E foarte simplu sa cauti pe Google o reteta de cartofi frantuzesti. Partea complicata vine insa odata cu cele aproximativ 130.000 de rezultate pe care motorul de cautare le afiseaza dupa ce apesi "cauta". Trebuie sa alegi. Si, ca orice bucatar mai putin experimentat, vrei ca preparatul tau, cartofii frantuzesti, sa fie, daca nu cei mai buni, macar comestibili. Mai ales daca ii gatesti pentru familie sau prietenii. Aici intervine click-ul hotarator, care, de obicei, e pe primul rezultat afisat. In cazul de fata, cel al cartofilor frantuzesti, in top e Gustos.ro, una dintre cele mai cunoscute platforme culinare romanesti. Prezent in online din 2005, cu 62.000 de utilizatori inscrisi pe site si cu o baza de 47.300 de retete, Gustos.ro e o comunitate bine inchegata, in care continutul generat de utilizatori e rege. Online-ul a devenit in ultimii ani o carte de retete cu resurse nelimitate, mai ales pentru tineri, asa cum am aflat din raportul de cercetare “In bucataria romanilor. De la raft in farfurie”, realizat de Nielsen Romania, sub umbrela SMARK Research si lansat in noiembrie 2013. Cu rezultatele studiului proaspete in memorie, am stat de vorba cu Stela Cristea (Manager de Proiect, Gustos.ro) despre comportamentul romanilor gurmanzi pe internet, despre interesele lor si despre modul in care brandurile de profil se pot strecura in comunitatile virtual-culinare, care cresc din ce in ce mai mult.
SMARK: Cum arata categoria "culinar" in online-ul romanesc din 2014?
Stela Cristea: Categoria "culinar" este una dinamica si interesul pentru retete online sau sfaturi culinare creste de la an la an. Se vede cu usurinta din numarul tot mai mare de bloguri culinare si din calitatea acestora. Numarul pasionatilor de gatit cu prezenta in online se mareste si multi incep sa fie foarte atenti la mancare, fie din considerente de sanatate, fie dintr-un impuls gurmand, sa zicem asa. In plus, competitia in randul site-urilor culinare creste, iar acest lucru incurajeaza dezvoltarea zonei culinare. Cred ca un rol important in tendinta ascendenta il au si device-urile mobile. Fiindca a crescut numarul utilizatorilor de tablete si smartphones, acestia au acces mai usor la retete online pe care le pot lua cu ei in bucatarie in timp ce gatesc.
In mod clar se vede o dezvoltare: site-uri culinare cu trafic cumulat tot mai mare, bloguri, restaurante cu prezenta online/servicii de catering, aplicatii, branduri din zona "food" interesate de promovare si prezenta pe internet. Tendinta este clar una de crestere.
SMARK: Ce fel de proiecte speciale exista pe Gustos.ro?
Stela Cristea: Ne straduim sa oferim cititorilor proiecte speciale cu tematici apropiate de zonele de interes culinar pentru acestia. Spre exemplu: alimentatie sanatoasa, preparate rapide, evenimente speciale etc. Fiecare proiect are mai multe elemente de continut care sa sustina tema (articole, eBook descarcabil gratuit, retete de pe site, retete de la bloggeri culinari). Multe dintre aceste proiecte sunt listate la noi pe site.
Am avut si multe proiecte in care i-am implicat pe bloggerii culinari. Un exemplu este Festivalul Blogurilor Gustoase (cu 4 editii pana acum), prin care premiem blogosfera culinara romaneasca. Numarul blogurilor inscrise creste de la o editie la alta (ajungand la peste 100 de bloguri inscrise). De fiecare data incercam sa aducem ceva nou la festival si la cea mai recenta editie i-am implicat pe bloggeri intr-o actiune offline de CSR cu SOS Satele Copiilor si Danone pentru promovarea alimentatiei sanatoase.
De asemenea, realizam cu bloggerii culinari si campanii de testare a produselor, una dintre cele mai recente a fost pentru Philips Multicooker. Sau incercam sa ii implicam pe bloggeri sau pe cititori in diverse concursuri. Periodic realizam carti de bucate electronice descarcabile gratuit cu foarte mult succes in randul cititorilor, fiecare fiind descarcata de circa 10.000 de persoane.
