia i-am oferit un curs de fotografie. Depinde de fiecare angajat in parte.

SMARK: Ce sanse au in contextul pietei business-urile mici?
Florin Scarlat: Acum, daca vorbim in cadrul crizei, este foarte greu. Trebuie sa fie o idee foarte, foarte buna ca sa reuseasca si cred ca, in general, acum pe perioada crizei reusesc afacerile de nisa. De la asta porneste. Sa fii dispus sa faci orice ca sa o realizezi, ca pana la urma toti vrem sa facem ceva, toti visam sa facem, dar cand dam de prima greutate, renuntam. Trebuie sa stii te motivezi, sa-ti gasesti niste factori motivanti interni ca sa poti sa mergi mai departe, pentru ca pe drumul asta al antreprenoriatului nu e usor. Ai si lucruri frumoase, dar sunt si multe lucruri care nu sunt atat de frumoase. Si trebuie sa stii sa le depasesti. Antreprenorul, daca nu-si asuma riscuri, nu va reusi.

SMARK: Crezi ca se invata sa fii antreprenor?
Florin Scarlat: Eu zic ca oricine poate fi antreprenor. Dar sa aiba un vis pe care sa doreasca foarte mult sa-l realizeze. Noi ca romani, mi se pare, am uitat sa visam. Noi nu mai avem vise, nu ne mai dorim sa facem ceva, sa ajungem undeva. Aici este o mare problema si parerea mea este ca aici e diferenta dintre un antreprenor si un angajat. Tu trebuie sa stii exact unde vrei sa ajungi peste 20-30 de ani ca sa poti sa-ti directionezi toate resursele astfel incat sa-ti poti atinge obiectivul. Daca n-ai un vis sa ti-l urmezi, n-o sa ajungi nicaieri, o sa mori acolo unde esti.

SMARK: Spune-mi ce actiuni de marketing crezi ca ar ajuta un business la inceput de drum sau ce v-a ajutat pe voi?
Florin Scarlat: Cand am pornit firma, in 2002-2003, actiuni de marketing nu prea existau, pentru ca nu aveam eu pregatirea sa fac marketing si, in general, in perioada aia mergea cam orice. Pe IT nu trebuia sa ai foarte multe actiuni de marketing ca sa aduci clienti. Acum daca ar fi sa vorbesc, in primul rand trebuie sa ai un plan de marketing bine stabilit, sa ai o segmentare extrem de bine facuta a clientilor si o rata de conversie extrem de mare si in felul asta, dupa parerea mea, iti cresti numarul de clienti. Iar ca actiuni de marketing cred ca trebuie sa mergi pe partea de produs, sa incerci sa oferi mai mult, sa inovezi in tot, sa vii cu lucruri noi cu care sa atragi clientul. Eu am incercat prin tot ce am facut si prin actiunile de marketing si prin ce am comunicat, pentru ca trebuie sa ai si o strategie de comunicare foarte buna, sa incerc sa fac clientul sa inteleaga, sa incerci sa ii arati ca inovezi, nu e totul sa dai un pret mic. Un pret mic, ca la orice chestie, inseamna serviciu prost.

SMARK: Presupun ca lucrezi de la 8 ore in sus pe zi, cum iti eficientizezi timpul, cum iti imparti sarcinile?
Florin Scarlat: Probabil ca de la 8:00 la 19:00, cam 11 ore, cam asta e programul. Cel putin la inceput, incercam sa le fac pe toate singur, ca asa este stilul antreprenorului, ca i se pare ca "daca nimic nu faci cu mana ta, nu merge”. Treptat am invatat si deleg foarte mult acum. Sigur, sunt anumite lucruri care au un impact mare asupra business-ului si, desi am incercat sa-mi formez oameni pe care sa pot sa ii pun sa faca aceste lucruri, in momentul de fata le fac tot eu. Dar in general eu ma implic mai mult pe partea de planificare a ceea ce ma intereseaza.

SMARK: Cum reusesti sa imbini viata profesionala cu cea personala?
Florin Scarlat: Cand ajungi acasa, trebuie sa te rupi, sa lasi problemele cu care ai venit deoparte si sa incerci sa te bucuri de viata personala. Mi se pare un factor-cheie la un antreprenor sa poata sa faca lucrul asta. Ai intrat pe usa, nu te mai gandesti la ele, te gandesti a doua zi cand pleci, in masina.

SMARK: Ce faci in timpul liber, ce hobby-uri sau pasiuni ai? Cum te relaxezi?
Florin Scarlat: In ultima perioada, nu prea am mai avut timp de pasiunile mele pentru ca stau cu copiii. Daca ne intoarcem un pic mai in urma, de vreo 2 ani alerg, particip la maratoane, semi-maratoane, merg cu bicicleta, in vara asta am participat la Triatlon, am reusit sa-l termin la Mamaia. Sambata si duminica alerg dimineata sau dupa-masa, in functie de cum am timp si, normal, rezultatele nu sunt atat de bune, dar de fiecare data, la orice lucru pe care il fac, caut sa evoluez. Daca am alergat un timp anul asta, anul viitor vreau sa il imbunatatesc. Deci mai mult pe partea de sport, de activitati sportive si, bineinteles, vechea mea pasiune cu off-road-ul, dar in ultima perioada n-am mai avut foarte mult timp. Am un ATV si ma duc pe munte, imi place foarte mult libertatea si senzatia pe care mi-o ofera. E o senzatie nemaipomenita pe care nu poti s-o descrii, de libertate, pe mine m-a reconfortat de fiecare data cand ma duceam. Cand aveam o problema, plecam o zi pe saptamana, daca aveam probleme, ma deconectam si dupa aia, veneam cu mai multa putere de munca. Sper din primavara sa reiau activitatile.

SMARK: Ce anume din ce ai invatat tu ai vrea sa le transmiti tinerilor antreprenori?
Florin Scarlat: Nu m-am gandit niciodata ce-as vrea sa transmit. Cred ca pe partea de HR si leadership, poate ar fi interesant sa transmit diverse lucruri pe care nu le invati din carti si care nu exista scrise, pe care le-ai invatat numai prin experienta. Daca vor sa fie antreprenori, asta sa tina minte: sa-si urmeze visul. E lucrul cel mai important. Si sa nu inceteze niciodata sa viseze. Sa-si doreasca ceva cu adevarat pentru ca, daca chiar iti doresti, vei incerca sa iti realizezi visul intr-un fel sau altul. In Romania daca mergem pe strada si ne uitam la oameni, putini, foarte putini isi doresc sa ajunga sa faca diverse lucruri. Daca am avea un vis, eu zic ca n-am mai fi toti asa mohorati si lipsiti de directie.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related