SMARK: Cu ce fel de branduri va asociati in realizarea diferitelor proiecte?
Stela Cristea: Am colaborat cu foarte multe branduri de-a lungul timpului. Atat producatori de alimente, cat si branduri din domenii conexe: electrocasnice, ustensile de bucatarie, hipermarketuri, magazine online (cateva dintre acestea: Philips, Danone, Electrolux, Hochland, Penes Curcanul, Unisol etc.). In general cautam sa gasim mesaje adecvate pentru comunicarea pe Gustos.ro si pe pagina de Facebook. Astfel incat brandurile promovate sa fie bine primite de comunitate, sa aduca informatii utile si sa fie percepute ca atare de catre publicul nostru.
In general colaborarile cu brandurile sunt primite bine de catre comunitate. Incercam sa avem grija sa ne asociem cu branduri care au o imagine buna si sa integram cat mai natural brandul in proiectele speciale de pe Gustos.ro. Astfel incat comunitatea sa nu priveasca brandul drept un intrus in spatiul ei. Foarte rar primim feedback negativ, iar daca se intampla este izolat (1-2 persoane care sa comenteze defavorabil).
SMARK: Cum promovati Gustos.ro?
Stela Cristea: Prin diverse parteneriate cu alte site-uri, prin pagina de Facebook Gustos.ro, newslettere trimise periodic. Dar mai ales incercand sa cream si sa promovam continut cat mai relevant.
SMARK: Din raportul "In bucataria romanilor. De la raft in farfurie" reiese faptul ca in mare parte tinerii recurg la online cand sunt in cautare de retete. Se reflecta asta si in comunitatea Gustos.ro? Ce categorie de varsta e dominanta?
Stela Cristea: Cei mai multi utilizatori de pe Gustos.ro (circa 60%) au intre 25-49 de ani, potrivit SATI.ro. Dintre cei care viziteaza site-ul, 31% au intre 25-34 de ani.
Nativii digitali cresc/au crescut si ajung sa fie interesati (de voie, de nevoie) si de gatit sau de cum sa iti procure mancare cat mai usor. Pentru ca acum exista tendinta aceasta ca a gati este "cool" si chiar este, se rafineaza gusturile acestora si nu mai privesc timpul petrecut in bucatarie ca "stand la cratita", "timp irosit", ci ca pe ceva placut.
Ca sa dau un exemplu din comunitatea Gustos.ro, avem o utilizatoare care a inceput sa gateasca serios de pe la 15-16 ani si tot atunci sa publice retete pe site. La varsta ei, cand nu te-ai fi asteptat la un interes asa de mare pentru gatit, a reusit sa pregateasca si sa publice pe site peste 450 de retete. Acum a crescut si isi indreapta atentia spre zona de patiserie si torturi facute la comanda, deci a dezvoltat o mica afacere in directia aceasta, tot cu prezenta online.
SMARK: Care e comportamentul utilizatorului in momentul in care cauta o reteta anume pe internet? Cati din utilizatori ajung pe site direct, cati din Facebook, cati din cautarile de pe Google?
Stela Cristea: In 2013 s-a vazut o crestere considerabila a traficului venit dinspre Facebook. Tendinta cred ca este una generala in cazul publisherilor online, Facebook devine o platforma foarte importanta pentru cei care dezvolta continut online.
Anul trecut, cam jumatate din utilizatori au venit din cautari organice, a doua sursa a fost Facebook-ul si a treia categorie ca importanta sunt vizitele directe.
SMARK: Cum crezi ca s-a schimbat in ultimii ani interesul romanilor pentru alimentatie?
Stela Cristea: Privind lucrurile foarte simplist: cred ca romanii au imbratisat cu foarte mult entuziasm, la inceputul iesirii din comunism, produsele procesate venite din vest. Erau noi, erau din Occident si sigur erau minunate. Apoi, pentru ca se discuta tot mai mult despre alimentatia sanatoasa in mass-media si apar tot mai multe studii in acest sens, si-au dat seama ca trebuie sa fie mai atenti la ce mananca si ca alimentele produse in mod traditional in Romania sunt adesea mult mai bune. Cel putin la nivel declarativ, chiar daca in practica se realizeaza mai greu schimbarea. Tendinta de blamare a alimentelor procesate este una la nivel global, as zice, iar ideile acestea patrund si in Romania.